Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Blízká setkání s novinkami Opelu: Mokka X, faceliftovaná zafira a OnStar

Martin Machala
Diskuze (3)
Proč se nová mokka jmenuje X? Co všechno se změnilo na sedmimístném MPV od Opelu? A dá se prostřednictvím funkce OnStar roztroubit auto?

S faceliftovanou zafirou i zbrusu novou Mokkou X jste už na Auto.cz jezdili, teď ale obě novinky dorazily do Česka. Na setkání s nimi jsme vyrazili do Břeclavi, cestu tam jsme s kolegou absolvovali v Opelu Mokka X, nazpět jsme pak putovali zafirou. Ta přišla s faceliftem o své charakteristické bumerangové světlomety a přiznám se, nechybí mi. Nové jsou přirozeně složeny z LED diod a automaticky svítí dálkově tak, aby zafira neoslňovala protijedoucí řidiče. Tzv. AFL LED světlomety toho umí ještě víc, pracují v celkem devíti režimech – třeba při couvání se snaží co nejvíc osvětlit okolí auta.

Facelift se velice projevil také v interiéru, kde si Opel dal záležet na redukci tlačítek, na středovém panelu se pak může objevit displej s úhlopříčkou až sedm palců. A sedmimístná konfigurace, to už je u zafiry kolorit.

Celkově jde o velmi příjemné auto, které kromě variability sází na horu komfortu. Zatímco takový MQB Touran hlavně od zadní nápravy dost tluče, u zafiry se ničeho podobného nedočkáte. Ta si jenom tak nevzrušeně cestuje. Tradičně mi vadily dlouhé dráhy šestistupňové převodovky, to je ale asi tak vše, co bych po moravské anabázi zkritizoval. Uvidíme, jestli si něco dalšího najde kolega Michal Fokt, který připravuje srovnávací test zafiry s dalším důležitým MPV faceliftem – Citroënem Grand C4 Picasso.

A mimochodem, zafira je už zase jenom zafira. Dodatkové označení Tourer zmizelo. Sloužilo jenom po dobu, kdy se vedle Zafiry Tourer prodávala ještě minulá generace. Ta stávající, modernizovaná, se pak s motorem 1.4 Turbo/88 kW nabízí od 455.900 Kč.

Mokka X

Nejprve si zodpovíme důležitou otázku, proč se nová mokka jmenuje X. Ono X je první vlaštovkou nového systému označování crossoverů a SUV od Opelu – v budoucnu budou všechny tyto modely X. S tímto nápadem přišlo nové oplácké oddělení, které se specializuje jen a jen na názvy automobilů. A vymysleli X… Jen pro jistotu, srandu si nedělám. Tento tým kreativců opravdu existuje a toto je jeden z jejich prvních pracovních plodů. Určitě se tedy můžeme těšit i na další písmena!

Zpátky k samotnému autu. Mokka si i v nové generaci zachovala pohon všech kol, ten lze kombinovat se zážehovými i vznětovými jednotkami, čtyřkolku si navíc můžete koupit s manuální i automatickou převodovkou. Za novou Mokku X pak zaplatíte nejméně 377.900 Kč, v tomto případě jde o předokolku poháněnou zážehovou atmosférickou šestnáctistovkou. Nejlevnější čtyřkolka přijde na 503.900 Kč (přeplňovaná čtrnáctistovka s výkonem 103 kW a přímo řazenou převodovkou).

My jsme krátce otestovali šestnáctistovku CDTI s výkonem 100 kW, manuálem a pohonem všech čtyř kol. Interiér vrcholné výbavy Innovation působí až luxusně, přístrojová deska pak podobně jako u zafiry vychází z konceptu prvně uvedeného s aktuální astrou. Tedy znovu méně tlačítek a nahoře pořádný kus displeje, tentokrát až s osmipalcovou úhlopříčkou. Samozřejmě nechybí přizpůsobivé AFL LED světlomety, stejně jako zafira nabídne i Mokka X tzv. Opel Eye. Tedy Opelovo oko, jehož prostřednictvím se dívá soubor bezpečnostních asistentů, data používá také adaptivní tempomat.

Podobně jako u zafiry bych i zde vyzdvihl v prvé řadě cestovní komfort. Auto působí celkově daleko dospěleji a od volantu vlastně rozměrněji, než jaká je třídně-příslušná realita. Mokka X nedorostla ani do 4,3 m a míří tedy hlavně na malá SUV a crossovery (třeba Fiat 500X, Mazda CX-3 nebo Peugeot 2008), já bych se ale nebál srovnání se Seatem Ateca nebo Nissanem Qashqai.

Tradiční test a určitě i ten srovnávací připravujeme, tedy uvidíme, na koho má Opel Mokka X vlastně políčeno!

Nová hvězda OnStar?

Je to vlastně docela jednoduché, v zásadě jde o předzvěst od roku 2018 povinného eCallu, kromě tlačítka SOS a pomoci v nouzi však oplácký systém OnStar umí ještě další zajímavé věci. Třeba zvládá průběžnou diagnostiku vozu, výstup pak posílá do servisu a ten si vás v případě potřeby pozve na prohlídku. Umí také sledovat ukradené auto a po vypnutí motoru jej zloděj zpátky už nenastartuje. Je to bezpečnostní pojistka, přece jenom by asi nebylo úplně vhodné, aby auto znehybnělo třeba uprostřed křižovatky. Po spojení s operátorem (podle zvoleného jazyka palubního menu vám odpoví stejně jazykově vybavený operátor, platí i pro češtinu) si můžete nechat na dálku zadat data do navigace. Vyzkoušeli jsme a je to docela fajn. Určitě bezpečnější než prstem hledat za jízdy písmenka. Prostřednictvím OnStaru lze také auto propojit přes příslušnou aplikaci s mobilem a vůz pak např. na dálku zamknout nebo si zatroubit. Systém rovněž disponuje wi-fi, u zafiry můžete připojit až sedm zařízení. Internet však není zadarmo, respektive jen po první tři měsíce provozu, nebo do vyčerpání 3GB. Roční tarif pak činí necelé čtyři tisícovky, měsíční s omezením na 10 GB přijde na šest stovek. Samotný OnStar pak zdarma běží jeden rok, za diagnostiku však neplatíte celých pět let.

Martin Machala
Diskuze (3)
26. 11. 2016 16:56
Re: 1.6 benzin
Myslel jste asi spíše Mazdu CX3. ;-)
Avatar - Jaros71
21. 10. 2016 00:02
Re: 1.6 benzin
Mazda CX5 nestojí 400 tis... ;-)
Je to kategorie SUV nového VW Tiguan.
Mokka je o dost menší..a taky levnější.
Facelift se Opelu moc povedl.. :yes:
20. 10. 2016 23:05
1.6 benzin
By mne zajímalo jaký je tento základní motor. V minulé astre to byla tragédie. Rad bych si mokku či cx5 pořídil, ale motorové a jízdne nema cx5 asi konkurenci. Při rozpočtu 400tis asi není co řešit, byt mokka vypadá uvnitř velmi dobře.