International Engine of the Year 2009: BMW je špička ve velkých objemech, absolutní vítězství patří VW (kompletní výsledky)
Vítěze ankety International Engine of the Year letos volilo 65 odborných porotců z 32 zemí, mezi které patří také Tomáš Hyan z českého časopisu Automobil Revue. Letošní ročník byl v pořadí jedenáctý, anketa se poprvé konala v roce 1999.
Motory byly hodnoceny v osmi objemových třídách a čtyřech dalších kategoriích – nejúspornější motor (Green Engine of the Year), nejlepší vysokovýkonný motor (Best Performance Engine), nejlepší nový motor (Best New Engine 2008) a hlavní kategorie nejlepší motor (International Engine of the Year 2008), kde se vybírá z vítězů jednotlivých objemových tříd.
Porotci hodnotí podle jízdních dojmů a na základě svých vědomostí o použitých technologiích a vlastnostech toho kterého motoru. V každé kategorii rozdělí mezi pět motorů 25 bodů. Nejvíce je možné udělit jedinému motoru 15 bodů a nejméně 1 bod.
International Engine of the Year 2009 – Motor roku 2009
Na prvních dvou místech absolutního pořadí se pouze vyměnila dvě osvědčená jména. Motor VW 1,4 TSI EA111 přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem ukončil čtyřletou nadvládu BMW. Jeho přeplňovaný třílitrový šestiválec BMW měl tentokrát jen na druhé místo, na které nejsou u BMW zvyklí. Třetí místo patří novému čtyřválci 2,0 TFSI z konstrukční kanceláře Audi. Čtvrtý je nový naftový čtyřválec Mercedes-Benz. Dále následuje výkonný osmiválec z BMW M3 a na šestém osmiválec Mercedes-AMG.
Motor roku 2009 - International Engine of the Year 2009 | ||
poř. | motor | body |
1. | Volkswagen 1,4 l TSI Twincharger (VW Golf, Golf Variant, Scirocco, Eos, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) | 354 |
2. | BMW 3,0 l DI Twin Turbo (135, 335, X6, Z4, 730) | 350 |
3. | Audi 2,0 l TFSI (Audi A4, A5, VW Scirocco, Golf GTI, aj.) | 220 |
4. | Mercedes-Benz 2,1 l diesel (BlueEfficiency C + E) | 203 |
5. | BMW 4,0 l (M3) | 203 |
6. | Mercedes-AMG 6,2 l (CLK, S, SL, CL, CLS, ML) | 114 |
7. | BMW-PSA 1,6 l Turbo (Mini Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308, Mini John Cooper Works) | 107 |
8. | Toyota 1,0 l (Aygo, IQ, Yaris/Vitz, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy) | 74 |
Nejlepší nový motor roku 2009
Trofej za nejlepší nový motor roku 2009 patří firmě Porsche. Její ležatý šestiválec dělá z modelu 911 Carerra S člena klubu 300 km/h. Ale výkon není vše! I přes mezigenerační zvětšení zdvihového objemu a maximálního výkonu došlo ke snížení kombinované spotřeby o 15 %. Důležitým prvkem v tomto pokroku je přímé vstřikování paliva do válců, převzaté z vidlicových osmiválců v Porsche Cayenne.
Nejlepší nový motor roku 2009 | ||
poř. | motor | body |
1. | Porsche 3,8 l DI (911) | 144 |
2. | BMW 3,0 l diesel (330d, 730d, 530d, X3, X5) | 122 |
3. | BMW 4,4 l DI Turbo (750i, X6) | 120 |
4. | Jaguar 5,0 l V8 Supercharged (XF, XK) | 112 |
5. | Mercedes-Benz 2,1 l diesel (BlueEfficiency C + E) | 107 |
5. | Audi 2,0 l TFSI (Audi A4, A5, VW Scirocco, Golf GTI, aj.) | 107 |
Nejúspornější motor roku
Kategorie, kterou v posledních letech ovládaly hybridy, letos také patří Volkswagenu. Hlavním faktorem, který porotu přesvědčil, jsou čísla. Nízká kombinovaná spotřeba (6,2 l/100 km) Golfu s tímto motorem je totiž spojena s dynamikou, jakou druhá Honda (s nižší spotřebou) není schopna předvádět.
Nejúspornější motor | ||
poř. | motor | body |
1. | Volkswagen 1,4 l TSI Twincharger (VW Golf, Golf Variant, Scirocco, Eos, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) | 205 |
2. | Honda Hybrid 1,3 l (Insight Civic) | 203 |
3. | BMW Diesel 2,0 l Twin Turbo (123d) | 147 |
4. | BMW Diesel 3,0 l Twin Turbo (335d, 535d, 635d, X3, X5, X6) | 133 |
5. | Mercedes-Benz 2,1 l diesel (BlueEfficiency C + E) | 115 |
6. | Ford Hybrid 2,5 l (Ford Fusion Hybrid, Mercury Milan) | 82 |
Nejlepší vysokovýkonný motor
Králem kategorie, kde objem hraje jen zanedbatelnou roli, se letos stal Mercedes-Benz. Jeho atmosférický osmiválec s obrovským objemem 6,2 l v sobě integruje léta zkušeností nasbíraných na závodních okruzích. Vysokootáčková koncepce bývá spojována s jinou německou značkou, ale i Mercedes-Benz se v této velkoobjemové jednotce chlubí omezovačem nastaveným na 7200 min-1. Atmosférické motory stále žijí!
