BMW M3: 25 let okruhového závodění

BMW M3: 25 let okruhového závodění

 
 

Mnichovská automobilka se letos vrátila do DTM. Zároveň si připomíná 25 let od závodního debutu první generace M3.

První generace BMW M3 (E30) si odbyla neoficiální novinářskou premiéru v srpnu 1985 a tu výstavní o něco později na IAA ve Frankfurtu. Vznikla vlastně na popud tehdejšího šéfa BMW Eberharda von Kuenheima a vývojem motoru byl pověřen Paul Rosche. Ano, stejný člověk, který stál za agregátem BMW Turbo pro formuli 1. Ten mimochodem přinesl mistrovský titul Nelsonu Piquetovi v kokpitu Brabhamu v sezóně 1983.

Čtyři místo šesti

Jenže, první „em-trojka“ žádné turbo pod kapotou neměla. Dokonce ani tehdy u bavorských vozů úplně běžný šestiválec. Ke štěstí jí stačily čtyři válce, objem 2,3 l a čtyřventilová technika. Kratší klikový hřídel totiž znamenal menší vibrace. Základem pro nové „srdce“ byl ovšem šestiválec, a to ten s označením M88 z legendární M1 a velkého kupé M635 CSi. Konstruktéři prostě ubrali dvě spalovací komory, zacelili po nich díru a bylo s mírnou nadsázkou hotovo, nová jednotka S14 byla na světě. Možná i bez té nadsázky, protože jim práce trvaly jen dva týdny!

V roce 1987 bylo poprvé vyhlášeno mistrovství světa cestovních vozů a BMW zde nemohlo chybět, vždyť mnichovská značka k tomuto druhu závodění patří již od jeho prvopočátků. Výkon motoru byl ovšem zvýšen z původních 147 kW (200 k) o celou polovinu, na 221 kW (300 k)/8200 min-1. Tovární tým tehdy neexistoval, náčiní si rozebraly podporované stáje, jakými byly například Schnitzer, Linder, Zakspeed, Alpina nebo Bigazzi. Za volanty usedali Markus Oestreich, Christian Danner, Roberto Ravaglia, Winfried Vogt a také dvě dámy: Annette Meeuvissen a Mercedes Stermitz.

Diskvalifikace a titul

Debut 22. března 1987 na Monze ale skončil blamáží. M3 sice obsadily prvních šest a ještě osmou příčku konečného pořadí, ale všechny byly diskvalifikovány pro údajně tenčí plechy na kapotách, než povolovaly řády. Při kontrole (a koneckonců i v pravidlech samotných) panoval pěkný chaos a u BMW se odvolali. Bohužel příliš pozdě. Monza ale nakonec neměla na celkové výsledky šampionátu vliv. Mistrem světa se stal Ital Roberto Ravaglia. Winni Vogt s Altfridem Hegerem pro změnu opanovali ME. To ale ještě nebylo všechno. Titul z DTM putoval do Belgie zásluhou Erica van de Poeleho. Úzké asfaltky na francouzském ostrově Korsika patřily Bernardu Beguinovi. M3 nebyla jen úspěšným okruhovým, ale i soutěžním autem... Asfaltový povrch navíc eliminuje výhody pohonu všech kol, ten ostrý „bavorák“ pochopitelně neměl.

Sběratel vavřínů

Sezóna 1988 znamenala zisk tří národních titulů, v devětaosmdesátém vyhrál Roberto Ravaglia německé mistrovství cestovních vozů. Vzhledem k tomu, že už neexistovalo ani MS, ani ME, vozili piloti vavříny z jednotlivých zemí, konkrétně celkem z osmi. Marc Duez vybojoval taktéž osmou příčku v Rallye Monte Carlo, kde byl nejrychlejší dvoukolkou, posádky Pirro/Ravaglia/Giroix a Heger/Grohs/Manthey nedali nikomu šanci ve čtyřiadvacetihodinovce na Nordschleife. Výkon motoru byl dále zvýšen na 320 k (236 kW). Pro rok 1990 se ve Francii a v Německu změnil povolený objem na 2,5 l. U BMW M GmbH zvětšili vrtání i zdvih, aby dosáhli hranice této třídy. Motor dával už 261 kW (355 k). V Anglii závodily dvoulitrové vozy a i tomuto trendu se Němci museli přizpůsobit.

GTR

Jenže to už na dveře pomalu klepala nová M3 (E36). Sériová verze s třílitrovým šestiválcem se objevila v roce 1992, ta závodní ji následovala v úvodu sezóny 1993. Jenže odlišný výklad pravidel DTM znamenal to, že se Bavoři s již hotovými vozy z tohoto mistrovství stáhli a jezdili ADAC GT Cup. 1.300 kg těžké auto nemělo díky 239 kW (325 k) příliš mnoho konkurence. Venezuelan Johnny Cecotto a Dán Kris Nissen si se soupeři dělali, co chtěli a první jmenovaný měl na konci roku bodů ze všech nejvíce. Jenže, technické předpisy se změnily i zde, což znamenalo konec v podstatě oficiální účasti automobilky...

