Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bugatti a jeho moderní historie (3. díl)

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Bugatti se v prvním desetiletí 21. století plně věnovalo modelu Veyron 16.4, ale těsně před jeho koncem představilo koncept čtyřmístného luxusního vozu a ve druhém desetiletí uvedlo zcela nový model.


Úvod, Bugatti 16C Galibier


Bugatti si pod křídly Volkswagenu díky modelu Veyron 16.4 vybudovalo pověst výrobce jednoho z nejluxusnějších a především nejrychlejších automobilů planety, kterou bude nyní dál udržovat model Chiron.

Bugatti Veyron 16.4 se od představení svého prvního konceptu na podzim roku 1999 udrželo v roli hlavní hvězdy své značky prakticky až do konce roku 2015. Pozornost od něj v této době dokázala odpoutat vlastně jen dvojice konceptů.

Prvním z nich se stal v roce 2009 luxusní čtyřmístný Bugatti 16C Galibier, který měl být předobrazem pro druhou modelovou řadu své značky, ale prozatím je stále jen konceptem a nejspíš jím již navždy zůstane, i když i nyní téměř sedm let od jeho premiéry se stále spekuluje o jeho proměně v sériový model.

Podruhé samotná automobilka odpoutala pozornost od svého jediného sériového modelu až v létě roku 2015, kdy byl již jeho dny sečteny. Tehdy se představil první model značky Bugatti určený masám, k nimž opravdu dorazil, ale pouze v podobě konceptu závodního vozu pro hru Gran Turismo.

Bugatti Vision Gran Turismo se vlastně stalo předskokanem pro skutečný nový model značky, který nese jméno slavného závodníka. Bugatti Chiron se veřejnosti poprvé představilo v rámci autosalonu v Ženevě a otevřelo novou kapitolu v historii své značky.

Bugatti 16C Galibier

Koncept luxusního čtyřmístného Bugatti 16C Galibier byl představen pozvaným hostům na akci v Molsheimu v polovině září roku 2009. První zprávy o možném vzniku a uvedení takto laděného vozu přitom přišly neoficiální cestou přímo ze samotné automobilky již v létě roku 2006, což bylo necelý rok od zahájení výroby modelu Veyron 16.4.

Galibier – jak se jmenovala už čtyřdveřová verze modelu Typ 57 – je název jednoho z alpských průsmyků. Designéři se inspirovali jmenovcem z poloviny třicátých let minulého století a vytvořili vůz, který se v mnoha ohledech podobal Veyronu, ale zároveň odkazoval na slavné čtyřdveřové Bugatti.

Podobně jako řada předchozích konceptů i 16C Galibier ohromil svět svým vzhledem a především technikou ukrytou pod karoserií. Design vozu přitom nebyl nijak revoluční, ale lze jej označit za evoluci linií modelu EB112 a konceptů kupé EB118 a limuzíny EB218, i když na něm nepracovalo studio ItalDesign, ale vlastní designéři.

Základní siluetu karoserie s plynule klesající linií střechy doplnila tradiční maska chladiče ve tvaru podkovy, linka táhnoucí se po celé délce střechy, luxusní vzhled ještě podpořila dvoubarevná karoserie s leštěnými boky a modrým karbonovým povrchem použitým na Veyronu Grand Sport Sang Bleu, s nímž se 16C Galibier potkal i při focení oficiální sady propagačních snímků.

Minimalistický interiér s velkými plochami kůže a dřeva se vyznačuje čistými tvary bez zbytečných příkras. Dřevěné palubní desce dominují dva kruhové ukazatele umístěné v duchu 30-tých let v jejím středu. Na meziválečnou éru odkazuje také provedení číslic na přístrojích. Takto umístěný otáčkoměr a rychloměr je doplněn přístrojovým štítem na sloupku volantu.

K zajímavým a přitažlivým detailům v interiéru Bugatti 16C Galibier patří i hodinky Parmigiani Reverso Tourbillon s logem EB na ciferníku. Ty jsou umístěny v proskleném pouzdře v palubní desce, ale mohou z něj být vyjmuty a zasazeny do koženého pásku.

