Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Každá tuna navíc zvyšuje spotřebu. Výzkum zjistil, o kolik

Scania 45 R
Scania 45 R
Scania 45 R
Scania 45 R
127 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (36)

Náklady na palivo jsou klíčovou součástí fungování spediční firmy. Peníze tu mohou unikat zbytečně různými cestami.

Výrobci nákladních aut se snaží, seč mohou, snižovat spotřebu svých vozů a každé procento je úspěchem. Když totiž klesne spotřeba o 5 %, udělá to třeba litr na 100 km a kamion najede ročně klidně ke 100 tisícům. K nižší spotřebě však mohou pomoci i dopravci, a to snížením zatížení vozidla.

Že bude mít těžší vůz vyšší spotřebu, je samozřejmé. Jak moc, odhalují data společnosti Eurowag. Říkají, že konkrétní průměr je 0,25 l/100 km na každou tunu hmotnosti. Kamion naložený o čtyři tuny víc oproti stejnému, ale méně zatíženému tedy na každých 100 km spotřebuje o litr nafty více.

„Na základě našich dat z reálného provozu vidíme, že i menší rozdíly v celkové hmotnosti se dlouhodobě promítají do vyšších nákladů.“ říká Jaroslav Altman, ředitel R&D z Eurowagu. „Při intenzivním provozu může rozdíl několika tun znamenat navýšení nákladů v řádu tisíců korun měsíčně, i když je styl jízdy jinak ukázkový,“ dodává.

Střední hodnota průměrné spotřeby pro náklaďáky s okamžitou hmotností 20–25 tun je 22,1 l/100 km, u vozů naložených na okamžitou hmotnost 35–40 tun je to 25,8 l/100 km. Společnost ovšem připomíná, že zásadní je také trasa, po které vozidlo jede: „Ve městě, kde se často rozjíždí a brzdí, je dopad hmotnosti na spotřebu mnohem výraznější než na dálnici.“

Právě v městských úsecích mají data Eurowagu největší rozptyl, ale také je střední hodnota nejvyšší. Na dálnicích je 22,1 l/100 km, na silnicích mimo město je to 28,8 l/100 km – sem, odhadujeme, patří i horské trasy v oblastech, kde nevedou dálnice tunely pod kopci – a ve městě je střední hodnota 37,6 l/100 km.

Tato data samozřejmě neříkají, že by stejné kvantum nákladu mělo odvézt více kamionů naložených jen částečně. Úspory se však dají hledat na různých místech. „Plná nádrž s 600 litry paliva znamená zhruba půl tuny navíc. Pokud vůz jezdí na kratší vzdálenosti a pravidelně se vrací na základnu, může být výhodnější tankovat menší objem,“ zní jedno z doporučení.

Další hovoří o zvážení, zda vůz vždycky potřebuje vézt všechnu výbavu, nebo kromě objemu při plánování dopravy brát více v potaz i hmotnost nákladu. „Některé firmy zavádějí orientační váhové profily podle typu zakázky, aby měly přehled, které trasy a vozy nesou největší zátěž,“ říká společnost.

Video placeholder
Scania Super 11 Södertälje • Zdroj: Marek Bednář/Auto.cz

Zdroj: Eurowag | zdroj foto: Volvo, Scania, MAN | zdroj videa: Marek Bednář/Auto.cz

Vstoupit do diskuze (36)