17.5. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

BMW 750d: Detaily o novém šestiválci se čtyřmi turby

 

Stále blíže se zdá doba, kdy motory budou mít více turbodmychadel než válců. BMW nyní představuje šestiválec hned se čtyřmi turby.

BMW na letošním vídeňském Symposiu motorů dalo najevo, že pracuje na novém vznětovém šestiválci se čtyřmi turbodmychadly. Nyní automobilka odhaluje i jeho detaily. Prvně bude nasazen v řadě 7, přičemž ponese označení 50d.

Nový řadový šestiválec s objemem tří litrů má základ v nejnovější generaci motorů BMW. Součástí jeho výbavy je systém vícestupňového přeplňování se čtveřicí turbodmychadel a nejnovější generace přímého vstřikování common rail, jejíž piezoelektrické vstřikovače pracují s tlakem až 2500 bar. Důvodem použití této techniky je vedle navýšení výkonu a točivého momentu nižší spotřeba paliva, a to především ta normovaná.

Stejně jako u dosavadního šestiválce s třemi turbodmychadly, který najdeme v modelech M550d, X5 M50d a X6 M50d, je vzduch dodávaný do spalovacích prostorů stlačovaný stupňovitě. Vysokotlaká část systému přeplňování je tvořena dvojicí turbodmychadel s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek. Nízkotlaká část je řešena nově, nahrazením jednoho velkého turbodmychadla dvojicí menších turbodmychadel, které díky tomu rychleji reagují.

V činnosti jsou vždy dvě nízkotlaká turbodmychadla doplněná o jedno ze dvou vysokotlakých turbodmychadel. Pouze při intenzivní akceleraci z volnoběžných otáček dojde k odpojení dvojice nízkotlakých turbodmychadel obtokovými ventily. Druhé vysokotlaké turbodmychadlo se aktivuje při překročení hranice 2500 min-1. O koordinaci práce jednotlivých turbodmychadel se stará nejnovější generace elektronické řídicí jednotky motoru DDE (Digital Diesel Electronic). Ta v závislosti na aktuální situaci a poloze plynového pedálu nastavuje rozváděcí lopatky, regulační a obtokové ventily, stejně jako klapky ve výfukovém prostředí a mezichladiče.

Maximální tlak ve spalovacím prostoru se zvětšil z 200 na 210 bar, což s sebou přináší větší termodynamické i mechanické namáhání jednotlivých součástí motoru. Proto byla jednotka upravena tak, aby tento tlak zvládla. Hlava i blok motoru jsou vyrobené speciálním vysokotlakým procesem, technologie izostatického lisování za tepla (HIP) totiž dodává hliníkové slitině mimořádnou pevnost.

Celkové tuhosti pomáhá i spojení hlavy motoru s klikovou skříní pomocí ocelových prutů. Specialitami jsou též pětivrstvé těsnění pod hlavou, vnitřní plochy válců s dvojitě nanášenou ochrannou vrstvou, písty vyrobené ze slitiny hliníku a hořčíku s vytvrzenou hranou prohlubně ve svých dnech, bronzové vložky pístních čepů a centrálně regulované chlazení.

Účinnosti motoru napomáhá několik faktorů. V prvním případě to je recirkulace výfukových plynů, která u předchůdce chyběla. Kvůli plnění normy Euro 6 je součástí výfukového systému kromě filtru pevných částic a zádržného katalyzátoru NOx umístěných v těsné blízkosti motoru také katalyzátor SCR se vstřikováním kapaliny AdBlue. Hospodárnost motoru zlepšuje i systém nepřímého chlazení pomocí vzduchu s větší kapacitou oproti předchozí generaci tohoto motoru, stejně tak jako dodatečný kompresor pro vodní chlazení nízkotlakých turbodmychadel.

V případě řady 7 bude řadový šestiválec quad-turbo naladěn na 294 kW při 4400 otáčkách, což je o 14 kW než u dosavadního šestiválce tri-turbo. Rovněž je to o 11 kW více než u konkurenčního Audi A8 s osmiválcem 4.2 TDI. Specialitou je vysoký točivý moment už v těch nejnižších otáčkách. Od 1000 min-1 je k dispozici 450 N.m, vrcholná hodnota 760 N.m je dostupná v rozmezí 2000 a 3000 min-1. Maximální točivý moment je tak o 20 N.m vyšší než v případě dosavadního motoru s označením 50d.

Kombinovaná spotřeba paliva se v případě sedmičky s tímto agregátem má pohybovat v rozmezí 5,7 až 5,9 litru na 100 km. Ve srovnání s šestiválcem tri-turbo se spotřeba nového quad-turba snížila o 11 %.

Motor 50d bude dostupný jak pro základní řadu 7 (750d), tak pro prodlouženou verzi (750Ld). Standardem bude kombinace s pohonem všech kol a osmistupňovou samočinnou převodovkou. Modely 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive se začnou prodávat v červenci.

BMW 750d – srovnání s konkurencí
ModelBMW 7Audi A8Jaguar XJPorsche Panamera
Motor750d xDrive4.2 TDI3.0 V63.0 V6
Poháněná nápravaoběobězadnízadní
Zdvihový objem [cm3]?413429932967
Válce/ventily6/48/46/46/4
Největší výkon [kW/min]294/4400283/3750221/4000221/4000
Točivý moment [N.m/min]760/2000-3000850/2000-2750700/2000650/1750-2500
Převodovka8A8A8A8A
Max. rychlost [km/h]250250250259
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,64,76,26,0
Komb. spotřeba [l/100 km]5,7-5,97,25,76,4

Spolupracujeme s TipCars.com
K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší

Počet chybějících bytů v Praze se za poslední tři roky…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



BMW 750d xDrive vs. Mercedes S 400 d 4Matic – Královský duel BMW 750d xDrive vs. Mercedes S 400 d 4Matic – Královský duel

Vlajkové lodi z Mnichova a Stuttgartu nestavíme…

BMW M760Li xDrive v barvě Estoril Blue: Luxusní limuzína, nebo sporťák? BMW M760Li xDrive v barvě Estoril Blue: Luxusní limuzína, nebo sporťák?

Sedmičkové BMW s dvanáctiválcem má síly dost. Možnosti…

 



 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Dnes 18:42

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

 

iSport.cz

Vítězka Ledecká si v mlze neviděla pod nohy: Ta druhá viděla stejný houby!

Vítězka Ledecká si v mlze neviděla pod nohy: Ta…

PŘÍMO Z ITÁLIE | V noci se dlouho jen převalovala, páteční závodní odpoledne jí zase znepříjemnila mlha, která…

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit mapa ligových trenérů

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…