8.9. 2015 Jan Mička Jan Mička

BMW řady 7 (G11): První dojmy z Portugalska

 

Nejnovější BMW řady 7 je od roku 1977 již šestou generací. Než přistoupíme k hodnocení jízdy, v krátkosti si popíšeme systémy a řešení, které nás zaujaly ze všeho nejvíce.

Pouhý týden před zahájením autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem jsme si odskočili do portugalského Porta, kde se nám v celé své kráse poprvé ukázala nová generace BMW řady 7. Vlajková loď mnichovské automobilky je od roku 1977 již šestým vydáním, které je podle očekávání doslova přesyceno nejmodernějšími technologiemi.

Carbon Core – unikátní konstrukce karoserie

Evropská legislativa a stále přísnější emisní normy nutí automobilky vyvíjet nová řešení pro snížení spotřeby paliva a produkce emisí. Základním stavebním kamenem úsporného vozu je nízká hmotnost, která se v luxusním segmentu neobejde bez implementace nejmodernějších materiálů do struktury karoserie. U drtivé většiny dnešních automobilů vede široké využití hliníku a vysokopevnostních ocelí, BMW je ale v tomto ohledu o krok napřed.

Video

Novinka v oblasti snížení hmotnosti nese název Carbon Core. BMW při jejím návrhu vycházelo ze zkušeností získaných v rámci vývoje modelů řady i, v případě nové sedmičky je ale značně obměnila. Vůz má samonosnou karoserii vyrobenou z hliníku a ultra vysokopevnostní oceli (model i3 má karbonový monokok přichycený k základní platformě převážně lepenými spoji), a kritická místa jsou vyztužena uhlíkovým kompozitem. Najdeme jej v oblasti středového tunelu, v podélných a příčných nosnících střechy, prazích nebo sloupcích C karoserie.

Nové BMW 7 je proto ve srovnání s předchůdcem lehčí až o 130 kilogramů, přítomnost karbonového jádra ale značí pouze decentní plaketa na sloupku B karoserie. Není bez zajímavosti, že si vůz vyváženým mixem moderních materiálů pomohl k ideálnímu rozložení hmotnosti mezi nápravy (50:50), různorodost celé konstrukce nicméně vyžaduje také speciální přístup k lakování. Proces zahrnuje několik sušících metod s přesným řízením teploty.

RozměryBMW 7BMW 7L
Délka [mm]50985238
Šířka [mm]19021902
Výška [mm]14671479
Rozvor [mm]30703210
Objem zav. prostoru [l]*515515
*u hybridních verzí 740e a 740eL má zavazadelník objem 420 litrů

Integrální řízení zadní nápravy

Jak udělat více než pět metrů dlouhou limuzínu agilnější? Přidejte řízení zadní nápravy. Tento systém je například u Renaultu známý pod názvem 4Control a má za úkol natáčet zadní kola ve směru nebo prosti směru těch předních. BMW 7 přináší novinku v podobě variabilního hřebenu řízení (dříve bylo planetové soukolí) a možnost kombinovat řízení zadních kol také s pohonem xDrive.

První den testování jsme vyzkoušeli šestiválcovou verzi 730d s pohonem zadních kol, kdo by ale i při hmotnosti přes osmnáct metráků čekal těžkopádnou loď, má smůlu. Vůz se protahoval klikatými okreskami s agilitou sedanu střední třídy a ve vracečkách byl nádherně znát stáčivý efekt zádi. Karoserie se spolehlivě položila do zadních kol, a o zbytek se postaralo přesné, byť poněkud přeposilované řízení s variabilním převodem. Kde byste s běžným automobilem museli ručkovat, tam si u BMW 7 vystačíte maximálně s polovinou otáčky volantu.

Multimediální systémy

Zatímco tvary přístrojové desky prodělaly spíše evoluční obměnu, ovládání infotainmentu a dalších důležitých funkcí se posunul mílovými kroky kupředu. Centrální displej lze i nadále ovládat sdruženým ovladačem iDrive na středové konzole, nově ale přibyla i dotyková funkce a ovládání gesty. Ne nadarmo BMW uvádí, že luxus zítřka přináší již dnes.

