Budou vodíková auta bezpečná? Toyota žádá výjimku ohledně zásahu elektrickým proudem
Toyota si pospíšila a aby se mohla pyšnit tím, že má první masově vyráběný vodíkový automobil FCV, představila jej ve více než půlročním předstihu, prodávat se totiž má (v Japonsku) až koncem prvního čtvrtletí 2015), může se ovšem stát, že nedostane zelenou od amerických úřadů, což by byl pro Japonce trošku škrt přes rozpočet, protože právě USA je považováno za největší trh pro tento typ vozů.
Problém je konkrétně v Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS) 305, jímž The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) ukládá výrobcům automobilů způsob, jakým mají být elektrické systémy izolovány od posádky, aby v případě havárie nedošlo k jejímu zasažení elektrickým proudem.
Zdá se, že mechanizmus, jenž má zabránit kontaktu s elektřinou, je u Toyoty v nesouladu s její základní funkčností. Namísto něj chtějí Japonci podle Bloombergu provést izolaci vysokonapěťového vedení a zakrytí všech elektrických komponentů, tedy palivových článků, elektromotoru a akumulátorů jiným způsobem, jenž by však měl být podle zástupců Toyoty zcela na úrovni standardu FMVSS No. 305.
Toyota chce výjimku na dva roky, po které chce prodávat ve Státech svou novinku FCV a spoléhá na to, že úředníky obměkčí malé množství prodaných vozů. Automobilky neupřesnila, kolik jich chce prodat v USA, nicméně celosvětová produkce má činit pouze 2500 kusů ročně, přičemž větší část zamíří právě do Severní Ameriky.