BMW M5 - Osobní raketa

BMW M5 - Osobní raketa

 
 
2.7. 1999

Test skutečně špičkového osobního vozu se nám podařilo uskutečnit před nedávnem v okolí Brna. BMW M5 je synonymem pro vytříbený luxus, pohodlí a zároveň špičkové jízdní výkony. Představen byl na Ženevském autosalónu 1998, kde zaslouženě sklidil mimořádný obdiv laické i odborné veřejnosti.

Test skutečně špičkového osobního vozu se nám podařilo uskutečnit před nedávnem v okolí Brna. BMW M5 je synonymem pro vytříbený luxus, pohodlí a zároveň špičkové jízdní výkony. Představen byl na Ženevském autosalónu 1998, kde zaslouženě sklidil mimořádný obdiv laické i odborné veřejnosti.

Minulá generace sportovního sedanu M5 se chlubila výkonem 250 kW. Tento výkon poskytoval šestiválec s objemem 3,8 l. Nároky zákazníků i konkurence však stoupají a proto je nová verze M5 vybavena osmiválcem s objemem 4941 cm3 a úctyhodným výkonem 294 kW, postaru 400 koní. Obrovský točivý moment 500 Nm dosahovaný při 3800 ot/min je možné s nadsázkou označit za "dostatečný". Díky systému variabilního časování ventilů, který ovládá nastavení sacích i výfukových ventilů, neklesá točivý moment pod 470 Nm v rozmezí 2000 až 5800 ot/min.

Výkon motoru je při jízdě pochopitelně přenášen na zadní kola. Ani rozměr pneumatik 275/35 ZR 18 však nedokáže zabránit občasnému prokluzu kol i na druhý či třetí převodový stupeň. Zvláště v zatáčkách je nutno s pedálem plynu zacházet velmi zlehka. Samozřejmě je však možno zapnout protiprokluzový systém a také sériově montovaný systém řízení stability DSC III. Pozoruhodná je funkce tlačítka Sport, které zajišťuje rychlejší otevírání škrtících klapek motoru (rychlejší reakce na změny polohy plynu) a také sníží účinek posilovače. Tímto se dojem z M5 ještě umocní.

Po nastartování a rozjezdu zvuk speciálně odladěné výfukové soustavy upozorní , že čtyřistakoňová zbraň je připravena k použití. Motor nemá s 1700 kg vážícím sedanem žádné potíže a během 5,3 sekundy je možné jet stokilometrovou rychlostí. Zátah 500 Nm okolo čtyřech tisíc otáček dává slušně zabrat krčnímu svalstvu. Pružné zrychlení z 80 na 120 km/h na čtverku zvládne za pouhých 4,8 s, na pětku za 5,9 s! Převodovka je šestistupňová. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h a je možno ji dosáhnout na pětku i šestku. Pokud by se el. omezení vypnulo mohla by M5 dosáhnout až 300 km/h!

A co spotřeba? Žádný zázrak se nekoná. Prostě odpovídá vysokému výkonu. Pohybuje se mezi 12 až 20 l/100 km. V průměru se dá jezdit okolo 15-16 l/100 km. Přiznejme si však, že mnohé osmiválce s podstatně nižším výkonem si vezmou stejné množství paliva.

Podvozek snese hodně tvrdé zacházení, jen těžko ho dostanete do úzkých. Vzhledem k výkonu motoru je však nutno zkoušet jeho možnosti postupně. Brzdy s průměrem 345 mm vpředu a 328 mm vzadu dokáží krotit temperament vozu a pochopitelně nemají problémy s vadnutím . Je však zajímavé, že brzdná dráha 38 metrů (ze 100 km/h) není výrazně kratší než u jiných zástupců pětkové řady. Fyzikální zákony se asi tak lehce obejít nedají. Tyto brzdy však musí bez problémů zvládnout i rychlost okolo 250 km/h a na to jsou připraveny.

Po uzavření dost těžkých dveří se ocitnete v uzavřeném kokpitu s vysokou úrovní dílenského zpracování, ergonomie a bezpečnosti. O bezpečnost cestujících se stará celkem 8(!) airbagů. Dva přední, čtyři boční a dva tzv. hlavové airbagy (ITS) pro řidiče a spolujezdce. Ty jsou zabudovány v A sloupcích. Interiér budí pocit téměř absolutního bezpečí, který však může u méně zkušených majitelů M pětky způsobit nebezpečný pocit vlastní nesmrtelnosti...