Dotykové ovládání displeje v dnešní době už nikoho nepřekvapí, reakce na jednoduchá gesta ale berou dech. Základem je mít loket opřený o středovou loketní opěrku (tím je zaručena ideální pozice prstů vůči šesti senzorům umístěným po stranách obrazovky), a pak už stačí jen mávat rukou. Hlasitost autorádia například upravíte krouživým pohybem ukazováčku po nebo proti směru hodinových ručiček, rádiovou stanici přepnete pohybem ukazováčku a prostředníčku proti displeji, máchnutím ukazováčku nahoru přijmete hovor, vodorovným pohybem jej zase ukončíte a podobně. Celkově systém reaguje na sedm gest, přičemž některým gestům lze přiřadit speciální funkce.

BMW řady 7 je limuzína připravená k převozu všech, kteří si potrpí na maximální míru komfortu. Prim hrají nově vyvinutá zadní sedadla Executive Lounge s až osmi typy masáží, polohováním opěradla (až do úhlu 42,5°) a sedáku a měkoučkými polštářky na hlavových operkách. Nechybí ani sedmipalcový tablet Touch Command integrovaný do středové loketní opěrky. Výrobcem tabletu je Samsung a jediným stiskem tlačítka jej můžete vyjmout. Největší přínos takového řešení vidíme v možnosti ovládání hlavních funkcí automobilu přes tablet.

V menu najdete ovládání masážních sedadel, klimatizace, ambientního osvětlení interiéru, zobrazíte si data o jízdě, navigaci, internetový prohlížeč (vůz má vlastní wi-fi hotspot), nebo provoníte interiér jednou z osmi unikátních vůní (jejich vývoj trval tři a půl roku). Jediné úskalí vidíme v tom, že s každým odchodem z automobilu musíte zařízení vyjmout, nebo minimálně vyklopit středovou loketní opěrku, čímž jej alespoň na první pohled schováte.

Futuristický klíček s integrovaným displejem

Obvykle klíčky od testovacích automobilů schováme do kapsy a nevšímáme si jich, u BMW řady 7 je ale potřeba udělat výjimku. Je totiž vybaven displejem a ovládá se podobně jako běžné smartphony. Na dálku si například zkontrolujete stav paliva v nádrži, nebo zda je vůz odemčen či zamčen, největší bombou je však systém poloautomatického parkování. Řidič již tedy nemusí sedět za volantem!

Ano, BMW řady 7 umí zaparkovat i bez řidiče. Ten jen na dálku nastartuje motor, vydá povel k zaparkování či vyparkování a vše sleduje zvenku. Systém se hodí třeba v případě, že parkujete do úzkého prostoru, který by neumožňoval pohodlné vystoupení posádky. Vůz zajíždí na místo čelem a vyjíždí couváním, přičemž sám neujede více než 1,5 délky karoserie, tedy zhruba 7,6 metru. Jak to celé funguje v praxi, uvidíte v přiloženém videu.

Klíček je opatřen baterií, kterou lze dobít pomocí USB kabelu nebo indukčně ve středové loketní opěrce předních cestujících. Stejným způsobem lze dobíjet také mobilní telefony, Samsung Galaxy S4 byl však vůči indukci imunní.

Nový head-up displej a dokonalý surround view

Head up-displej je u nového BMW 7 větší než kdykoliv dříve. Plocha zobrazení se zvětšila o 75 procent, díky čemuž jsou údaje lépe čitelné, a nová grafika se postarala o lepší estetiku. Displej zobrazuje rychlost jízdy, aktuální rychlostní limity, navádění navigace, varovná hlášení a zprávy systému Check Control a mnoho dalšího. Zorné pole řidiče není větší plochou displeje nikterak omezeno.

Systém kamer umístěných po stranách karoserie dnes nabízí kde kdo, BMW jej však přivedlo k naprosté dokonalosti. Vedle standardních obrazových výstupů na středovém displeji infotainmentu si totiž můžete automobil zobrazit ve 3D, otáčet jím a lépe rozpoznat nástrahy okolí. I v tomto případě lze využít ovládání gestem, které připomíná „vytáhnutí“ automobilu dvěma prsty ven z displeje. Pohledy následně měníte pohybem prstů doleva a doprava.

