Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M550dX: V Mnichově chystají superdiesel

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (137)
Ropa s mega-krouťákem odspoda a k tomu všehrab! Stane z pětkového BMW sen příznivců turbodieselů?

Nabídka vznětových motorizací BMW řady 5 se bude rozšiřovat směrem vzhůru. Vznětový třílitr s trojicí turbodmychadel zkombinuje pohon všech kol a logo divize M GmbH.

BMW reaguje na stále rostoucí zájem zákazníků o vznětové motory a připravuje model s označením M550dX. Ten je prozatím pouze jedním z typů uvedených na štítku z balení brzdových destiček.

Premiéra tohoto modelu se má odehrát na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, na trh by měl přijít v příštím roce. Novinka bezpochyby udělá radost příznivcům vznětových motorů a zároveň bude podobně jako modely X5 M a X6 M další ránou pod pás puristickým příznivcům divize M GmbH, protože ponese její logo.

Základ motoru modelu M550dX má být shodný se současným třílitrovým šestiválcovým turbodieselem, ale bude řádně upraven. Jiná bude hlava válců a očekává se posílení pohyblivých komponent. Motor bude samozřejmě využívat současné systémy přímého vstřikování a časování ventilů Valvetronic.

Nejzásadnější úpravou bude samozřejmě trojice turbodmychadel. Systém mají tvořit dvě paralelní turbodmychadla zapojená sériově s jedním malým. Systém má fungovat podobně jako u prvních 35d, tedy malé, rychle reagující turbodmychadlo pro rozjezdy a rychlou odezvu v nízkých otáčkách a dvě turbodmychadla, která na něj naváží ve středních otáčkách.

Je pravděpodobné, že se motor objeví ve více výkonových variantách. Pro slabší verze se očekává výkon od 258 kW (350 k) do 294 kW (400 k). Pro model M550dX některá média uvádí výkon mezi 368 kW (500 k) a 405 kW (550 k) spolu s točivým momentem okolo 900 Nm. Tyto hodnoty by měly ospravedlnit M v názvu novinky a postavit ji na podobnou úroveň jako je současná M5 s přeplňovaným osmiválcem o výkonu 412 kW (560 k) a točivým momentem 680 Nm.

Trojicí turbodmychadel přeplňovaný turbodiesel má být především díky točivému momentu standardně spojen s pohonem všech čtyř kol. Ten je jedním z dalších z trnů v oku skalních fanoušků M GmbH. U BMW jsou si těchto skutečnosti vědomi, ale zároveň chtějí získávat stále nové zákazníky, kterým benzinový M5 nic neříká. Aby se vlk nažral a koza zůstala celá, měl by nový model dostat obchodní označení, ve kterému bude nejdříve 550d a až za ním xDrive a velké M.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (137)
Avatar - white label
30. 8. 2011 01:33
Re: Tak som zvedavý...
Jasně, že je, každému, kdo už seděl za volantem současné A8 V8 TDI musela spadnout brada a přitom si musel (chtě nechtě) položit otázku: Má v podobném voze nějaký větší smysl některý současný benzínový motor?
30. 8. 2011 00:58
Re: Stane z pětkového BMW sen příznivců turbodieselů?
Mě, po pravdě, zajímá hlavně životnost tohoto uspořádání, pokud ho BMW bude nasazovat hromadněji. A náklady na výměnu turbodmychadel. Dále odolnost vůči studeným startům. Asi to bude chtít jedno koupit na testování co s ním krátké cesty se studeným motorem, studené starty a nedochlazování udělá. Zkrátka, každodenní realita uspěchaného obchodníka.
30. 8. 2011 00:02
Re: Tak som zvedavý...
Ještě doplním k tomu poslednímu odstavci. Vem si aktivní opěrky. Po té, co je začal Thatcham testovat, Audi je promptně nasadilo a zlepšovalo. BMW bylo mnohem laxnější a dosahovalo horších výsledků. Trvalo jim roky dohnat Audi. Takže jim asi vyšlo, že lidi trauma krční páteře nezajímá a budou si i přes to kupovat jejich vozy, tedy by šlo o vyhozené peníze.

A ještě k V8 TDI. Nejen, že je to raketa, ona jezdí za 8 litrů - v reálném životě s prodlouženou verzí a plnou výbavou. Proto je to podle mě ideální motorizace. Proto se už v předchozí generaci ani S8 s V10 nechytala. Je to geniální spojení.
Avatar - white label
29. 8. 2011 23:51
Re: Tak som zvedavý...
:yes:
29. 8. 2011 23:44
Re: Tak som zvedavý...
Jak jsem napsal, V12 vychází z vývoje R10/ R15, takže náklady budou zanedbatelné, spíš naopak slouží k rozmělnění nákladů na vývoj závodních speciálů. V10 TDI (ten v Touaregu) byl počin VW, ne Audi. Audi má závodní V10 ve voze R15. Starší R10 měl V12.

Co se týče nejlepšího motoru pro A8... Ona je tu W12, ale tenhle motor zkrátka nemusím. A atmosférická benzínová V8 se na tohle monstrum nechytá. Je ideální, protože auto s ním je jako raketa. Působí nenuceně. 130 si dá motor ve 1200 otáčkách. 200 někde kolem 2200-2300. Z klidu na 200 se i v prodloužené verzi dostane v pohodě pod 20 vteřin. Auto působí lehce, i když jen motor váží čtvrt tuny a celá prodloužená verze v základní výbavě 2.1 tuny.

Co se týče zbytečnosti dvojitého přeplňování. Samozřejmě to bylo myšleno v danou dobu. Zkrátka nepotřebovali to hned teď. Jsou technologie, které musíte zavést okamžitě, jinak proděláte majlant. A jsou technologie, které můžete zavést za pár let a prakticky nic nepoznáte. Já si nemyslím, že by BMW prodalo tak závratná množství 35d.