7.1. 2015 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

BMW 3 E36 (1990-2000): Čtvrtstoletí třetí „trojky“ na oficiálním videu

V srpnu roku 1990 se začala vyrábět bavorská řada 3 generace E36. Mnichovská automobilka na ni po takřka 25 letech vzpomíná krátkým filmem.

Hlavní slovo při vývoji nového modelu střední třídy měla aerodynamika, E36 z pera Boyke Boyera a Jojiho Nagashimy už nebyla tak hranatá jako předchozí nesmírně oblíbená E30, také interiér s palubní deskou orientovanou tradičně na řidiče se zaoblil a nabídl více místa. Zatímco čtyřoká klasika měla rozvor náprav jen 2,57 m, u tehdejší novinky se radikálně natáhl: o celých třináct centimetrů! Vzadu bychom našli moderní pětiprvkové závěsy. Přední dvojité světlomety se zase schovaly pod skleněné kryty, poprvé od konce šedesátých let. Ledvinky byly plně integrovány do přídě, zpětná zrcátka se pak zmenšila. Jenže ruku v ruce s tím narostla i celková délka ze 4325 na 4433 mm.

Motorová paleta byla velmi široká. Základní model 316i měl pod kapotou čtyřválcovou zážehovou šestnáctistovku se 74 kW, vrcholný 328i pak řadový šestiválec 2,8 l/142 kW. Premiéru v E36 slavilo proměnné časování ventilů Vanos, portfolio benzinových pohonných jednotek se pochopitelně měnilo, obsahovalo i agregáty 1,8, 1,9, 2.0 a 2,5 l. Turbodiesely s objemem 2,5 l existovaly v šestiválcových verzích 325td (85 kW) a tds (105 kW), malý čtyřválec 1,7 l/66 kW (318tds) přišel později. Absolutním vrcholem byla M3, zpočátku s benzinovým třílitrem a 213 kW, ten později narostl na 3,2 l a 236 kW. Kromě tradiční dvoudveřové podoby, ať už s pevnou, či plátěnou střechou existovalo i čtyřdveřové provedení.

E36 neměla na rozdíl od E30 pohon všech kol, jen tradičně zadních. Rozšiřování nabídky elegantních karoserií trvalo Mnichovu poměrně dlouho, celých pět let. Klasický sedan doplnily postupně kupé (v únoru 1992), kabriolet (v dubnu 1993), třídveřový 4,21 m krátký hatchback Compact se zadní nápravou z předchůdce (v dubnu 1994) a ve finále na začátku samé poloviny dekády kombi Touring. Od února 1998 ji postupně nahrazovala E46, ale poslední Compacty vyběhly z výroby až na přelomu milénia, v září 2000. Celých devatenáct let po zahájení vývoje!

Video, ve kterém na ni vzpomíná Stefan Schütt, za vidění rozhodně stojí. Závodní vozy neukazuje, trojky této řady jezdily všude možně: okruhy včetně tehdy oblíbené třídy Superturismo, vrchy, sporadicky soutěže a M3 GTR i ve sportovních vozech. Čtyřiadvacetihodinovku na Nürburgringu v roce 1998 však vyhrála čtveřice Marc Duez/Hans-Joachim Stuck/Andreas Bovensiepen/Christian Menzel na 320d Schnitzerova týmu. Ano, pod kapotou vrčel naftový motor a piloti se radovali z celkového triumfu hlavně díky jeho nízké spotřebě...

JAKE.AUTO.CZ: BMW řady 3 E36 (přehled všech článků)


Přidat názorDiskuse: BMW 3 E36 (1990-2000): Čtvrtstoletí třetí…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




TM concept36 přináší nový design pro BMW E36 TM concept36 přináší nový design pro BMW E36

Z Maďarska přichází velmi zajímavá proměna kupé BMW řady…

Reportáž: 6 hodin Le Most 2015 na vlastní kůži Reportáž: 6 hodin Le Most 2015 na vlastní kůži

Za volantem závodní E36 jsme úspěšně absolvovali…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli Starostům a mají klip Renče

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…