Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

International Engine of the Year 2009: BMW je špička ve velkých objemech, absolutní vítězství patří VW (kompletní výsledky)

Ondřej Láník
Diskuze (287)
Motoráři z Mnichova přišli o absolutní vítězství jen těsně. Motorem roku 2009 se stal přeplňovaný čtyřválec Volkswagen 1,4 l Twincharger.

Vítěze ankety International Engine of the Year letos volilo 65 odborných porotců z 32 zemí, mezi které patří také Tomáš Hyan z českého časopisu Automobil Revue. Letošní ročník byl v pořadí jedenáctý, anketa se poprvé konala v roce 1999.

Motory byly hodnoceny v osmi objemových třídách a čtyřech dalších kategoriích – nejúspornější motor (Green Engine of the Year), nejlepší vysokovýkonný motor (Best Performance Engine), nejlepší nový motor (Best New Engine 2008) a hlavní kategorie nejlepší motor (International Engine of the Year 2008), kde se vybírá z vítězů jednotlivých objemových tříd.

Porotci hodnotí podle jízdních dojmů a na základě svých vědomostí o použitých technologiích a vlastnostech toho kterého motoru. V každé kategorii rozdělí mezi pět motorů 25 bodů. Nejvíce je možné udělit jedinému motoru 15 bodů a nejméně 1 bod.

International Engine of the Year 2009 – Motor roku 2009

Na prvních dvou místech absolutního pořadí se pouze vyměnila dvě osvědčená jména. Motor VW 1,4 TSI EA111 přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem ukončil čtyřletou nadvládu BMW. Jeho přeplňovaný třílitrový šestiválec BMW měl tentokrát jen na druhé místo, na které nejsou u BMW zvyklí. Třetí místo patří novému čtyřválci 2,0 TFSI z konstrukční kanceláře Audi. Čtvrtý je nový naftový čtyřválec Mercedes-Benz. Dále následuje výkonný osmiválec z BMW M3 a na šestém osmiválec Mercedes-AMG.

Motor roku 2009 - International Engine of the Year 2009
poř. motor body
1. Volkswagen 1,4 l TSI Twincharger (VW Golf, Golf Variant, Scirocco, Eos, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) 354
2. BMW 3,0 l DI Twin Turbo (135, 335, X6, Z4, 730) 350
3. Audi 2,0 l TFSI (Audi A4, A5, VW Scirocco, Golf GTI, aj.) 220
4. Mercedes-Benz 2,1 l diesel (BlueEfficiency C + E) 203
5. BMW 4,0 l (M3) 203
6. Mercedes-AMG 6,2 l (CLK, S, SL, CL, CLS, ML) 114
7. BMW-PSA 1,6 l Turbo (Mini Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308, Mini John Cooper Works) 107
8. Toyota 1,0 l (Aygo, IQ, Yaris/Vitz, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy) 74

Nejlepší nový motor roku 2009

Trofej za nejlepší nový motor roku 2009 patří firmě Porsche. Její ležatý šestiválec dělá z modelu 911 Carerra S člena klubu 300 km/h. Ale výkon není vše! I přes mezigenerační zvětšení zdvihového objemu a maximálního výkonu došlo ke snížení kombinované spotřeby o 15 %. Důležitým prvkem v tomto pokroku je přímé vstřikování paliva do válců, převzaté z vidlicových osmiválců v Porsche Cayenne.

      

Nejlepší nový motor roku 2009
poř. motor body
1. Porsche 3,8 l DI (911) 144
2. BMW 3,0 l diesel (330d, 730d, 530d, X3, X5) 122
3. BMW 4,4 l DI Turbo (750i, X6) 120
4. Jaguar 5,0 l V8 Supercharged (XF, XK) 112
5. Mercedes-Benz 2,1 l diesel (BlueEfficiency C + E) 107
5. Audi 2,0 l TFSI (Audi A4, A5, VW Scirocco, Golf GTI, aj.) 107

Nejúspornější motor roku

Kategorie, kterou v posledních letech ovládaly hybridy, letos také patří Volkswagenu. Hlavním faktorem, který porotu přesvědčil, jsou čísla. Nízká kombinovaná spotřeba (6,2 l/100 km) Golfu s tímto motorem je totiž spojena s dynamikou, jakou druhá Honda (s nižší spotřebou) není schopna předvádět.