V označení 16C byl zakódován způsob pohonu tohoto luxusního vozu, v jehož přídi se ukrýval motor 8,0 W16 přeplňovaný dvojicí kompresorů. Maximální výkon se podle výrobce pohyboval v rozmezí 589 až 736 kW (800-1000 k). Mimo umístění pohonné jednotky bylo hnací ústrojí stejné jako ve Veyronu, což znamená, že jej tvořila sedmistupňová převodovka DSG a pohon všech kol.

Od dárce svého pohonného systému se Galibier vedle samotné koncepce odlišoval i skutečností, že jeho motor využíval technologii flex-fuel, mohl tedy spalovat i etanol. Nově navrženo bylo i zavěšení kol a karbonové brzdy.

Bugatti v případě konceptu 16C Galibier neuvedlo, žádné oficiální informace ohledně jeho rozměrů, ale podle neoficiálních zpráv má mít rozvor náprav 3658 mm a karoserii dlouhou 5486 mm. Na 22-palcových kolech s pneumatikami o rozměrech 285/35 ZR22 pak měl být schopen dosahovat rychlosti přes 380 km/h.

Bugatti 16C Galibier nebylo v roce 2009 vystavováno na žádném z velkých autosalonů a automobilka jej dokonce neprezentovala ani na ženevském autosalonu v roce následujícím. Namísto toho byla pouze zveřejněna nová sada snímku vozu s celou karoserií v černé barvě.

V letech 2010 až 2014 se objevovaly více či méně zaručené zprávy o uvedení nebo naopak zamítnutí sériového vozu, který vyjde nebo minimálně naváže na koncept 16C Galibier. Podle posledních neoficiálních informací není uvedení luxusního čtyřmístného modelu do nabídky sériových modelů značky Bugatti stále vyloučeno, ale jestli se jej skutečně dočkáme ukáže až čas.


Bugatti Vision Gran Turismo


Bugatti Vision Gran Turismo

Bugatti ve druhé polovině srpna roku 2015 oficiálně potvrdilo, že připravilo koncept Vision Gran Turismo pro populární hru Gran Turismo 6, do níž svými projekty přispěla řada světových automobilek.

Následovaly ochutnávky v podobě postupného zveřejňování detailů konceptu a nakonec bylo na začátku září představeno Bugatti Vision Gran Turismo v celé své kráse a vedle dramaticky tvarovaného exteriéru bylo odhaleno i provedení interiéru.

Inspirací pro linie Vision Gran Turismo byly mimo jiné i klasické závodní vozy značky Bugatti a podle oficiálního prohlášení především Type 57 Tank , které má na svém kontě vítězství ve vytrvalostním závodě 24 hodin Mans v letech 1937 a 1939.

Právě díky tomu Bugatti Vision Gran Turismo nese dvojicí odstínů modré, odpovídající modelu Type 57 G Tank z roku 1937 a současně evokuje barvy historických francouzských závodních vozů tohoto období.

Sasha Selipanov, vedoucí kreativního vývoje designu exteriéru, uvedl, že v žádném případě nechtěl tým kolem Vision Gran Turismo vytvořit retro závodní vůz připomínající úspěchy v Le Mans, ale záměrem bylo spíše přenést pocity a náladu těch jedinečných okamžiků z historie Bugatti na moderní vůz.

Frank Heyl, vedoucí designu exteriéru pro vývoj výroby Bugatti, k tomu dodal, že cílem bylo vytvořit co nejrealističtější projekt a do virtuálního světa hry pro PlayStation přenést skutečný vůz značky Bugatti.

Ve stejném stylu jako exteriér je navržen i interiér Vision Gran Turismo, který má splňovat požadavky kladené na skutečný závodní vůz. Veškeré ukazatele, displeje a ovládací prvky jsou umístěny tam, kde by je závodní jezdec očekával.

Ještě před zahájením autosalonu v německém Frankfurtu 17. září roku 2015 odhalila automobilka Bugatti funkční Vision Gran Turismo v životní velikosti. Atraktivní závodní stroj s karoserií z uhlíkových vláken se vedle svých linií pyšnil i aktivními aerodynamickými prvky na přídí i zádi.

