Bugatti EB110 SS: Draží se vzácný vývojový prototyp, stojí přes 20 milionů

 

Bugatti EB110 se vrátila k samotným kořenům, vyráběla se v Itálii. Je exotická, o verzi SS to platí dvojnásob. A na Rétromobile bude k mání opravdu exkluzivní kousek...

Bugatti je sice brána za značku francouzskou, ale její zakladatel byl Ital a když začal stavět první vozy se svým jménem, Molsheim ležel na německém území. Ettore Bugatti začal konstruovat automobily už v roce 1897, byť ještě nikoli pro sebe, ale pro společnost Prinetti & Stucchi. Tedy automobily... prvním vozidlem byla tříkolka s řídítky. Bugatti na nich také úspěšně závodil. Později změnil působiště, pracoval pro Deutze, Mathise a Peugeot. Je zajímavé, že neměl technické vzdělání, svoje náčrty kreslil na čtverečkovaný papír.

Jeho alsaská automobilka, či spíše manufaktura proslula mezi válkami hlavně sportovními a závodním vozy, které získaly bezpočet vítězství v závodech. Ettore zemřel v roce 1947 a slavnou firmu neměl kdo vést, syn Jean zahynul už před válkou, druhý Roland nebyl manažer a továrna se po spojeneckých náletech nacházela v troskách. Přežívala do roku 1956, pak přišel konec.

Objevilo se několik pokusů o karosování starších šasi, práva na značku střídala majitele, ale seriózní návrat přišel až s podnikatelem Romanem Artiolim. Sen o znovuvzkříšení však trval jen čtyři roky (1991-1995), Artioli stihl koupit i Lotus, ale přišel krach. Bugatti Automobili S.p.A. postavila oficiálně jen 139 kusů supersportu EB110. Ten byl poháněn uprostřed umístěným vidlicovým dvanáctiválcem relativně malého objemu 3,5 l se čtyřmi turby! Výkonnější a lehčí EB110 SS se 450 kW (612 k) dosahovala rychlosti 348 km/h, určitě se pamatujete, že si ji koupil i Michael Schumacher. Žlutou. Auta měla ani ne 1,5 tuny a litrový výkon 128 kW (174 k) nepřekonal později ani Veyron...

Testovací vzorek

RM Sotheby's nabídnou jednu takovou EB110 SS v aukci 7. února v Paříži v rámci výstavy Rétromobile. Auto s VINem ZA9BBU2E0PCD39006 a motoru 0026 je na první pohled jedním z oficiálně 36 vyrobených kusů ostřejší verze. Ano, bylo jich sice málo, ale pořád se jedná o velmi známá auta. Jenže stříbrný kousek je trochu jiný. Nejde o to, že za 25 let svého života najel pouze lehce přes 3.300 km. Je to totiž tovární vývojový prototyp s některými modifikacemi... Vznikl na začátku roku 1993, používal se k testování vývoje karoserie a k homologačním zkouškám od dubna téhož roku.

Zcela dokončen byl až v červnu – a teď pozor! Dostal motor s výrobním číslem 009 a pohon pouze zadních kol! Jenže ten dnes nemá, po testech spotřeby paliva se v něm objevila standardní čtyřkolka a agregát z rekordního prototypu EB110 GT C7 výrobního čísla MCD39006, který v roce 1992 dosáhl rychlosti 342,7 km/h. Změny probíhaly v továrně, nikoli mimo ni, takže jde pořád o autentický stroj. Jak známo, EB110 měly dvě nádrže, pro každou polovinu V12 jednu. Jenže také oddělené palivové systémy. A pokud benzin v jedné vyschl dříve, motor šel pouze na šest válců.

Prototyp výrobního čísla 006 si sice dvojitou nádrž zachoval, ale nalévací hrdlo i přívod měl pouze jeden. Má také modifikovanou řadicí páku a karbonové víko motoru, to žádný jiný exemplář nedostal! K prvnímu soukromníkovi putoval v roce 1997, až do poloviny současné dekády odpočíval v nizozemské kolekci a od té doby jej vlastní stále ještě současný majitel. Získal mimo jiné i cenu na prestižním Salon Privé.