Nejúspornější motor
poř. motor body
1. Volkswagen 1,4 l TSI Twincharger (VW Golf, Golf Variant, Scirocco, Eos, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) 205
2. Honda Hybrid 1,3 l (Insight Civic) 203
3. BMW Diesel 2,0 l Twin Turbo (123d) 147
4. BMW Diesel 3,0 l Twin Turbo (335d, 535d, 635d, X3, X5, X6) 133
5. Mercedes-Benz 2,1 l diesel (BlueEfficiency C + E) 115
6. Ford Hybrid 2,5 l (Ford Fusion Hybrid, Mercury Milan) 82

Nejlepší vysokovýkonný motor

Králem kategorie, kde objem hraje jen zanedbatelnou roli, se letos stal Mercedes-Benz. Jeho atmosférický osmiválec s obrovským objemem 6,2 l v sobě integruje léta zkušeností nasbíraných na závodních okruzích. Vysokootáčková koncepce bývá spojována s jinou německou značkou, ale i Mercedes-Benz se v této velkoobjemové jednotce chlubí omezovačem nastaveným na 7200 min-1. Atmosférické motory stále žijí!

Motor s nejlepším výkonem
poř. motor body
1. Mercedes-AMG 6,2 l (CLK, S, SL, CL, CLS, ML) 109
2. BMW 5,0 l V10 (M5, M6) 90
3. Jaguar 5,0 l V8 Supercharged (XF, XK) 90
4. Porsche 3,8 l (911 GT3) 78
5. BMW 4,0 l (M3) 78
6. Ferrari 6,0 l V12 (599 GTB) 77

Nejlepší motor s objemem do 1000 cm3

S velkým přehledem opět zvítězila tříválcová pohonná jednotka Ayga a Yarise, Citroenu C1, Peugeotu 107 nebo Toyoty iQ. Jejích 67 kg hmotnosti a 50 kW maximálního výkonu patří spolu s velmi nízkou spotřebou k ukázkovým příkladům moderní techniky.

Nejlepší motor s objemem do 1000 cm3
poř. motor body
1. Toyota 1,0 l (Aygo, IQ, Yaris/Vitz, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy) 318
2. Smart Diesel 0,8 l (Smart Fortwo) 216
3. Mitsubishi 1,0 turbo (Smart Fortwo) 214
4. Opel 1,0 l Twinport (Opel Agila, Corsa, Suzuki Splash) 149
5. Mitsubishi 1,0 l (Smart Fortwo) 82
6. Kia 1,0 l (Picanto) 73

Nejlepší motor s objemem od 1000 cm3 do 1400 cm3

Přeplňované motory VW 1,4 TSI a Fiat 1,4 Turbo už loni obsadily první tři místa. Dominance prvního jmenovaného s přívlastkem Twincharger (osazený kompresorem a turbodmychadlem) se projevila i v absolutním pořadí ankety motor roku 2009.

Nejlepší motor s objemem od 1000 cm3 do 1400 cm3
poř. motor body
1. Volkswagen 1,4 l TSI Twincharger (Golf, Golf Variant, Scirocco, Eos, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) 293
2. Volkswagen 1,4 l TSI Turbo (Golf, Golf Plus, Golf Variant, Scirocco, Eos, Jetta, Passat, Skoda Octavia, Audi A3, Seat Leon, Altea, Škoda Superb) 154
3. Fiat 1,4 l Turbo (Fiat Abarth 500, Abarth Grande Punto, Linea, Bravo, Lancia Delta, Alfa Romeo Mito) 147
4. Honda Hybrid 1,3 l (Insight, Civic) 136
5. BMW-PSA 1,4 l stop/start (Mini One, One Clubman) 83
6. Fiat-GM Diesel 1,25 l (Ford Ka, Fiat 500, Panda, Grande Punto, Qubo, Linea, Doblo. Musa, Lancia Ypsilon, Opel Agila/Suzuki Splash, Opel Meriva, Tigra, Combo, Corsa, Astra, Suzuki Ignis) 7

