Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bodový systém platí deset let, téměř 40.000 řidičů se už vybodovalo

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)

Účinnost bodového systému se projevila až rok po jeho spuštění. U nás ale není ani zdaleka nejpřísnější.

Maximum trestných bodů za desetiletou historii bodového systému v Česku nasbíralo 39.507 řidičů, což je přibližně 0,6 procenta všech registrovaných šoférů. Alespoň jeden trestný bod za tuto dobu pak dostal každý dvanáctý řidič. Vyplývá to ze statistik ministerstva dopravy. Systém, který řidičům kromě pokut přiděluje za přestupky i trestné body, začal platit 1. července 2006.

„Bodový systém, jak ukazuje praxe, bez diskuse přispívá k vyšší bezpečnosti a snížení následků dopravních nehod," uvedl vedoucí oddělení Besip Martin Farář. Přestože jde v první řadě o represivní nástroj, má i velký vliv na prevenci nevhodného chování na silnici. Řidiči mají větší povědomí o tom, čeho se dopouštějí, mají jednoznačněji stanoveny tresty za nebezpečné chování za volantem, dodal šéf oddělení, které na ministerstvu dopravy nese odpovědnost za prevenci nehodovosti na silnicích.

Účinnost bodového systému se ale projevila až po roce od jeho spuštění. V roce 2007 ještě počet obětí na silnicích podle statistik ministerstva dopravy vzrostl, už v roce následujícím začal pokles počtu obětí, který trval až do roku 2013. „Za toto období počet mrtvých klesl prakticky na polovinu z více než 1100 na 583 v roce 2013," dodal Farář.

Současně s desetiletým výročím bodového systému připravuje ministerstvo dopravy jeho rozsáhlou úpravu. Ta by měla především zpřísnit postihy za nejzávažnější prohřešky, jako jsou jízda pod vlivem alkoholu, vjetí na železniční přejezd přes zákaz nebo způsobení nehody se závažným zraněním. Maximální výše pokuty by například u řízení pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek, řízení bez patřičného oprávnění nebo při způsobení závažné nehody měla vzrůst z nynějších 50.000 Kč na 75.000 Kč.

Bodový systém má v EU zavedeno 23 zemí. Posledním přírůstkem je systém, který od začátku června zavedlo Portugalsko. Podobně jako v Česku tam řidiči mohou nasbírat 12 bodů. Jinak je ale výrazně přísnější. Body se z řidičova konta za různé prohřešky odečítají od dvou do šesti bodů. „Pokud se bodové konto smrskne na čtyři body, musí řidič do šesti měsíců podstoupit doplňkový výcvik v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Zůstanou-li mu na kontě pouhé dva body, musí absolvovat novou teoretickou řidičskou zkoušku," uvedl v tiskové zprávě Tým silniční bezpečnosti.

Výhodou portugalského systému je ale podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti to, že řidiči mohou zjistit aktuální stav svého bodového konta online. Podobný systém se snaží vytvořit ministerstvo dopravy i v Česku. Nově má být možné požádat na jeho webových stránkách o zasílání informací o aktuální výši trestných bodů e-mailem či prostřednictvím sms.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
Avatar - rokyta.p
20. 6. 2016 19:21
Re: statistika
"důchody rostou díky uslovné práci nás mladých " >:D :yes: to se ti povedlo, příští týden má náš děda svátek, už vím na jaké téma budu na návstěvě vtipkovat ;-)
20. 6. 2016 17:36
Re: nic není černobílé, ani způsob získání bodů
Snažím se porozumět Vašemu návrhu. Zřejmě vycházíte z předpokladu, že kolem toho místa běžně jezdím i z té vedlejší. Bohužel, projíždím tudy občas a to jen po hlavní. Takže představa, že se na trase Olomouc - Skuhrov na každé křižovatce zastavím, abych se došel podívat, zda je značka na vedlejší silnici viditelná, je pro mě poněkud frustrující. Nicméně se důvodně domnívám, že tudy jezdí místní ,,pomáhat a chránit", takže by pro ně neměl být problém to nějakému TSK nahlásit. ;-)
20. 6. 2016 16:31
Re: nic není černobílé, ani způsob získání bodů
Samozřejmě že policajti nemají křovinořez, ale mají vysílačku a operačního, ten by měl mít kontakt na SÚS a vyřešit to. Ale jim se prostě nechce, to je celé. Sám jsem to dvakrát vyzkoušel. Jednou jsem projížděl úsek lesem (cca 5 km) plný popadaných větví, takže jsem vytočil policii a slušně je požádal ať tam pošlou SÚS to prořezat a uklidit. Reakce byla ve stylu tak si jim zavolejte sám (tak samozřejmě v autě vozím telefonní seznam na všechny susky v čr). Podruhé ležela na silnici 1 třídy pneumatika (HK - Jaroměř). Asi dva kilometry před tím stály pomáhači a kontrolovali provoz. Tudíž jsem opět volal. Rekace jak přes kopírák. Prý "to jste měl zastavit a uklidit ji", to už jsem nevydržel a vpálil mu, že se nenechám zabít a narozdíl od nich nemám na autě majáky. Prostě služby na dvě věci.
20. 6. 2016 15:49
Re: statistika
Přesně tak!!

Brzy se dozvíme, že maskované Octavie snížili počet mrtvých... To že dnes i ve Fabii je základem ESP a pod. plus 6 airbagů, ale doplnit zapomenou...

To bych rovnou mohl říci, že díky mé usilovné práci vzrostly důchody a byla by to stejná pravda, jako snížení nehod represí české policie... >:-[]
20. 6. 2016 15:37
Re: nic není černobílé, ani způsob získání bodů
Celkem souhlasím, ale k poslednímu bodu jen to, že málokterej policajt s sebou běžně vozí např. křovinořez, nebo rovnou motorovou pilu. A dokonce si myslím, že stejně tak, jako ten policajt, dokážeš tu značku "odpohltit" ty. :-) A kdybys pro to chtěl opravdu něco udělat, tak napiš např. email na TSK, protože ti mají dopravní značení na starost.

;-)