BMW X3 2.0d - luxusní low-end

BMW X3 2.0d - luxusní low-end

 
 

Představením kompaktního SUV X3 v roce 2003 BMW dokázalo, že dokáže myslet dopředu a nebojí se riskovat. V době, kdy Audi teprve připravovalo konkurenta X5, bavorská automobilka vstoupila do segmentu, který v podstatě neexistoval a začala hledat...

Představením kompaktního SUV X3 v roce 2003 BMW dokázalo, že dokáže myslet dopředu a nebojí se riskovat. V době, kdy Audi teprve připravovalo konkurenta X5, bavorská automobilka vstoupila do segmentu, který v podstatě neexistoval a začala hledat zákazníky tam, kde neměli rivalové z „velké trojky“ přístup (spíše o něm neměli ani ponětí). Po dvou letech získala X3 poměrně silnou pozici na trhu a stala se běžnou součástí provozu na evropských silnicích.

S takovým úspěchem konkurenti zřejmě nepočítali, neboť na příchod novinky reagovali vlažně, a přestože podle zákulisních informací usilovně pracují na „zmenšeninách“ Q7 a třídy M, nelze vážného protivníka X3 očekávat dříve než v roce 2007. BMW má proto spoustu času na zvýraznění svého náskoku a samozřejmě přípravu nástupce X3. Ve chvíli, kdy Audi nebo Mercedes vypustí do světa svá želízka v ohni, BMW bude moci zákazníkům nabídnout druhou generaci vozu.

obrázek [300 x 207] Na Auto.cz jsme X3 nejdříve podobně představili a poté několikrát vyzkoušeli. Jako první prošla redakčním testem varianta s třílitrovým vznětovým šestiválcem (+ 2x video), letos jsme se podívali na zoubek zážehovému šestiválci (také s objemem 3.0 litru). Tentokrát jsme se rozhodli prozkoumat druhý konec motorové palety a podrobit redakčnímu testu variantu poháněnou vznětovým čtyřválcem s výkonem 110 kW. V nové trojce si vedl skvěle, jak si ovšem poradí s 1.8 tuny těžkým drobečkem?

Staří známí

Přestože se náš vztah s BMW X3 přesunul z kategorie poznávání do kategorie staří známí, bylo další setkání s „ixtrojkou“ stejně příjemné jako v předchozích případech. U automobilu, jehož základní cena startuje na hranici 1 121 700 Kč se pochopitelně nelze pozastavovat nad kvalitními měkčenými materiály, z nichž bavorští vytesali palubní desku, či precizní slícování, ale mohu pochválit výbornou ergonomickou stránku a třeba také přehledný přístrojový štít.

Stejně tak se ovšem musím pozastavit nad nepohodlným nastupováním, které s sebou téměř nevyhnutelně přináší kontakt s plastovým prahem a z toho plynoucí znečištění kalhot nebo například umělým povrchem střední části sedadel (snad to má být imitace kůže), jenž vyvolává pocení, ale přitom málo saje pot. Přední sedačky nicméně zaslouží i pochvalu, a to za možnost bohatého nastavení, například délky nebo sklonu sedáku (byť manuálního) a výrazné boční vedení, které udrží tělo i v ostrých zatáčkách.

Důstojný základ

Dvoulitrový přeplňovaný vznětový čtyřválec s výkonem 110 kW při 4000 otáčkách a točivým momentem 330 Nm při 2000 otáčkách úspěšně prošel zkouškou v nové trojce, kde je naladěn na 120 kW a 340 Nm a zabodoval kultivovaností a dostatečnou silou. S napětím jsem proto očekával, co provede s těžší a vyšší X3. Jednotka se ohlásila výborně tlumeným zvukem, který jednoznačně odlišuje bavorský diesel od ostatních agregátů.