Nejlepší motor s objemem od 1400 cm3 do 1800 cm3

Čtyřválec 1,6 Turbo ze společného vývoje BMW a PSA dokazuje své kvality v malých Mini i ve výrazně větších Peugeotech. Loni druhý motor 1,8 TFSI skončil letos až na třetí příčce. Jeho původní pozici totiž zabrala jednotka nové Toyoty Prius.

Nejlepší motor s objemem od 1400 cm3 do 1800 cm3
poř. motor body
1. BMW-PSA 1,6 l Turbo (Mini Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308, Mini John Cooper Works) 253
2. Toyota Hybrid 1,8 l (Prius) 198
3. Audi 1,8 l TFSI (Audi A4, A3, A5, TT, Seat León, Altea, Toledo, Skoda Octavia, Superb, VW Passat) 184
4. Mercedes-Benz 1,8 l turbo (BlueEfficiency E-Class) 135
5. Opel 1,6 l turbo (Corsa, Astra, Insignia) 59
6. Fiat Diesel 1,6 l JTD (Alfa Romeo Mito, Fiat Bravo, Lancia Delta 56

Nejlepší motor s objemem od 1800 cm3 do 2000 cm3

Vítěz této objemové kategorie je nástupcem nejúspěšnější jednotky v historii této ankety. Přeplňovaný motor 2,0 TFSI vyhrál svou třídu čtyřikrát a i letos skončil na stupních vítězů. Ovšem titul patří modernějšímu provedení, které pohání několik modelů značek Volkswagen, Audi a SEAT.

Motor stejného objemu (1984 cm3) má nejen časování sacích ventilů, ale také proměnný zdvih ventilů Audi Valvelift. Proměnné řízení výfukových ventilů umožňuje dále zefektivnit plnění motoru. Nové jsou také šestiotvorové vstřikovače s pracovním tlakem až 150 bar, malý mezichladič a olejové čerpadlo, jehož chod je řízen aktuální potřebou tlakového oleje.

Nejlepší motor s objemem od 1800 cm3 do 2000 cm3
poř. motor body
1. Audi 2,0 l TFSI (Audi A4, A5, Q5, VW Scirocco, Golf GTI) 220
2. BMW Diesel 2,0 l Twin Turbo (123d) 190
3. Audi 2,0 l TFSI (Audi A4, A5,VW Scirocco, Golf GTI, aj.) 98
4. Mercedes-Benz 1,8 l BlueEfficiency (E-Class) 96
5. Honda 2,0 (S2000) 92
6. Subaru Diesel 2,0 l (Impreza, Outlook, Forester) 91

Nejlepší motor s objemem od 2000 cm3 do 2500 cm3

Kategorii do 2,5 litru vyhrál nový naftový čtyřválec Mercedes-Benz, který se objevuje v několika výkonových provedeních zejména v třídě C a E. Jeho největším konkurentem letos byl přeplňovaný motor z Audi TT RS.

Nejlepší motor s objemem od 2000 cm3 B137do 2500 cm3
poř. motor body
1. Mercedes-Benz 2,1 l diesel (BlueEfficiency C + E) 225
2. Audi 2,5 l Turbo (Audi TT RS) 180
3. Subaru 2,5 l Turbo (Forester, Impreza, Legacy) 144
4. Peugeot-Citroën-Ford Diesel 2,2 l (C5, C6, C8, 407, 607, 807, C-Crosser, Freelander, Outlander, aj.) 131
5. BMW 2,5 l DI (Z4) 121
6. Honda 2,4 l (Element, CR-V, Edix, Elysion, Odyssey, Accord/Acura TSX, Accord USA) 84

Nejlepší motor s objemem od 2500 cm3 do 3000 cm3

Stejně jako loni patří mezi třílitry dvojité vítězství přeplňovaným motorům BMW a navíc páté místo za atmosférický motor. Třetí místo získal motor VW/Audi 3,0 TDI.

