11.4. 2014 Jan Mička Jan Mička

BMW Laserlights: Revoluce v osvětlení na vlastní oči

 

BMW nám v Mnichově představilo nejnovější technologie osvětlení vozidel a nastínilo budoucnost, se kterou se setkáme v poměrně krátkém čase. Revoluci představují zcela nové laserové světlomety.

Výkonné světlomety neodmyslitelně patří k výbavě moderních automobilů. Vedle výkonu a nemalých příplatků, které jsou většinou zákazníci nuceni za nejnovější techniku obětovat, však do popředí čím dál více vystupuje kompaktnost a především množství nezbytné energie pro provoz světel. S vyšším odběrem totiž stoupá spotřeba paliva a adekvátně tomu roste množství vyprodukovaných emisí oxidu uhličitého, což je neslučitelné se stále tvrdší evropskou legislativou.

BMW nám svou budoucnost v oblasti světel představila a nutno podotknout, že nikterak dalekou. Během jediného večera jsme měli možnost nahlédnout pod pokličku vývoje a funkce laserových předních světlometů, zadních organických svítilen, adaptivních LED a také unikátního systému nočního vidění, který dokáže rozeznat chodce a zvěř.

S BMW Laserlights vidíte až 600 metrů dopředu

Nejen v rámci automobilky, ale také vzhledem ke konkurenci v luxusním segmentu, představují BMW Laserlights podobnou revoluci, jakou v roce 1879 přinesl Thomas Alva Edison s výrobou první žárovky. Svítivost laserového systému je totiž až desetkrát větší než u konvenčních zdrojů (halogenových, xenonových nebo LED), navíc při třicetiprocentní úspoře energie.

Za jednoduchou charakteristikou laserových světlometů se však skrývá složitý systém, který pracuje s koherentním a monochromatickým modrým světlem, dále transformovaným do světla modrého. Samotný proces transformace zajišťují speciální čočky, usměrňující paprsky z trojice laserových diod na fluorescenční fosforovou hmotu uvnitř světlometu. Substance následně převede paprsky na intenzivní bílé světlo, velmi blízké přirozenému dennímu světlu, což zaručuje větší dohlednou vzdálenost, ale především přispívá k přirozenějším a rychlejším reakcím řidiče na náhlé změny v dopravě.

V první fázi bude laserový systém nahrazovat klasické dálkové světlomety, které budou doplněny o standardní LED diody pro světla potkávací a směrová (tzv. hybridní světlomety). Velký přínos sledujeme také ve snížení zástavbové velikosti a především celkové hmotnosti světlometu. Svítící povrch laserové diody je totiž stokrát menší než u dnes běžně rozšířených LED, díky čemuž není potřeba rozměrné reflexní zrcadlo. V případě BMW i8, na kterém nám automobilka nový systém prezentovala, má průměr pouhých 30 milimetrů. Aby byl zajištěn odpovídající světelný výkon u xenonových světlometů, bylo by zapotřebí průměru 70, a u halogenových dokonce 120 milimetrů. Kompaktní konstrukci celku si navíc oblíbili také samotní designéři a plochý tvar segmentů přispívá k lepším aerodynamickým vlastnostem karoserie.

Jasným bílým světlem, které se svou intenzitou a přirozeností blíží světlu dennímu, to však končit nemusí. Kombinací příměsí fosforu lze totiž dosáhnout i jiných odstínů, což by v budoucnu mohlo pomoci k vývoji směrových blikačů s laserovou technikou. K samotné funkci aktivátoru fosforu navíc nemusí být nutně použit ani moderní laser. Je však z hlediska celkového přínosu nejefektivnější.