Má za sebou servis u HR Owen v Londýně a jeho stav je samozřejmě excelentní. Za občasné svezení určitě stojí, ničit takovou vzácnost v každodenním provozu je nesmysl, ale auto má jezdit. Registrační značka L9 BUG svědčí o přihlášení na Ostrovech, s případným dovozem na kontinent nebude problém, protože volant najdeme vlevo. Samozřejmost představuje sada originálního nářadí a nezbytná dokumentace. Stanovené rozmezí 850 tisíc až 1,1 milionu eur (21,7-28,1 milionu korun) zcela odpovídá, bugatti z krátké italské anabáze nebyly, nejsou a už nebudou levné.

Spolupracujeme s TipCars.com
Francouzská vláda kritizuje bojkot minisummitu ze strany zemí V4 Francouzská vláda kritizuje bojkot minisummitu ze strany zemí V4

Mluvčí francouzské vlády očekává, že summit Evropské unie…

Ústup od čistě kuřecí tradice. KFC začne testovat bezmasou variantu Ústup od čistě kuřecí tradice. KFC začne testovat bezmasou variantu

K razantnímu kroku přistoupil americký řetězec restaurací…

Světové burzy přišly o více než dva biliony dolarů Světové burzy přišly o více než dva biliony dolarů

Na poslední dva týdny nebudou investoři do akcií…

Do roka se rozhodne, zda je Evropa stále jednotná, anebo nikoli, soudí Matteo Salvini Do roka se rozhodne, zda je Evropa stále jednotná, anebo nikoli, soudí Matteo Salvini

Podle Salviniho budou klíčové volby do Evropského…

 
Zdroj: RM Sotheby's, Carscoops

Štítky Bugatti Design

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 





 
Benzin a nafta neustále zdražují. Je zemní plyn (CNG) řešením?

Benzin a nafta neustále zdražují. Je zemní plyn (CNG) řešením?

Dnes 08:00

Modely na CNG u nás zaznamenaly váhavý rozjezd. Nyní přichází jejich chvíle, pomůžou automobilkám dostat se z bryndy s emisemi. Nás přitom může těšit nízká daň a levné palivo.




Blesk.cz

Františčina předzvěst Varů: Velké gala žádá přípravu!

Františčina předzvěst Varů: Velké gala žádá přípravu!

Společenská sezona, jež se rozjíždí začátkem září, zanedlouho skončí. Její grand finále jako vždy patří…

Křest se ti nelíbí? Tumáš jednu! Kněz zfackoval plačící miminko. A už křtít nebude

Křest se ti nelíbí? Tumáš jednu! Kněz zfackoval…

Římskokatolická církev s okamžitou platností suspendovala třiaosmdesátiletého kněze, který dal během křtu facku…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

ONLINE: MČR v cyklistice se přesouvá do Plzně, závod jedou juniorky a ženy

ONLINE: MČR v cyklistice se přesouvá do Plzně, závod…

ONLINE | Časovky jednotlivců střídají silniční závody. Mistrovství České republiky v silniční cyklistice se po…

 

Reflex.cz

PO SVĚTĚ BEZ PENĚZ: Křest ohněm na cestě do srdce italské renesance.

PO SVĚTĚ BEZ PENĚZ: Křest ohněm na cestě do srdce…

První stop přináší ten největší adrenalin. Všechno je nové. Události se na vás hrnou nezměrnou rychlostí a vaše…

Jak si zničit auto? 5 věcí, kterými řidiči běžně škodí svému vozu

Jak si zničit auto? 5 věcí, kterými řidiči běžně…

Řídit umí skoro každý. Ne všichni ale vědí, jak auto používat tak, aby nedocházelo k předčasnému opotřebení…