Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Brooklands Museum: Rodiště motorsportu

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
97 Fotogalerie
Slavný okruh Brooklands už přes 70 let není v provozu, o zachování jeho odkazu se ale stará stejnojmenné muzeum udržující pozůstatky trati.

Weybridge je město na břehu řeky Temže, ležící na západním okraji Londýna. Pozornost zaslouží z mnoha důvodů, na webu zaměřeném na automobily nás ale zajímá hlavně to, že v letech 1907 až 1939 zde stála závodní trať Brooklands.

Legendární okruh je historicky prvním motoristickým zařízením vybudovaným speciálně pro automobilové (a později motocyklové) závody. Postavil jej Hugh Locke-King poté, co viděl, že ve Francii musí auta závodit na běžných silnicích.

Výsledkem byla 4,43 km (2 3/4 míle) dlouhá trať se třemi zatáčkami, z nichž dvě byly klopené (celková délka klopených úseků 2,01 km). Povrch byl tvořen betonem, dráha byla široká 30 metrů a v místě největšího naklopení měla sklon 30°.

První závod se konal 17. června 1907. Krátce poté Brooklands hostil první 24hodinový závod na světě a okruh se stal místem, kde se zajížděly tehdejší rychlostní rekordy. Během 1. světové války zde ministerstvo války nechalo vybudovat leteckou továrnu Vickers, automobilové závody se ale do Brooklands vrátily v roce 1920.

Následující dvě dekády jsou spojeny s řadou velkých jmen té doby. Za všechny jmenujme Malcolma Campbella, držitele devíti rychlostních rekordů, který je s Brooklands neodmyslitelně spojen už od roku 1910.

Letecký průmysl se ale z Brooklands neodstěhoval a po vypuknutí 2. světové války zde došlo k jeho plnému rozvoji. Trať byla poškozená bombardováním i úpravami, které pomáhaly maskovat továrny na letadla. K její obnově už nedošlo a letecký průmysl se stal halvní náplní areálu Brooklands až do konce 80tých let.

Od roku 1991 v oblasti bývalých boxů a cílové rovinky funguje Brooklands Museum.

Areál v sobě spojuje veškeré dědictví Brooklands. Jeho součástí je nejstrmější část trati, cílová rovinka i mnoho historických budov – klubovna, tiskové centrum, dílny a garáže, dvě čerpací stanice a hangáry spojené s leteckou minulostí.

Kromě toho se aktuálně dokončuje stavba muzea autobusů a rekonstruuje se původní restaurace u dráhy, postavená v roce 1907. Strmý svah k ní je 20% stoupáním, kde si závodníci zkoušeli akceleraci a výkon brzd.

Mezi mnoha exponáty, které jsou ve většině případů spojeny přímo s Brooklands, vynikají dva. Z letadel je to Concorde, konkrétně první kus, který vezl cestující nadzvukovou rychlostí.

Z automobilového dědictví si největší pozornost zaslouží obří stříbrný speciál Napier-Railton z roku 1933 s 24litrovým dvanáctiválcem o výkonu 500 koní. S tímto vozem bylo zajeto 47 rychlostních rekordů a je nejrychlejším vozem v historii Brooklands – jedno kolo s ním dokázal jeho majitel John Rhodes Cobb v roce 1935 obkroužit s průměrnou rychlostí 231 km/h.

Význam tohoto vozu podtrhuje skutečnost, že jeho odkoupení a renovaci sponzorovalo mnoho známých osobností, jako Rowan Atkinson, Ron Dennis, Tom Walkinshaw a další.