BMW X5 M a BMW X6 M: Mnichovská M&M's dostala osmiválec 4,4 TwinTurbo (408 kW, 680 Nm)

BMW X5 M a BMW X6 M: Mnichovská M&M's dostala osmiválec 4,4 TwinTurbo (408 kW, 680 Nm)

 
 

BMW M GmbH odolávalo tlaku konkurenčních SUV-produktů ze Stuttgartu (Mercedes-Benz, Porsche) poměrně dlouho, ale nakonec přeci jen přichází se svými sportovními SUV. Na výběr jsou rovnou dvě - X5 M a X6 M - se shodnými dynamickými parametry.

Představením nových supersilných SUV zbořilo BMW hned několik mýtů. Kombinace sportovního stroje a kategorie SUV byla dlouhou dobu pro BMW tabu, podobně jako mix pohonu čtyř kol s písmenem M v názvu. Vysoká pohotovostní hmotnost (2305 kg u obou vozů) si vyžádala vyhnání parametrů přeplňovaného osmiválce 4,4 l za hranici dosud nejvýkonnějšího sériového modelu z nabídky BMW M GmbH.

Motor
Strojovna, které BMW říká M TwinPower Turbo, vychází z vidlicového osmiválce, který již pracuje v modelech 750i a X6 xDrive50i. Změn, které pomohly zvýšit výkon o více než 100 kW, je ale celá řada, takže BMW mluví rovnou o zcela novém motoru.

Osmiválec, jehož řady válců svírají úhel 90°, se chlubí zejména neobvyklým uspořádáním sacího a výfukového traktu s integrovaným systémem přeplňování. Většina komponent obsluhujících přívod vzduchu a odvod spalin se nachází mezi řadami válců. Zkrácení vzdáleností mezi spalovacími prostory a katalyzátory zkrátila dobu potřebnou pro jejich zahřátí na pracovní teplotu. Ještě důležitější je však pro řidiče minimální vzdálenost mezi motorem a turbodmychadly, která se společně s konstrukcí dmychadlové skříně Twin Scroll podílí na mimořádné dynamice celého systému. BMW se podařilo eliminovat nežádoucí protitlaky výfukových plynů přicházejících od jednotlivých válců, které jsou v případě přeplňování víceválcových motorů hrozbou, snižující efektivitu a kontinuitu plnění motoru. Systém přeplňování může pracovat s maximálním plnicím tlakem 1,5 bar.

Ve srovnání s motorem 4,4 l v X6 xDrive50i byl eliminován zásobník chladicí kapaliny původně umístěný mezi řadami válců, menší množství chladicího média snížilo hmotnost, navíc bylo přidáno elektrické čerpadlo pro chlazení turbodmychadel po vypnutí motoru a nová čerpadla systému mezichlazení stlačeného vzduchu.

Klapky ve výfukovém potrubí jsou elektronicky řízeny v závislosti na několika parametrech zanesených do mapových podkladů managementu motoru. Jejich nastavením je docílen specifický zvuk osmiválců odpovídající různým provozním režimům motoru.

Systém přímého vstřikování paliva pracuje s piezoelektricky ovládanými vstřikovači a nejvyšším tlakem 200 bar. Rozprašování paliva ve válcích při vysokých zatíženích motoru je důležitým prvkem koncepce chlazení vysokovýkonného motoru.

Spotřeba paliva je snižována zavedením známé sady opatření BMW EfficientDynamics, zahrnující mj. plně variabilní ventilový rozvod Double-VANOS, olejové čerpadlo dodávající tlak systému mazání podle aktuální potřeby, odpojitelný kompresor klimatizace, nebo inteligentně zatěžovaný alternátor, pracující např. v okamžicích brzdění.

Hydraulický systém aktivních stabilizátorů dostal čerpadla, která dodávají tlak v závislosti na aktuální potřebě. Při klidné jízdě je tak ušetřeno až 70 % dříve spotřebované energie.

Automatická převodovka, DPC a xDrive
Poprvé je v BMW řady M použita šestistupňová automatická převodovka. Velmi krátké časy potřebné pro změnu převodového stupně byly docíleny použitím funkce snižování točivého momentu motoru v manuálním režimu řazení. Vypínáním jednotlivých válců (eliminace vstřiku paliva, zážehu) je realizována extrémně rychlá reakce systému motor-převodovka. Sportovní automat obsahuje nový tlumič torzních kmitů, který minimalizuje prokluz na měniči, což přispívá i ke snížení spotřeby paliva.

Vedle režimu D je řidiči k dispozici také režim M a S. V režimu M čeká převodovka na řidičův pokyn k přeřazení, i když se otáčky motoru blíží k omezovači. K dispozici je funkce Launch Control pro maximální akceleraci z klidu.

Poprvé u vozů laděných v BMW M GmbH došlo na pohon všech kol xDrive. Elektronicky řízený systém má pro X5 M a X6 M speciální nastavení s preferencí zadní nápravy. Důležitým prvkem aktivní bezpečnosti a spolehlivého přenosu velkých hnacích momentů na silnici je standardní zadní diferenciál Dynamic Performance Control, který aktivně přerozděluje hnací moment mezi koly zadní nápravy v závislosti na aktuálním jízdním režimu. V zatáčce je tak například akcelerující vozidlo stabilizováno přenosem hnacího momentu na vnější kolo.

