Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X3 2.0d - luxusní low-end

Libor Zezulka
Představením kompaktního SUV X3 v roce 2003 BMW dokázalo, že dokáže myslet dopředu a nebojí se riskovat. V době, kdy Audi teprve připravovalo konkurenta X5, bavorská automobilka vstoupila do segmentu, který v podstatě neexistoval a začala hledat...

Představením kompaktního SUV X3 v roce 2003 BMW dokázalo, že dokáže myslet dopředu a nebojí se riskovat. V době, kdy Audi teprve připravovalo konkurenta X5, bavorská automobilka vstoupila do segmentu, který v podstatě neexistoval a začala hledat zákazníky tam, kde neměli rivalové z „velké trojky“ přístup (spíše o něm neměli ani ponětí). Po dvou letech získala X3 poměrně silnou pozici na trhu a stala se běžnou součástí provozu na evropských silnicích.

S takovým úspěchem konkurenti zřejmě nepočítali, neboť na příchod novinky reagovali vlažně, a přestože podle zákulisních informací usilovně pracují na „zmenšeninách“ Q7 a třídy M, nelze vážného protivníka X3 očekávat dříve než v roce 2007. BMW má proto spoustu času na zvýraznění svého náskoku a samozřejmě přípravu nástupce X3. Ve chvíli, kdy Audi nebo Mercedes vypustí do světa svá želízka v ohni, BMW bude moci zákazníkům nabídnout druhou generaci vozu.

suv bmw testy crossover suv bmw testy crossover Na Auto.cz jsme X3 nejdříve podobně představili a poté několikrát vyzkoušeli. Jako první prošla redakčním testem varianta s třílitrovým vznětovým šestiválcem (+ 2x video), letos jsme se podívali na zoubek zážehovému šestiválci (také s objemem 3.0 litru). Tentokrát jsme se rozhodli prozkoumat druhý konec motorové palety a podrobit redakčnímu testu variantu poháněnou vznětovým čtyřválcem s výkonem 110 kW. V nové trojce si vedl skvěle, jak si ovšem poradí s 1.8 tuny těžkým drobečkem?

Staří známí

Přestože se náš vztah s BMW X3 přesunul z kategorie poznávání do kategorie staří známí, bylo další setkání s „ixtrojkou“ stejně příjemné jako v předchozích případech. U automobilu, jehož základní cena startuje na hranici 1 121 700 Kč se pochopitelně nelze pozastavovat nad kvalitními měkčenými materiály, z nichž bavorští vytesali palubní desku, či precizní slícování, ale mohu pochválit výbornou ergonomickou stránku a třeba také přehledný přístrojový štít.

Stejně tak se ovšem musím pozastavit nad nepohodlným nastupováním, které s sebou téměř nevyhnutelně přináší kontakt s plastovým prahem a z toho plynoucí znečištění kalhot nebo například umělým povrchem střední části sedadel (snad to má být imitace kůže), jenž vyvolává pocení, ale přitom málo saje pot. Přední sedačky nicméně zaslouží i pochvalu, a to za možnost bohatého nastavení, například délky nebo sklonu sedáku (byť manuálního) a výrazné boční vedení, které udrží tělo i v ostrých zatáčkách.

Důstojný základ

Dvoulitrový přeplňovaný vznětový čtyřválec s výkonem 110 kW při 4000 otáčkách a točivým momentem 330 Nm při 2000 otáčkách úspěšně prošel zkouškou v nové trojce, kde je naladěn na 120 kW a 340 Nm a zabodoval kultivovaností a dostatečnou silou. S napětím jsem proto očekával, co provede s těžší a vyšší X3. Jednotka se ohlásila výborně tlumeným zvukem, který jednoznačně odlišuje bavorský diesel od ostatních agregátů.

Nechci a ani nemohu tvrdit, že projev motoru se podobá projevu benzínové jednotky, ale v rámci prémiových značek nenacházejí agregáty mnichovského výrobce téměř konkurenci. Asi není potřeba připomínat, že kultivovanost přetrvává v celém rozpětí otáček, i když musím říci, že ve srovnání s novou trojkou proniká z motorového prostoru do kabiny více rušivých zvuků.

