Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!
Skupina BMW, zahrnující stejnojmennou automobilku a dále značky Mini a Rolls-Royce, vyrobila v loňském roce 2,37 miliónů aut, z nich přibližně 62.000 bylo hybridních a plug-in hybridních aut a pouhých asi 25.500 elektromobilů i3. V letošním roce plánuje BMW vyprodukovat a tedy i prodat 100.000 elektrifikovaných aut.
Do roku 2020 chce BMW zvýšit produkci na přibližně tři miliony vozidel za rok. V porovnání se stavem v roce 2016 jde o šestiprocentní nárůst. Pomoci k tomu má další vývoj elektrifikace a nových technologií. Podle Haralda Krügera, předsedy představenstva firmy BMW, se vývoj v budoucnu nezaměří pouze na akumulátorové baterie coby zdroj elektrického proudu, ale současně také na palivové články. I v nich vidí BMW velký potenciál.
„S Toyotou pracujeme na nové generaci vozidel poháněných energií z palivových článků. Už minulý rok vyjela malá série aut s touto technologií na základě modelu řady 5 Gran Turismo. Do série, byť pouze omezené, se chceme s těmito auty dostat v roce 2021,“ říká Krüger.
Palivové články jsou možná přínosné z pohledu technologie, ovšem bez zajištění patřičné infrastruktury, která umožní rychlé tankování vodíku, jde o pouhou teorii. I na tom se údajně pracuje, byť v tomto ohledu toho automobilka zase tolik ovlivnit nemůže.
Auta pojedou sama, ale…
Budou auta v budoucnu opravdu jezdit sama? Pokud půjde vývoj tak jako dosud, lze to s největší pravděpodobností očekávat. Plně autonomní jízda je ovšem ještě docela daleko. BMW se již nyní těmito technologiemi intenzivně zabývá v kooperaci se svými partnery. Ti mají na starosti vývoj nezbytných komponentů. „Spolupracujeme s izraelskou firmou Mobileye a se společností Intel. V blízké době jsme připraveni navázat spolupráci se společností Delphi,“ říká k celé věci Krüger. Firma Mobileye má na starosti vývoj nezbytné senzoriky. Jen připomínáme, že v minulosti šlo o hlavního partnera americké Tesly, která si přisuzuje vedoucí roli ve vývoji autonomních vozidel, byť ta se neobešla bez incidentů.
Samotní dodavatelé komponentů pro autonomní řízení sami funkční auto nepostaví, neboť jim chybějí zkušenosti s konstrukcí a laděním auta jako takového. A právě v této oblasti je BMW velice nápomocno. Navíc tím, že vyrábí auta vyšších a nejvyšších tříd, má k tomu blíže, než automobilky, zabývající se jednoduššími auty pro masy. A protože vozy BMW mají poskytovat také radost z jízdy, nebude jim podle vyjádření Krügera nikdy chybět volant, což platí i u autonomních vozidel. BMW tak i do budoucna chce dát řidiči možnost řídit si své auto sám, nebo pokud bude chtít, být pouze oním pasivně se vezoucím pasažérem. „Robo-taxi od BMW nikdy neuvidíte,“ slibuje Krüger, přičemž tím naráží na nedávno prezentovaný autonomní vůz Cedric skupiny Volkswagen.
S autonomním BMW, pojmenovaným iNext, se počítá od roku 2021 a jeho výroba bude svěřena závodu v německém Dingolfingu. Má jít o autonomitu na čtvrtém stupni. Ta počítá s tím, že vozidlo může jezdit zcela samočinně, ovšem dává prostor pro zásahy řidiče do řízení. Na rozdíl od stupně 5, který je plně autonomní a nemá ani volant. Spíše než autem je tak pojízdným robotem.
Již tento rok testuje BMW čtyřicítku automobilů na stupni autonomity 3. „Jejich zavazadelník je plný počítačů, bez kterých to v současnosti nejde udělat, takže pro uvedení na trh to zatím není,“ dodává Krüger.
Brexit a diesely
Krüger se pro Automotive News vyjádřil také k situaci týkající se vznětových motorů a rovněž k vystoupení Velké Británie z Evropské unie. Co se týče Británie, pevně věří, že se najde vzájemný kompromis mezi ní a EU ohledně dovozu a výroby automobilů.
„Z hlediska produkce jsme veskrze flexibilní. Mini vyrábíme také v Holandsku, ovšem musím dodat, že trh ve Velké Británii je pro nás jako pro BMW nesmírně důležitý,“ říká Krüger.
Také se vyjadřuje k situaci kolem vznětových motorů. „Vzhledem k požadavku EU na drastické snížení oxidu uhličitého do roku 2020-2021 se bez dieselů patrně neobejdeme. Pořád je třeba mít na paměti, že jsou o 15 až 20 procent účinnější než zážehové motory a tedy produkují méně CO2. „Chceme takzvaný čistý diesel, avšak ten již máme a splňuje Euro 6,“ dodává Krüger. Do roku 2025 by také mělo být zhruba 25 procent prodaných aut vybavených elektrickým pohonem. Ať už hybridním, nebo pouze elektromotorem. Bude to zhruba 3 procenta celkové produkce značky oproti ani ne 1 procentu v minulém roce. Tak uvidíme.