17.5. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

BMW 750d: Detaily o novém šestiválci se čtyřmi turby

 

Stále blíže se zdá doba, kdy motory budou mít více turbodmychadel než válců. BMW nyní představuje šestiválec hned se čtyřmi turby.

BMW na letošním vídeňském Symposiu motorů dalo najevo, že pracuje na novém vznětovém šestiválci se čtyřmi turbodmychadly. Nyní automobilka odhaluje i jeho detaily. Prvně bude nasazen v řadě 7, přičemž ponese označení 50d.

Nový řadový šestiválec s objemem tří litrů má základ v nejnovější generaci motorů BMW. Součástí jeho výbavy je systém vícestupňového přeplňování se čtveřicí turbodmychadel a nejnovější generace přímého vstřikování common rail, jejíž piezoelektrické vstřikovače pracují s tlakem až 2500 bar. Důvodem použití této techniky je vedle navýšení výkonu a točivého momentu nižší spotřeba paliva, a to především ta normovaná.

Stejně jako u dosavadního šestiválce s třemi turbodmychadly, který najdeme v modelech M550d, X5 M50d a X6 M50d, je vzduch dodávaný do spalovacích prostorů stlačovaný stupňovitě. Vysokotlaká část systému přeplňování je tvořena dvojicí turbodmychadel s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek. Nízkotlaká část je řešena nově, nahrazením jednoho velkého turbodmychadla dvojicí menších turbodmychadel, které díky tomu rychleji reagují.

V činnosti jsou vždy dvě nízkotlaká turbodmychadla doplněná o jedno ze dvou vysokotlakých turbodmychadel. Pouze při intenzivní akceleraci z volnoběžných otáček dojde k odpojení dvojice nízkotlakých turbodmychadel obtokovými ventily. Druhé vysokotlaké turbodmychadlo se aktivuje při překročení hranice 2500 min-1. O koordinaci práce jednotlivých turbodmychadel se stará nejnovější generace elektronické řídicí jednotky motoru DDE (Digital Diesel Electronic). Ta v závislosti na aktuální situaci a poloze plynového pedálu nastavuje rozváděcí lopatky, regulační a obtokové ventily, stejně jako klapky ve výfukovém prostředí a mezichladiče.

Maximální tlak ve spalovacím prostoru se zvětšil z 200 na 210 bar, což s sebou přináší větší termodynamické i mechanické namáhání jednotlivých součástí motoru. Proto byla jednotka upravena tak, aby tento tlak zvládla. Hlava i blok motoru jsou vyrobené speciálním vysokotlakým procesem, technologie izostatického lisování za tepla (HIP) totiž dodává hliníkové slitině mimořádnou pevnost.

Celkové tuhosti pomáhá i spojení hlavy motoru s klikovou skříní pomocí ocelových prutů. Specialitami jsou též pětivrstvé těsnění pod hlavou, vnitřní plochy válců s dvojitě nanášenou ochrannou vrstvou, písty vyrobené ze slitiny hliníku a hořčíku s vytvrzenou hranou prohlubně ve svých dnech, bronzové vložky pístních čepů a centrálně regulované chlazení.

Účinnosti motoru napomáhá několik faktorů. V prvním případě to je recirkulace výfukových plynů, která u předchůdce chyběla. Kvůli plnění normy Euro 6 je součástí výfukového systému kromě filtru pevných částic a zádržného katalyzátoru NOx umístěných v těsné blízkosti motoru také katalyzátor SCR se vstřikováním kapaliny AdBlue. Hospodárnost motoru zlepšuje i systém nepřímého chlazení pomocí vzduchu s větší kapacitou oproti předchozí generaci tohoto motoru, stejně tak jako dodatečný kompresor pro vodní chlazení nízkotlakých turbodmychadel.

V případě řady 7 bude řadový šestiválec quad-turbo naladěn na 294 kW při 4400 otáčkách, což je o 14 kW než u dosavadního šestiválce tri-turbo. Rovněž je to o 11 kW více než u konkurenčního Audi A8 s osmiválcem 4.2 TDI. Specialitou je vysoký točivý moment už v těch nejnižších otáčkách. Od 1000 min-1 je k dispozici 450 N.m, vrcholná hodnota 760 N.m je dostupná v rozmezí 2000 a 3000 min-1. Maximální točivý moment je tak o 20 N.m vyšší než v případě dosavadního motoru s označením 50d.

