Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Březen 2018 na Veterán.auto.cz: Albion, Daimler a neznámý Ital

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Ve třetím měsíci letopočtu 2018 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst kapitoly z historie dvou britských, dvou německých vozů a jednoho z jihu Evropy.

Dvoudveřový Austin A40 Farina navrhl, jak už jeho neoficiální název napovídá, Battista „Pinin“ Farina. Jméno se vžilo proto, aby se odlišil od předchozích modelů stejného označení. Verze Countryman, která měla rozdělené víko zavazadelníku podobně jako u užitkových vozů, se stala předchůdcem moderních evropských hatchbacků. Na konec 50. let minulého věku bylo toto řešení unikátní. Zážehový čtyřválec BMC 0,95 l nahradil postupně ve druhé sérii větší motor 1,1 l. Tyto vozy byly také delší, ale ani ony neměřily více než 3,7 m. Už od počátku vyznávaly klasickou koncepci se zadním pohonem. Montáž probíhala v Itálii u Innocenti a v Austrálii. Pat Moss (sestra Stirlinga, věčného „korunního prince“ formule 1) dojela s A40 absolutně desátá v Rallye Monte Carlo 1959. Zajímavost? Výsledek koncernového projektu ADO8 se v Británii překvapivě nenabízel pod jinou značkou, jak bylo tenkrát obvyklé...

Daimler, ten britský, nikoli německý dodával vozy tamní královské rodině půl století. Stavěl hlavně ty patřičně luxusní, nakonec se stal „erbovní“ variantou Jaguaru. K tomu bylo ale v roce 1951, kdy se představil model Regency, ještě poměrně daleko. Klasická kulatá limuzína měřila 4,85 m, Používaly se nejprve řadové šestiválce 2,95, později 3,47 a 4,62 l, druhá série se natáhla až k pěti metrům. Kromě sedanů plnil firemní karosář Barker i individuální přání, hranaté Empressy stavěl s ním spřízněný Hooper. Existovala také kupé, kabriolety a Sportsmany, ty dodával Mulliner. Nástupce 104 (One-O-Four) zdědil karoserii a vylepšené motory. Daimlery však ztratily své výsadní postavení, Buckinghamský palác dal přednost dvěma R.

Byl Mercedes-Benz série W120 prvním (západo)německým vozem se samonosnou, tzv. pontonovou karoserií? Kdepak, o takřka čtyři roky jej v březnu 1949 předběhla 4,45 m dlouhá brémská Hansa 1500 z impéria Carla Borgwarda! Dvoudveřové vozy zakrátko doplnily čtyřdveřové, přibyly kombi, kabriolety Hebmüller, kupé i užitkové Kastenwageny. Všechny měly už oranžové blikače místo směrových šipek, kapota se ale otevírala trochu archaicky ze stran. Alternativně dodávaná dvoustupňová (!) samočinná převodovka pocházela z vlastního vývoje. Čtyřválcovou patnáctistovku postupně po třech letech nahradil motor 1,76 l, nejprve zážehový, následně i vznětový. Hansy 1500/1800 také překonávaly rekordy a závodily, malá série RS byla z dnešního pohledu vlastně sportovními prototypy.

Řadě 107 patří mezi čistě osobními vozy Mercedes-Benz rekord v době výroby: vznikala od dubna 1971 do srpna 1989. Úspěšnější byla pouze terénní třída G. Roadstery s typickými velkými hvězdami na přídi a velkými směrovkami protaženými do boků doplnila kupé, která tentokrát nebyla odvozena z velkých limuzín. Kupé C107 mělo ale natažený rozvor (2,82 m místo 2,46 m) a bylo tedy i delší: 4,75 oproti 4,39 m. Roadstery mohly mít i pevnou odnímatelnou střechu hardtop. Série začínala s V8 3,5 l, postupem času přišly i větší pětilitry a pro export dokonce 5,6 l. Řadové šestiválce, jejichž příchod si vynutil první ropný šok, měly nejprve 2,75 a později 2,96 l. Kupé SLC čekala jen desetiletá kariéra, nahradila jej série C126. S pětilitrovým motorem a samočinnou převodovkou však bylo homologováno pro sportovní účely a uspělo v afrických rallye.