BMW Laser lights

Laserové světlomety se v segmentu luxusních limuzín objevují vůbec poprvé, v rámci prezentace jsme se však na ně mohli pouze dívat. Zkoušené automobily jimi sice byly vybaveny, ukončení prvního dne testování v podvečerních hodinách nám ale nedovolilo vyzkoušet jejich potenciál, hlavně dosvit v dálkovém režimu až na vzdálenost 600 metrů. To je dvakrát dál, než v případě adaptivních diodových světlometů.

Technologie se nicméně od loňska, kdy jsme navštívili prezentaci budoucích novinek BMW v Mnichově, nikterak nezměnila. Osobní dojmy z jízdy s laserovými světlomety zabudovanými ve vývojovém prototypu BMW i8 najdete zde.

BMW 7 – technická data a české ceny
Model730d730d xDrive740i750i xDrive740e
Zdvihový objem [cm3]29932993299843951997
Válce/ventily6.46.46.48.44.4
Největší výkon [kW/min]195/4000195/4000240/5500-6500330/5500-6000190/5000-6500,
celk. výkon 240kW
Točivý moment [N.m/min]620/2000-2500620/2000-2500450/1380-5000650/1800-4500400/1250-4800
Převodovka8A8A8A8A8A
Max. rychlost [km/h]250250250250240
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,15,85,54,45,6
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,86,68,12,1
Cena Limousine [Kč]2.389.4262.477.8262.522.0262.982.226není k dispozici
Cena Long [Kč]2.540.2262.628.6262.688.9263.157.726není k dispozici

Nové BMW řady 7 G11 (verze Long je označena G12) si odbude světovou premiéru na blížícím se autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Uvedení vozu na český trh je plánováno na 24. října.

Spolupracujeme s TipCars.com
Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje

Policie v Manchesteru oznámila, že v rámci vyšetřování…

Komentář Martina Čabana: Velmi křehké vztahy Babiše a Zemana Komentář Martina Čabana: Velmi křehké vztahy Babiše a Zemana

Odchod Andreje Babiše z vlády je sice nejnápadnějším, ale…

Češi se postarají o podvozky Boeingů Air France Češi se postarají o podvozky Boeingů Air France

Za devět let platnosti smlouvy zajistí firma Czech…

Babiš sklízí kritiku za nástřel rozpočtu Babiš sklízí kritiku za nástřel rozpočtu

ČSSD chybějí v návrhu peníze na školství či…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW řady 7 (G11): První dojmy z Portugalska







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




BMW opět zhřešilo. Zakázali mu další reklamu. Údajně svádí k rychlé jízdě BMW opět zhřešilo. Zakázali mu další reklamu. Údajně svádí k rychlé jízdě

Mnichovská automobilka propagovala svůj model M760Li…

Video: Limuzína z Putinovy flotily těžce havarovala, řidič nepřežil Video: Limuzína z Putinovy flotily těžce havarovala, řidič nepřežil

Oblíbený Putinův řidič zemřel poté,co se čelně střetl s…

 



 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Včera

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Prague NOW: Přes čtyřicet neotřelých umělců vystavuje v Praze

Prague NOW: Přes čtyřicet neotřelých umělců…

Ti nejlepší z nejlepších, kteří tvoří v Praze. V úterý 23. května v Clam-Glass Palace  v Husově ulici…

Zachránili lišku z kožešinové farmy a stali se nejlepšími parťáky!

Zachránili lišku z kožešinové farmy a stali se…

Lištička Jay prožila část života uvězněná v příšerných podmínkách na kožešinové farmě. Přesto se na ni usmálo…

 

iSport.cz

Rutta o zájmu NHL: Poslední sezony se celkem povedly, ale překvapilo mě to

Rutta o zájmu NHL: Poslední sezony se celkem…

Tři obránci národního týmu, kteří si zahráli na mistrovství světa v Paříži, mají v kapse smlouvu s klubem NHL.…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

UNESCO a Izrael: Poslankyně Černochová má koule!

UNESCO a Izrael: Poslankyně Černochová má koule!

Nadávat na politiky je možné 365 dnů v roce, momentů, kdy je záhodno je pochválit, bývá mnohem méně. Včera…

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…