Motor s nejlepším výkonem | ||
poř. | motor | body |
1. | Mercedes-AMG 6,2 l (CLK, S, SL, CL, CLS, ML) | 109 |
2. | BMW 5,0 l V10 (M5, M6) | 90 |
3. | Jaguar 5,0 l V8 Supercharged (XF, XK) | 90 |
4. | Porsche 3,8 l (911 GT3) | 78 |
5. | BMW 4,0 l (M3) | 78 |
6. | Ferrari 6,0 l V12 (599 GTB) | 77 |
Nejlepší motor s objemem do 1000 cm3
S velkým přehledem opět zvítězila tříválcová pohonná jednotka Ayga a Yarise, Citroenu C1, Peugeotu 107 nebo Toyoty iQ. Jejích 67 kg hmotnosti a 50 kW maximálního výkonu patří spolu s velmi nízkou spotřebou k ukázkovým příkladům moderní techniky.
Nejlepší motor s objemem do 1000 cm3 | ||
poř. | motor | body |
1. | Toyota 1,0 l (Aygo, IQ, Yaris/Vitz, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy) | 318 |
2. | Smart Diesel 0,8 l (Smart Fortwo) | 216 |
3. | Mitsubishi 1,0 turbo (Smart Fortwo) | 214 |
4. | Opel 1,0 l Twinport (Opel Agila, Corsa, Suzuki Splash) | 149 |
5. | Mitsubishi 1,0 l (Smart Fortwo) | 82 |
6. | Kia 1,0 l (Picanto) | 73 |
Nejlepší motor s objemem od 1000 cm3 do 1400 cm3
Přeplňované motory VW 1,4 TSI a Fiat 1,4 Turbo už loni obsadily první tři místa. Dominance prvního jmenovaného s přívlastkem Twincharger (osazený kompresorem a turbodmychadlem) se projevila i v absolutním pořadí ankety motor roku 2009.
Nejlepší motor s objemem od 1000 cm3 do 1400 cm3 | ||
poř. | motor | body |
1. | Volkswagen 1,4 l TSI Twincharger (Golf, Golf Variant, Scirocco, Eos, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) | 293 |
2. | Volkswagen 1,4 l TSI Turbo (Golf, Golf Plus, Golf Variant, Scirocco, Eos, Jetta, Passat, Skoda Octavia, Audi A3, Seat Leon, Altea, Škoda Superb) | 154 |
3. | Fiat 1,4 l Turbo (Fiat Abarth 500, Abarth Grande Punto, Linea, Bravo, Lancia Delta, Alfa Romeo Mito) | 147 |
4. | Honda Hybrid 1,3 l (Insight, Civic) | 136 |
5. | BMW-PSA 1,4 l stop/start (Mini One, One Clubman) | 83 |
6. | Fiat-GM Diesel 1,25 l (Ford Ka, Fiat 500, Panda, Grande Punto, Qubo, Linea, Doblo. Musa, Lancia Ypsilon, Opel Agila/Suzuki Splash, Opel Meriva, Tigra, Combo, Corsa, Astra, Suzuki Ignis) | 7 |
Nejlepší motor s objemem od 1400 cm3 do 1800 cm3
Čtyřválec 1,6 Turbo ze společného vývoje BMW a PSA dokazuje své kvality v malých Mini i ve výrazně větších Peugeotech. Loni druhý motor 1,8 TFSI skončil letos až na třetí příčce. Jeho původní pozici totiž zabrala jednotka nové Toyoty Prius.
Nejlepší motor s objemem od 1400 cm3 do 1800 cm3 | ||
poř. | motor | body |
1. | BMW-PSA 1,6 l Turbo (Mini Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308, Mini John Cooper Works) | 253 |
2. | Toyota Hybrid 1,8 l (Prius) | 198 |
3. | Audi 1,8 l TFSI (Audi A4, A3, A5, TT, Seat León, Altea, Toledo, Skoda Octavia, Superb, VW Passat) | 184 |
4. | Mercedes-Benz 1,8 l turbo (BlueEfficiency E-Class) | 135 |
5. | Opel 1,6 l turbo (Corsa, Astra, Insignia) | 59 |
6. | Fiat Diesel 1,6 l JTD (Alfa Romeo Mito, Fiat Bravo, Lancia Delta | 56 |
Nejlepší motor s objemem od 1800 cm3 do 2000 cm3
Vítěz této objemové kategorie je nástupcem nejúspěšnější jednotky v historii této ankety. Přeplňovaný motor 2,0 TFSI vyhrál svou třídu čtyřikrát a i letos skončil na stupních vítězů. Ovšem titul patří modernějšímu provedení, které pohání několik modelů značek Volkswagen, Audi a SEAT.