Nechci a ani nemohu tvrdit, že projev motoru se podobá projevu benzínové jednotky, ale v rámci prémiových značek nenacházejí agregáty mnichovského výrobce téměř konkurenci. Asi není potřeba připomínat, že kultivovanost přetrvává v celém rozpětí otáček, i když musím říci, že ve srovnání s novou trojkou proniká z motorového prostoru do kabiny více rušivých zvuků.

Nízko položený točivý moment způsobuje, že jednotka zabírá pěkně odspodu, už od 1800 otáček můžete počítat se slušným zátahem, který nepolevuje do 4000 otáček. Ani za hranicí maximální výkonu nicméně motor okamžitě neuvadá, ztráta výkonu se projevuje pozvolna. To znamená, že pracujete s dostatečným rozsahem efektních otáček, jenž oceníte na okreskách, ve městě i na dálnici.

obrázek [300 x 180] Základní vznětový dvoulitr nezklamal v X3 ani z hlediska dynamiky, vůz dokáže uhánět vysokou rychlostí na dálnici i svižně předjíždět, k hbitosti jedničky nebo trojky má však daleko. Spotřeba se udržela v přijatelných mezích (výrobce udává 9,6/5,9/7,2 l), ve městě se pohybovala kolem 12 litrů, na dálnici klesla na 8,5 litru, v kombinovaném cyklu potom dosáhla 9 litrů.

Převody - měření redakce Auto.cz
Pružnost23456
50 -> 90 km/h 6,2 s7,8 s
80 -> 120 km/h 8,2 s9,7 s
120 -> 160 km/h 14 s
Otáčky motoru při rychlosti
50 km/h 22201500
70 km/h 30002100
90 km/h 260020001700
110 km/h 26002200
130 km/h 30002500
160 km/h 37003100
Max. rychlosti70 km/h110 km/h150 km/h

Sportovní idol

BMW X3 fascinuje jízdními vlastnostmi (v rámci kategorie SUV), budeme-li považovat za ideál výborné držení stopy, minimální citlivost na boční vítr, neznatelné náklony v zatáčkách a obecně chování osobního vozu. Přijde-li řeč na komfort cestování, tedy nastavení podvozku, nebude hodnocení takto jednoznačné. Jistota podpořená sportovním paketem si totiž vybírá daň v podobě velmi tvrdého odpružení, které znatelně snižuje cestovní komfort.

Jakmile opustíte vozovku s hladkým asfaltovým povrchem, přejde sametová jízda v nervózní poskakování, které není příjemné. Jízda v mírném terénu nečiní X3 problémy, ale pokud natrefíte na hrbol nebo větší díru, ozve se uvnitř tlumený ráz. Řazení šestistupňového manuálu pracuje bezchybně, rychlosti zapadají hladce, páka jde přesně tam, kam ji pošlete, mezi stupni nicméně překonáváte mírný „gumový“ odpor.

obrázek [300 x 310] Brzdy v X3 nastupují rychle a s dostatečnou razancí, sílu zkrotit těžké SUV neztrácí ani při opakovaném a panickém brzdění. Radost z přesného řízení trochu kazil málo účinný posilovač řízení, jenž způsobuje, že se v nižších rychlostech musíte s autem přetahovat. Například v trojce dokázalo BMW naladit posilovač optimálně. Nadšen jsem nebyl ze ztmavených zadních bočních okének (daň za odpočet DPH) omezujících výhled šikmo vzad.

Dobrá volba

Za X3 poháněnou základním vznětovým dvoulitrem si BMW účtuje 1.121.700 Kč (včetně DPH). Za tuto částku získáte luxusní kompaktní SUV se suverénním jízdním projevem a motorem, který dokáže poměrně těžkému vozu udělit slušnou dynamiku. Můžeme proto hovořit o ideální základní kombinaci.