Výborné jsou přední el. seřiditelná sedadla s vysokým opěradlem a dobrým bočním vedením.

Za špičkový automobil je nutno také hodně zaplatit. U BMW M5 cena přesahuje tři miliony korun. Přesto si však BMW M5 najde dost zákazníků po celém světě.

Spolupracujeme s TipCars.com

Středula: Když roboti nahradí nejhůř placená místa, bude to hlavní přínos digitalizace Středula: Když roboti nahradí nejhůř placená místa, bude to hlavní přínos digitalizace

Pracovní trh Česka může výhledově přijít o desítky až…

Zeman ujistil Babiše, že by ho sestavením vlády pověřil znovu Zeman ujistil Babiše, že by ho sestavením vlády pověřil znovu

rezident Miloš Zeman během pondělní večeře na zámku v…

Dohoda o brexitu je hotová, vydrží ale Mayová? Dohoda o brexitu je hotová, vydrží ale Mayová?

Celkem 585 stran má v angličtině text dohody mezi Velkou…

NASA již brzy pokročí s výrobou nástupce Concordu, prohlédněte si futuristický letoun NASA již brzy pokročí s výrobou nástupce Concordu, prohlédněte si futuristický letoun

Vesmírná agentura NASA ve spolupráci s americkým výrobcem…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4941
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 294 / 6600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 21.1 / 9.8 / 14
Emise CO2:336
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1720 / 570
Rozměr pneu:245
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4784
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1432
d) rozvor (mm): 2830
e) rozchod vpředu (mm): 1515
f) rozchod vzadu (mm): 1527
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 4
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,80
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 



BMW M5 – šílené kilometry s novou zbraní ráže M5 BMW M5 – šílené kilometry s novou zbraní ráže M5

Zpocené ruce, ječící motor, bušící srdce, kouřící…

BMW M5 Competition oficiálně nastupuje s výkonem 625 koní BMW M5 Competition oficiálně nastupuje s výkonem 625 koní

BMW M GmbH prostřednictvím nového M5 Competition nabízí…

 



 
Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Dnes 18:50

Nikola Tesla je jedním z největších vynálezců všech dob. Díky němu máme třeba střídavý proud. Jenže Tesla toho vymyslel mnohem více. Třeba turbínu, která se obejde bez lopatek.




Blesk.cz

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze Spyro Reignited Trilogy

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze…

Před rokem způsobil poprask remake původní trilogie legendárního Crashe Bandicoota. Vydavatelský dům Activision…

Lechtivé eskapády Thajce, který chodí nahý a žije jako pračlověk: Do jeskyně vodí turistky na sex!

Lechtivé eskapády Thajce, který chodí nahý a žije…

Doma chodí zásadně nahý, žije v opuštěné jeskyni, bez nábytku, elektřiny a přívodu vody jako v době kamenné. A…

 

iSport.cz

Čech o Arsenalu i své budoucnosti: Chytat v Česku? Už to asi není reálné

Čech o Arsenalu i své budoucnosti: Chytat v Česku?…

Do sezony vstoupil famózně, po měsíčním zranění ale o místo jedničky v Arsenalu přišel. Teď musí Petr Čech tvrdě…

Hrajte FIFA 19! Otevřeny jsou dvě kvalifikace v týdnu i o víkendu

Hrajte FIFA 19! Otevřeny jsou dvě kvalifikace v…

V sobotu se odehrála úvodní kvalifikace CZC.cz iSportCup, kde se soutěží o 50 000 korun a profesionální kontrakt…

 

Reflex.cz

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla chránit hitlerovské Německo

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla…

„Válka bude vyhrána nebo prohrána na plážích. Máme jen jednu šanci zastavit nepřítele, a to když je ve vodě a…

Češi bodovali na

Češi bodovali na "mistrovství světa bagristů". To…

Tomáš Sooky (29) z Lipence u Loun obsadil sedmé místo na prestižní soutěži Caterpillar Operator Challenge ve…