Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW i3 se oficiálně představilo, do prodeje jde v listopadu

Aleš Dragoun
Diskuze (105)
Elektrické BMW je tu. Už víme, že základní verze bude stát 900 tisíc korun, ale automobilka potvrdila i příchod hybridu.

Světovou on-line premiéru si model i3 odbyl na třech místech současně: v Londýně, Pekingu a New Yorku. BMW tak dovedlo po čtyřicetiletém vývoji elektromobily konečně do sériové výroby. Připomeňme, že původní koncept i3 se představil přesně před dvěma lety, v červenci 2011.

Prodejní verze čtyřmístného hatchbacku je poháněna vzadu umístěným elektromotorem o výkonu 125 kW (170 k), točivý moment vrcholí 250 N.m, příval newtonmetrů je k dispozici od nulových otáček, jak se na správný elektromobil sluší a patří. Samotná pohonná jednotka váží 50 kg, celé auto pak pouze 1195 kg. Jako stavební materiál bezpečnostní buňky pro pasažéry totiž posloužily plasty vyztužené uhlíkovými vlákny. Pro pořádek dodejme, že konstruktérům se podařilo dosáhnout ideálního, tedy polovičního rozložení hmotnosti na obě nápravy. A podvozek samotný? Ten je také lehký hliníkový, vpředu najdeme vzpěry McPherson, vzadu pak pětiprvkové závěsy.

Ke zrychlení z klidu na 100 km/h potřebuje první produkční elektromobil z Mnichova 7,2 s, automobilka však udává i akceleraci na poloviční hodnotu - 3,7 s. Největší rychlost je z bezpečnostních důvodů elektronicky omezena na 150 km/h. Auto jezdí na devatenáctipalcových kolech s pneumatikami rozměru 155/70. Bude se ovšem vyrábět v Lipsku.

Dobíjení z lithium-iontových baterií o kapacitě 22 kWh z běžného veřejného stojanu trvá asi osm hodin, bavorský výrobce má s provozovateli pochopitelně uzavřeny patřičné smlouvy. Při použití příplatkové domácí nabíječky i Wailbox se zkrátí na šest hodin. Tu vyvinuli přímo v Mnichově, zákazníkům ji nainstalují přímo doma a ještě nabídnou „zelené“ tarify energie z obnovitelných zdrojů od smluvních partnerů. Z rychlonabíjecí stanice o 50 kW se články naplní na 80 % za pouhou půlhodinu. Měly by vystačit na 130-160 km/h. Potřebná infrastruktura ještě není tak hustá, ale i na tom se pracuje. Pokud se vůz kvůli prázdným bateriím zastaví a není možno jej zprovoznit, je tu ještě firemní asistence, případně systém sdílení automobilů DriveNow. Prodej i3 i nabídka souvisejících služeb budou probíhat přes vybrané „BMW i agenty“, multimediální centrum CIC (Customer Interaction Centre) a také online.

V České republice si na něj musíme počkat stejně jako v domácí Němci až do listopadu 2013 a zájemci zaplatí minimálně základních 900 tisíc korun. Verzi s prodlouženým dojezdem doplněnou o agregát s vnitřním spalováním si dá načas a bude stát více, v Německu 39.450 eur (asi 1,022 milionu korun). Baterie jsou v jejím případě také lithium-iontové, u zadní nápravy kromě elektromotoru najdeme ještě benzinový dvouválec zatím blíže nespecifikovaného objemu s výkonem 25 kW (34 k). V tomto případě činí maximální akční rádius slibnějších 300 km. I tak je to však polovina oproti dnešním minivozům s litrovými motory...

O i3 je však zájem, BMW má v současnosti více než 90 tisíc žádostí o testovací jízdy. Což samozřejmě neznamená, že si zájemci také pak auto koupí, ale cosi nasvědčuje, stejně jako 1,2 milionu fanoušků oficiální stránky BMW i na Facebooku.

Aleš Dragoun
Diskuze (105)
Avatar - Chuck Norris
8. 9. 2013 23:16
Re: drahé PR pre BMW
cena je naprosto vpořádku... nechápu co proboha všichni chcete za ceny??? když si jdete koupit mobil dáte za něj 15tis jen kvůli tomu že to je nějakej krám kterej vymyslel zakomplexovanej zakladatel applu... a připlatit si víc za scifi techniku v moto průmyslu nechcete? tak pak jděte prosit o malá auta k renaultu... ti je dělají taky supr... ale renault vám určitě sežere na servisu hodně peněz za těch 8let co vám I3 nesežere ani korunu....
Avatar - Chuck Norris
8. 9. 2013 23:10
Re: Audi Al2 už tu bylo a bylo hezčí.
přes 300 km už je slušnej dojezd (s ferrari nedojedeš o moc dál) a ta technika co vím bude špičková a co se týče ceny je vyšší ale zase nedáš 8let ani korunu do servisu... tak co jako?
31. 7. 2013 01:16
Re: Nepovedlo se
No nejsem skalní fanda ani Citroenu ani Fiatu, ale musíte uznat, že citroen má v kontextu s tímto divočákem docela "střídmější a dotaženější" kreace. A malá panda není nijak extravagantní, takže nerozumím narážce.
31. 7. 2013 01:14
Re: Nepovedlo se
To asi ano, ale do jaké míry a kteří zákazníci, jež doposud neuvažovali nad BMW, se rozhodnou investovat do tohoto BMW při dané cenovce? Za ty peníze můžou mít jiný model značky, nebo konkurenční elektromobil. Když přihodíte nějaké "drobné", tak máte např. Teslu S. Která se živý výhradně elektromobily, takže je tam předpoklad vyššího vývojového stupně a taky se na ni dá dívat.
Avatar - Pekelná Micinka
31. 7. 2013 01:05
Re: Nepovedlo se
To je jasný, z toho bočního okna musej citroenisti uchc.vat a pandaře to taky určitě nenechá chladnými. >:-[]