BMW M550dX: V Mnichově chystají superdiesel
Nabídka vznětových motorizací BMW řady 5 se bude rozšiřovat směrem vzhůru. Vznětový třílitr s trojicí turbodmychadel zkombinuje pohon všech kol a logo divize M GmbH.
BMW reaguje na stále rostoucí zájem zákazníků o vznětové motory a připravuje model s označením M550dX. Ten je prozatím pouze jedním z typů uvedených na štítku z balení brzdových destiček.
Premiéra tohoto modelu se má odehrát na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, na trh by měl přijít v příštím roce. Novinka bezpochyby udělá radost příznivcům vznětových motorů a zároveň bude podobně jako modely X5 M a X6 M další ránou pod pás puristickým příznivcům divize M GmbH, protože ponese její logo.
Základ motoru modelu M550dX má být shodný se současným třílitrovým šestiválcovým turbodieselem, ale bude řádně upraven. Jiná bude hlava válců a očekává se posílení pohyblivých komponent. Motor bude samozřejmě využívat současné systémy přímého vstřikování a časování ventilů Valvetronic.
Nejzásadnější úpravou bude samozřejmě trojice turbodmychadel. Systém mají tvořit dvě paralelní turbodmychadla zapojená sériově s jedním malým. Systém má fungovat podobně jako u prvních 35d, tedy malé, rychle reagující turbodmychadlo pro rozjezdy a rychlou odezvu v nízkých otáčkách a dvě turbodmychadla, která na něj naváží ve středních otáčkách.
Je pravděpodobné, že se motor objeví ve více výkonových variantách. Pro slabší verze se očekává výkon od 258 kW (350 k) do 294 kW (400 k). Pro model M550dX některá média uvádí výkon mezi 368 kW (500 k) a 405 kW (550 k) spolu s točivým momentem okolo 900 Nm. Tyto hodnoty by měly ospravedlnit M v názvu novinky a postavit ji na podobnou úroveň jako je současná M5 s přeplňovaným osmiválcem o výkonu 412 kW (560 k) a točivým momentem 680 Nm.
Trojicí turbodmychadel přeplňovaný turbodiesel má být především díky točivému momentu standardně spojen s pohonem všech čtyř kol. Ten je jedním z dalších z trnů v oku skalních fanoušků M GmbH. U BMW jsou si těchto skutečnosti vědomi, ale zároveň chtějí získávat stále nové zákazníky, kterým benzinový M5 nic neříká. Aby se vlk nažral a koza zůstala celá, měl by nový model dostat obchodní označení, ve kterému bude nejdříve 550d a až za ním xDrive a velké M.