Spolupracujeme s TipCars.com

BMW X3 2,0d

Cena v základní výbavě: 1 121 700 Kč Cena v testované výbavě: 1 236 930 Kč

Základní výbava:ABS, ASC+X (protiprokluz), CBC (rozdělovač brzdného tlaku), DBC (brzdový asistent), DSC III (stabilizační systém), HDC, ADB-X (elektronický svorný diferenciál), 6 airbagů, imobilizér, mlhovky, centrální zamykání s DO, dvousměrně nastavitelný kožený volant, posilovač řízení, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, el. ovládaná okna vpředu a vzadu, klimatizace s mikrofiltrem, dělená sklopná zadní opěradla, dělící síť zavazadlového prostoru, velurové koberce, palubní počítač, 17 el. kola Double spoke 148 (235/55 R17), check control, servisní asistent, loketní opěrka vzadu s třetí hlavovou opěrkou a 2 stojánky na nápoje, isofix, 6 st. manuální převodovka, pohon všech kol – xDrive

Výbava testovaného vozu:sportovní paket vč. multifunkčního volantu a mlhovek (+65.660,-), střešní lišty (+7.220,-), loketní opěrka vpředu (bez příplatku), dešťový senzor (+3.610,-), xenonová světla (+21.340,-), automatická klimatizace (+17.400,-)

Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje

Policie v Manchesteru oznámila, že v rámci vyšetřování…

Komentář Martina Čabana: Velmi křehké vztahy Babiše a Zemana Komentář Martina Čabana: Velmi křehké vztahy Babiše a Zemana

Odchod Andreje Babiše z vlády je sice nejnápadnějším, ale…

Češi se postarají o podvozky Boeingů Air France Češi se postarají o podvozky Boeingů Air France

Za devět let platnosti smlouvy zajistí firma Czech…

Babiš sklízí kritiku za nástřel rozpočtu Babiš sklízí kritiku za nástřel rozpočtu

ČSSD chybějí v návrhu peníze na školství či…

 

Štítky SUV BMW Testy Crossover

Technické údaje
Motor BMW X3 2,0d
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.9 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 1560
Objem nádrže (l):67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1820 / 460
Rozměr pneu:235/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4565
b) šířka (mm): 1853
c) výška (mm): 1674
d) rozvor (mm): 2795
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1524
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):790
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení BMW X3 2,0d
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,34
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




BMW X3 xDrive18d: Nový dieselový dvoulitr pro mnichovské SUV BMW X3 xDrive18d: Nový dieselový dvoulitr pro mnichovské SUV

Číslo 18 v názvu nové verze BMW X3 je poněkud matoucí.…

BMW X3 Limited Sport: Nové speciální vydání BMW X3 Limited Sport: Nové speciální vydání

Automobilka BMW uvádí na domácí trh novou sérii BMW X3 s…

 



 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Včera

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Zachránili lišku z kožešinové farmy a stali se nejlepšími parťáky!

Zachránili lišku z kožešinové farmy a stali se…

Lištička Jay prožila část života uvězněná v příšerných podmínkách na kožešinové farmě. Přesto se na ni usmálo…

Čuba chybí v Senátu devět měsíců. Dál bere plný plat a nadzdvihl vedení

Čuba chybí v Senátu devět měsíců. Dál bere plný plat…

Senátor František Čuba (SPO, 81) nerozhodoval o normách posuzovaných Senátem už přes devět měsíců. Navíc dál…

 

iSport.cz

Rutta o zájmu NHL: Poslední sezony se celkem povedly, ale překvapilo mě to

Rutta o zájmu NHL: Poslední sezony se celkem…

Tři obránci národního týmu, kteří si zahráli na mistrovství světa v Paříži, mají v kapse smlouvu s klubem NHL.…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

UNESCO a Izrael: Poslankyně Černochová má koule!

UNESCO a Izrael: Poslankyně Černochová má koule!

Nadávat na politiky je možné 365 dnů v roce, momentů, kdy je záhodno je pochválit, bývá mnohem méně. Včera…

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…