8.1. 2017 Petr Slováček

Brno autem: Na čem pracuje moravský spolek bojující proti šikanování řidičů?

 

Brněnské motoristy tak dlouho štvalo, že se za ně nikdo nepostaví, až si založili vlastní spolek. Bojují proti šikanování řidičů ve druhém největším městě republiky.

Povědomí o spolku Brno autem by asi nepřekročilo hranice moravské metropole, nebýt kauzy z července loňského roku. Tehdy jeho členové upozornili na zajímavé praktiky na brněnském magistrátu – jeho vedení totiž káže vodu a pije víno. Náměstek pro rozvoj města Martin Ander ze Strany zelených propaguje cyklistickou dopravu, a přitom za půldruhého roku mandátu projezdil ve služební limuzíně 270.000 Kč.

Náměstek pro dopravu Matěj Hollan z organizace Žít Brno za stejnou dobu utratil přes 400.000 korun. Suma na provoz jejich aut včetně platu řidičům měla činit od 1. 1. 2015 do 30. 6. 2016 neskutečných 1.648.903 Kč! Právě kvůli pseudoekologickému vedení města, které místním řidičům ztěžuje život, spolek loni vznikl. Vyrazili jsme do Brna za mladými nadšenci, kteří stáli u zrodu: právníkem Janem Mandátem (31), programátorem Pavlem Misesem (30) a studentem fyziky Davidem Pokorným (21).

Co vás v Brně nejvíc štve?

Pavel Mises: Když se podíváte na Dominikánské náměstí před magistrátem, uvidíte milion vyhrazených míst pro auta vedení města. Vadí nám, že si radní postavili parkovací dům a každému říkají, ať nestojí na ulici. Přitom ji zasekávají vlastními auty.

Proto vznikl spolek Brno autem?

Jan Mandát: Posledním impulzem bylo, když jsem večer přijel domů a zase nemohl zaparkovat. O špatnou dopravní situaci jsme se zajímali delší dobu a štvalo nás, že za motoristy nikdo nekope. Opozice je laxní. Jsme tak jediní, kdo proti tomu bojuje.

David Pokorný: Ostatní spolky měly v rozhodování o budoucnosti města neúměrné zastoupení. Projekty se upravovaly podle návrhů spolku Brno na kole. Podle posledního plánu mobility se přitom podílejí na přepravě jen dvěma procenty, a to ještě pouze v létě, zatímco automobilová doprava činí čtyřicet procent. Proti cyklistům vůbec nic nemáme, sami rádi jezdíme na kole a mnoho z nich nás podporuje. Webové stránky nám například dělal člověk, který ani nevlastní řidičák. Ale nemáme rádi pseudoekologii.

Takže jste hned zakládali spolek?

Jan Mandát: Nejdříve vznikla stránka na facebooku a název. Až následně jsme založili spolek, třeba kvůli transparentnímu účtu. A hned vznikl problém s byrokracií na krajském úřadě. Podstatné je ale říct, že se činnosti věnujeme ve volném čase na úkor rodin a nemáme chuť schůzovat. Nejsme politická strana a nechceme pořádat masový nábor (poznámka redakce: politicky jsou ale činní, David Pokorný je předsedou Svobodných v Jihomoravském kraji).

Jak se k vám staví vedení města?

Jan Mandát: Náměstek Matěj Hollan s námi chtěl zpočátku komunikovat. Následně padla kosa na kámen, když zjistil, že mu nebudeme zobat z ruky. Hlásí například, jak je pro otevřenou radnici. A pak nás nařkl z toho, že jsme vynesli informace z jednání.

Pavel Mises: My přitom jenom komunikujeme s občany za radní. Kdyby ale předem řekli, že je jednání tajné a ať mlčíme, uděláme to. Chováme se slušně. Radní si hlídají rétoriku a neříkají otevřeně, že jsou proti autům. Dělají proti nim ale faktické kroky. Místo výstavby parkovacích míst chtějí do roku 2030 o pětinu snížit počet vozů v domácnostech.

Jak jste přišli na to, že radní pro dopravu sám projezdí tolik peněz služebním autem s řidičem?

Jan Mandát: Brno je malé a všechno se tu roznese, však se mu také říká největší vesnice v republice. Takže když kamarád zaslechl, jak radní nakládá se služebním autem, využili jsme zákona o svobodném přístupu k informacím a vznesli oficiální dotaz. Nám nevadí princip, že má služební auto, ale že ostatním nakazuje jezdit na kole.

David Pokorný: Doteď si pamatuji, jak jsem otevřel obálku a vykoukla na mě obrovská cifra. Hned jsem musel volat Honzovi.

Jak úřady reagují na vaše zvídavé dotazy? Odpovídají v předepsané lhůtě?

David Pokorný: Splní vše podle zákona. Ale pokud přesně nenapíšeme, co požadujeme, neodpoví nám. A co nemusí říct, to neřeknou. Jinak musíme říct, že s námi řada úředníků sympatizuje a podporují nás, ať v boji pokračujeme, i když to nemohou prohlašovat veřejně.

Jaké jsou největší dopravní problémy Brna?

Jan Mandát: Nekonečná dostavba Velkého městského okruhu. Táhne se i kvůli tomu, že investorem je ŘSD, ačkoliv je stavba v intravilánu města. Chceme, aby Brno převzalo výstavbu pod sebe, pak by bylo krásně průjezdné. Ale nikdo to neřeší. Druhým velkým problémem je rezidenční parkování. Ekonomika šla nahoru, aut je víc, nikdo na to však pružně nereagoval.

