11.4. 2014 Jan Mička Jan Mička

BMW Laserlights: Revoluce v osvětlení na vlastní oči

 

BMW nám v Mnichově představilo nejnovější technologie osvětlení vozidel a nastínilo budoucnost, se kterou se setkáme v poměrně krátkém čase. Revoluci představují zcela nové laserové světlomety.

Výkonné světlomety neodmyslitelně patří k výbavě moderních automobilů. Vedle výkonu a nemalých příplatků, které jsou většinou zákazníci nuceni za nejnovější techniku obětovat, však do popředí čím dál více vystupuje kompaktnost a především množství nezbytné energie pro provoz světel. S vyšším odběrem totiž stoupá spotřeba paliva a adekvátně tomu roste množství vyprodukovaných emisí oxidu uhličitého, což je neslučitelné se stále tvrdší evropskou legislativou.

BMW nám svou budoucnost v oblasti světel představila a nutno podotknout, že nikterak dalekou. Během jediného večera jsme měli možnost nahlédnout pod pokličku vývoje a funkce laserových předních světlometů, zadních organických svítilen, adaptivních LED a také unikátního systému nočního vidění, který dokáže rozeznat chodce a zvěř.

S BMW Laserlights vidíte až 600 metrů dopředu

Nejen v rámci automobilky, ale také vzhledem ke konkurenci v luxusním segmentu, představují BMW Laserlights podobnou revoluci, jakou v roce 1879 přinesl Thomas Alva Edison s výrobou první žárovky. Svítivost laserového systému je totiž až desetkrát větší než u konvenčních zdrojů (halogenových, xenonových nebo LED), navíc při třicetiprocentní úspoře energie.

Za jednoduchou charakteristikou laserových světlometů se však skrývá složitý systém, který pracuje s koherentním a monochromatickým modrým světlem, dále transformovaným do světla modrého. Samotný proces transformace zajišťují speciální čočky, usměrňující paprsky z trojice laserových diod na fluorescenční fosforovou hmotu uvnitř světlometu. Substance následně převede paprsky na intenzivní bílé světlo, velmi blízké přirozenému dennímu světlu, což zaručuje větší dohlednou vzdálenost, ale především přispívá k přirozenějším a rychlejším reakcím řidiče na náhlé změny v dopravě.

V první fázi bude laserový systém nahrazovat klasické dálkové světlomety, které budou doplněny o standardní LED diody pro světla potkávací a směrová (tzv. hybridní světlomety). Velký přínos sledujeme také ve snížení zástavbové velikosti a především celkové hmotnosti světlometu. Svítící povrch laserové diody je totiž stokrát menší než u dnes běžně rozšířených LED, díky čemuž není potřeba rozměrné reflexní zrcadlo. V případě BMW i8, na kterém nám automobilka nový systém prezentovala, má průměr pouhých 30 milimetrů. Aby byl zajištěn odpovídající světelný výkon u xenonových světlometů, bylo by zapotřebí průměru 70, a u halogenových dokonce 120 milimetrů. Kompaktní konstrukci celku si navíc oblíbili také samotní designéři a plochý tvar segmentů přispívá k lepším aerodynamickým vlastnostem karoserie.

Jasným bílým světlem, které se svou intenzitou a přirozeností blíží světlu dennímu, to však končit nemusí. Kombinací příměsí fosforu lze totiž dosáhnout i jiných odstínů, což by v budoucnu mohlo pomoci k vývoji směrových blikačů s laserovou technikou. K samotné funkci aktivátoru fosforu navíc nemusí být nutně použit ani moderní laser. Je však z hlediska celkového přínosu nejefektivnější.

Audi nasadí laserová světla v Le Mans

Na krátkou testovací jízdu s BMW i8, během které nám byla v praxi prezentována funkce dálkových laserových a potkávacích LED světlometů, jsme čekali do pozdních nočních hodin. Hned po vyjetí na silnici jsme si však neměli na co stěžovat – i standardní LED, se kterými se můžeme nyní setkat i v dalších modelech automobilky, totiž osvětlovaly dostatečnou vzdálenost před vozidlem, s přehledem zvládaly adaptivní natáčení v zatáčkách a automatickou regulaci dosvitu v závislosti na terénu.

Teprve přepnutí na dálkový laserový systém odhalilo markantní rozdíly – tří set metrový dosvit dálkových „ledek“ se totiž pocitově takřka zdvojnásobil (automobilka rovněž uvádí dosvit 600 metrů), krajinu polilo jasné a přirozené „denní“ světlo a velký přínos jsme zaznamenali také v šíření světelného kužele do stran. Ten citelněji prosvětloval nejen celou šíři vozovky, ale také daleké okolí, což nese jednoznačný přínos při detekci zvěře, která se po nocích ráda ve stádech vydává vstříc projíždějícím automobilům.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW Laserlights: Revoluce v osvětlení na…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…