8.1. 2017 Petr Slováček

Brno autem: Na čem pracuje moravský spolek bojující proti šikanování řidičů?

 

Brněnské motoristy tak dlouho štvalo, že se za ně nikdo nepostaví, až si založili vlastní spolek. Bojují proti šikanování řidičů ve druhém největším městě republiky.

Povědomí o spolku Brno autem by asi nepřekročilo hranice moravské metropole, nebýt kauzy z července loňského roku. Tehdy jeho členové upozornili na zajímavé praktiky na brněnském magistrátu – jeho vedení totiž káže vodu a pije víno. Náměstek pro rozvoj města Martin Ander ze Strany zelených propaguje cyklistickou dopravu, a přitom za půldruhého roku mandátu projezdil ve služební limuzíně 270.000 Kč.

Náměstek pro dopravu Matěj Hollan z organizace Žít Brno za stejnou dobu utratil přes 400.000 korun. Suma na provoz jejich aut včetně platu řidičům měla činit od 1. 1. 2015 do 30. 6. 2016 neskutečných 1.648.903 Kč! Právě kvůli pseudoekologickému vedení města, které místním řidičům ztěžuje život, spolek loni vznikl. Vyrazili jsme do Brna za mladými nadšenci, kteří stáli u zrodu: právníkem Janem Mandátem (31), programátorem Pavlem Misesem (30) a studentem fyziky Davidem Pokorným (21).

Co vás v Brně nejvíc štve?

Pavel Mises: Když se podíváte na Dominikánské náměstí před magistrátem, uvidíte milion vyhrazených míst pro auta vedení města. Vadí nám, že si radní postavili parkovací dům a každému říkají, ať nestojí na ulici. Přitom ji zasekávají vlastními auty.

Proto vznikl spolek Brno autem?

Jan Mandát: Posledním impulzem bylo, když jsem večer přijel domů a zase nemohl zaparkovat. O špatnou dopravní situaci jsme se zajímali delší dobu a štvalo nás, že za motoristy nikdo nekope. Opozice je laxní. Jsme tak jediní, kdo proti tomu bojuje.

David Pokorný: Ostatní spolky měly v rozhodování o budoucnosti města neúměrné zastoupení. Projekty se upravovaly podle návrhů spolku Brno na kole. Podle posledního plánu mobility se přitom podílejí na přepravě jen dvěma procenty, a to ještě pouze v létě, zatímco automobilová doprava činí čtyřicet procent. Proti cyklistům vůbec nic nemáme, sami rádi jezdíme na kole a mnoho z nich nás podporuje. Webové stránky nám například dělal člověk, který ani nevlastní řidičák. Ale nemáme rádi pseudoekologii.

Takže jste hned zakládali spolek?

Jan Mandát: Nejdříve vznikla stránka na facebooku a název. Až následně jsme založili spolek, třeba kvůli transparentnímu účtu. A hned vznikl problém s byrokracií na krajském úřadě. Podstatné je ale říct, že se činnosti věnujeme ve volném čase na úkor rodin a nemáme chuť schůzovat. Nejsme politická strana a nechceme pořádat masový nábor (poznámka redakce: politicky jsou ale činní, David Pokorný je předsedou Svobodných v Jihomoravském kraji).

Jak se k vám staví vedení města?

Jan Mandát: Náměstek Matěj Hollan s námi chtěl zpočátku komunikovat. Následně padla kosa na kámen, když zjistil, že mu nebudeme zobat z ruky. Hlásí například, jak je pro otevřenou radnici. A pak nás nařkl z toho, že jsme vynesli informace z jednání.

Pavel Mises: My přitom jenom komunikujeme s občany za radní. Kdyby ale předem řekli, že je jednání tajné a ať mlčíme, uděláme to. Chováme se slušně. Radní si hlídají rétoriku a neříkají otevřeně, že jsou proti autům. Dělají proti nim ale faktické kroky. Místo výstavby parkovacích míst chtějí do roku 2030 o pětinu snížit počet vozů v domácnostech.

Jak jste přišli na to, že radní pro dopravu sám projezdí tolik peněz služebním autem s řidičem?

Jan Mandát: Brno je malé a všechno se tu roznese, však se mu také říká největší vesnice v republice. Takže když kamarád zaslechl, jak radní nakládá se služebním autem, využili jsme zákona o svobodném přístupu k informacím a vznesli oficiální dotaz. Nám nevadí princip, že má služební auto, ale že ostatním nakazuje jezdit na kole.

David Pokorný: Doteď si pamatuji, jak jsem otevřel obálku a vykoukla na mě obrovská cifra. Hned jsem musel volat Honzovi.

Jak úřady reagují na vaše zvídavé dotazy? Odpovídají v předepsané lhůtě?

David Pokorný: Splní vše podle zákona. Ale pokud přesně nenapíšeme, co požadujeme, neodpoví nám. A co nemusí říct, to neřeknou. Jinak musíme říct, že s námi řada úředníků sympatizuje a podporují nás, ať v boji pokračujeme, i když to nemohou prohlašovat veřejně.

Jaké jsou největší dopravní problémy Brna?

