BMW M50d (280 kW, 740 Nm): Jak pracují tři turba?

BMW M50d (280 kW, 740 Nm): Jak pracují tři turba?

 
 

Šest válců uspořádaných v řadě „dopují“ dvě menší a jedno větší turbodmychadlo. Jak tato kombinace funguje?

BMW vyrábí dieselové motory od roku 1983, kdy byl do prodeje uveden model 524td. Od té doby si bavorská automobilka během tří dekád vybudovala postavení leadera v oblasti vývoje dieselových motorů.

Důkazem toho je řada ocenění v anketě International Engine of the Year a především bezpočet inovací a konstrukčních prvenství. Například třílitrový šestiválec M57 byl v roce 2004 díky modelu 535d prvním sériově vyráběným dieselem, který přeplňují dvě nestejně velká turbodmychadla.

V roce 2012 přichází další krok – trojice turbodmychadel osazených na řadovém šestiválci. Parametry motoru, který dostal označení 50d, dosahují úrovně nejlepších dieselových osmiválců.

Vývoj dvojitě přeplňovaných šestiválců BMW
Modelyvýkon [kW/min-1]toč. moment [Nm/min-1]rok výroby
535d200/4400560/2000-22502004-2007
535d, 635d, 335d, X3, X5 a X6 35d210/4400580/1750-22502006-2010
535d220/4400600/1500-25002010-2011
740d, X5 a X6 40d225/4400600/1500-2500od 2009
535d, 640d, X3 35d230/4400630/1500-2500od 2011
M550d, X5 M50d, X6 M50d280/4400740/2000-3000od 2012

Technika přeplňování vychází z koncepce TwinPower Turbo, což dosud u dieselových šestiválců znamenalo dvě nestejně velká turbodmychadla. První motor osazený trojicí turb jde dál, kombinuje dvě menší vysokotlaká a jedno větší nízkotlaké.

Celá soustava je kompaktní a je navržená tak, aby dodávala plynulý plnící tlak. Umístění turbodmychadel na motoru muselo také samozřejmě zohlednit budoucí požadavky na ochranu chodců při čelní srážce.

První motor se třemi turbodmychadly

První malé turbo se roztáčí ihned nad volnoběhem. Díky kompaktním rozměrům a variabilní geometrii lopatek má malou setrvačnost a tomu odpovídá rychlá odezva. Velké turbo se připojuje v 1500 min-1. Součinnost jednoho malého a jednoho velkého turbodmychadla se stará o dosažení maxima točivého momentu 740 Nm od 2000 min-1

Třetí turbo se dostane do akce jen výjimečně. Nachází se v samostatném kanálu výfukových svodů, který se otevírá podtlakově ovládanou klapkou. Tento kanál obchází první (malé) a míří přímo na druhé (velké) turbo. Třetí turbodmychadlo je opět malé a vybavené variabilní geometrií lopatek.

Klapka se otevírá při výrazném stisknutí plynového pedálu v otáčkách nad 2700 min-1. Kompaktní konstrukce a stavitelné lopatky opět přispívají k nízké setrvačnosti a tedy rychlému a hladkému připojení turba.

Celý systém funguje v těchto chvílích paralelně – nestejně velká dvojice pokračuje v dodávce stlačeného vzduchu do sání, avšak s rostoucími otáčkami už nedokáže využít všechnu energii výfukových plynů, protože první turbo dosáhlo maximálního přetlaku. Proto malému turbu pomáhá třetí turbo, které dodává další porce stlačeného vzduchu.

Nežádoucím jevem jsou u přeplňovaného spalovacího motoru zpětné tlaky ve výfukovém potrubí, právě tomu ale pomáhá třetí turbo předcházet. V záloze je také obvyklý obtokový ventil.

