8.9. 2015 Jan Mička Jan Mička

BMW řady 7 (G11): První dojmy z Portugalska

 

Nejnovější BMW řady 7 je od roku 1977 již šestou generací. Než přistoupíme k hodnocení jízdy, v krátkosti si popíšeme systémy a řešení, které nás zaujaly ze všeho nejvíce.

Pouhý týden před zahájením autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem jsme si odskočili do portugalského Porta, kde se nám v celé své kráse poprvé ukázala nová generace BMW řady 7. Vlajková loď mnichovské automobilky je od roku 1977 již šestým vydáním, které je podle očekávání doslova přesyceno nejmodernějšími technologiemi.

Carbon Core – unikátní konstrukce karoserie

Evropská legislativa a stále přísnější emisní normy nutí automobilky vyvíjet nová řešení pro snížení spotřeby paliva a produkce emisí. Základním stavebním kamenem úsporného vozu je nízká hmotnost, která se v luxusním segmentu neobejde bez implementace nejmodernějších materiálů do struktury karoserie. U drtivé většiny dnešních automobilů vede široké využití hliníku a vysokopevnostních ocelí, BMW je ale v tomto ohledu o krok napřed.

Video

Novinka v oblasti snížení hmotnosti nese název Carbon Core. BMW při jejím návrhu vycházelo ze zkušeností získaných v rámci vývoje modelů řady i, v případě nové sedmičky je ale značně obměnila. Vůz má samonosnou karoserii vyrobenou z hliníku a ultra vysokopevnostní oceli (model i3 má karbonový monokok přichycený k základní platformě převážně lepenými spoji), a kritická místa jsou vyztužena uhlíkovým kompozitem. Najdeme jej v oblasti středového tunelu, v podélných a příčných nosnících střechy, prazích nebo sloupcích C karoserie.

Nové BMW 7 je proto ve srovnání s předchůdcem lehčí až o 130 kilogramů, přítomnost karbonového jádra ale značí pouze decentní plaketa na sloupku B karoserie. Není bez zajímavosti, že si vůz vyváženým mixem moderních materiálů pomohl k ideálnímu rozložení hmotnosti mezi nápravy (50:50), různorodost celé konstrukce nicméně vyžaduje také speciální přístup k lakování. Proces zahrnuje několik sušících metod s přesným řízením teploty.

RozměryBMW 7BMW 7L
Délka [mm]50985238
Šířka [mm]19021902
Výška [mm]14671479
Rozvor [mm]30703210
Objem zav. prostoru [l]*515515
*u hybridních verzí 740e a 740eL má zavazadelník objem 420 litrů

Integrální řízení zadní nápravy

Jak udělat více než pět metrů dlouhou limuzínu agilnější? Přidejte řízení zadní nápravy. Tento systém je například u Renaultu známý pod názvem 4Control a má za úkol natáčet zadní kola ve směru nebo prosti směru těch předních. BMW 7 přináší novinku v podobě variabilního hřebenu řízení (dříve bylo planetové soukolí) a možnost kombinovat řízení zadních kol také s pohonem xDrive.

První den testování jsme vyzkoušeli šestiválcovou verzi 730d s pohonem zadních kol, kdo by ale i při hmotnosti přes osmnáct metráků čekal těžkopádnou loď, má smůlu. Vůz se protahoval klikatými okreskami s agilitou sedanu střední třídy a ve vracečkách byl nádherně znát stáčivý efekt zádi. Karoserie se spolehlivě položila do zadních kol, a o zbytek se postaralo přesné, byť poněkud přeposilované řízení s variabilním převodem. Kde byste s běžným automobilem museli ručkovat, tam si u BMW 7 vystačíte maximálně s polovinou otáčky volantu.

Multimediální systémy

Zatímco tvary přístrojové desky prodělaly spíše evoluční obměnu, ovládání infotainmentu a dalších důležitých funkcí se posunul mílovými kroky kupředu. Centrální displej lze i nadále ovládat sdruženým ovladačem iDrive na středové konzole, nově ale přibyla i dotyková funkce a ovládání gesty. Ne nadarmo BMW uvádí, že luxus zítřka přináší již dnes.