Návrat

Ryze tovární tým se vrátil až po sedmi letech, to už bylo s řadou 3 E46, poháněnou čtyřlitrovým vidlicovým osmiválcem se 331 (450 k). Objektem zájmu se stal americký šampionát ALMS, respektive jeho třída GT. Auta nasazovala jak továrna pod vedením Charlyho Lamma, tak i Team PTG Toma Milnera. Šest kvalifikačních prvenství, sedm vítězství z deseti závodů, titul pro Jörga Müllera, značku BMW i tým BMW Motorsport - tolik stručná vizitka sezóny 2001. V roce 2004 pak M3 GTR série E46 vyhrálo svou třídu ve 24 hodinách Spa-Francorchamps a absolutně obdobné klání na Nordschleife, kde triumf zopakovalo i o rok později.

Poslední generace

Ročník 2009 znamenal debut pro zatím poslední generaci kupé E92. Motor V8 už dával 357 kW (485 k). Poprvé se zúčastnila dvanáctihodinovky v Sebringu na Floridě, před dvěma lety se „art cars“ objevily i v Le Mans, jejich účinkování ale skončilo bohužel nepříliš úspěšně. Klasikou byl start ve Spa s vítězstvím ve třídě a na Nürburgringu. Tam značka BMW získala již devatenáctý triumf v absolutním pořadí díky čtveřici Jörg Müller/Augusto Farfus/Uwe Alzen/Pedro Lamy.

Pod lupou: BMW M3 E30 - Rychlé trojce je pětadvacet

Spolupracujeme s TipCars.com
„Tak sladká je moje svoboda“. Omilostněný vrah Kajínek má vlastní bonbony „Tak sladká je moje svoboda“. Omilostněný vrah Kajínek má vlastní bonbony

Vlnu nechápavých reakcí vyvolal na sociálních sítích…

Cena elektřiny vzroste o stovky korun, její distribuce zdražuje už třetí rok v řadě Cena elektřiny vzroste o stovky korun, její distribuce zdražuje už třetí rok v řadě

Regulovaná cena elektřiny pro domácnosti poroste už třetí…

Janoušek žádá o upuštění od zbytku trestu Janoušek žádá o upuštění od zbytku trestu

Lobbista Roman Janoušek podal žádost o o upuštění od…

 

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 



Nádherné závodní BMW E30 M3 míří do aukce. Bude to nejdražší M3? Nádherné závodní BMW E30 M3 míří do aukce. Bude to nejdražší M3?

V polovině prázdnin bude na aukci klasických závodních…

BMW M3 E30 Sport Evolution: Analogový sporťák za pět mega! BMW M3 E30 Sport Evolution: Analogový sporťák za pět mega!

Napadlo by vás někdy, že může stát BMW M3 generace E30…

 



 
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi EAT6 vs. Škoda Karoq 1.6 TDI DSG – Jak je dobrý karoq…

TEST: Peugeot 3008 1.6 BlueHDi EAT6 vs. Škoda Karoq 1.6 TDI DSG – Jak je dobrý karoq…

Dnes 12:51

Nový Peugeot 3008 už na Auto.cz dokázal vyhrát nad VW Tiguan. Souboj se Škodou Karoq tak bude zajímavý!




Blesk.cz

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je. Recenze Super Lucky’s Tale

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je.…

Nintendo má Maria, Sony Ratcheta & Clanka, ale Microsoftu na Xboxu One pořád nějaká ta výrazná postava…

»Kocourkovi« do vězení posílala v knize drogu: Hledaná si myslela, že na to nepřijdou

»Kocourkovi« do vězení posílala v knize drogu:…

Naivně si počínala neznámá žena, která z hlavní pošty v Jindřišské ulici posílala svému milému do vězení na…

 

iSport.cz

RENTGEN: Moderní fotbal podle Bohemians. Proto vyhráli střet světů

RENTGEN: Moderní fotbal podle Bohemians. Proto…

Ve 14. kole HET ligy zaujalo vítězství Bohemians v Mladé Boleslavi, které ukázalo, jak dobře funguje rychlá a…

Plzeň táhne tvrdé jádro. Dokazují, že jim kariéra nekončí, řekl Vrba

Plzeň táhne tvrdé jádro. Dokazují, že jim kariéra…

Být na střídačce někdo jiný než Pavel Vrba, možná už by ani jeden z nich neoblékal plzeňský dres. Jenže Vrba…

 

Reflex.cz

Za sexuální obtěžování si ženy často mohou samy, říká exministryně Kovářová

Za sexuální obtěžování si ženy často mohou samy,…

Sexuální narážky mi často přišly spíš příjemné, většina žen je na to pyšných, tvrdí bývalá ministryně…

Řecko letos poslalo do Německa 1000 uprchlíků, kteří měli falešné doklady. Mohou být mezi nimi i teroristé

Řecko letos poslalo do Německa 1000 uprchlíků, kteří…

Německé ministerstvo vnitra si stěžuje, že část uprchlíků, kteří přiletěli na základě přerozdělovacích kvót z…