Blesk sportuje v modrém: Opel slaví 15 let divize OPC

 

Před patnácti lety nahradil Opel u svých sportovních modelů legendární zkratku GSi třemi novými písmeny: OPC.

Tvrdší podvozky, posílené motory, kované písty, ostré vačky a výfuky, přemapovaný software řídicích jednotek, velká kola, spoilery, masivní nárazníky, nástavce prahů dvojité koncovky výfuků a sportovní sedačky. Tak by se daly charakterizovat výrobky s logem OPC, většinou představované v typické modré barvě. Ale nejen v ní. Opel je navíc vždy testuje na Nordschleife, z čehož se také stala už tradice. Jezdí tam už celé půlstoletí, na 20,8 km dlouhém legendárním okruhu zajel několik rekordů a před osmi lety tam otevřel vlastní centrum.

Vraťme se však na úplný začátek, respektive vlastně konec minulého století. Prvním modelem tehdy nové divize Opel Performance Center, jejímž spoluzakladatelem byl i bývalý závodník Volker Strycek, se stala v roce 1999 třídveřová Astra G. Na svou funkci byla řádně vybavena: dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem Ecotec o výkonu 118 kW, křídlem na zádi, tlumiči Bilstein, většími brzdami a strmějším řízením. Celek dokreslovalo o 20 mm nižší těžiště, sedmnáctipalcové ráfky BBS a „anatomy“ od Recara. Tohle nebyla úplně obyčejná Astra, vznikla jako homologační série pro závody, původní nutný počet 2,5 tisíce kusů byl navýšen o pět stovek. Beztak se po nich jen zaprášilo, vyprodaly se během čtyř měsíců.

V roce 2001 uvedl „blesk“ Zafiru OPC s dvoulitrovým turbomotorem o výkonu 141 kW a 250 N.m, předchozí Astra měla agregát ještě atmosférický. Sportu se tak mohli oddávat i tátové od rodin. První kompaktní drsňák se ale také nevyhnul následné modernizaci s přeplňováním, ve druhé sérii Astry v roce 2002 debutoval agregát s výkonem ještě o 6 kW vyšším. A myslelo se i na milovníky jízdy pod otevřeným nebem a rodiny, k mání byly od té doby kromě třídveřáku i kabriolet a kombi.

V polovině minulé dekády slavil Opel už 20 tisíc prodaných OPC na starém kontinentu a nabídku rozšířil směrem vzhůru: o čerstvě faceliftovanou Vectru C, rovněž coby praktický Caravan. Vždy s V6 2,8 l/188 kW, pochopitelně taktéž nechyběl doping. Nová třídveřová Astra H GTC nabídla ve stejné době 2005 z dvoulitru už 177 kW a v Zeleném pekle zajela čas 8:35.94 min. Zkoušky na Nordschleife vykonaly své. Po třech letech od premiéry se objevila v jejím kabátku speciální Nürburgring Edition a za inteligentní podvozek IDS Plus 2 již nebylo nutné ani u základu připlácet. Další rok pak přišla limitovaná edice Race Camp.

Druhá generace nadupané Zafiry měla stejný motor jako druhá Astra, byla také uvedena na trh jen s malým zpožděním. V roce 2006 se dostala na Nordschleife pod devět minut (8:54.38). Aby toho nebylo málo, bestii se odvážili tehdy vytvořit i z menší Merivy díky čtyřválci 1,6 Turbo se 132 kW. Corsa D se na testovací trati pochlubila v roce 2007 časem 8:47.99 min. Z „foukané“ šestnáctistovky se podařilo technikům tentokrát vydolovat už 141 kW. To ale nebylo úplně všechno, Opel veškerou munici nevystřílel ani zdaleka. Nürburgring Edition před čtyřmi lety dostala přidáno dalších 14 kW a o optimální trakci se staral samosvorný diferenciál. Díky výsledným 155 kW se z ní stala malá raketa. Pamatujete, že malá Corsa existovala coby OPC už v šatech generace C? Jenže prototyp ze sezóny 2002 se do série nakonec nedostal. Povedlo se to až „déčku“.

Současná Astra J disponuje od léta 2012 znovu stále mechanickým samosvorným diferenciálem, přední nápravou HiPerStrut, výkonem 206 kW a 400 N.m. Čtyřválec má přitom pořád jen dva litry objemu. Akcelerace z klidu na stovku jí zabere jen šest vteřin a na německé dálnici ji předjede pouze ten, kdo ze svého auta dostane více než 250 km/h. Trakce v zatáčkách a na mokru je přitom příkladná, a to se jedná jen o předokolku. O deceleraci se starají brzdy s třmeny od italského Bremba.

