Budoucnost Rallye Dakar: Cesta ke kořenům?
Dlouhodobé předpovědi počasí slibující špatné klimatické podmínky i na příští roky a letošní přívalové deště, to jsou argumenty, které nahrávají úvahám, že by se měl Dakar vrátit na černý kontinent. Jižní Amerika však má výhodu v divácké kulise. Tradičně skvělé fanoušky v Argentině doplnili lidé v Bolívii, kteří nadšeně vítali každého, kdo patřil ke koloně účastníků.
Návrat do Afriky by uvítali ti, kteří si potrpí na tradice soutěže, ale je fakt, že tolik příznivců jako v Jižní Americe, by se v Africe asi sotva našlo. I když jižní část toho kontinentu může být slavné soutěži příznivě nakloněná. Ale asi sotva tolik, jak to vidíme na dakarských záběrech posledních let.
Je nepopiratelnou skutečností, že v Africe je již od roku 2009 organizována soutěž Afrika Eco Race, která získává stále více publicity. Vede přes území Maroka, Mauritánie a končí v legendárním Dakaru, což je metropole Senegalu. Třikrát už ji v kategorii kamionů vyhrál Tomáš Tomeček s Tatrou. Je třeba ovšem třeba připomenout, že kolona této rallye je neporovnatelně menší než jihoamerické soutěže. A s tím také souvisí menší logistické problémy při organizaci.
Požádali jsme v této souvislosti o slovo Josefa Kalinu.Člen týmu Tatra Buggyra Racing má více jak třicetileté zkušenosti z Rallye Dakar v Jižní Americe i v Africe.
Diskutuje se v pozadí soutěže letos více o přesunu rallye Dakar zpět do Afriky?
Spekuluje se, ale spíš v teoretické rovině. Osobně si myslím, že kromě západního pobřeží na to není v Africe vhodná politická a bezpečnostní situace. Mám z toho pocit, že někdo chce, aby se řeklo, že v Africe byl Dakar lepší, ale tak to není. Když se pojede zpět v Chile a třeba i Peru, tak máme dokonalé závodní prostředí.
Jak se stavíte k této skutečnosti vy? Byl by to přínos?
V případě, že by organizátoři zajistili dostatečnou bezpečnost, o čemž se dá pochybovat, tak nevidím žádný prostor, kam by se Dakar do Afriky mohl vrátit. Pouště jsou v Africe určitě fajn, ale co se zajištění závodu po organizační, mediální a marketingové stránce je to zcela neporovnatelné. Na druhou stranu letošní trasa názorně ukazuje, že velké maratonské závody patří do pouště a nikoliv do civilizované zemědělské krajiny.
Jezdec Marc Coma se stal v letošním roce součástí organizačního týmu a plánoval tratě. Potkali jste se s ním a domníváte se, že je přínos, aby aktivní jezdec plánoval trať?
Rozhodně si myslím, že to přínos je. Bohužel to nemůžeme správně hodnotit, jelikož jeho výsledek plánování trati teprve postupně s přibývajícími etapami poznáváme.
A jak se k celé situaci staví současný ředitel Rallye Dakar Etienne Lavigne? „V Jižní Africe, Angole a Namibii jsou terény, kde by se taková soutěž dala uskutečnit,“ prohlásil Francouz. >„Už dva roky jednáme v Luandě, hlavním městě Angoly, tam se dá jezdit. Na severu Afriky se to kvůli politické situaci nedá.“