Pohonnou jednotkou konceptu je v reálném i virtuálním světě přeplňovaný šestnáctiválec o objemu osm litrů, který spolupracuje s pohonem všech kol. Konstruktéři spočítali, že Bugatti Vision Gran Turismo může na čtyřech úsecích virtuální tratě Le Mans jet rychlostí vyšší než 400 km/h.

Wolfgang Dürheimer, prezident Bugatti Automobiles S.A.S., při představení Bugatti Vision Gran Turismo uvedl, že je první etapou nové cesty, na kterou se Bugatti vydává po úspěšném završení kapitoly modelu Veyron a která v blízké budoucnosti vyvrcholí odhalením nového supersportu Bugatti.


Bugatti Chiron


Bugatti Chiron

Bugatti Chiron bylo světu oficiálně odhaleno 29. února roku 2016 v předvečer autosalonu v Ženevě. Automobilka tak představila nástupce modelové řady Veyron a zároveň ukončila veškeré spekulace ohledně vozu, který má být její hlavní hvězdou pro nejbližší budoucnost.

Nový sériový zástupce značky Bugatti svým designem přímo vychází z konceptu Vision Gran Turismo, navrženého pro virtuální svět hry Gran Turismo 6 a zároveň navazuje na svého předchůdce. Ve srovnání s ním ale působí atletičtějším a dravějším dojmem.

Základem vozu je karbonový monokok se sendvičovou strukturou a pomocný rám z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny v motorovém prostoru. Tato konstrukce má podle automobilky vynikat tuhostí na úrovni srovnatelné s vytrvalostními okruhovými speciály třídy LMP1.

Dvoumístné kupé je dlouhé 4544 mm, široké 2038 mm, vysoké 1212 mm a má rozvor náprav 2711 mm, což znamená, že ve srovnání se svým předchůdcem je o 82 mm delší, 40 mm širší a 53 mm vyšší.

Z nárůstu vnějších rozměrů mají profitovat především řidič a jeho spolujezdec usazení v komfortním a zároveň sportovně laděném interiéru. V něm vedle samotného designu a použitých materiálů může zaujmout i čelní airbag spolujezdce, který poprvé v sériovém automobilu vystřeluje skrz karbonový kryt.

Podvozek nové Bugatti je zcela nově vyvinutý a poprvé v historii značky je vybaven adaptivním odpružením, nabízejícím pět jízdních programů. Speciálně pro tento automobil byly vyvinuty pneumatiky o rozměru 285/30 ZR20 vpředu a 355/25 ZR21 vzadu. Brzdový systém využívá řešení využívaná ve Formuli 1 a je vybaven 420mm kotouči s osmipístkovými třmeny vpředu, zatímco vzadu jsou 400mm kotouče a šestipístkové třmeny.

Srdcem vozu je nově vyvinutý šestnáctiválec do W o objemu 7993 cm3, který díky čtveřici dvoustupňových turbodmychadel disponuje výkonem 1103 kW (1500 k) při 6700 min-1 a točivým momentem 1600 N.m dostupným mezi 2000 až 6000 min-1.Tyto hodnoty míří na všechna čtyři kola prostřednictvím sedmistupňové DSG převodovky.

Bugatti Chiron je s hmotností 1995 kg o 155 kg těžší než předchozí model, ale to mu nijak nebrání v dosažení ohromujících jízdních výkonů. Maximální rychlost je standardně omezena na 380 km/h, ale v režimu Top Speed zasáhne omezovač až při 420 km/h a bez něj má být vůz schopen dosáhnout údajně až 460 km/h. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne nový zástupce Bugatti za 2,5 s, z 0 na 200 km/h za 6,5 s a z 0 na 300 km/h za 13,6 s.

Brzdový systém je schopen téměř dvoutunový vůz zastavit z rychlosti 100 km/h na 31,3 m, v případě 200 km/h se brzdná dráha prodlužuje na 125 m a ze 300 km/h se Bugatti Chiron zastaví po 275 m.

Bugatti plánuje výrobu série 500 vozů Chiron a do tohoto počtu mají být podobně jako v případě modelové řady Veyron zahrnuty i nové karosářské verze. Základní Bugatti Chiron je stanovena na 2,4 milionů euro, tedy přibližně 65 milionů korun.


Zobrazit celý článek
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)