Výsledkem je výkon 280 kW při 4000 až 4400 min-1, víc než dosahuje motor Audi 4,2 V8 TDI (258 kW). Maximum otáček je u nového trojitě přeplňovaného šestiválce omezeno na 5400 min-1 (dvojitě přeplňovaný třílitr BMW točí nejvýš 5600 min-1).

O lepší řidičský zážitek se u modelu M550d stará Driving Experience Control. Toto zařízení v režimech Sport a Sport+ pomocí audiosystému vylepšuje zvuk řadového šestiválce, podobně jako je tomu u osmiválcové benzinové M5.

Vysoký specifický výkon díky konstrukčním změnám

Nový šestiválec M Performance TwinPower Turbo se pyšní vysokým specifickým výkonem 93,6 kW/l. To ale není jen zásluhou revolučního třístupňového přeplňování, stojí za tím i výrazné změny samotného motoru.

Tlak ve spalovacích prostorech vzrostl ze 185 bar (dosud nejvíc mezi motory BMW) na 200 bar. Motor dostal zesílená ložiska klikového hřídele, blok i hlava motoru jsou vyrobeny technologií HIPen, která spočívá ve vysokotlakém odlévání. Klikový hřídel a ojnice mají upravený tvar a jsou vyrobeny z vysokopevnostních materiálů.

Vysoké tlaky vyžadují také změnu vstřikování. Systém common rail nově pracuje s 2200 bar. Palivo se do válců vstřikuje až na osmkrát – tři pilotní vstřiky, jeden hlavní a čtyři následné.

Motor je standardně vybaven filtrem pevných částic, oxidačním katalyzátorem a paketem BMW BluePerformance, který obsahuje katalyzátor na odbourávání oxidů dusíku (NOx). Díky tomu už nyní motor M50d vyhoví emisní normě Euro 6, která bude platit od roku 2014.

Motor M50d bude nabízen od léta ve čtyřech modelech: řada 5 sedan, řada 5 kombi, X5 a X6. Standardem bude vždy osmistupňová automatická převodovka a pohon všech kol xDrive.

BMW M Performance - technické údaje nabízených modelů
ModelX6 M50dX5 M50dM550d xDrive TouringM550d xDrive
Převodovka8A8A8A8A
Zdvihový objem [cm3]2993299329932993
Válce/ventily6/46/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]280/4000-4400280/4000-4400280/4000-4400280/4000-4400
Největší toč. mom. [Nm/min-1]740/2000-3000740/2000-3000740/2000-3000740/2000-3000
Max. rychlost [km/h]250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,35,44,94,7
Komb. spotřeba [l/100 km]7,77,56,46,3

Spolupracujeme s TipCars.com
Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

Cigarety stále nesou, český Philip Morris  měl loni vyšší tržby i zisk Cigarety stále nesou, český Philip Morris měl loni vyšší tržby i zisk

Kutnohorskému výrobci tabáku Philip Morris ČR loni…

Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun

Největší britská maloobchodní společnost Tesco zaplatí…

Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme

Saxofonista Stefan Denoljubov přijel do Prahy jako herec…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW M50d (280 kW, 740 Nm): Jak pracují tři turba?







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy! Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy!

Vypadá to jako úplná hračka, ale i maskování vývojového…

BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu

V závěru výroby současné generace BMW řady 5 přichází…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí tu podíl v jedničce na trhu

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí…

Americká letecká společnost American Airlines Group koupí podíl v největších čínských…

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky, varují analytici

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky,…

Od prosince platí nový zákon o spotřebitelských úvěrech, kdy banky začaly posuzovat žadatele přísněji. Česká…

 

iSport.cz

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i nevýrazní talenti

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i…

Fotbalový svět nechápe. Nizozemsko nezvládá po kvalifikaci na EURO 2016 ani tu na mistrovství světa v Rusku. Po…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou zlatou minci, má cenu 112 milionů korun

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou…

Jednu z největších a nevzácnějších zlatých mincí světa, které se říká „Big Maple Leaf“, ukradli v pondělí…

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…