Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 1: Konečně 3D a k tomu facelift

Ladislav Čermák
Diskuze (200)
Vedle osvěžené Pětky uvidíme na ženevském stánku i obnovenou Jedničku s novou karosářskou verzí. Doplněno o video.

Vlna letošních inovací z Mnichova sílí; po inovované Pětce a famózním kombíku M5 Touring přichází na řadu dlouho očekávaná nová karosářská varianta „baby BMW“, kompaktní řady 1. Nedosti na tom, současně s ní přichází facelift a modernizace celé řady 1, takže na ženevském modrobílém stánku za dva měsíce vskutku bude co studovat.

Nová karosářská verze

přichází bez velkých fanfár. V původním obrysu prostě ubyl zadní pár dveří, jinak se toho na pohled mnoho nezměnilo. Větší dveře dávají atypickému BMW dynamičtější vzhled, nižší zadní boční okénka přidávají na dramatičnosti a přepracovaný C-sloupek je masivnější a pevnější. O pečlivosti konstruktérů svědčí fakt, že se jim podařilo uspořit několik kilogramů hmotnosti, díky kterým vykazují třídveřové verze v průměru o 0,1 s lepší zrychlení 0 – 100 km/h. Narozdíl od Trojky, kde méně znamená více a verze Coupé je dražší, třídveřová Jednička bude stát naopak o 750 € méně, než pětidveřová. Ovšem dotyk exkluzivity zůstává - pro 3D verzi nebude k mání nejslabší benzinový motor; jinak se motorová paleta bude zcela shodovat.

BMW 1 v roce 2007

dostane několik decentních stylistických inovací v obvyklém rozsahu. Příď osvěž přepracovaný nárazník s pozměněnými mlhovkami a mírně zvýrazněné ledvinky, nové budou i moduly s bixenonovými adaptivními světlomety a denními světly v obrubách „očí“ po vzoru BMW 3 Coupé. Osvěžení a přepracovaných koncovek z LED-diod se dočká i záď. Uvnitř čekají nové čalounící materiály a atraktivnější volant, převzatý z trojkového kupé. Bohatá bezpečnostní výbava samozřejmě zůstává, součástí standardní výbavy je 6 airbagů, DSC s DTC (pro 130i DSC+); k ní se přidávají přepracované audio- a navigační systémy, novinkou je AUX a USB vstup. Operativní servisní intervaly podle skutečného stavu vozidla se staly standardem.

Významnější jsou ovšem technické změny. Kromě toho, že konstruktéři významně přepracovali všechny čtyři dvoulitrové motory v nabídce, přidali i několik nových technologií, jejichž úkolem bude radikálně snižovat spotřebu paliva a ekologickou zátěž. V první řadě došlo na technologii Brake Energy Regeneration, kterou současně dostává i inovovaná Pětka. Ta odpojuje alternátor při plné zátěži motoru a naopak dobíjí při výběhu či brzdění motorem. Další inovací je vypínatelná funkce Auto Start Stop (pouze pro čtyřválce), která při zastavení vozu s manuální převodovkou a zařazení neutrálu zhasne motor, aby jej po opětovném sešlápnutí spojky opět ihned nastartovala. Nechybí ani šipkové indikátory optimálního okamžiku přeřazení pro manuální převodovky. Významnou změnou je též zavedení elektromechanického posilovače řízení, známého již ze Z4. Možnost volby aktivního řízení zůstává.

Benzinové čtyřválce

pro 118i a 120i přinášejí zásadní novinku – přímé vstřikování High Precision Injection s piezoelektrickými vstřikovači. To kromě citelného nárůstu výkonových křivek přináší také významné omezení spotřeby a škodlivých emisí. 116i zůstává beze změny. Změnám se vyhnul i špičkový šestiválec 130i, druhý šestiválec se zatím v oficiálních materiálech neobjevil.

118i

posílila z 95 na 105 kW (143 k), kroutící moment povyrostl o 10 na 190 Nm, nejvyšší rychlost činí 210 km/h (+ 2) a zrychlení 0 – 100 trvá 8,8 s (- 0,6). Nejzajímavější rozdíl je v průměrné spotřebě; ta klesla z průměrných 7,3 na 5,9 l/100 km.

120i

se konečně stává důstojným zástupcem benzinových dvoulitrů díky 125 kW (170 k, dříve 110 kW), 210 Nm (+ 10), nejvyšší rychlosti 224 km/h (+ 7) a zrychlení 0 – 100 km/h za 7,8 s (- 0,9). To vše za průměrných 6,4 l/100 km (- 1,1).

Diesely se díky detailnímu přepracování a aplikaci vstřikování common rail III dočkaly také vyšších výkonů a zejména o 15 % nižší spotřeby. Nechybějí jim výše zmíněné nové úsporné technologie, které je posouvají na technologický vrchol. 118d je nejúspornějším sériovým BMW a mezi konvenčními modely (vyjma vodíkových) má také nejnižší obsah CO2 ve výfukových plynech, což mu v některých zemích (GB) zajišťuje zařazení do skupiny se zvláštním daňovým zvýhodněním.

118d

posílila na 105 kW (143 k, dříve 90 kW) kroutící moment povyskočil na 300 Nm (+ 20). Nejvyšší rychlost dosahuje 210 km/h (+ 9), stovku umí za rovných 9 s, tedy o vteřinu rychleji. Průměrná spotřeba klesla z 5,6 na 4,7 l/100 km.

120d

je opět nejvýkonnějším čtyřválcem z celé řady. Posílila na 130 kW (177 k, dříve 120 kW) a 350 Nm (+ 10), umí až 228 km/h (+ 8) a 0 – 100 km/h jí trvá 7,6 s (- 0,3). Spotřeba klesla o pěkných 0,8 na 4,9 l/100 km.

Všechny údaje platí pro pětidveřové verze s manuální šestistupňovou převodovkou.

Obnovená Jednička se dostane na trh těsně po skončení ženevského autosalonu, tedy koncem letošního března.

Ladislav Čermák
Diskuze (200)
Avatar - 12Eagle
29. 1. 2007 08:43
Re: Proč BMW
Presne tak. :yes:
Avatar - 12Eagle
26. 1. 2007 07:17
Re: Snaha o sen
:yes: :yes: :yes:
Avatar - 12Eagle
25. 1. 2007 07:11
Re: Snaha o sen
Toto auto nie je vyrobené na panelové cesty! Je vyrobené na asfalt. Na cestu Senec Sládkovičovo použi X5 alebo traktor. >:-[]
19. 1. 2007 18:53
Re: DRZEK
Tak proč jsi to kupoval, když se ti to tak nelíbí?
Avatar - 12Eagle
19. 1. 2007 15:19
Re: BMW
A pozrite sa na nový MB-C. Nieje to presná kópia 3-kového BMW?