Audi nasadí laserová světla v Le Mans

Na krátkou testovací jízdu s BMW i8, během které nám byla v praxi prezentována funkce dálkových laserových a potkávacích LED světlometů, jsme čekali do pozdních nočních hodin. Hned po vyjetí na silnici jsme si však neměli na co stěžovat – i standardní LED, se kterými se můžeme nyní setkat i v dalších modelech automobilky, totiž osvětlovaly dostatečnou vzdálenost před vozidlem, s přehledem zvládaly adaptivní natáčení v zatáčkách a automatickou regulaci dosvitu v závislosti na terénu.

Teprve přepnutí na dálkový laserový systém odhalilo markantní rozdíly – tří set metrový dosvit dálkových „ledek“ se totiž pocitově takřka zdvojnásobil (automobilka rovněž uvádí dosvit 600 metrů), krajinu polilo jasné a přirozené „denní“ světlo a velký přínos jsme zaznamenali také v šíření světelného kužele do stran. Ten citelněji prosvětloval nejen celou šíři vozovky, ale také daleké okolí, což nese jednoznačný přínos při detekci zvěře, která se po nocích ráda ve stádech vydává vstříc projíždějícím automobilům.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Lukáše Kovandy: Předvolební hra s cinklými kartami Komentář Lukáše Kovandy: Předvolební hra s cinklými kartami

To bylo na přelomu roku slávy, že Česká republika…

Češka zraněná útočníkem na pláži v Egyptě zemřela Češka zraněná útočníkem na pláži v Egyptě zemřela

Češka zraněná útočníkem na pláži v Egyptě v noci zemřela,…

Facebooku se daří, zisk sociální sítě prudce stoupl Facebooku se daří, zisk sociální sítě prudce stoupl

Čistý zisk provozovatele sociální sítě Facebook ve druhém…

I v Sovětském svazu měli vozy podobné Velorexům. Vypadaly ještě podivněji, podívejte se I v Sovětském svazu měli vozy podobné Velorexům. Vypadaly ještě podivněji, podívejte se

Tříkolky a čtyřkolky SMZ byly určeny invalidům. Vyráběly…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW Laserlights: Revoluce v osvětlení na…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
SMZ: I v Sovětském svazu měli Velorex. Vypadal ještě podivněji

SMZ: I v Sovětském svazu měli Velorex. Vypadal ještě podivněji

Dnes 08:00

Tříkolky a čtyřkolky SMZ byly určeny invalidům. Vyráběly se až do druhé poloviny 90. let v desetitisícových sériích, na západ od hranic bývalého SSSR na ně ale narazíte vzácně.




Blesk.cz

Dětská hvězda Kudláčková: Zahrává si se smrtí? Chodí po kolejích

Dětská hvězda Kudláčková: Zahrává si se smrtí? Chodí…

Jen co se Michaela Kudláčková (48) vzpamatovala z pokusu o sebevraždu a pátrala po ní policie, znovu si zahrává…

Co s obyčejným provazem? Vyrobte si mísu na ovoce!

Co s obyčejným provazem? Vyrobte si mísu na ovoce!

Hledáte jednoduchý, ale efektivní nápad, jak vylepšit domácnost? Pokud možno co nejlevněji? Tak to se vám bude…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Po roce v Evropě. Jak se sestava Slavie proměnila od ostudy v Tallinnu?

Po roce v Evropě. Jak se sestava Slavie proměnila od…

Je to zajímavé srovnání. Vzpomínáte na první zápas Slavie v evropských pohárech po dlouhých letech? Ještě pod…

 

Reflex.cz

Památka na studenou válku: Smíchovské nádraží skrývá zapomenutý protiatomový kryt

Památka na studenou válku: Smíchovské nádraží skrývá…

Nádraží Praha-Smíchov skrývá unikátní technickou pamětihodnost z období studené války. Dlouhá léta zde v…

„Nezabiješ demokracii“, znělo Varšavou při dalších protestech proti vládní straně

„Nezabiješ demokracii“, znělo Varšavou při dalších…

Několik stovek odpůrců kontroverzní soudní reformy dnes demonstrovalo v centru Varšavy před sídlem vládní strany…