Nové BMW řady 8 oficiálně: Osmička se vrací, nabídne osmiválec i turbodiesel
Poslední generace řady 6 přišla o verzi kupé, protože se vědělo, že BMW vzkřísí osmou sérii. S původní generací E31, která se vyráběla celou dekádu, od května 1989 do stejného měsíce roku 1999, samozřejmě nemá novinka nic společného. Vlastně ano, dvě věci: jde o luxusní a drahé dvoudveřové gétéčko k překonávání dlouhých vzdáleností po dálnicích a zachovala si bezrámová boční okna. A její závodní verze M8 GTE se pustí tento víkend do souboje ve 24 hodinách Le Mans, už má za sebou jak debut ve vytrvalostním MS, tak i zámořském šampionátu IMSA. První osmičky na okruzích nebojovaly, „emko“ zůstalo v jediném prototypu a měly výklopné světlomety, které jsou dnes mimo zákon. A chyběl jim turbodiesel.
Reálný předobraz jsme viděli loni v květnu na Concorso d’Eleganza Villa d’Este v Cernobbiu u jezera Como. Sériová verze je 4843 mm dlouhá, 1902 mm široká a 1341 mm nízká. Podvozek má rozvor 2822 mm.
Designem novinka nijak nevybočuje ze současného trendu bavorské automobilky, tvary nechť posoudí laskavé čtenářstvo samo, osobně mě moderní BMW příliš neoslovují. Jen zatím vozy nepřišly o typické ledvinky, ale mřížka chladiče je vystouplá a obsahuje aktivní lamely. Při startu prodeje budou v nabídce dvě verze. M850i xDrive má pohon všech kol a vpředu pod kapotou zážehový přímovstřikový osmiválec 4,4 l se dvěma turby a výkonem 390 kW (530 k) v rozmezí od 5500 do 6000 min-1. Osmistupňový Steptronic přenáší 750 N.m v 1800-4600 otáčkách. Z klidu na stovku zrychlí během 3,7 s. Třílitrový vznětový šestiválec TwinPower Turbo verze 840d dává 235 kW (320 k) ve 4400 min-1 a 680 N.m při 1750-2250 min-1. Naftová verze akceleruje z nuly na 100 km/h během 4,9 s, převodovku má stejnou.
Maximálka obou verzí je elektronicky omezena na 250 km/h, ve spotřebě s naftovou verzí ta benzinová samozřejmě soutěžit nemůže, na kombinovaných 5,9 l nezná se svými minimálně deseti litry odpověď. Benzinová čtyřkolka má elektronickou uzávěrku diferenciálu. Podvozek je takřka kompletně plochý, využívá vpředu dvojitých lichoběžníků a vzadu pětiprvkových závěsů. Za předními koly se nacházejí svislé a funkční vstupy vzduchu. Zavazadelník lze rozšířit ze standardních 420 l sklopením zadních sedadel v polovičním poměru, dozadu se vejdou pouze dva pasažéři, jak jinak?
Kromě základních nizounkých LED světel se dá připlatit i za laserová, která svítí až 600 m do dálky. Koncové ledky už takřka nevyznávají tvar písmene L, který Mnichov používal více než tři dekády (byť výjimky existovaly). Zaujmou lichoběžníkové koncovky výfuků. Karbonová střecha je volitelná, stejně jako další prvky z uhlíkových vláken, M pakety (benzinová má základní standardně a odlišuje se tak od naftového sourozence agresivnějším vzhledem i dvacetipalcovými koly) i chromovaný balíček. A pak je tu ještě BMW Individual....
Základní výbava obsahuje kromě koženého čalounění třeba adaptivní podvozek a aktivní řízení, které pomáhá řidič v zatáčkách, nebo head-up displej. Automatický parkovací asistent včetně kamer, které vidí auto z ptačí perspektivy, najdeme v příplatcích, stejně jako asistenty jízdy v pruzích, noční vidění, aktivní tempomat a další pomocníky včetně varování před jízdou v protisměru.
Digitální palubní přístroj před řidičem s úhlopříčkou 12,3 palce, je konfigurovatelný, kontrolní displej je menší (10,25 palce). Samozřejmě jsou k dispozici všechny internetové služby i Bluetooth, auto se dá propojit s chytrými telefony a hodinkami se systémy iOS i Android, většina funkcí se ovládá iDrivem, tlačítky na volantu, ale rovněž gesty. Mobil lze dobíjet bezdrátově a využít jej můžete i k odemčení auta prostřednictvím digitálního klíče.
Osmička se začne prodávat až v listopadu, výroba poběží v továrně v Dingolfingu.