Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 3 E36 (1990-2000): Čtvrtstoletí třetí „trojky“ na oficiálním videu

Aleš Dragoun
Diskuze (35)
V srpnu roku 1990 se začala vyrábět bavorská řada 3 generace E36. Mnichovská automobilka na ni po takřka 25 letech vzpomíná krátkým filmem.

Hlavní slovo při vývoji nového modelu střední třídy měla aerodynamika, E36 z pera Boyke Boyera a Jojiho Nagashimy už nebyla tak hranatá jako předchozí nesmírně oblíbená E30, také interiér s palubní deskou orientovanou tradičně na řidiče se zaoblil a nabídl více místa. Zatímco čtyřoká klasika měla rozvor náprav jen 2,57 m, u tehdejší novinky se radikálně natáhl: o celých třináct centimetrů! Vzadu bychom našli moderní pětiprvkové závěsy. Přední dvojité světlomety se zase schovaly pod skleněné kryty, poprvé od konce šedesátých let. Ledvinky byly plně integrovány do přídě, zpětná zrcátka se pak zmenšila. Jenže ruku v ruce s tím narostla i celková délka ze 4325 na 4433 mm.

Motorová paleta byla velmi široká. Základní model 316i měl pod kapotou čtyřválcovou zážehovou šestnáctistovku se 74 kW, vrcholný 328i pak řadový šestiválec 2,8 l/142 kW. Premiéru v E36 slavilo proměnné časování ventilů Vanos, portfolio benzinových pohonných jednotek se pochopitelně měnilo, obsahovalo i agregáty 1,8, 1,9, 2.0 a 2,5 l. Turbodiesely s objemem 2,5 l existovaly v šestiválcových verzích 325td (85 kW) a tds (105 kW), malý čtyřválec 1,7 l/66 kW (318tds) přišel později. Absolutním vrcholem byla M3, zpočátku s benzinovým třílitrem a 213 kW, ten později narostl na 3,2 l a 236 kW. Kromě tradiční dvoudveřové podoby, ať už s pevnou, či plátěnou střechou existovalo i čtyřdveřové provedení.

E36 neměla na rozdíl od E30 pohon všech kol, jen tradičně zadních. Rozšiřování nabídky elegantních karoserií trvalo Mnichovu poměrně dlouho, celých pět let. Klasický sedan doplnily postupně kupé (v únoru 1992), kabriolet (v dubnu 1993), třídveřový 4,21 m krátký hatchback Compact se zadní nápravou z předchůdce (v dubnu 1994) a ve finále na začátku samé poloviny dekády kombi Touring. Od února 1998 ji postupně nahrazovala E46, ale poslední Compacty vyběhly z výroby až na přelomu milénia, v září 2000. Celých devatenáct let po zahájení vývoje!

Video, ve kterém na ni vzpomíná Stefan Schütt, za vidění rozhodně stojí. Závodní vozy neukazuje, trojky této řady jezdily všude možně: okruhy včetně tehdy oblíbené třídy Superturismo, vrchy, sporadicky soutěže a M3 GTR i ve sportovních vozech. Čtyřiadvacetihodinovku na Nürburgringu v roce 1998 však vyhrála čtveřice Marc Duez/Hans-Joachim Stuck/Andreas Bovensiepen/Christian Menzel na 320d Schnitzerova týmu. Ano, pod kapotou vrčel naftový motor a piloti se radovali z celkového triumfu hlavně díky jeho nízké spotřebě...

Aleš Dragoun
Diskuze (35)
Avatar - VL4D
8. 1. 2015 19:21
Re: nadčasová E36
Ta 328i z odkazu je pěkná, jenom škoda že jich v takovém stavu moc nejezdí..
Avatar - Dinar
8. 1. 2015 12:11
Re: nadčasová E36
Měl jsem z devadesátek těch Autocarů čtyři bedny, když jsme se před lety stěhovali, manželka se na mě dívala jako na blázna, "tohle chceš tahat sebou?" >:D Tak jsem už netahal, dneska mě to děsně mrzí, moc rád bych si někdy přečetl nějaký dobový test, čas to všechno hrozně zkresluje. Nemluvě o dokumentování zmíněných nářků, ony se ty pláče netýkají jen čtenářů nebo diskutérů, pláče testujících novinářů se taky pořád opakují. ;-)
Avatar - Enthusiastic.driver
8. 1. 2015 10:51
Re: nadčasová E36
Přesně. :yes:

Mimochodem, tu stránku s dopisy čtenářů by bylo dobré naskenovat a předložit pokaždé, když si nějaká plačka začne stěžovat, že za starých dobrých časů to bylo lepší a už nikdy to nebude jako dřív >:D
Avatar - Dinar
8. 1. 2015 10:43
Re: nadčasová E36
Vidím to stejně. :-) :yes:

A ještě bych dodal, štěstím pro BMW bylo, že v době představení E36 ještě neexistovaly internetové diskuse. Měl jsem tehdy předplatné Autocaru a v rubrice "dopisy čtenářů" bylo po odhalení E36 dost husto, "konec klasických BMW", "BMW už nikdy nebude co bývalo", "E30 je poslední pořádná trojka" atd. atp., ono to dnešním okem nevypadá, ale ten designový mezigenerační posun byl mezi E30 a E36 zásadnější než u 5er mezi E39 a E60. V mých očích je E36 základem nové designové řeči BMW, základní linka, proporce, markanty (ledvinky, světla), na které jsou postaveny všechny další bavoráky až po akt. generace.
Avatar - Enthusiastic.driver
8. 1. 2015 08:28
nadčasová E36
Čím víc se na E36 dívám, tím intenzivnější mám pocit, že tyhle tvary budou zubu času odolávat lépe, než E30 nebo E46. Jak už tu bylo zmíněno, base model s černými nárazníky a malými plechovými koly asi nikomu hlavu nevykroutí, ale když jsou na autě 17" a optický M-paket, je to úplně jiná káva [odkaz]
Vyleštěná hellrot I byla jedna z nejintenzivnějších barev, které jsem kdy viděl.

E36 dnes stojí trochu ve stínu E30 a E46. Myslím si však, že se to do budoucna změní.