BMW i3 se oficiálně představilo, do prodeje jde v listopadu
Světovou on-line premiéru si model i3 odbyl na třech místech současně: v Londýně, Pekingu a New Yorku. BMW tak dovedlo po čtyřicetiletém vývoji elektromobily konečně do sériové výroby. Připomeňme, že původní koncept i3 se představil přesně před dvěma lety, v červenci 2011.
Prodejní verze čtyřmístného hatchbacku je poháněna vzadu umístěným elektromotorem o výkonu 125 kW (170 k), točivý moment vrcholí 250 N.m, příval newtonmetrů je k dispozici od nulových otáček, jak se na správný elektromobil sluší a patří. Samotná pohonná jednotka váží 50 kg, celé auto pak pouze 1195 kg. Jako stavební materiál bezpečnostní buňky pro pasažéry totiž posloužily plasty vyztužené uhlíkovými vlákny. Pro pořádek dodejme, že konstruktérům se podařilo dosáhnout ideálního, tedy polovičního rozložení hmotnosti na obě nápravy. A podvozek samotný? Ten je také lehký hliníkový, vpředu najdeme vzpěry McPherson, vzadu pak pětiprvkové závěsy.
Ke zrychlení z klidu na 100 km/h potřebuje první produkční elektromobil z Mnichova 7,2 s, automobilka však udává i akceleraci na poloviční hodnotu - 3,7 s. Největší rychlost je z bezpečnostních důvodů elektronicky omezena na 150 km/h. Auto jezdí na devatenáctipalcových kolech s pneumatikami rozměru 155/70. Bude se ovšem vyrábět v Lipsku.
Dobíjení z lithium-iontových baterií o kapacitě 22 kWh z běžného veřejného stojanu trvá asi osm hodin, bavorský výrobce má s provozovateli pochopitelně uzavřeny patřičné smlouvy. Při použití příplatkové domácí nabíječky i Wailbox se zkrátí na šest hodin. Tu vyvinuli přímo v Mnichově, zákazníkům ji nainstalují přímo doma a ještě nabídnou „zelené“ tarify energie z obnovitelných zdrojů od smluvních partnerů. Z rychlonabíjecí stanice o 50 kW se články naplní na 80 % za pouhou půlhodinu. Měly by vystačit na 130-160 km/h. Potřebná infrastruktura ještě není tak hustá, ale i na tom se pracuje. Pokud se vůz kvůli prázdným bateriím zastaví a není možno jej zprovoznit, je tu ještě firemní asistence, případně systém sdílení automobilů DriveNow. Prodej i3 i nabídka souvisejících služeb budou probíhat přes vybrané „BMW i agenty“, multimediální centrum CIC (Customer Interaction Centre) a také online.
V České republice si na něj musíme počkat stejně jako v domácí Němci až do listopadu 2013 a zájemci zaplatí minimálně základních 900 tisíc korun. Verzi s prodlouženým dojezdem doplněnou o agregát s vnitřním spalováním si dá načas a bude stát více, v Německu 39.450 eur (asi 1,022 milionu korun). Baterie jsou v jejím případě také lithium-iontové, u zadní nápravy kromě elektromotoru najdeme ještě benzinový dvouválec zatím blíže nespecifikovaného objemu s výkonem 25 kW (34 k). V tomto případě činí maximální akční rádius slibnějších 300 km. I tak je to však polovina oproti dnešním minivozům s litrovými motory...
O i3 je však zájem, BMW má v současnosti více než 90 tisíc žádostí o testovací jízdy. Což samozřejmě neznamená, že si zájemci také pak auto koupí, ale cosi nasvědčuje, stejně jako 1,2 milionu fanoušků oficiální stránky BMW i na Facebooku.