Dotykové ovládání displeje v dnešní době už nikoho nepřekvapí, reakce na jednoduchá gesta ale berou dech. Základem je mít loket opřený o středovou loketní opěrku (tím je zaručena ideální pozice prstů vůči šesti senzorům umístěným po stranách obrazovky), a pak už stačí jen mávat rukou. Hlasitost autorádia například upravíte krouživým pohybem ukazováčku po nebo proti směru hodinových ručiček, rádiovou stanici přepnete pohybem ukazováčku a prostředníčku proti displeji, máchnutím ukazováčku nahoru přijmete hovor, vodorovným pohybem jej zase ukončíte a podobně. Celkově systém reaguje na sedm gest, přičemž některým gestům lze přiřadit speciální funkce.

BMW řady 7 je limuzína připravená k převozu všech, kteří si potrpí na maximální míru komfortu. Prim hrají nově vyvinutá zadní sedadla Executive Lounge s až osmi typy masáží, polohováním opěradla (až do úhlu 42,5°) a sedáku a měkoučkými polštářky na hlavových operkách. Nechybí ani sedmipalcový tablet Touch Command integrovaný do středové loketní opěrky. Výrobcem tabletu je Samsung a jediným stiskem tlačítka jej můžete vyjmout. Největší přínos takového řešení vidíme v možnosti ovládání hlavních funkcí automobilu přes tablet.

V menu najdete ovládání masážních sedadel, klimatizace, ambientního osvětlení interiéru, zobrazíte si data o jízdě, navigaci, internetový prohlížeč (vůz má vlastní wi-fi hotspot), nebo provoníte interiér jednou z osmi unikátních vůní (jejich vývoj trval tři a půl roku). Jediné úskalí vidíme v tom, že s každým odchodem z automobilu musíte zařízení vyjmout, nebo minimálně vyklopit středovou loketní opěrku, čímž jej alespoň na první pohled schováte.

Futuristický klíček s integrovaným displejem

Obvykle klíčky od testovacích automobilů schováme do kapsy a nevšímáme si jich, u BMW řady 7 je ale potřeba udělat výjimku. Je totiž vybaven displejem a ovládá se podobně jako běžné smartphony. Na dálku si například zkontrolujete stav paliva v nádrži, nebo zda je vůz odemčen či zamčen, největší bombou je však systém poloautomatického parkování. Řidič již tedy nemusí sedět za volantem!

Ano, BMW řady 7 umí zaparkovat i bez řidiče. Ten jen na dálku nastartuje motor, vydá povel k zaparkování či vyparkování a vše sleduje zvenku. Systém se hodí třeba v případě, že parkujete do úzkého prostoru, který by neumožňoval pohodlné vystoupení posádky. Vůz zajíždí na místo čelem a vyjíždí couváním, přičemž sám neujede více než 1,5 délky karoserie, tedy zhruba 7,6 metru. Jak to celé funguje v praxi, uvidíte v přiloženém videu.

Klíček je opatřen baterií, kterou lze dobít pomocí USB kabelu nebo indukčně ve středové loketní opěrce předních cestujících. Stejným způsobem lze dobíjet také mobilní telefony, Samsung Galaxy S4 byl však vůči indukci imunní.

Nový head-up displej a dokonalý surround view

Head up-displej je u nového BMW 7 větší než kdykoliv dříve. Plocha zobrazení se zvětšila o 75 procent, díky čemuž jsou údaje lépe čitelné, a nová grafika se postarala o lepší estetiku. Displej zobrazuje rychlost jízdy, aktuální rychlostní limity, navádění navigace, varovná hlášení a zprávy systému Check Control a mnoho dalšího. Zorné pole řidiče není větší plochou displeje nikterak omezeno.

Systém kamer umístěných po stranách karoserie dnes nabízí kde kdo, BMW jej však přivedlo k naprosté dokonalosti. Vedle standardních obrazových výstupů na středovém displeji infotainmentu si totiž můžete automobil zobrazit ve 3D, otáčet jím a lépe rozpoznat nástrahy okolí. I v tomto případě lze využít ovládání gestem, které připomíná „vytáhnutí“ automobilu dvěma prsty ven z displeje. Pohledy následně měníte pohybem prstů doleva a doprava.

