Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 320Cd Cabrio: naše první jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (11)
Vznětový kabriolet? Donedávna nemyslitelná věc, dnes stále častější úkaz. BMW poprvé pustilo diesel do trojkového kabrioletu a my jsme s ním strávili jeden den v okolí Mnichova…

Trojková řada BMW je od léta ve středu pozornosti díky nečekané předpremiéře nové generace, která však byla oficiálně odtajněna teprve před několika dny. Protože se v Mnichově drží pravidla, jež káže o postuném zavádění jednotlivých karosářských variant jedné generace, zůstávají současná kupé a kabriolety pro modelový rok 2005 v aktivní službě. Pro příští léto je připravena nová verze otevřeného čtyřmístného vozu s netradičním vznětovým agregátem pod kapotou.

Kupé a kabriolety BMW současné trojkové řady se zpočátku výroby velmi podobaly přeci jen civilnějším sedanům a lifestylovým kombi, což změnil poslední facelift představený na loňském ženevském autosalonu. Výraznější odlišení stylingu je patrné nejvíce na přídi, která se liší jinými tvary nárazníku, novou optikou i tvarem světlometů. Dosavadní motorovou paletu sportovnějších zástupců řady 3 tvořily čtyřválce 1995 cm3/105 kW v modelech 318Ci, šestiválce 2171 cm3/125 kW v modelech 320Ci a šestiválce 2494 cm3/142 kW v modelech 325Ci. Vrcholem trojkové řady jsou šestiválcové modely M3, které mají pod kapotou také řadový šestiválec, tentokráte o objemu 3246 cm3/252 kW. Dvojicí motorů pracujících na bázi vynálezu Rudolfa Diesela v kupé jsou momentálně modely 320Cd se čtyřválcovým motorem o objemu 1995 cm3/110 kW a silnější řadový šestiválec o objemu 2993 cm3/150 kW v modelu 330Cd. Kabrioletům se dosud diesely vyhýbaly, ale to se změní na jaře příštího roku, kdy bude na trh uveden model 320Cd.

Mezinárodní prezentace nových kabrioletů novinářům se konala až ve druhé polovině října v Mnichově, ale vzhledem k plánovanému zahájení prodeje v příštím roce, jde vlastně o představení vozu s dostatečným předstihem. Publiku se první dieselové kabrio od BMW staticky představilo již na pařížském autosalonu letos v září.

Jízdní dojmy+technika

Říjnové středoevropské počasí obyčejně nevěstí pro vyznavače otevřených vozů příliš mnoho dobrého. Teploty kolem deseti stupňů a zcela zatažená obloha nad mnichovským letištěm nás přivítaly do prezentačního dne, který jsme měli strávit v otevřeném BMW. S barvou oblohy ladily obě barevné varianty připravených kabrií a protože předpověď počasí slibovala i dešťové srážky, raději jsme bez dlouhého rozmýšlení, vybaveni několika vrstvami podzimního oblečení a čepicemi, usedli za volant. Odvážně jsme otevřeli samočinnou skládací střechu, která nevyžaduje od řidiče více, než pouhý stisk tlačítka na středové konzole (tj. bez manuálního odjišťování nebo zajišťování koncové polohy). Celá operace zabere přibližně 25 sekund a její jednotlivé fáze jsou vidět na naší fotogalerii.