Nejlepší motor s objemem od 2500 cm3 do 3000 cm3
poř. motor body
1. BMW 3,0 l DI Twin Turbo (135, 335, X6, Z4, 730) 345
2. BMW Diesel 3,0 l Twin Turbo (335d, 535d, 635d, X3, X5, X6) 250
3. Audi 3,0 l DI Supercharged (S4) 125
4. Porsche 2,9 l DI (Boxster, Cayman) 103
5. Audi/VW Diesel 3,0 l V6 (A4, A5, A6, A6 allroad, A8, Q7, Touareg, Phaeton, Cayenne) 88
6. Jaguar/Ford/PSA Diesel 3,0 l (XF) 83

Nejlepší motor s objemem od 3000 cm3 do 4000 cm3

V kategorii do čtyř litrů zvítězil i letos motor z BMW M3, druhý je nový boxer Porsche a třetí vysokovýkonný motor z Porsche 911 GT3.

Nejlepší motor s objemem od 3000 cm3 do 4000 cm3
poř. motor body
1. BMW 4,0 l V8 (M3) 319
2. Porsche 3,8 l DI (911) 156
3. Porsche 3,8 l (GT3) 148
4. Nissan 3,8 l Turbo (GT-R) 130
5. Porsche 3,4 l (Boxster, Cayman S) 83
6. Toyota Hybrid 3,5 l V6 (Lexus GS450h, RX, Toyota Crown) 70

Nejlepší motor s objemem nad 4000 cm3

Velkoobjemový osmiválec AMG letos ukončil 4 roky trvající nadvládu pětilitrového desetiválce BMW. Třetí místo zaujal nový mechanicky přeplňovaný motor Jaguaru.