Kombinovaná spotřeba paliva se v případě sedmičky s tímto agregátem má pohybovat v rozmezí 5,7 až 5,9 litru na 100 km. Ve srovnání s šestiválcem tri-turbo se spotřeba nového quad-turba snížila o 11 %.

Motor 50d bude dostupný jak pro základní řadu 7 (750d), tak pro prodlouženou verzi (750Ld). Standardem bude kombinace s pohonem všech kol a osmistupňovou samočinnou převodovkou. Modely 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive se začnou prodávat v červenci.

BMW 750d – srovnání s konkurencí
ModelBMW 7Audi A8Jaguar XJPorsche Panamera
Motor750d xDrive4.2 TDI3.0 V63.0 V6
Poháněná nápravaoběobězadnízadní
Zdvihový objem [cm3]?413429932967
Válce/ventily6/48/46/46/4
Největší výkon [kW/min]294/4400283/3750221/4000221/4000
Točivý moment [N.m/min]760/2000-3000850/2000-2750700/2000650/1750-2500
Převodovka8A8A8A8A
Max. rychlost [km/h]250250250259
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,64,76,26,0
Komb. spotřeba [l/100 km]5,7-5,97,25,76,4

Spolupracujeme s TipCars.com
Rusko omezuje dovoz české drůbeže. Obává se ptačí chřipky Rusko omezuje dovoz české drůbeže. Obává se ptačí chřipky

Ruská zemědělská inspekce dnes zavedla dočasné omezení…

Počet exekucí klesl. Stále jich jsou ale stovky tisíc Počet exekucí klesl. Stále jich jsou ale stovky tisíc

Počet nově zahájených exekucí v roce 2016 proti…

Lesům ČR klesl zisk. Může za to kůrovec a jiné kalamity Lesům ČR klesl zisk. Může za to kůrovec a jiné kalamity

Státnímu podniku Lesy České republiky (LČR) loni klesl…

Čínská nákupní galerie Aliexpress dobývá Česko Čínská nákupní galerie Aliexpress dobývá Česko

Počet transakcí platební kartou mBank narostl na…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Video: Limuzína z Putinovy flotily těžce havarovala, řidič nepřežil Video: Limuzína z Putinovy flotily těžce havarovala, řidič nepřežil

Oblíbený Putinův řidič zemřel poté,co se čelně střetl s…

BMW i3 (94 Ah) a 740e: Jízdní dojmy s elektrickými bavoráky BMW i3 (94 Ah) a 740e: Jízdní dojmy s elektrickými bavoráky

BMW stále zvyšuje dojezd elektromobilů, ale pracuje i na…

 



 
Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! (+video)

Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! (+video)

Dnes 08:00

Za čtrnáct dní se světem rozletí snímky konceptu Vision-E. My jsme si ho včera dopoledne prohlédli přímo v Mladé Boleslavi.




Blesk.cz

Komentář: Britové spouštějí brexit. Pro Čechy to není dobrá zpráva

Komentář: Britové spouštějí brexit. Pro Čechy to…

Velká Británie dnes oficiálně začne, co si Britové odhlasovali už loni v červnu: odchod z EU. Nikdo sice zatím…

Uvařená rýže vás může otrávit. Doktor: Množí se na ní nebezpečné bakterie

Uvařená rýže vás může otrávit. Doktor: Množí se na…

Pokud si navaříte velké množství rýže a část si necháte „na potom“, může vás postihnout otrava jídlem. Je to…

 

iSport.cz

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět, smutní slovenská hvězda

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět,…

Mají toho hodně společného. Obě už s třicítkou za zády, obě šťastně vdané, obě překonaly spoustu zdravotních i…

ANKETA před derby: Silná stránka Sparty? Že je na dně, tvrdí legenda Mašek

ANKETA před derby: Silná stránka Sparty? Že je na…

V pořadí 287. derby mezi Slavií a Spartou klepe na dveře. Už v neděli se chystá fotbalový svátek v rámci 22.…

 

Reflex.cz

Babiš to dal bez Andreje

Babiš to dal bez Andreje

Ministr financí Andrej Babiš jde, jak je ostatně jeho zvykem, s lidem. Sotva se rozjela EET, už se začalo v…

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Je to jako když vzhlédnete do rozbouřeného moře. Shluky oblaků jsou malé a pravidelné a působí místy až děsivě.…