8.1. 2017 Petr Slováček

Brno autem: Na čem pracuje moravský spolek bojující proti šikanování řidičů?

 

Brněnské motoristy tak dlouho štvalo, že se za ně nikdo nepostaví, až si založili vlastní spolek. Bojují proti šikanování řidičů ve druhém největším městě republiky.

Povědomí o spolku Brno autem by asi nepřekročilo hranice moravské metropole, nebýt kauzy z července loňského roku. Tehdy jeho členové upozornili na zajímavé praktiky na brněnském magistrátu – jeho vedení totiž káže vodu a pije víno. Náměstek pro rozvoj města Martin Ander ze Strany zelených propaguje cyklistickou dopravu, a přitom za půldruhého roku mandátu projezdil ve služební limuzíně 270.000 Kč.

Náměstek pro dopravu Matěj Hollan z organizace Žít Brno za stejnou dobu utratil přes 400.000 korun. Suma na provoz jejich aut včetně platu řidičům měla činit od 1. 1. 2015 do 30. 6. 2016 neskutečných 1.648.903 Kč! Právě kvůli pseudoekologickému vedení města, které místním řidičům ztěžuje život, spolek loni vznikl. Vyrazili jsme do Brna za mladými nadšenci, kteří stáli u zrodu: právníkem Janem Mandátem (31), programátorem Pavlem Misesem (30) a studentem fyziky Davidem Pokorným (21).

Co vás v Brně nejvíc štve?

Pavel Mises: Když se podíváte na Dominikánské náměstí před magistrátem, uvidíte milion vyhrazených míst pro auta vedení města. Vadí nám, že si radní postavili parkovací dům a každému říkají, ať nestojí na ulici. Přitom ji zasekávají vlastními auty.

Proto vznikl spolek Brno autem?

Jan Mandát: Posledním impulzem bylo, když jsem večer přijel domů a zase nemohl zaparkovat. O špatnou dopravní situaci jsme se zajímali delší dobu a štvalo nás, že za motoristy nikdo nekope. Opozice je laxní. Jsme tak jediní, kdo proti tomu bojuje.

David Pokorný: Ostatní spolky měly v rozhodování o budoucnosti města neúměrné zastoupení. Projekty se upravovaly podle návrhů spolku Brno na kole. Podle posledního plánu mobility se přitom podílejí na přepravě jen dvěma procenty, a to ještě pouze v létě, zatímco automobilová doprava činí čtyřicet procent. Proti cyklistům vůbec nic nemáme, sami rádi jezdíme na kole a mnoho z nich nás podporuje. Webové stránky nám například dělal člověk, který ani nevlastní řidičák. Ale nemáme rádi pseudoekologii.

Takže jste hned zakládali spolek?

Jan Mandát: Nejdříve vznikla stránka na facebooku a název. Až následně jsme založili spolek, třeba kvůli transparentnímu účtu. A hned vznikl problém s byrokracií na krajském úřadě. Podstatné je ale říct, že se činnosti věnujeme ve volném čase na úkor rodin a nemáme chuť schůzovat. Nejsme politická strana a nechceme pořádat masový nábor (poznámka redakce: politicky jsou ale činní, David Pokorný je předsedou Svobodných v Jihomoravském kraji).

Jak se k vám staví vedení města?

Jan Mandát: Náměstek Matěj Hollan s námi chtěl zpočátku komunikovat. Následně padla kosa na kámen, když zjistil, že mu nebudeme zobat z ruky. Hlásí například, jak je pro otevřenou radnici. A pak nás nařkl z toho, že jsme vynesli informace z jednání.

Pavel Mises: My přitom jenom komunikujeme s občany za radní. Kdyby ale předem řekli, že je jednání tajné a ať mlčíme, uděláme to. Chováme se slušně. Radní si hlídají rétoriku a neříkají otevřeně, že jsou proti autům. Dělají proti nim ale faktické kroky. Místo výstavby parkovacích míst chtějí do roku 2030 o pětinu snížit počet vozů v domácnostech.

Jak jste přišli na to, že radní pro dopravu sám projezdí tolik peněz služebním autem s řidičem?

Jan Mandát: Brno je malé a všechno se tu roznese, však se mu také říká největší vesnice v republice. Takže když kamarád zaslechl, jak radní nakládá se služebním autem, využili jsme zákona o svobodném přístupu k informacím a vznesli oficiální dotaz. Nám nevadí princip, že má služební auto, ale že ostatním nakazuje jezdit na kole.

David Pokorný: Doteď si pamatuji, jak jsem otevřel obálku a vykoukla na mě obrovská cifra. Hned jsem musel volat Honzovi.

Jak úřady reagují na vaše zvídavé dotazy? Odpovídají v předepsané lhůtě?

David Pokorný: Splní vše podle zákona. Ale pokud přesně nenapíšeme, co požadujeme, neodpoví nám. A co nemusí říct, to neřeknou. Jinak musíme říct, že s námi řada úředníků sympatizuje a podporují nás, ať v boji pokračujeme, i když to nemohou prohlašovat veřejně.

Jaké jsou největší dopravní problémy Brna?

