reklama


BMW X5 M a BMW X6 M: Mnichovská M&M's dostala osmiválec 4,4 TwinTurbo (408 kW, 680 Nm)

BMW X5 M a BMW X6 M: Mnichovská M&M's dostala osmiválec 4,4 TwinTurbo (408 kW, 680 Nm)

 
 

BMW M GmbH odolávalo tlaku konkurenčních SUV-produktů ze Stuttgartu (Mercedes-Benz, Porsche) poměrně dlouho, ale nakonec přeci jen přichází se svými sportovními SUV. Na výběr jsou rovnou dvě - X5 M a X6 M - se shodnými dynamickými parametry.

Představením nových supersilných SUV zbořilo BMW hned několik mýtů. Kombinace sportovního stroje a kategorie SUV byla dlouhou dobu pro BMW tabu, podobně jako mix pohonu čtyř kol s písmenem M v názvu. Vysoká pohotovostní hmotnost (2305 kg u obou vozů) si vyžádala vyhnání parametrů přeplňovaného osmiválce 4,4 l za hranici dosud nejvýkonnějšího sériového modelu z nabídky BMW M GmbH.

Motor
Strojovna, které BMW říká M TwinPower Turbo, vychází z vidlicového osmiválce, který již pracuje v modelech 750i a X6 xDrive50i. Změn, které pomohly zvýšit výkon o více než 100 kW, je ale celá řada, takže BMW mluví rovnou o zcela novém motoru.

Osmiválec, jehož řady válců svírají úhel 90°, se chlubí zejména neobvyklým uspořádáním sacího a výfukového traktu s integrovaným systémem přeplňování. Většina komponent obsluhujících přívod vzduchu a odvod spalin se nachází mezi řadami válců. Zkrácení vzdáleností mezi spalovacími prostory a katalyzátory zkrátila dobu potřebnou pro jejich zahřátí na pracovní teplotu. Ještě důležitější je však pro řidiče minimální vzdálenost mezi motorem a turbodmychadly, která se společně s konstrukcí dmychadlové skříně Twin Scroll podílí na mimořádné dynamice celého systému. BMW se podařilo eliminovat nežádoucí protitlaky výfukových plynů přicházejících od jednotlivých válců, které jsou v případě přeplňování víceválcových motorů hrozbou, snižující efektivitu a kontinuitu plnění motoru. Systém přeplňování může pracovat s maximálním plnicím tlakem 1,5 bar.

Ve srovnání s motorem 4,4 l v X6 xDrive50i byl eliminován zásobník chladicí kapaliny původně umístěný mezi řadami válců, menší množství chladicího média snížilo hmotnost, navíc bylo přidáno elektrické čerpadlo pro chlazení turbodmychadel po vypnutí motoru a nová čerpadla systému mezichlazení stlačeného vzduchu.

Klapky ve výfukovém potrubí jsou elektronicky řízeny v závislosti na několika parametrech zanesených do mapových podkladů managementu motoru. Jejich nastavením je docílen specifický zvuk osmiválců odpovídající různým provozním režimům motoru.

Systém přímého vstřikování paliva pracuje s piezoelektricky ovládanými vstřikovači a nejvyšším tlakem 200 bar. Rozprašování paliva ve válcích při vysokých zatíženích motoru je důležitým prvkem koncepce chlazení vysokovýkonného motoru.

Spotřeba paliva je snižována zavedením známé sady opatření BMW EfficientDynamics, zahrnující mj. plně variabilní ventilový rozvod Double-VANOS, olejové čerpadlo dodávající tlak systému mazání podle aktuální potřeby, odpojitelný kompresor klimatizace, nebo inteligentně zatěžovaný alternátor, pracující např. v okamžicích brzdění.

Hydraulický systém aktivních stabilizátorů dostal čerpadla, která dodávají tlak v závislosti na aktuální potřebě. Při klidné jízdě je tak ušetřeno až 70 % dříve spotřebované energie.

Automatická převodovka, DPC a xDrive
Poprvé je v BMW řady M použita šestistupňová automatická převodovka. Velmi krátké časy potřebné pro změnu převodového stupně byly docíleny použitím funkce snižování točivého momentu motoru v manuálním režimu řazení. Vypínáním jednotlivých válců (eliminace vstřiku paliva, zážehu) je realizována extrémně rychlá reakce systému motor-převodovka. Sportovní automat obsahuje nový tlumič torzních kmitů, který minimalizuje prokluz na měniči, což přispívá i ke snížení spotřeby paliva.