BMW Laser lights

Laserové světlomety se v segmentu luxusních limuzín objevují vůbec poprvé, v rámci prezentace jsme se však na ně mohli pouze dívat. Zkoušené automobily jimi sice byly vybaveny, ukončení prvního dne testování v podvečerních hodinách nám ale nedovolilo vyzkoušet jejich potenciál, hlavně dosvit v dálkovém režimu až na vzdálenost 600 metrů. To je dvakrát dál, než v případě adaptivních diodových světlometů.

Technologie se nicméně od loňska, kdy jsme navštívili prezentaci budoucích novinek BMW v Mnichově, nikterak nezměnila. Osobní dojmy z jízdy s laserovými světlomety zabudovanými ve vývojovém prototypu BMW i8 najdete zde.

BMW 7 – technická data a české ceny
Model730d730d xDrive740i750i xDrive740e
Zdvihový objem [cm3]29932993299843951997
Válce/ventily6.46.46.48.44.4
Největší výkon [kW/min]195/4000195/4000240/5500-6500330/5500-6000190/5000-6500,
celk. výkon 240kW
Točivý moment [N.m/min]620/2000-2500620/2000-2500450/1380-5000650/1800-4500400/1250-4800
Převodovka8A8A8A8A8A
Max. rychlost [km/h]250250250250240
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,15,85,54,45,6
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,86,68,12,1
Cena Limousine [Kč]2.389.4262.477.8262.522.0262.982.226není k dispozici
Cena Long [Kč]2.540.2262.628.6262.688.9263.157.726není k dispozici

Nové BMW řady 7 G11 (verze Long je označena G12) si odbude světovou premiéru na blížícím se autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Uvedení vozu na český trh je plánováno na 24. října.

Spolupracujeme s TipCars.com
Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek

Ačkoliv o licenci k provozování hazardních her v Česku…

Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií

Největší polské rafinérské společnosti PKN Orlen stoupl…

Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk

Čistý zisk petrochemického holdingu Unipetrol ve třetím…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW řady 7 (G11): První dojmy z Portugalska







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



BMW 750d xDrive vs. Mercedes S 400 d 4Matic – Královský duel BMW 750d xDrive vs. Mercedes S 400 d 4Matic – Královský duel

Vlajkové lodi z Mnichova a Stuttgartu nestavíme…

BMW M760Li xDrive v barvě Estoril Blue: Luxusní limuzína, nebo sporťák? BMW M760Li xDrive v barvě Estoril Blue: Luxusní limuzína, nebo sporťák?

Sedmičkové BMW s dvanáctiválcem má síly dost. Možnosti…

 



 
Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Dnes 08:00

Malé SUV z dílny Citroënu je na českém trhu nabízeno se čtyřmi motory. V příštím roce se však nabídka kompletně promění, z důvodu příchodu přísnějších emisních norem.




Blesk.cz

Uložte zahrádku k zimnímu spánku: 5 tipů, co byste měli nyní udělat

Uložte zahrádku k zimnímu spánku: 5 tipů, co byste…

Říjen je měsíc, kdy ukládáme zahrádku k zimnímu spánku. Je potřeba udělat mnoho prací, než můžete z chat a…

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je představí Viewegh, Kosatík i Soukupová

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je…

Všichni nedočkaví vášniví čtenáři dnes mají pré! Velký knižní čtvrtek na pulty knihkupectví přinese hned 16…

 

iSport.cz

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s Torontem neodvrátil

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s…

Petr Mrázek z Detroitu zasáhl do středečního duelu NHL v Torontu od 16. minuty za nepříznivého stavu 1:3,…

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí mu fintu nespolkl

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí…

Gerard Piqué se opět dostal do centra dění. Tentokrát nebyly na vině jeho výkony, výroky na adresu hlavního…

 

Reflex.cz

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do vlády s Babišem je v zájmu vlasti, říká Švejnar

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do…

Prakticky všechny přední strany vylučují povolební spolupráci s Andrejem Babišem a jeho hnutím ANO. Podle…

Ultraortodoxní židé nosí na letišti pásky přes oči. Bojí se nemravných žen

Ultraortodoxní židé nosí na letišti pásky přes oči.…

Nejnovější příklad podivného chování motivovaného náboženstvím zachytil uživatel internetového fóra Reddit…