BMW X5 M a BMW X6 M: Mnichovská M&M's dostala osmiválec 4,4 TwinTurbo (408 kW, 680 Nm)

BMW X5 M a BMW X6 M: Mnichovská M&M's dostala osmiválec 4,4 TwinTurbo (408 kW, 680 Nm)

 
 

BMW M GmbH odolávalo tlaku konkurenčních SUV-produktů ze Stuttgartu (Mercedes-Benz, Porsche) poměrně dlouho, ale nakonec přeci jen přichází se svými sportovními SUV. Na výběr jsou rovnou dvě - X5 M a X6 M - se shodnými dynamickými parametry.

Představením nových supersilných SUV zbořilo BMW hned několik mýtů. Kombinace sportovního stroje a kategorie SUV byla dlouhou dobu pro BMW tabu, podobně jako mix pohonu čtyř kol s písmenem M v názvu. Vysoká pohotovostní hmotnost (2305 kg u obou vozů) si vyžádala vyhnání parametrů přeplňovaného osmiválce 4,4 l za hranici dosud nejvýkonnějšího sériového modelu z nabídky BMW M GmbH.

Motor
Strojovna, které BMW říká M TwinPower Turbo, vychází z vidlicového osmiválce, který již pracuje v modelech 750i a X6 xDrive50i. Změn, které pomohly zvýšit výkon o více než 100 kW, je ale celá řada, takže BMW mluví rovnou o zcela novém motoru.

Osmiválec, jehož řady válců svírají úhel 90°, se chlubí zejména neobvyklým uspořádáním sacího a výfukového traktu s integrovaným systémem přeplňování. Většina komponent obsluhujících přívod vzduchu a odvod spalin se nachází mezi řadami válců. Zkrácení vzdáleností mezi spalovacími prostory a katalyzátory zkrátila dobu potřebnou pro jejich zahřátí na pracovní teplotu. Ještě důležitější je však pro řidiče minimální vzdálenost mezi motorem a turbodmychadly, která se společně s konstrukcí dmychadlové skříně Twin Scroll podílí na mimořádné dynamice celého systému. BMW se podařilo eliminovat nežádoucí protitlaky výfukových plynů přicházejících od jednotlivých válců, které jsou v případě přeplňování víceválcových motorů hrozbou, snižující efektivitu a kontinuitu plnění motoru. Systém přeplňování může pracovat s maximálním plnicím tlakem 1,5 bar.

Ve srovnání s motorem 4,4 l v X6 xDrive50i byl eliminován zásobník chladicí kapaliny původně umístěný mezi řadami válců, menší množství chladicího média snížilo hmotnost, navíc bylo přidáno elektrické čerpadlo pro chlazení turbodmychadel po vypnutí motoru a nová čerpadla systému mezichlazení stlačeného vzduchu.

Klapky ve výfukovém potrubí jsou elektronicky řízeny v závislosti na několika parametrech zanesených do mapových podkladů managementu motoru. Jejich nastavením je docílen specifický zvuk osmiválců odpovídající různým provozním režimům motoru.

Systém přímého vstřikování paliva pracuje s piezoelektricky ovládanými vstřikovači a nejvyšším tlakem 200 bar. Rozprašování paliva ve válcích při vysokých zatíženích motoru je důležitým prvkem koncepce chlazení vysokovýkonného motoru.

Spotřeba paliva je snižována zavedením známé sady opatření BMW EfficientDynamics, zahrnující mj. plně variabilní ventilový rozvod Double-VANOS, olejové čerpadlo dodávající tlak systému mazání podle aktuální potřeby, odpojitelný kompresor klimatizace, nebo inteligentně zatěžovaný alternátor, pracující např. v okamžicích brzdění.

Hydraulický systém aktivních stabilizátorů dostal čerpadla, která dodávají tlak v závislosti na aktuální potřebě. Při klidné jízdě je tak ušetřeno až 70 % dříve spotřebované energie.