Po nastartování motoru se ozve známý šestnáctiventilový čtyřválec, který jsme již chválili v testu trojkového sedanu 320d. Ani skvělé odhlučnění a nadprůměrně tichý chod motoru neutají při volnoběhu vznětový původ motoru. Doba je vůči vyznavačům vůně benzínu zlá a i přesto, že ceny nafty rostou stejným tempem jako ceny benzínu, absolutní rozdíl tu stále je. Dvoulitrový turbodiesel v kabriu 320Cd používá druhou generaci vstřikování common-rail s maximálními vstřikovacími tlaky 1600 bar a nejvýše čtyřmi vstřiky během jediného pracovního cyklu. Maximální výkon 110 kW je k dispozici při 4000 ot./min, točivý moment má špičku 330 Nm při 2000 ot./min, ale již v 1500 ot./min je k dispozici 295 Nm. Nástup motoru v praktickém provozu se dostavuje od 1700 ot./min a až za čtyřtisícovou hranici plynule „táhne“ bez nečekaného „TDI-nakopnutí“. Kultivovanost chodu zvyšuje také dvojice vyvažovacích hřídelů. Připomeňme konstantně dobré výsledky tohoto motoru v anketě International Engine of the Year, kde i v letošním roce obsadil jedno z míst na stupních vítězů ve své objemové kategorii. Pro modelový rok 2005 prošla upgradem elektronika, která nyní umožňuje plnění emisní normy Euro IV i bez filtru pevných částic.

Rozdíly v hnacím ústrojí ve srovnání s kupé se stejným motorem spočívají v kratším stálém převodu (nyní 2,79) a v upraveném výfukovém systému. Prakticky od prvního rozjezdu je tón motoru v pozadí za aerodynamickým hlukem, a tak se diesel připomíná hlavně užším použitelným otáčkovým spektrem (přibližně 1500 až 4200 ot./min).

Automobil jsme zkoušeli nejprve na německé dálnici, kde jsme v krátkém čase dosáhli rychlosti přesahující 200 km/h, když výrobcem uváděné maximum činí 211 km/h. Při stažené střeše a interiéru chráněném před větrnými víry bočními okny a větrnou clonou, lze pohodlně cestovat i rychlostmi, které jsou u nás na dálnicích stále ještě legální. Překvapivě se ani při 200 km/h vysátí posádky z interiéru nekoná (vyzkoušeno na předních sedadlech), i když rozhovor nebo poslech rádia již vyžaduje mnoho úsilí. Vysoká tuhost otevřené karosérie je základem dobrých jízdních vlastností všech BMW, včetně tohoto kabrioletu. Relativně dlouhý interiér ani dvoje dlouhé boční dveře nebyly pro techniky BMW výraznou překážkou.

Na cestách mimo dálnici je jízda s tímto dieselem pohodovou záležitostí, krátká jednička umí auto svižně rozjet z křižovatky, další rychlostní stupně jsou tzv. univerzální, protože šestistupňová převodovka si nechá líbit vskutku i hodně líného řidiče, který odmítá řadit rychlosti při zpomalení na obecní padesátku. Na trojku nebo čtyřku zvládnete většinu svižných výjezdů ze zatáček, ale trochu zvyku vyžaduje již jednou zmíněné kratší pracovní pásmo motoru. V praxi váš diesel prozradí opravdu snad jen klapavý volnoběh během zastavení na křižovatce.

Slušné hodnoty zrychlení (0-100 km/h za 9,7 s) jsou lepší než u dvoulitrového zážehového čtyřválce v 318Ci Cabrio, takže lze očekávat také o nějákou desítku tisíc korun vyšší pořizovací cenu (318Ci Cabrio se u nás prodává za 1.119.800,-Kč), která bude současně vyvažovat příznivou spotřebu.

Důležitým hlediskem bude i u tohoto dieselu spotřeba, která v kombinovaném cyklu, podle BMW, činí 6,3 l/100 km, což při palivové nádrži o objemu 63 litrů znamená dojezd 1000 km na jediné natankování. BMW věří, že v Evropě jsou trhy kde bude mít novinka v nabídce kabrií úspěch. Jsou jimi jak klasické „kabrioletové“ trhy Velké Britanie a Německa, ale i vznětové trhy Francie, Itálie, Belgie a Španělska.





reklamní sdělení:

… více o automobilech BMW se dozvíte na www.renocar.cz . Konkrétní ceny, technické specifikace, doplňkovou výbavu a zajímavou nabídku skladových vozů najdete na stránkách smluvního partnera BMW AG fa. RENOCAR BMW.

Ondřej Láník
Diskuze (11)