Blesk sportuje v modrém: Opel slaví 15 let divize OPC

 

Před patnácti lety nahradil Opel u svých sportovních modelů legendární zkratku GSi třemi novými písmeny: OPC.

Tvrdší podvozky, posílené motory, kované písty, ostré vačky a výfuky, přemapovaný software řídicích jednotek, velká kola, spoilery, masivní nárazníky, nástavce prahů dvojité koncovky výfuků a sportovní sedačky. Tak by se daly charakterizovat výrobky s logem OPC, většinou představované v typické modré barvě. Ale nejen v ní. Opel je navíc vždy testuje na Nordschleife, z čehož se také stala už tradice. Jezdí tam už celé půlstoletí, na 20,8 km dlouhém legendárním okruhu zajel několik rekordů a před osmi lety tam otevřel vlastní centrum.

Vraťme se však na úplný začátek, respektive vlastně konec minulého století. Prvním modelem tehdy nové divize Opel Performance Center, jejímž spoluzakladatelem byl i bývalý závodník Volker Strycek, se stala v roce 1999 třídveřová Astra G. Na svou funkci byla řádně vybavena: dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem Ecotec o výkonu 118 kW, křídlem na zádi, tlumiči Bilstein, většími brzdami a strmějším řízením. Celek dokreslovalo o 20 mm nižší těžiště, sedmnáctipalcové ráfky BBS a „anatomy“ od Recara. Tohle nebyla úplně obyčejná Astra, vznikla jako homologační série pro závody, původní nutný počet 2,5 tisíce kusů byl navýšen o pět stovek. Beztak se po nich jen zaprášilo, vyprodaly se během čtyř měsíců.

V roce 2001 uvedl „blesk“ Zafiru OPC s dvoulitrovým turbomotorem o výkonu 141 kW a 250 N.m, předchozí Astra měla agregát ještě atmosférický. Sportu se tak mohli oddávat i tátové od rodin. První kompaktní drsňák se ale také nevyhnul následné modernizaci s přeplňováním, ve druhé sérii Astry v roce 2002 debutoval agregát s výkonem ještě o 6 kW vyšším. A myslelo se i na milovníky jízdy pod otevřeným nebem a rodiny, k mání byly od té doby kromě třídveřáku i kabriolet a kombi.

V polovině minulé dekády slavil Opel už 20 tisíc prodaných OPC na starém kontinentu a nabídku rozšířil směrem vzhůru: o čerstvě faceliftovanou Vectru C, rovněž coby praktický Caravan. Vždy s V6 2,8 l/188 kW, pochopitelně taktéž nechyběl doping. Nová třídveřová Astra H GTC nabídla ve stejné době 2005 z dvoulitru už 177 kW a v Zeleném pekle zajela čas 8:35.94 min. Zkoušky na Nordschleife vykonaly své. Po třech letech od premiéry se objevila v jejím kabátku speciální Nürburgring Edition a za inteligentní podvozek IDS Plus 2 již nebylo nutné ani u základu připlácet. Další rok pak přišla limitovaná edice Race Camp.

Druhá generace nadupané Zafiry měla stejný motor jako druhá Astra, byla také uvedena na trh jen s malým zpožděním. V roce 2006 se dostala na Nordschleife pod devět minut (8:54.38). Aby toho nebylo málo, bestii se odvážili tehdy vytvořit i z menší Merivy díky čtyřválci 1,6 Turbo se 132 kW. Corsa D se na testovací trati pochlubila v roce 2007 časem 8:47.99 min. Z „foukané“ šestnáctistovky se podařilo technikům tentokrát vydolovat už 141 kW. To ale nebylo úplně všechno, Opel veškerou munici nevystřílel ani zdaleka. Nürburgring Edition před čtyřmi lety dostala přidáno dalších 14 kW a o optimální trakci se staral samosvorný diferenciál. Díky výsledným 155 kW se z ní stala malá raketa. Pamatujete, že malá Corsa existovala coby OPC už v šatech generace C? Jenže prototyp ze sezóny 2002 se do série nakonec nedostal. Povedlo se to až „déčku“.

Současná Astra J disponuje od léta 2012 znovu stále mechanickým samosvorným diferenciálem, přední nápravou HiPerStrut, výkonem 206 kW a 400 N.m. Čtyřválec má přitom pořád jen dva litry objemu. Akcelerace z klidu na stovku jí zabere jen šest vteřin a na německé dálnici ji předjede pouze ten, kdo ze svého auta dostane více než 250 km/h. Trakce v zatáčkách a na mokru je přitom příkladná, a to se jedná jen o předokolku. O deceleraci se starají brzdy s třmeny od italského Bremba.

Dnešní vlajková loď celé řady, Insignia OPC, se poprvé objevila už v roce 2009. Je vybavena vidlicovým šestiválcem 2,8 l, zase s turbodmychadlem, který dává 239 kW a 435 N.m se přenáší na všechna kola. Čtyřkolku vyvíjí Opel již od časů Calibry, který ji používala i na závodních tratích a vyhrála s ní šampionát ITC v roce 1996. Poslední změny na podvozku Insignie proběhly v rámi loňského faceliftu. Sedan i při své značné hmotnosti zrychlí z klidu na stovku během 6 s a v provedení Unlimited s deaktivovaným omezovačem otáček jede až 270 km/h, kombík je ve sprintu o pouhé tři desetinky pomalejší. U standardní verze zasáhne klasicky při dvěstěpadesátce elektronika.

Už dvakrát v historii se objevila Astra OPC Extreme. Koncept z IAA 2001 měl vzhůru výklopné dveře a čtyřlitrový atmosférický osmiválec s 328 kW a 530 N.m. Tahle porce se přenášela přes šestistupňovou sekvenční převodovku dozadu. Dvojité lichoběžníky a vrtané kotouče s šesti pístky prozrazovaly původ ve znovuvzkříšeném šampionátu DTM. 1150 kg lehké auto na dvacetipalcových kolech jelo až 300 km/h, ale z plánované kusové výroby nakonec sešlo. Různé generace Astry OPC také závodí ve všech možných disciplínách od okruhů včetně vytrvalostních klání a pohárových sérií, potkáváme je i na evropských kopcích a speciály dokonce v rallyekrosu. Závodní kořeny má koneckonců také nová odlehčená Astra OPC Extreme ze Ženevy 2014. Technika v ní je přitom zcela produkční.

JAKE.AUTO.CZ: Opel Astra J (všechny testy a další články)

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí

Tvrdě proti Rusku, zavelel americký Kongres a schválil…

Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích

Rok od spuštění vládního podpůrného programu pro…

Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

 
Zdroj: Opel, Supercars.net, UCP.com

Štítky Opel Malé vozy Nižší střední třída Střední třída MPV Sportovní

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Další nehoda z Nürburgringu: Rychlá jízda řidiče Astry skončila kotoulem Další nehoda z Nürburgringu: Rychlá jízda řidiče Astry skončila kotoulem

Ťukance o svodidla jsou při volných jízdách v Zeleném…

Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce

Poslední "auto za rozumnou cenu", s nímž v Top Gearu…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Měla k tomu vážný důvod! Pavla Tomicová (55), která se na tiskovce k novému seriálu ČT Trapný padesátky…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

O Romech se přece nesmí psát špatně!

O Romech se přece nesmí psát špatně!

Napsal jsem sloupek, takovou impresi, že po Ostravě se procházejí agresívní tlupy Romů, obklopené houfy řvoucích…

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…