Motor stejného objemu (1984 cm3) má nejen časování sacích ventilů, ale také proměnný zdvih ventilů Audi Valvelift. Proměnné řízení výfukových ventilů umožňuje dále zefektivnit plnění motoru. Nové jsou také šestiotvorové vstřikovače s pracovním tlakem až 150 bar, malý mezichladič a olejové čerpadlo, jehož chod je řízen aktuální potřebou tlakového oleje.
Nejlepší motor s objemem od 1800 cm3 do 2000 cm3 | ||
poř. | motor | body |
1. | Audi 2,0 l TFSI (Audi A4, A5, Q5, VW Scirocco, Golf GTI) | 220 |
2. | BMW Diesel 2,0 l Twin Turbo (123d) | 190 |
3. | Audi 2,0 l TFSI (Audi A4, A5,VW Scirocco, Golf GTI, aj.) | 98 |
4. | Mercedes-Benz 1,8 l BlueEfficiency (E-Class) | 96 |
5. | Honda 2,0 (S2000) | 92 |
6. | Subaru Diesel 2,0 l (Impreza, Outlook, Forester) | 91 |
Nejlepší motor s objemem od 2000 cm3 do 2500 cm3
Kategorii do 2,5 litru vyhrál nový naftový čtyřválec Mercedes-Benz, který se objevuje v několika výkonových provedeních zejména v třídě C a E. Jeho největším konkurentem letos byl přeplňovaný motor z Audi TT RS.
Nejlepší motor s objemem od 2000 cm3 B137do 2500 cm3 | ||
poř. | motor | body |
1. | Mercedes-Benz 2,1 l diesel (BlueEfficiency C + E) | 225 |
2. | Audi 2,5 l Turbo (Audi TT RS) | 180 |
3. | Subaru 2,5 l Turbo (Forester, Impreza, Legacy) | 144 |
4. | Peugeot-Citroën-Ford Diesel 2,2 l (C5, C6, C8, 407, 607, 807, C-Crosser, Freelander, Outlander, aj.) | 131 |
5. | BMW 2,5 l DI (Z4) | 121 |
6. | Honda 2,4 l (Element, CR-V, Edix, Elysion, Odyssey, Accord/Acura TSX, Accord USA) | 84 |
Nejlepší motor s objemem od 2500 cm3 do 3000 cm3
Stejně jako loni patří mezi třílitry dvojité vítězství přeplňovaným motorům BMW a navíc páté místo za atmosférický motor. Třetí místo získal motor VW/Audi 3,0 TDI.
Nejlepší motor s objemem od 2500 cm3 do 3000 cm3 | ||
poř. | motor | body |
1. | BMW 3,0 l DI Twin Turbo (135, 335, X6, Z4, 730) | 345 |
2. | BMW Diesel 3,0 l Twin Turbo (335d, 535d, 635d, X3, X5, X6) | 250 |
3. | Audi 3,0 l DI Supercharged (S4) | 125 |
4. | Porsche 2,9 l DI (Boxster, Cayman) | 103 |
5. | Audi/VW Diesel 3,0 l V6 (A4, A5, A6, A6 allroad, A8, Q7, Touareg, Phaeton, Cayenne) | 88 |
6. | Jaguar/Ford/PSA Diesel 3,0 l (XF) | 83 |
Nejlepší motor s objemem od 3000 cm3 do 4000 cm3
V kategorii do čtyř litrů zvítězil i letos motor z BMW M3, druhý je nový boxer Porsche a třetí vysokovýkonný motor z Porsche 911 GT3.
Nejlepší motor s objemem od 3000 cm3 do 4000 cm3 | ||
poř. | motor | body |
1. | BMW 4,0 l V8 (M3) | 319 |
2. | Porsche 3,8 l DI (911) | 156 |
3. | Porsche 3,8 l (GT3) | 148 |
4. | Nissan 3,8 l Turbo (GT-R) | 130 |
5. | Porsche 3,4 l (Boxster, Cayman S) | 83 |
6. | Toyota Hybrid 3,5 l V6 (Lexus GS450h, RX, Toyota Crown) | 70 |
Nejlepší motor s objemem nad 4000 cm3
Velkoobjemový osmiválec AMG letos ukončil 4 roky trvající nadvládu pětilitrového desetiválce BMW. Třetí místo zaujal nový mechanicky přeplňovaný motor Jaguaru.
Nejlepší motor s objemem nad 4000 cm3 | ||
poř. | motor | body |
1. | Mercedes-AMG 6,2 l (CLK, S, SL, CL, CLS, ML) | 162 |
2. | BMW 5,0 l V10 (M5, M6) | 133 |
3. | Jaguar 5,0 l V8 Supercharged (XF, XK) | 120 |
4. | BMW 4,4 l DI Turbo (750i, X6) | 114 |
5. | Cadillac 6,2 l V8 Supercharged (CTS-V) | 70 |
6. | Lexus Hybrid 5,0 l V8 (LS600h) | 62 |