Jízdní parametry
Dynamika jízdy a chování rozměrného, vysokého a těžkého vozu je vždy pochopitelně velkým oříškem bez ohledu na značku výrobce. BMW proto nasadila vše, co by mohlo nové silné dvojce parametry vylepšit.

Standardem je sportovní podvozek s adaptivními tlumiči, novým nastavením posilovače řízení Servotronic a aktivními hydraulickými stabilizátory. Brzdová soustava spoléhá na čtyřpístkové pevné třmeny a kotouče s průměrem 395 mm vpředu a 385 mm vzadu. Dvacetipalcová kola obouvají pneumatiky 275/40 R20 vpředu a 315/35 R20 vzadu.

Oba vozy mají shodnou pohotovostní hmotnost (2305 kg), akceleraci z 0 na 100 km/h (za 4,7 s) i maximální rychlost. Standardně je omezena na 250 km/h, za příplatek lze pořídit vozidlo s nejvyšší rychlostí 275 km/h, pak dostanete k vozu také řidičské školení na okruhu.

BMW X5 M a BMW X6 M - Stručná technická data
ModelX5 MX6 M
Zdvihový objem [cm3]43954395
Válce/ventily8/48/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]408/6000408/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]680/1500-5650680/1500-5650
Max. rychlost [km/h]250 (275)250 (275)
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,74,7
Komb. spotřeba [l/100 km]13,913,9
Pohotovostní hmotnost [kg]23052305

Design
Na první pohled je zřejmé, že zásadní proměnou prošly přední i zadní nárazníky.BMW X5 M převzalo masku a přední světlomety z X6 M, vzadu je vždy čtveřice výfuků, motorová kapota s Powerdome-hrbem ukrývá mohutný přeplňovaný osmiválec s netradiční konstrukcí. Nová jsou sportovní zrcátka, eliminováno bylo použití tmavých plastů ve spodní části vozů, aby byl zvýrazněn silniční charakter původně lehce terénních vozů.

Na trh se oba vozy dostanou na podzim.

Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš: Nikdy neodstoupím, ať si to všichni zapamatují Babiš: Nikdy neodstoupím, ať si to všichni zapamatují

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek ráno uvedl, že nikdy…

Zápisník Dušana Kütnera: Marné boží mlýny Zápisník Dušana Kütnera: Marné boží mlýny

Před několika týdny v ústraní a téměř zapomnění zemřel…

Východ USA zasáhla první sněžná bouře sezóny. Místy byla nejsilnější za desítky let Východ USA zasáhla první sněžná bouře sezóny. Místy byla nejsilnější za desítky let

Téměř celé východní pobřeží USA zasáhla ve čtvrtek první…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: BMW X5 M a BMW X6 M: Mnichovská M&M's…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 



BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV

BMW na IAA ve Frankfurtu představí další auto s technikou…

BMW X5 má problémy s brzdami BMW X5 má problémy s brzdami

Mnichovská automobilka urychleně svolává přes 30.000 vozů…

 



 
Mercedes-Benz G 500 – Pořád stejný, a to je dobře!

TEST: Mercedes-Benz G 500 – Pořád stejný, a to je dobře!

Dnes 08:00

Legendární géčko přijíždí v nové generaci. Změnilo se mnohé, celkový charakter robustního offroadu ale zůstal. A to je jen dobře!




Blesk.cz

Pacientka s rakovinou prsu v pokročilém stádiu: Pro úředníky jsme jen čísla! Léčbu si musím platit sama

Pacientka s rakovinou prsu v pokročilém stádiu: Pro…

Paní Zíková (54) se celý život pohybuje ve zdravotnictví, je totiž dětská lékařka. Letos v únoru náhle zjistila,…

Počasí s Dagmar Honsovou: Víkend přinese první krok do zimy. Na horách až -10°C

Počasí s Dagmar Honsovou: Víkend přinese první krok…

Třetí listopadový víkend udělá definitivní tečku za dny babího léta. V neděli k nám začne proudit studený vzduch…

 

iSport.cz

Brankářská sága u konce, Langhamer odchází z Komety do Chabarovsku

Brankářská sága u konce, Langhamer odchází z Komety…

Jeden dovnitř, druhý ven. Pouhé dva dny po příchodu brankáře Libora Kašíka do Komety opouští klub Marek…

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v bráně zářil Pavlenka

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v…

Úkol splněn! Česká reprezentace obstála i ve třetím utkání pod novým trenérem Jaroslavem Šilhavým a přípravný…

 

Reflex.cz

Facebook čelí obvinění z ohrožování demokracie. Firma údajně šířila konspirace o Sorosovi

Facebook čelí obvinění z ohrožování demokracie.…

Organizace George Sorose Open Society Foundations nařkla Facebook z ohrožování hodnot demokracie po tom, co 14.…

Toulky po Maroku, perle Maghrebu: Karavany táhnou dál

Toulky po Maroku, perle Maghrebu: Karavany táhnou dál

Směrová tabule Timbuktu 52 dní, která ještě před šedesáti lety ukazovala na křižovatce v pouštním městě Zagora…