Jan Mandát: Nekonečná dostavba Velkého městského okruhu. Táhne se i kvůli tomu, že investorem je ŘSD, ačkoliv je stavba v intravilánu města. Chceme, aby Brno převzalo výstavbu pod sebe, pak by bylo krásně průjezdné. Ale nikdo to neřeší. Druhým velkým problémem je rezidenční parkování. Ekonomika šla nahoru, aut je víc, nikdo na to však pružně nereagoval.

Pavel Mises: Máme tady takový nešvar, že se při rekonstrukcích ulic ruší parkovací místa. Na sídlištích už je situace neúnosná. Naštěstí to ví i policie a mnohé přestupky toleruje, protože se jinde parkovat nedá. Hlavně nám vadí, že rezidenční parkování nic neřeší, žádná nová místa nevytváří, jen reguluje.

Na čem momentálně pracujete?

David Pokorný: V centru mají být kamery a závory za astronomických devadesát milionů korun. Proč? Vždyť už teď se smí do centra jen na povolení a na vjezdech stojí strážníci. Nedávno jsme uspořádali petici proti uzavření Nádražní ulice. Sesbírali jsme tři stovky podpisů a vše poslali primátorovi. Odpověď nás upřímně překvapila – že je to skvělý nápad, ulici tedy pro dopravu uzavřou.

Jan Mandát: Magistrát by si měl konečně uvědomit, že kdo jezdí do centra autem, nedělá to přece proto, že by chtěl, ale musí. Vždyť kromě obchodů jsou tam i úřady. Chceme, aby úředníci nešikanovali řidiče.

Program spolku Brno autem

Co podporuje

  • Průjezdné město: urychlená dostavba Velkého městského okruhu.
  • Dostatek parkování: efektivní regulace dopravy v klidu, průběžné budování nových parkovacích stání a parkovacích domů.
  • Bezpečné ulice: osvětlení přechodů, přehledné křižovatky.
  • Prevence místo represe: investice do parkování místo do odtahovek.

Co jim vadí

  • Šikana a omezování řidičů: chceme změnu koncepce blokového čištění, omezení odtahů.
  • Diktatura cyklo/eko menšiny: svobodná volba způsobu dopravy a životního stylu, město není přírodní rezervace.
  • Nekoncepční řešení komunikací: předražené a nebezpečné cyklopruhy.
  • Likvidace parkovacích míst.
Spolupracujeme s TipCars.com
Čeští investoři vsadili miliony dolarů na izraelský kryptoprojekt Čeští investoři vsadili miliony dolarů na izraelský kryptoprojekt

Izraleský start-up KZen Networks, který vyvíjí vlastní…

Česko se v čerpání dotací zlepšuje, málo peněz však putuje do výstavby dálnic Česko se v čerpání dotací zlepšuje, málo peněz však putuje do výstavby dálnic

Evropská komise do konce září Česku proplatila 18 procent…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů

Deník E15 tento týden upozornil na velice přísná pravidla…

Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

 





 
Jak jezdit na podzim? Nezapomínejte na mlhovky a denní svícení! A dávejte pozor na mrazíky

Jak jezdit na podzim? Nezapomínejte na mlhovky!

Dnes 17:21

I jízda na podzim má svá specifika. Dny se krátí, jezdí se tak více času za tmy. A potřeba je také dávat pozor na ranní mrazíky.




Blesk.cz

Chlapce po operaci mandlí nechali krvácet na chodbě pardubické nemocnice: 4 fatální chyby, které zničily Adámkovi život

Chlapce po operaci mandlí nechali krvácet na chodbě…

Tragédie tu visela ve vzduchu! Po případu Adámka (10) je o tom přesvědčen právník a lékař Mario Švehelka.…

Osud malého Adámka (10) rozplakal i Krainovou! Noční můra každého rodiče, vzlyká modelka

Osud malého Adámka (10) rozplakal i Krainovou! Noční…

Případ malého Adámka (10), kterého nechali dlouhých 13 minut krvácejícího a bez pomoci v pardubické nemocnici,…

 

iSport.cz

Bomba v Anglii! Subway Dancer se v dostihu o 38 milionů rozjel jako vlak!

Bomba v Anglii! Subway Dancer se v dostihu o 38…

Šestiletý hnědák Subway Dancer z české stáje Bonanza doběhl s Radkem Koplíkem třetí ve vrcholném dostihu…

SESTŘIHY: Plzeň ztratila, výprask Příbrami, Dukla už není poslední

SESTŘIHY: Plzeň ztratila, výprask Příbrami, Dukla už…

Fotbalisté Plzně ve 12. kole FORTUNA:LIGY zaváhali na půdě Bohemians 1905 a po remíze 2:2 je může Slavia…

 

Reflex.cz

Babiš hájil Vondráčka ohledně jeho sporné cesty do Ruska

Babiš hájil Vondráčka ohledně jeho sporné cesty do Ruska

Premiér Andrej Babiš dnes v České televizi hájil předsedu Sněmovny Radka Vondráčka (oba ANO) v souvislosti s…

Čím barevnější, tím horší. Jak vybírat notebook, abyste nekoupili šmejd

Čím barevnější, tím horší. Jak vybírat notebook,…

Nebudu vám mít za zlé, když budete vybírat počítač jen podle vzhledu a vyberete si ten, který se vám prostě bude…