Pavel Mises: Máme tady takový nešvar, že se při rekonstrukcích ulic ruší parkovací místa. Na sídlištích už je situace neúnosná. Naštěstí to ví i policie a mnohé přestupky toleruje, protože se jinde parkovat nedá. Hlavně nám vadí, že rezidenční parkování nic neřeší, žádná nová místa nevytváří, jen reguluje.

Na čem momentálně pracujete?

David Pokorný: V centru mají být kamery a závory za astronomických devadesát milionů korun. Proč? Vždyť už teď se smí do centra jen na povolení a na vjezdech stojí strážníci. Nedávno jsme uspořádali petici proti uzavření Nádražní ulice. Sesbírali jsme tři stovky podpisů a vše poslali primátorovi. Odpověď nás upřímně překvapila – že je to skvělý nápad, ulici tedy pro dopravu uzavřou.

Jan Mandát: Magistrát by si měl konečně uvědomit, že kdo jezdí do centra autem, nedělá to přece proto, že by chtěl, ale musí. Vždyť kromě obchodů jsou tam i úřady. Chceme, aby úředníci nešikanovali řidiče.

Program spolku Brno autem

Co podporuje

  • Průjezdné město: urychlená dostavba Velkého městského okruhu.
  • Dostatek parkování: efektivní regulace dopravy v klidu, průběžné budování nových parkovacích stání a parkovacích domů.
  • Bezpečné ulice: osvětlení přechodů, přehledné křižovatky.
  • Prevence místo represe: investice do parkování místo do odtahovek.

Co jim vadí

  • Šikana a omezování řidičů: chceme změnu koncepce blokového čištění, omezení odtahů.
  • Diktatura cyklo/eko menšiny: svobodná volba způsobu dopravy a životního stylu, město není přírodní rezervace.
  • Nekoncepční řešení komunikací: předražené a nebezpečné cyklopruhy.
  • Likvidace parkovacích míst.
Spolupracujeme s TipCars.com
První velký český kryptoměnový průšvih v podání Cryptela se prozatím odkládá První velký český kryptoměnový průšvih v podání Cryptela se prozatím odkládá

Počátkem února soud zamítl insolvenční návrh na tuzemskou…

Trump vyzval evropské spojence, aby převzali stovky zadržených islamistů Trump vyzval evropské spojence, aby převzali stovky zadržených islamistů

Americký prezident Donald Trump v noci na neděli v…

Babiše zvolili straníci znovu předsedou hnutí ANO. Jeho pravou rukou zůstává Faltýnek Babiše zvolili straníci znovu předsedou hnutí ANO. Jeho pravou rukou zůstává Faltýnek

Premiér Andrej Babiš (ANO) byl podle očekávání znovu…

ODS tepe ANO: Babiš razí politiku dvou tváří ODS tepe ANO: Babiš razí politiku dvou tváří

Dvě tváře má podle Občanské demokratické strany (ODS)…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná

Prototypy modernizované Škody Superb se už v současnosti…

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a…

 





 
Švédská rallye v cíli: Tänak vládl naprosto suverénně

Švédská rallye v cíli: Tänak vládl naprosto suverénně

Dnes 15:56

Estonský pilot Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) vyhrál Švédskou rallye 2019, druhý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.




Blesk.cz

To nej z Česko-Slovenského plesu: Rozparek Leové, výstřih Dejdarové nebo vášeň Janečka a kněžky Lilie

To nej z Česko-Slovenského plesu: Rozparek Leové,…

Na Česko-Slovenském plesu se bylo na co dívat. Některé dámy vsadily na dekolt, jiné na vysoký rozparek. Letošní…

Do divadla chodí „sťatí pod obraz“ i s řízkem ke svačině: Co na to mistr etikety Špaček?

Do divadla chodí „sťatí pod obraz“ i s řízkem ke…

Dokážete si představit, že byste si v hledišti divadla otevřeli láhev piva a při sledování činohry nebo muzikálu…

 

iSport.cz

Čiliak má s Kometou první nulu po návratu z KHL: Věřím sobě i klukům!

Čiliak má s Kometou první nulu po návratu z KHL:…

Jako by ani neodešel. Brankář Marek Čiliak oslavil návrat v dresu Komety Brno na třinecký led, kde s ní v minulé…

SESTŘIHY: Plzeň stáhla náskok na Slavii, Baník je po výhře třetí

SESTŘIHY: Plzeň stáhla náskok na Slavii, Baník je po…

Ostravský Baník je opět třetí. Svěřenci Bohumila Páníka se dostali před Jablonec a pražskou Spartu. Rozhodla o…

 

Reflex.cz

Historické dopravní nehody na území Čech aneb Pozor na splašené koně

Historické dopravní nehody na území Čech aneb Pozor…

Dopravní nehody nemívaly před staletími tolik obětí jako dnes, ale bývaly neméně tragické. I jízda na koni či na…

Sněm ANO: Dva rozpolcení Babišové aneb I tak jsme stále frajeři

Sněm ANO: Dva rozpolcení Babišové aneb I tak jsme…

Andrej Babiš byl zvolen předsedou hnutí ANO. Tuto větu píšu zhruba hodinu před jeho zvolením, ale myslím, že se…