Jan Mandát: Nekonečná dostavba Velkého městského okruhu. Táhne se i kvůli tomu, že investorem je ŘSD, ačkoliv je stavba v intravilánu města. Chceme, aby Brno převzalo výstavbu pod sebe, pak by bylo krásně průjezdné. Ale nikdo to neřeší. Druhým velkým problémem je rezidenční parkování. Ekonomika šla nahoru, aut je víc, nikdo na to však pružně nereagoval.

Pavel Mises: Máme tady takový nešvar, že se při rekonstrukcích ulic ruší parkovací místa. Na sídlištích už je situace neúnosná. Naštěstí to ví i policie a mnohé přestupky toleruje, protože se jinde parkovat nedá. Hlavně nám vadí, že rezidenční parkování nic neřeší, žádná nová místa nevytváří, jen reguluje.

Na čem momentálně pracujete?

David Pokorný: V centru mají být kamery a závory za astronomických devadesát milionů korun. Proč? Vždyť už teď se smí do centra jen na povolení a na vjezdech stojí strážníci. Nedávno jsme uspořádali petici proti uzavření Nádražní ulice. Sesbírali jsme tři stovky podpisů a vše poslali primátorovi. Odpověď nás upřímně překvapila – že je to skvělý nápad, ulici tedy pro dopravu uzavřou.

Jan Mandát: Magistrát by si měl konečně uvědomit, že kdo jezdí do centra autem, nedělá to přece proto, že by chtěl, ale musí. Vždyť kromě obchodů jsou tam i úřady. Chceme, aby úředníci nešikanovali řidiče.

Program spolku Brno autem

Co podporuje

  • Průjezdné město: urychlená dostavba Velkého městského okruhu.
  • Dostatek parkování: efektivní regulace dopravy v klidu, průběžné budování nových parkovacích stání a parkovacích domů.
  • Bezpečné ulice: osvětlení přechodů, přehledné křižovatky.
  • Prevence místo represe: investice do parkování místo do odtahovek.

Co jim vadí

  • Šikana a omezování řidičů: chceme změnu koncepce blokového čištění, omezení odtahů.
  • Diktatura cyklo/eko menšiny: svobodná volba způsobu dopravy a životního stylu, město není přírodní rezervace.
  • Nekoncepční řešení komunikací: předražené a nebezpečné cyklopruhy.
  • Likvidace parkovacích míst.
Spolupracujeme s TipCars.com
VIDEO: Z Londýna do Šanghaje za 104 dny. Jak vypadá slavná plachetnice dnes VIDEO: Z Londýna do Šanghaje za 104 dny. Jak vypadá slavná plachetnice dnes

Když v květnu před jedenácti lety hořelo na legendární…

Podnikatelé čekají prosperitu, méně z nich se však chystá investovat, tvrdí průzkum Podnikatelé čekají prosperitu, méně z nich se však chystá investovat, tvrdí průzkum

Velmi dobrá ekonomická kondice České republiky a silná…

Senátoři ČSSD chtějí, aby strana zůstala v opozici Senátoři ČSSD chtějí, aby strana zůstala v opozici

Senátoři ČSSD chtějí, aby sociální demokraté nešli do…

Bloomberg: CEFC možná propustí polovinu zaměstnanců Bloomberg: CEFC možná propustí polovinu zaměstnanců

Zadlužený čínský konglomerát CEFC, který je aktivní i v…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Hyundai i20: Nová světla, nárazníky a dvouspojková převodovka

Facelift pro Hyundai i20: Nová světla, nárazníky a dvouspojková převodovka

Dnes 11:52

Hyundai i20, konkurent mladoboleslavské Fabie v segmentu B prošel omlazovací kůrou a osvěžením designu. Po čtyřech letech na ni má generace IB plné právo.




Blesk.cz

Těhotná sestra Kate dostala veřejnou

Těhotná sestra Kate dostala veřejnou "facku": Pippu…

Měla zřejmě pocit, že když je sestra vévodkyně Kate (36), běžná pravidla pro ni neplatí. Jenže místo toho čekalo…

Merkelová je zděšená z migrantů. Lynčují Němce i cizince s jarmulkou

Merkelová je zděšená z migrantů. Lynčují Němce i…

Německá kancléřka Angela Merkelová přiznala, že se v Německu vzedmula vlna antisemitisticky motivovaných…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Voráček kvůli únavě na MS nejede! Nedorazí ani Zacha a Sekáč

Voráček kvůli únavě na MS nejede! Nedorazí ani Zacha a Sekáč

Nejproduktivnější český hráč v této sezoně NHL Jakub Voráček z Philadelphie se hokejového mistrovství světa v…

 

Reflex.cz

Evropská unie jde do války s fake news na internetu. Jaký je plán Bruselu?

Evropská unie jde do války s fake news na internetu.…

Šíření dezinformací online představuje v současnosti jedno z největších nebezpečí, které může mít v konečném…

Generál NATO Pavel: Spojenci nevědí, co si o nás myslet. Češi jsou vlastenci, jen když vyhráváme ve sportu

Generál NATO Pavel: Spojenci nevědí, co si o nás…

Jsme spojenec, který si plní své povinnosti na zahraničních misích, ale není konzistentní v názorech. Tak nás ve…