Blíží se konec přepážek N1 v Čechách?
Může za to údajně nový předpis Evropské unie, který by měl tuto problematiku v rámci EU sjednotit od dubna 2009.
V současné době je pro nominování osobního vozu do kategorie N1 nezbytné plnit několik podmínek, které jsou definovány ve vyhlášce 341/2002 Sb. Jedním z klíčových bodů je přítomnost přepážky oddělující prostor pro cestující od prostoru pro náklad a zaslepení oken v nákladovém prostoru. Právě tyto dvě podmínky by měly pozbýt v roce 2009 platnosti.
Kriteriem, které zpřístupní kategorii N1 mnohem širšímu spektru automobilů (včetně sedanů), by nadále měl být poměr užitečné hmotnosti připadající na posádku a hmotnosti pro náklad. Této podmínce dnes podle informací Mladé fronty vyhovuje většina vozů na trhu.
Nová legislativa EU bude jistě podrobena analýze českých úřadů, které budou pravděpodobně chtít možnost odpočtů DPH omezit, podobně jako je tomu na některých jiných trzích EU.
Již dnes se podíl prodaných lehkých užitkových automobilů na českém trhu blíží 50% trhu nových vozů a kategorie N1 roste výrazně rychleji než trh s osobními automobily.