Dnešní vlajková loď celé řady, Insignia OPC, se poprvé objevila už v roce 2009. Je vybavena vidlicovým šestiválcem 2,8 l, zase s turbodmychadlem, který dává 239 kW a 435 N.m se přenáší na všechna kola. Čtyřkolku vyvíjí Opel již od časů Calibry, který ji používala i na závodních tratích a vyhrála s ní šampionát ITC v roce 1996. Poslední změny na podvozku Insignie proběhly v rámi loňského faceliftu. Sedan i při své značné hmotnosti zrychlí z klidu na stovku během 6 s a v provedení Unlimited s deaktivovaným omezovačem otáček jede až 270 km/h, kombík je ve sprintu o pouhé tři desetinky pomalejší. U standardní verze zasáhne klasicky při dvěstěpadesátce elektronika.

Už dvakrát v historii se objevila Astra OPC Extreme. Koncept z IAA 2001 měl vzhůru výklopné dveře a čtyřlitrový atmosférický osmiválec s 328 kW a 530 N.m. Tahle porce se přenášela přes šestistupňovou sekvenční převodovku dozadu. Dvojité lichoběžníky a vrtané kotouče s šesti pístky prozrazovaly původ ve znovuvzkříšeném šampionátu DTM. 1150 kg lehké auto na dvacetipalcových kolech jelo až 300 km/h, ale z plánované kusové výroby nakonec sešlo. Různé generace Astry OPC také závodí ve všech možných disciplínách od okruhů včetně vytrvalostních klání a pohárových sérií, potkáváme je i na evropských kopcích a speciály dokonce v rallyekrosu. Závodní kořeny má koneckonců také nová odlehčená Astra OPC Extreme ze Ženevy 2014. Technika v ní je přitom zcela produkční.

JAKE.AUTO.CZ: Opel Astra J (všechny testy a další články)

Spolupracujeme s TipCars.com
Zisk Goldman Sachs klesl, překonal však očekávání Zisk Goldman Sachs klesl, překonal však očekávání

Americké investiční bance Goldman Sachs ve třetím…

Jasné slovo Martina Čabana: Spiknutí. Kdo dostane Babiše? Jasné slovo Martina Čabana: Spiknutí. Kdo dostane Babiše?

Možná vám přijde, že vašich posledních pár dnů nestálo za…

Polsko podporuje vstup Turecka do Evropské unie, ujistil Duda Erdogana Polsko podporuje vstup Turecka do Evropské unie, ujistil Duda Erdogana

Polsko podporovalo a podporuje snahy Turecka o vstup do…

 
Zdroj: Opel, Supercars.net, UCP.com

Štítky Opel Malé vozy Nižší střední třída Střední třída MPV Sportovní

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Další nehoda z Nürburgringu: Rychlá jízda řidiče Astry skončila kotoulem Další nehoda z Nürburgringu: Rychlá jízda řidiče Astry skončila kotoulem

Ťukance o svodidla jsou při volných jízdách v Zeleném…

Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce

Poslední "auto za rozumnou cenu", s nímž v Top Gearu…

 



 
Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz, je jím výkonné hybridní kupé

Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz. Výkonné hybridní kupé!

Dnes 13:59

Dnes představuje nová samostatná značka svůj první model. Jmenuje se Polestar 1 a švédské kořeny nezapře.




Blesk.cz

Exmanželka Cruise Katie Holmes vyzkoušla metro: Ukázkově kyselý obličej!

Exmanželka Cruise Katie Holmes vyzkoušla metro:…

Její kolegyně se vozí luxusními auty s řidičem, Katie Holmes (38) se nebojí a klidně se vmísí mezi „obyčejné“…

Google zaplní poslední volný roh své čistě bílé úvodní stránky

Google zaplní poslední volný roh své čistě bílé…

Zakladatelé Googlu Sergey Brin a Larry Page odpočátku tvrdí, že úvodní stránka jejich vyhledávače má být…

 

iSport.cz

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho apartmán kousek od Mourinha

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho…

Má se jako v bavlnce. Trenér Manchestru City Pep Guardiola si ročně vydělá 15 milionů liber (43,5 mil. Kč) a na…

Fanoušci v Plzni volali: Měls ho zabít! Klub za ně platí už čtvrtou pokutu

Fanoušci v Plzni volali: Měls ho zabít! Klub za ně…

A je to tady znovu! Plzeň dostala od disciplinární komise hokejové extraligy pokutu 10 tisíc korun za chování…

 

Reflex.cz

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších turistických atrakcí na světě

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších…

Epidemie cholery, které v 19. století zasáhly takřka celou planetu, se nevyhnuly ani Mexiku. Jen mezi lety…