Automatická převodovka, DPC a xDrive
Poprvé je v BMW řady M použita šestistupňová automatická převodovka. Velmi krátké časy potřebné pro změnu převodového stupně byly docíleny použitím funkce snižování točivého momentu motoru v manuálním režimu řazení. Vypínáním jednotlivých válců (eliminace vstřiku paliva, zážehu) je realizována extrémně rychlá reakce systému motor-převodovka. Sportovní automat obsahuje nový tlumič torzních kmitů, který minimalizuje prokluz na měniči, což přispívá i ke snížení spotřeby paliva.

Vedle režimu D je řidiči k dispozici také režim M a S. V režimu M čeká převodovka na řidičův pokyn k přeřazení, i když se otáčky motoru blíží k omezovači. K dispozici je funkce Launch Control pro maximální akceleraci z klidu.

Poprvé u vozů laděných v BMW M GmbH došlo na pohon všech kol xDrive. Elektronicky řízený systém má pro X5 M a X6 M speciální nastavení s preferencí zadní nápravy. Důležitým prvkem aktivní bezpečnosti a spolehlivého přenosu velkých hnacích momentů na silnici je standardní zadní diferenciál Dynamic Performance Control, který aktivně přerozděluje hnací moment mezi koly zadní nápravy v závislosti na aktuálním jízdním režimu. V zatáčce je tak například akcelerující vozidlo stabilizováno přenosem hnacího momentu na vnější kolo.

Jízdní parametry
Dynamika jízdy a chování rozměrného, vysokého a těžkého vozu je vždy pochopitelně velkým oříškem bez ohledu na značku výrobce. BMW proto nasadila vše, co by mohlo nové silné dvojce parametry vylepšit.

Standardem je sportovní podvozek s adaptivními tlumiči, novým nastavením posilovače řízení Servotronic a aktivními hydraulickými stabilizátory. Brzdová soustava spoléhá na čtyřpístkové pevné třmeny a kotouče s průměrem 395 mm vpředu a 385 mm vzadu. Dvacetipalcová kola obouvají pneumatiky 275/40 R20 vpředu a 315/35 R20 vzadu.

Oba vozy mají shodnou pohotovostní hmotnost (2305 kg), akceleraci z 0 na 100 km/h (za 4,7 s) i maximální rychlost. Standardně je omezena na 250 km/h, za příplatek lze pořídit vozidlo s nejvyšší rychlostí 275 km/h, pak dostanete k vozu také řidičské školení na okruhu.

BMW X5 M a BMW X6 M - Stručná technická data
ModelX5 MX6 M
Zdvihový objem [cm3]43954395
Válce/ventily8/48/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]408/6000408/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]680/1500-5650680/1500-5650
Max. rychlost [km/h]250 (275)250 (275)
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,74,7
Komb. spotřeba [l/100 km]13,913,9
Pohotovostní hmotnost [kg]23052305

Design
Na první pohled je zřejmé, že zásadní proměnou prošly přední i zadní nárazníky.BMW X5 M převzalo masku a přední světlomety z X6 M, vzadu je vždy čtveřice výfuků, motorová kapota s Powerdome-hrbem ukrývá mohutný přeplňovaný osmiválec s netradiční konstrukcí. Nová jsou sportovní zrcátka, eliminováno bylo použití tmavých plastů ve spodní části vozů, aby byl zvýrazněn silniční charakter původně lehce terénních vozů.

Na trh se oba vozy dostanou na podzim.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: BMW X5 M a BMW X6 M: Mnichovská M&M's…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV

BMW na IAA ve Frankfurtu představí další auto s technikou…

BMW X5 má problémy s brzdami BMW X5 má problémy s brzdami

Mnichovská automobilka urychleně svolává přes 30.000 vozů…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci Schwarzenbergův motýlek

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci…

TOP 09 změnila logo, zařadila do něj motiv motýlka, jakého nosí její čestný předseda Karel Schwarzenberg.…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…