Pozapomenutým projektem je poválečná italská CEMSA F.11. Společnost Costruzioni Elettro Meccaniche di Saronno, také lokomotivku a zbrojovku mimochodem založil Nicola Romeo. Spojila se se známou leteckou továrnou Caproni, aby vyvinula 4,4 m dlouhý sedan. Označení F.11 znamenalo Fessia 1100, konstruktérem byl Antonio Fessia, známý od Fiatu a později Lancie. Tvary samonosné karoserie vznikly zase u Bertoneho, sedan s kapalinou chlazeným plochým motorem 1,1 l měl nezávislé zavěšení. V letech 1947-1949 se zrodilo nejméně 8, nejvíce 11 prototypů včetně jednoho kabrioletu, tvary se postupně měnily a pod kapotou se ocitly i boxery 1,09 a 1,26 l. Caproni se dostal do finančních problémů, což pohřbilo i CEMSA. Nedošlo tak k importu do USA v režii Prestona Tuckera, Produkci nakonec nerozjela ani belgická Minerva.

Austin A40 Farina: Z Turína do Longbridge

Malý rodinný automobil A40 vyráběl Austin v letech 1958 až 1967 v Longbridge u Birminghamu. Jeho karoserii navrhl Pinin Farina a proto byl pojmenován A40 Farina. Pod označením A40 produkoval Austin po skončení druhé světové války typy A40 Devon, Dorset a Sports a od roku 1952 modernější A40 Somerset. Ve stejné době došlo ke spojení s automobilkou Morris (ta už vlastnila MG, Riley a Wolseley) a vytvoření...

Celý článek: Austin A40 Farina: Z Turína do Longbridge

mercedesbenz mercedesbenz

Borgward Hansa 1500/1800: První německý ponton

Dvoudveřové a čtyřdveřové modely Hansa 1500 vyráběl Borgward v Brémách v letech 1949 až 1952. V nabídce nechyběly kombi a kabriolet. Silnější Hansa 1800 (včetně vznětové verze) vznikala v letech 1952–54. Automobily Hansa se v Německu objevily už v roce 1905, kdy August Sporkhorst (1870–1940) společně s průmyslníkem Robertem Allmersem (1872–1951) založili společnost Hansa. V roce 1909 začali se stavbou...

Celý článek: Borgward Hansa 1500/1800: První německý ponton

mercedesbenz mercedesbenz

CEMSA Caproni (1947-1949): Neúspěšný pokus

Po skončení druhé světové války se italská CEMSA domluvila s výrobcem letadel Caproni na vývoji cestovního vozu podle návrhu Antonia Fessii. Vzniklo ale jen několik prototypů. Továrnu CEMSA (Costruzioni Elettro Meccaniche di Saronno) založil v roce 1925 inženýr Nicola Romeo s finanční pomocí banky Credito Italiano. Byla postavena v severoitalském městě Saronno (Lombardie), známém výrobou sušenek amaretti...

Celý článek: CEMSA Caproni (1947-1949): Neúspěšný pokus

mercedesbenz mercedesbenz

Daimler Regency (1951-1958): Na královský příkaz

Luxusních šestiválcových sedanů Daimler Regency bylo v první sérii vyrobeno jen 51. Od října 1954 vznikala druhá (350 kusů), následovaná vylepšeným modelem 104. Britská automobilka Daimler Company Limited, založená v roce 1896, byla tradičním dodavatelem vozů pro královskou rodinu. V roce 1898 byl princi z Walesu (později králi Eduardu VII.) předveden lordem Montagu z Beaulieu první automobil, shodou okolností...

Celý článek: Daimler Regency (1951-1958): Na královský příkaz

mercedesbenz mercedesbenz

Mercedes-Benz SL a SLC série 107: Čtvrtý v řadě

Roadstery Mercedes-Benz SL (R107) a kupé SLC (C107) se vyráběly v letech 1971 až 1989, takže po třídě G se jednalo o nejdéle produkovaná auta této značky. Sportovní vozy třídy SL se v roce 1971 dočkaly svého čtvrtého pokračování. Prvním byl legendární šestiválcový „Gullwing“ 300 SL, vyráběný v letech 1954–57 (roadster 1957–63). V období 1955–63 vznikal čtyřválcový roadster 190 SL a třetím byla známá „pagoda" 230–280 SL...

Celý článek: Mercedes-Benz SL a SLC série 107: Čtvrtý v řadě

mercedesbenz mercedesbenz

Aleš Dragoun
Diskuze (0)