8.1. 2017 Petr Slováček

Brno autem: Na čem pracuje moravský spolek bojující proti šikanování řidičů?

 

Brněnské motoristy tak dlouho štvalo, že se za ně nikdo nepostaví, až si založili vlastní spolek. Bojují proti šikanování řidičů ve druhém největším městě republiky.

Povědomí o spolku Brno autem by asi nepřekročilo hranice moravské metropole, nebýt kauzy z července loňského roku. Tehdy jeho členové upozornili na zajímavé praktiky na brněnském magistrátu – jeho vedení totiž káže vodu a pije víno. Náměstek pro rozvoj města Martin Ander ze Strany zelených propaguje cyklistickou dopravu, a přitom za půldruhého roku mandátu projezdil ve služební limuzíně 270.000 Kč.

Náměstek pro dopravu Matěj Hollan z organizace Žít Brno za stejnou dobu utratil přes 400.000 korun. Suma na provoz jejich aut včetně platu řidičům měla činit od 1. 1. 2015 do 30. 6. 2016 neskutečných 1.648.903 Kč! Právě kvůli pseudoekologickému vedení města, které místním řidičům ztěžuje život, spolek loni vznikl. Vyrazili jsme do Brna za mladými nadšenci, kteří stáli u zrodu: právníkem Janem Mandátem (31), programátorem Pavlem Misesem (30) a studentem fyziky Davidem Pokorným (21).

Co vás v Brně nejvíc štve?

Pavel Mises: Když se podíváte na Dominikánské náměstí před magistrátem, uvidíte milion vyhrazených míst pro auta vedení města. Vadí nám, že si radní postavili parkovací dům a každému říkají, ať nestojí na ulici. Přitom ji zasekávají vlastními auty.

Proto vznikl spolek Brno autem?

Jan Mandát: Posledním impulzem bylo, když jsem večer přijel domů a zase nemohl zaparkovat. O špatnou dopravní situaci jsme se zajímali delší dobu a štvalo nás, že za motoristy nikdo nekope. Opozice je laxní. Jsme tak jediní, kdo proti tomu bojuje.

David Pokorný: Ostatní spolky měly v rozhodování o budoucnosti města neúměrné zastoupení. Projekty se upravovaly podle návrhů spolku Brno na kole. Podle posledního plánu mobility se přitom podílejí na přepravě jen dvěma procenty, a to ještě pouze v létě, zatímco automobilová doprava činí čtyřicet procent. Proti cyklistům vůbec nic nemáme, sami rádi jezdíme na kole a mnoho z nich nás podporuje. Webové stránky nám například dělal člověk, který ani nevlastní řidičák. Ale nemáme rádi pseudoekologii.

Takže jste hned zakládali spolek?

Jan Mandát: Nejdříve vznikla stránka na facebooku a název. Až následně jsme založili spolek, třeba kvůli transparentnímu účtu. A hned vznikl problém s byrokracií na krajském úřadě. Podstatné je ale říct, že se činnosti věnujeme ve volném čase na úkor rodin a nemáme chuť schůzovat. Nejsme politická strana a nechceme pořádat masový nábor (poznámka redakce: politicky jsou ale činní, David Pokorný je předsedou Svobodných v Jihomoravském kraji).

Jak se k vám staví vedení města?

Jan Mandát: Náměstek Matěj Hollan s námi chtěl zpočátku komunikovat. Následně padla kosa na kámen, když zjistil, že mu nebudeme zobat z ruky. Hlásí například, jak je pro otevřenou radnici. A pak nás nařkl z toho, že jsme vynesli informace z jednání.

Pavel Mises: My přitom jenom komunikujeme s občany za radní. Kdyby ale předem řekli, že je jednání tajné a ať mlčíme, uděláme to. Chováme se slušně. Radní si hlídají rétoriku a neříkají otevřeně, že jsou proti autům. Dělají proti nim ale faktické kroky. Místo výstavby parkovacích míst chtějí do roku 2030 o pětinu snížit počet vozů v domácnostech.

Jak jste přišli na to, že radní pro dopravu sám projezdí tolik peněz služebním autem s řidičem?

Jan Mandát: Brno je malé a všechno se tu roznese, však se mu také říká největší vesnice v republice. Takže když kamarád zaslechl, jak radní nakládá se služebním autem, využili jsme zákona o svobodném přístupu k informacím a vznesli oficiální dotaz. Nám nevadí princip, že má služební auto, ale že ostatním nakazuje jezdit na kole.

David Pokorný: Doteď si pamatuji, jak jsem otevřel obálku a vykoukla na mě obrovská cifra. Hned jsem musel volat Honzovi.

Jak úřady reagují na vaše zvídavé dotazy? Odpovídají v předepsané lhůtě?

David Pokorný: Splní vše podle zákona. Ale pokud přesně nenapíšeme, co požadujeme, neodpoví nám. A co nemusí říct, to neřeknou. Jinak musíme říct, že s námi řada úředníků sympatizuje a podporují nás, ať v boji pokračujeme, i když to nemohou prohlašovat veřejně.

Jaké jsou největší dopravní problémy Brna?

Jan Mandát: Nekonečná dostavba Velkého městského okruhu. Táhne se i kvůli tomu, že investorem je ŘSD, ačkoliv je stavba v intravilánu města. Chceme, aby Brno převzalo výstavbu pod sebe, pak by bylo krásně průjezdné. Ale nikdo to neřeší. Druhým velkým problémem je rezidenční parkování. Ekonomika šla nahoru, aut je víc, nikdo na to však pružně nereagoval.

