Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Brit postavil vlastní silnici, aby se vozy vyhnuly objížďce. Vybírá zde mýtné.

Brit postavil vlastní silnici, aby se vozy vyhnuly objížďce. Vybírá zde mýtné.

Brit postavil vlastní silnici, aby se vozy vyhnuly objížďce. Vybírá zde mýtné. Zdroj: acz

Jan Mička
Diskuze (6)
Brit investoval vlastní úspory pro výstavbu cesty, díky které se řidiči vyhnou velké objížďce. Výběrem mýtného chce investici získat zpět.

Situace jako z filmu se šťastným koncem: poté, co sesuv půdy zničil silnici A431 v jihozápadní Anglii, se našel dobrovolník, který vzal své vlastní úspory a vymyslel náhradní řešení, díky kterému se zdejší obyvatelé vyhnou více než dvacetikilometrové objížďce. Zdá se vám to nereálné?

Zní to jako pohádka, ale takový scénář se skutečně stal. Britské ministerstvo dopravy se totiž stále nemělo k opravě silnice mezi městy Bath a Bristol, což vyřešil dvaašedesátiletý podnikatel Mike Watts po svém. Vybudoval provizorní komunikaci o délce 365 metrů, která díky sedmimetrové šířce plně dostačuje k obousměrnému provozu. Má to však háček – ačkoliv Mike předpokládal, že výstavba z jeho osobního rozpočtu neukrojí více než 50.000 liber (asi 1,75 milionu korun), nakonec to byl trojnásobek. Každodenní údržba prašné silnice navíc stojí tisíc liber (asi 35 tisíc korun) a do plánovaného otevření původní A431 nezbývá ani pět měsíců.

Britská vláda se zavázala, že původní silnici otevře na konci roku, tedy za 145 dnů. To pro Mika včetně investic na výstavbu představuje náklady okolo 300.000 liber, které chce získat zpět díky zavedení mýtného. Motocykly za jeden průjezd platí libru, osobní automobily a dodávky dvě libry a ostatní vozidla tři libry. Tvůrce dokonce nabídl i zvýhodněné jízdné – za tiket na dvanáct průjezdů jich zaplatíte pouze deset.

Podle britského ministerstva dopravy projede po silnici A431 asi 7000 automobilů denně. Kdyby tedy například dvacet procent z nich využilo novou „zkratku“, do konce roku má Mike Watts vystaráno a ještě mu zbude něco do kapsy. Tak jednoduché to ale není, protože se do situace pravděpodobně zapojí také úřady. Silnice totiž nesplňuje některá bezpečnostní opatření a výběr mýtného přímo nabádá k ukrojení části výdělku ve prospěch státní kasy. A to by přitom všichni měli být rádi, že vzal někdo situaci do vlastních rukou…

Vstoupit do diskuze (6)