7.1. 2015 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

BMW 3 E36 (1990-2000): Čtvrtstoletí třetí „trojky“ na oficiálním videu

V srpnu roku 1990 se začala vyrábět bavorská řada 3 generace E36. Mnichovská automobilka na ni po takřka 25 letech vzpomíná krátkým filmem.

Hlavní slovo při vývoji nového modelu střední třídy měla aerodynamika, E36 z pera Boyke Boyera a Jojiho Nagashimy už nebyla tak hranatá jako předchozí nesmírně oblíbená E30, také interiér s palubní deskou orientovanou tradičně na řidiče se zaoblil a nabídl více místa. Zatímco čtyřoká klasika měla rozvor náprav jen 2,57 m, u tehdejší novinky se radikálně natáhl: o celých třináct centimetrů! Vzadu bychom našli moderní pětiprvkové závěsy. Přední dvojité světlomety se zase schovaly pod skleněné kryty, poprvé od konce šedesátých let. Ledvinky byly plně integrovány do přídě, zpětná zrcátka se pak zmenšila. Jenže ruku v ruce s tím narostla i celková délka ze 4325 na 4433 mm.

Motorová paleta byla velmi široká. Základní model 316i měl pod kapotou čtyřválcovou zážehovou šestnáctistovku se 74 kW, vrcholný 328i pak řadový šestiválec 2,8 l/142 kW. Premiéru v E36 slavilo proměnné časování ventilů Vanos, portfolio benzinových pohonných jednotek se pochopitelně měnilo, obsahovalo i agregáty 1,8, 1,9, 2.0 a 2,5 l. Turbodiesely s objemem 2,5 l existovaly v šestiválcových verzích 325td (85 kW) a tds (105 kW), malý čtyřválec 1,7 l/66 kW (318tds) přišel později. Absolutním vrcholem byla M3, zpočátku s benzinovým třílitrem a 213 kW, ten později narostl na 3,2 l a 236 kW. Kromě tradiční dvoudveřové podoby, ať už s pevnou, či plátěnou střechou existovalo i čtyřdveřové provedení.

E36 neměla na rozdíl od E30 pohon všech kol, jen tradičně zadních. Rozšiřování nabídky elegantních karoserií trvalo Mnichovu poměrně dlouho, celých pět let. Klasický sedan doplnily postupně kupé (v únoru 1992), kabriolet (v dubnu 1993), třídveřový 4,21 m krátký hatchback Compact se zadní nápravou z předchůdce (v dubnu 1994) a ve finále na začátku samé poloviny dekády kombi Touring. Od února 1998 ji postupně nahrazovala E46, ale poslední Compacty vyběhly z výroby až na přelomu milénia, v září 2000. Celých devatenáct let po zahájení vývoje!

Video, ve kterém na ni vzpomíná Stefan Schütt, za vidění rozhodně stojí. Závodní vozy neukazuje, trojky této řady jezdily všude možně: okruhy včetně tehdy oblíbené třídy Superturismo, vrchy, sporadicky soutěže a M3 GTR i ve sportovních vozech. Čtyřiadvacetihodinovku na Nürburgringu v roce 1998 však vyhrála čtveřice Marc Duez/Hans-Joachim Stuck/Andreas Bovensiepen/Christian Menzel na 320d Schnitzerova týmu. Ano, pod kapotou vrčel naftový motor a piloti se radovali z celkového triumfu hlavně díky jeho nízké spotřebě...

JAKE.AUTO.CZ: BMW řady 3 E36 (přehled všech článků)


Přidat názorDiskuse: BMW 3 E36 (1990-2000): Čtvrtstoletí třetí…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



TM concept36 přináší nový design pro BMW E36 TM concept36 přináší nový design pro BMW E36

Z Maďarska přichází velmi zajímavá proměna kupé BMW řady…

Reportáž: 6 hodin Le Most 2015 na vlastní kůži Reportáž: 6 hodin Le Most 2015 na vlastní kůži

Za volantem závodní E36 jsme úspěšně absolvovali…

 



 
Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Dnes 09:40

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.




Blesk.cz

Jaké to je stát se na den prezidentem? Pražské děti se vydaly v Masarykových stopách

Jaké to je stát se na den prezidentem? Pražské děti…

Jaké to je být prezidentem? To si zažily v sobotu 21. října pražské děti při jednodenní akci Národního muzea. V…

Vladimír Kratina v kriminále za výtržnictví! Zachránila ho prezidentská milost

Vladimír Kratina v kriminále za výtržnictví!…

Vladimíra Kratinu (65) nyní můžeme vídat v nekonečném seriálu Ulice a známe ho i jako „Drtikola“ z komedie…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Crosby se zlobil, sudí mu napařil desítku

TOP zajímavosti z NHL: Crosby se zlobil, sudí mu…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Tajemství rodiny Kennedyů: Bohatství, podvody i vraždy ve slavném prezidentském klanu

Tajemství rodiny Kennedyů: Bohatství, podvody i…

Přestože jejich někdejší sláva je dávno pryč, přestože od jejich vstupu do politiky uplynulo přes 80 let,…

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si vynahradila svatbou jako z pohádky

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si…

Jedna z nejznámějších tváří filmového plátna druhé poloviny 20. století, žena, která se stala nezapomenutelnou…