Pavel Mises: Máme tady takový nešvar, že se při rekonstrukcích ulic ruší parkovací místa. Na sídlištích už je situace neúnosná. Naštěstí to ví i policie a mnohé přestupky toleruje, protože se jinde parkovat nedá. Hlavně nám vadí, že rezidenční parkování nic neřeší, žádná nová místa nevytváří, jen reguluje.

Na čem momentálně pracujete?

David Pokorný: V centru mají být kamery a závory za astronomických devadesát milionů korun. Proč? Vždyť už teď se smí do centra jen na povolení a na vjezdech stojí strážníci. Nedávno jsme uspořádali petici proti uzavření Nádražní ulice. Sesbírali jsme tři stovky podpisů a vše poslali primátorovi. Odpověď nás upřímně překvapila – že je to skvělý nápad, ulici tedy pro dopravu uzavřou.

Jan Mandát: Magistrát by si měl konečně uvědomit, že kdo jezdí do centra autem, nedělá to přece proto, že by chtěl, ale musí. Vždyť kromě obchodů jsou tam i úřady. Chceme, aby úředníci nešikanovali řidiče.

Program spolku Brno autem

Co podporuje

  • Průjezdné město: urychlená dostavba Velkého městského okruhu.
  • Dostatek parkování: efektivní regulace dopravy v klidu, průběžné budování nových parkovacích stání a parkovacích domů.
  • Bezpečné ulice: osvětlení přechodů, přehledné křižovatky.
  • Prevence místo represe: investice do parkování místo do odtahovek.

Co jim vadí

  • Šikana a omezování řidičů: chceme změnu koncepce blokového čištění, omezení odtahů.
  • Diktatura cyklo/eko menšiny: svobodná volba způsobu dopravy a životního stylu, město není přírodní rezervace.
  • Nekoncepční řešení komunikací: předražené a nebezpečné cyklopruhy.
  • Likvidace parkovacích míst.
Spolupracujeme s TipCars.com
Britové zahájili evakuaci tisíců lidí z londýnských výškových budov Britové zahájili evakuaci tisíců lidí z londýnských výškových budov

Britské úřady zahájily preventivní evakuaci tisíců lidí z…

Jihokorejci otestovali balistickou raketu v reakci na rostoucí hrozbu z KLDR Jihokorejci otestovali balistickou raketu v reakci na rostoucí hrozbu z KLDR

Jižní Korea provedla zkoušku nové balistické střely…

Rekordní daňové příjmy Německa nahrávají i uprchlíkům Rekordní daňové příjmy Německa nahrávají i uprchlíkům

Německá vláda hodlá zvyšovat státní výdaje do roku 2021…

V Praze vznikne další luxusní klinika, poptávka po nadstandardních službách roste V Praze vznikne další luxusní klinika, poptávka po nadstandardních službách roste

Poptávka po zdravotnictví za příplatek roste. Kliniky pro…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Peugeot překvapil. Ze starého modelu stvořil nový pick-up Peugeot překvapil. Ze starého modelu stvořil nový pick-up

Prozaicky pojmenovaný pracant je z jedné části Japonec z…

 






 
Volvo LCP 2000 (1983): Jak Volvo předběhlo dobu o tři desítky let

Volvo LCP 2000 (1983): Jak Volvo předběhlo dobu o tři desítky let

Včera

Tříválcové turbodiesely na alternativní paliva, nízká hmotnost a vynikající aerodynamika. Ne, řeč není o současném voze, ale o studii Volva, která už spadá do veteránského věku...




Blesk.cz

Britové řekli, co udělají s Čechy po brexitu. Tuska to moc nenadchlo

Britové řekli, co udělají s Čechy po brexitu. Tuska…

Nový britský návrh na to, jak po brexitu zajistit práva občanů Evropské unie – tedy i Čechů – v Británii,…

Obraz na stole či na zdi, který reaguje na vaše doteky. Sony s Xperií Touch strčí do kapsy všechny asistenty

Obraz na stole či na zdi, který reaguje na vaše…

Sony postupně zavádí do prodeje svůj inovativní chytrý projektor Xperia Touch, a to i na evropském trhu. Je…

 

iSport.cz

EURO U21: Makedonie - Portugalsko 2:4. Favorit smutní, semifinále mu uniklo

EURO U21: Makedonie - Portugalsko 2:4. Favorit…

Adeus, Portugal! Fotbalisté z Pyrenejského poloostrova sice porazili Makedonii 4:2, ale vzhledem k výhře…

Zlín - Slovan Bratislava 2:1. Český tým vyhrál Superpohár po penaltách

Zlín - Slovan Bratislava 2:1. Český tým vyhrál…

Nevypadalo to s nimi dobře. Fotbalisté Zlína ještě pár minut před koncem prohrávali v premiérovém ročníku…

 

Reflex.cz

Nová aplikace vám ukáže krásná místa v ČR a ještě můžete vyhrát

Nová aplikace vám ukáže krásná místa v ČR a ještě…

Každý metr, který vystoupáte na některou z hor v české krajině, vás přiblíží k výhře v nové soutěži!

Když je ministr Chovanec takový machr, měl by konečně srovnat Českou poštu, která podvádí občany

Když je ministr Chovanec takový machr, měl by…

Předpokládám, že už to zažila většina lidí, kterým měl být někdy doručen balík. Jste doma, nikdo nezazvoní,…