Nejlepší motor s objemem nad 4000 cm3
poř. motor body
1. Mercedes-AMG 6,2 l (CLK, S, SL, CL, CLS, ML) 162
2. BMW 5,0 l V10 (M5, M6) 133
3. Jaguar 5,0 l V8 Supercharged (XF, XK) 120
4. BMW 4,4 l DI Turbo (750i, X6) 114
5. Cadillac 6,2 l V8 Supercharged (CTS-V) 70
6. Lexus Hybrid 5,0 l V8 (LS600h) 62
Ondřej Láník
Diskuze (287)
Avatar - Hammunasakra
23. 6. 2009 19:29
Re: Ten umi to a ten zas tohle...
:yes: :-)
23. 6. 2009 18:14
Re: Ten umi to a ten zas tohle...
Bože, to je nádhera, díky.... :yes:
Avatar - Hammunasakra
20. 6. 2009 19:46
Re: Milý maxo!
Já říkala že na "papírové" hodnoty moc NEdám (to bylo k té "NAD-/pod-řízenosti") :-)
PS: Popravdě "společně" pracujeme relativně "nedlouho" - a nebýt "krize", měli jsme v plánu spíše "polorelaxovat/polopracovat" - popravdě moc toho plánovaného KLIDu jsme si zatím užít NEstihli.. ;-\
Pěkný den :-)
Avatar - Hammunasakra
20. 6. 2009 19:06
Re: Milý maxo!
6.3 (já vím že to je "spíše" 6.2 :-) ) AMG je OPRAVDU skvělý Skvělý SKVĚLÝ! :yes:
Co se týče těch dieslů, s 350CDi jsem ještě NEměla "tu možnost" ... ale "změnu/posun" o kterém hovoříte OCEŇUJi - myslím si, že to je MNOHEM (!) důležitější než "pokoření" další 0,5 sekundy apod., neb "pár" kilometrů Evropou mám najeto i "jen" v Brumlovi s postarším nijak výjimečným a z dnešního pohledu výkonově spíše SLABÝM V6 3.0 a i ten se v reálném provozu jeví již jako "dostatečný" (to NENí myšleno jako známka ve škole! ;-) - já osobně bych "uvítala" něco "silnějšího" hlavně když dojedu ... 2 za sebou se "vlekoucí" kamiony, ale tam je mi ten 6.3 málem málo :-) - ne VÁŽNĚ: současné "víceválcové/víceobjemové" motory jsou i přes určitý NÁRŮST hmotnosti dle mne vpodstatě "dostatečně" výkonné a já bych se soustředila už na JINÉ věci - kulturu chodu/spotřebu ... i když to na první pohled NEjsou asi tak atraktivní "hodnoty" ;-)
PS: Mému "sudci" (Buřtíkovi) to docela DLOUHO trvalo, ale shodou okolností před pár dny/týdnem "přiznal", že "můj" 6.3 AMG je LEPŠí než "jeho" W12 - o čemž ho již skoro ROK přesvědčuji!
PPS: Asi (ho) to BOLELO! ;-)
Pěkný den :-)
Avatar - Hammunasakra
20. 6. 2009 18:39
Re: Milý maxo!
ZAJÍMAVÉ (bodové-percentuální) hodnocení ;-)
Ano mně osobně motor 23d "pasuje" do cupky jedničkové řady (dokonce VÍCE než šestiválec benzín třílitr - NE protože to je "lepší" motor, to "ni náhodou", ale do TOHOTO vozu mi prostě "sedí"). Co se týče Alpina (kteroužto firmičku mám MOC "ráda" - je mi VELMi "sympatická"), tak jsem na kombinaci tohoto motoru (v jejich úpravě) a vozu B3 četla vlastně JEN (a VELKOU!) chválu, ale já bych do 3kové cupky bmw dala asi (nej)raději BENZíNový R6 (i "jen" 35i nebo ještě lépe Alpina.. :-) )
Již se mi "doneslo" něco maličko více o "revolučních" vstřikovačích v 250 CDi a jízdní "schopnosti" motoru VŮBEC a NAPROSTO NEzpochybňuji - JEN já osobně jsem trochu "citlivá" na zvuk/hluk (OPRAVDU mne "ruší" i turba motoru W12 v Bentley) a to je - zdá se - vskutku trochu "slabina" tohoto motoru.
A v původním TEXTíku kde jsme "probrala" všechny (o)hodnocené motory v Engine of the Year jsem "preferovala" oba 2.5 od audi i subaru, neb s OBĚMA má "z kdysi" vlastní (a dobré až VÝBORNÉ) zkušenosti a já, byť momentálně spíše "plánuji/připravuji" nákup dieslového motoru, JEDNOZNAČNĚ "preferuji"/mám "raději" BENZíNOVÉ motory (a "víceválce" k tomu .. nebo alespoň ten BOXER, když už "jen" 4 válečky :-)
PS: Jinak "rozdíly" jako 0,1/0,2 či dokonce 6 km/h v maximální rychlosti mne "moc NEberou" (to MNOHEM více ovlivní "drobnosti" jako naložená váha, kvalita paliva, či natlakování pneu - já sice určitý /no, popravdě asi spíše NADprůměrný/ VÝKON "vyžaduji", ale (já osobně) raději "klid" a pohodu a "příjemný" ZVUKový doprovod, než pár "kW/Nm" či "s" a "km/h" ... jen mne trochu "zaskočila" informace, že Mercedes tímto 4válcem (250 CDi) hodlá NAHRADIT 6ti válce - TAKovéto "zprávy" já opravdu NErada (tak snad to nakonec NEbude "tak zlé")
Pěkný den :-)