Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M3 30 Years: Zhmotnělá připomínka 30. výročí

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Mnichov si připomíná 30. let od vzniku první M3. Limitovaná série pochopitelně nemůže chybět...

M3 E30 se sice představila už ve Frankfurtu 1985, ale tehdy šlo vlastně ještě o předprodukční prototyp. Sériová produkce původně homologačního speciálu pro skupinu A a DTM se rozběhla až v únoru 1986. Vpředu se usadil atmosférický čtyřválec 2,3 l. Místo pěti tisíc nutných vozů se jich nakonec do léta 1991 včetně limitovaných sérií (i s motorem 2,5 l) a kabrioletů zrodilo 18.221. První M3 se stala bezesporu nejslavnějším cestovním autem všech dob, vyhrávala však i rallye včetně mistrovství světa.

BMW má tedy na co navazovat. Současná M3 neexistuje ve dvoudveřové verzi, kupé nese od poslední generace čtyřku v názvu. Ale i tak půjde o klenot. Pouhých pět stovek kusů svědčí o mnohém. Navíc tenhle nabroušený sedan není úplně obyčejný a neomezuje se pouze na nějaké ty stylistické prvky. Bavoři totiž limitku okořenili balíčkem Competition, za který se normálně připlácí. To ovšem znamená, že známý třílitrový řadový šestiválec se dvěma turby má zvýšený výkon na 331 kW (450 k) ze standardních 317 kW (431 k).

Zákazníci stojí před složitou volbou, buď klasického šestistupňového manuálu, nebo sedmistupňové dvouspojky. Ta řadí rychleji, M3 s ní vystřelí z klidu na stovku během rovných čtyř vteřin. Pochopitelně nepřišla ani o adaptivní podvozek a diferenciál Active M.

Jen pro ni je vyhrazena modrošedá metalíza Macao Blue, která evokuje jeden z původních příplatkových odstínů hranaté klasiky. Větrací otvory za předními koly nesou patřičné označení, Čtveřice výfuků je vyvedena v černém chromu, Mnichov vytáhl z firemního katalogu i dvacetipalcová kovaná kola s desítkou dvojitých paprsků. Sedadla potažená kůží Merino nepostrádají ty správné emblémy, dle firemních fotek existují s bílými a modrými výplněmi. Za příplatek je černá kůže Silverstone s kontrastním prošíváním. Bezpečnostní pásy dostaly slavnou závodní trikolóru, v kokpitu se zkrátka hraje na efekt.

Číslovaná série M3 30 Years se začne prodávat v létě. Co na tom, že divize M sáhla do již existující nabídky příplatků a nevyvíjela nic nového? Beztak se po ní jen zapráší, když má nástupce dostat navíc ještě elektromotor. I za tučný příplatek 10 tisíc eur oproti M3 Competition.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
29. 5. 2016 09:28
Pěkná !
Chci :-)
Avatar - Machýrek
28. 5. 2016 17:59
Kupe taky bude
Kdo chce kupe, musi si jeste par let pockat na M4 10 Jahre :-!