Vedle režimu D je řidiči k dispozici také režim M a S. V režimu M čeká převodovka na řidičův pokyn k přeřazení, i když se otáčky motoru blíží k omezovači. K dispozici je funkce Launch Control pro maximální akceleraci z klidu.

Poprvé u vozů laděných v BMW M GmbH došlo na pohon všech kol xDrive. Elektronicky řízený systém má pro X5 M a X6 M speciální nastavení s preferencí zadní nápravy. Důležitým prvkem aktivní bezpečnosti a spolehlivého přenosu velkých hnacích momentů na silnici je standardní zadní diferenciál Dynamic Performance Control, který aktivně přerozděluje hnací moment mezi koly zadní nápravy v závislosti na aktuálním jízdním režimu. V zatáčce je tak například akcelerující vozidlo stabilizováno přenosem hnacího momentu na vnější kolo.

Jízdní parametry
Dynamika jízdy a chování rozměrného, vysokého a těžkého vozu je vždy pochopitelně velkým oříškem bez ohledu na značku výrobce. BMW proto nasadila vše, co by mohlo nové silné dvojce parametry vylepšit.

Standardem je sportovní podvozek s adaptivními tlumiči, novým nastavením posilovače řízení Servotronic a aktivními hydraulickými stabilizátory. Brzdová soustava spoléhá na čtyřpístkové pevné třmeny a kotouče s průměrem 395 mm vpředu a 385 mm vzadu. Dvacetipalcová kola obouvají pneumatiky 275/40 R20 vpředu a 315/35 R20 vzadu.

Oba vozy mají shodnou pohotovostní hmotnost (2305 kg), akceleraci z 0 na 100 km/h (za 4,7 s) i maximální rychlost. Standardně je omezena na 250 km/h, za příplatek lze pořídit vozidlo s nejvyšší rychlostí 275 km/h, pak dostanete k vozu také řidičské školení na okruhu.

BMW X5 M a BMW X6 M - Stručná technická data
ModelX5 MX6 M
Zdvihový objem [cm3]43954395
Válce/ventily8/48/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]408/6000408/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]680/1500-5650680/1500-5650
Max. rychlost [km/h]250 (275)250 (275)
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,74,7
Komb. spotřeba [l/100 km]13,913,9
Pohotovostní hmotnost [kg]23052305

Design
Na první pohled je zřejmé, že zásadní proměnou prošly přední i zadní nárazníky.BMW X5 M převzalo masku a přední světlomety z X6 M, vzadu je vždy čtveřice výfuků, motorová kapota s Powerdome-hrbem ukrývá mohutný přeplňovaný osmiválec s netradiční konstrukcí. Nová jsou sportovní zrcátka, eliminováno bylo použití tmavých plastů ve spodní části vozů, aby byl zvýrazněn silniční charakter původně lehce terénních vozů.

Na trh se oba vozy dostanou na podzim.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni

Školy zřizované kraji a obcemi už by neměly dostávat…

Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k…

Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti

Průměr z více než čtyř desítek prognóz počítá s tím, že…

Z parketu Jany Steckerové: Blýská se na lepší časy Z parketu Jany Steckerové: Blýská se na lepší časy

Na středoevropský region v loňském roce dopadlo výrazné…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: BMW X5 M a BMW X6 M: Mnichovská M&M's…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV

BMW na IAA ve Frankfurtu představí další auto s technikou…

BMW X5 má problémy s brzdami BMW X5 má problémy s brzdami

Mnichovská automobilka urychleně svolává přes 30.000 vozů…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík (41): Rozchodí ho v Kladrubech?!

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík (41):…

Týdny náročných rehabilitačních cvičení čekají na Michala Jančaříka (41). Jak potvrdil exkluzivně Blesku, za pár…

Pražský kavárník »nabízí« loď z PET lahví: Unikát 15 let vyráběl bratr Janžurové

Pražský kavárník »nabízí« loď z PET lahví: Unikát 15…

Kavárník a podnikatel, který oživuje Prahu, Ondřej Kobza hledá vhodné místo pro ekoloď. Tu vytvořil bratr…

 

iSport.cz

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a čelí vyřazení z poháru

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a…

Čtyřicet zápasů neprohráli, aby pak padli hned dvakrát za sebou. Fotbalisté Realu Madrid nezvládli po ligové…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše, nemá peníze díky kontaktům z minulého režimu

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše,…

Petr Kratochvíl (66) je nejúspěšnější český divadelní producent. Po pěti letech veřejného mlčení poskytl Reflexu…

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

 
 
reklama