Nízko položený točivý moment způsobuje, že jednotka zabírá pěkně odspodu, už od 1800 otáček můžete počítat se slušným zátahem, který nepolevuje do 4000 otáček. Ani za hranicí maximální výkonu nicméně motor okamžitě neuvadá, ztráta výkonu se projevuje pozvolna. To znamená, že pracujete s dostatečným rozsahem efektních otáček, jenž oceníte na okreskách, ve městě i na dálnici.

suv bmw testy crossover suv bmw testy crossover Základní vznětový dvoulitr nezklamal v X3 ani z hlediska dynamiky, vůz dokáže uhánět vysokou rychlostí na dálnici i svižně předjíždět, k hbitosti jedničky nebo trojky má však daleko. Spotřeba se udržela v přijatelných mezích (výrobce udává 9,6/5,9/7,2 l), ve městě se pohybovala kolem 12 litrů, na dálnici klesla na 8,5 litru, v kombinovaném cyklu potom dosáhla 9 litrů.

Převody - měření redakce Auto.cz
Pružnost23456
50 -> 90 km/h 6,2 s7,8 s
80 -> 120 km/h 8,2 s9,7 s
120 -> 160 km/h 14 s
Otáčky motoru při rychlosti
50 km/h 22201500
70 km/h 30002100
90 km/h 260020001700
110 km/h 26002200
130 km/h 30002500
160 km/h 37003100
Max. rychlosti70 km/h110 km/h150 km/h

Sportovní idol

BMW X3 fascinuje jízdními vlastnostmi (v rámci kategorie SUV), budeme-li považovat za ideál výborné držení stopy, minimální citlivost na boční vítr, neznatelné náklony v zatáčkách a obecně chování osobního vozu. Přijde-li řeč na komfort cestování, tedy nastavení podvozku, nebude hodnocení takto jednoznačné. Jistota podpořená sportovním paketem si totiž vybírá daň v podobě velmi tvrdého odpružení, které znatelně snižuje cestovní komfort.

Jakmile opustíte vozovku s hladkým asfaltovým povrchem, přejde sametová jízda v nervózní poskakování, které není příjemné. Jízda v mírném terénu nečiní X3 problémy, ale pokud natrefíte na hrbol nebo větší díru, ozve se uvnitř tlumený ráz. Řazení šestistupňového manuálu pracuje bezchybně, rychlosti zapadají hladce, páka jde přesně tam, kam ji pošlete, mezi stupni nicméně překonáváte mírný „gumový“ odpor.

suv bmw testy crossover suv bmw testy crossover Brzdy v X3 nastupují rychle a s dostatečnou razancí, sílu zkrotit těžké SUV neztrácí ani při opakovaném a panickém brzdění. Radost z přesného řízení trochu kazil málo účinný posilovač řízení, jenž způsobuje, že se v nižších rychlostech musíte s autem přetahovat. Například v trojce dokázalo BMW naladit posilovač optimálně. Nadšen jsem nebyl ze ztmavených zadních bočních okének (daň za odpočet DPH) omezujících výhled šikmo vzad.

Dobrá volba

Za X3 poháněnou základním vznětovým dvoulitrem si BMW účtuje 1.121.700 Kč (včetně DPH). Za tuto částku získáte luxusní kompaktní SUV se suverénním jízdním projevem a motorem, který dokáže poměrně těžkému vozu udělit slušnou dynamiku. Můžeme proto hovořit o ideální základní kombinaci.

Libor Zezulka
BMW X3 2,0d
Cena základní sestavy 1 121 700 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ASC+X (protiprokluz), CBC (rozdělovač brzdného tlaku), DBC (brzdový asistent), DSC III (stabilizační systém), HDC, ADB-X (elektronický svorný diferenciál), 6 airbagů, imobilizér, mlhovky, centrální zamykání s DO, dvousměrně nastavitelný kožený volant, posilovač řízení, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, el. ovládaná okna vpředu a vzadu, klimatizace s mikrofiltrem, dělená sklopná zadní opěradla, dělící síť zavazadlového prostoru, velurové koberce, palubní počítač, 17 el. kola Double spoke 148 (235/55 R17), check control, servisní asistent, loketní opěrka vzadu s třetí hlavovou opěrkou a 2 stojánky na nápoje, isofix, 6 st. manuální převodovka, pohon všech kol – xDrive Kč
Cena testované sestavy 1 236 930 Kč
Výbava testované sestavy sportovní paket vč. multifunkčního volantu a mlhovek (+65.660,-), střešní lišty (+7.220,-), loketní opěrka vpředu (bez příplatku), dešťový senzor (+3.610,-), xenonová světla (+21.340,-), automatická klimatizace (+17.400,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.9 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 1560
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1820 / 460
Rozměr pneu: 235/55 R17
BMW X3 2,0d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4565
b) šířka (mm): 1853
c) výška (mm): 1674
d) rozvor (mm): 2795
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1524
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 790
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano