Bugatti a jeho moderní historie (1. díl)

 

Bugatti je jméno, které má zvuk a od první poloviny dvacátého století je nerozlučně spojeno s výjimečnými automobily. V posledních třiceti letech se pak jedná o úžasnou přehlídku rychlosti a luxusu.

Ettore Bugatti svou automobilku založil v roce 1909 a během následujících tří desetiletí se mu podařilo ve spolupráci se svým synem Jeanem stvořit značku, jejíž automobily jsou dodnes vnímány jako jedny z nejúžasnějších na světě.

Půvabné vozy s typickým chladičem ve tvaru koňské podkovy byly mimořádně úspěšné na závodních drahách a oslovily i bohatou klientelu. Bohužel dalšímu úspěšnému rozvoji slavné značky zabránila celá řada nešťastných událostí v čele s úmrtím Jeana Bugattiho v roce 1939.

Po skončení druhé světové válce se sice Ettore Bugatti chtěl vrátit mezi výrobce osobních automobilů a připravoval spuštění výroby nových modelů Type 68 a Type 73, ale bohužel v roce 1947 zemřel.

Automobilka, resp. značka se bez svého zakladatele ještě nějakou dobu snažila o návrat na výsluní, ale ten se jí jako mnoha jiným slavným výrobcům sportovních a luxusních vozů z dvacátých a třicátých let nezdařil a na počátku šedesátých let zcela zmizela ze scény.

Nová kapitola značky Bugatti coby výrobce automobilů se začala psát ve druhé polovině osmdesátých let dvacátého století. Konsorcium podnikatelů, v jehož čele stál Romano Artioli, založilo v italském Campogallianu nedaleko Modeny firmu Bugatti Automobili S.p.A.

Právě tehdy se začala psát nová kapitola v historii slavné značky, kterou pro veřejnost do jisté míry odstartoval koncept Bugatti ID90, jehož premiéra se odehrála na autosalonu v Turíně v roce 1990.

Bugatti EB110

S návratem Bugatti mezi výrobce automobilů je nejčastěji spojován právě stříbrný koncept ID90, který mělo na svědomí studio ItalDesign a byl oficiálně představen veřejnosti. Tato maketa v životní velikosti působila velmi atraktivně a zároveň elegantněji než návrh, který měl na svědomí Marc Deschamps ze studia Bertone.

V plně funkční stroj a základ pro Bugatti EB110 GT se nakonec proměnil návrh, za nímž stál Marcello Gandini. Modrý prototyp s poměrně ostrými liniemi nebyl světu prezentován a posloužil především pro vývoj sériového vozu, pod jehož finálními liniemi je nakonec podepsán Giampaolo Benedini.

Přesně 110 let od narození Ettore Bugattiho byl 15. září 1991 na zámku ve Versailles a zároveň i pod Velkým obloukem v pařížské čtvrti La Défense představen zcela nový model Bugatti EB110 GT.

Supersportovní kupé ohromilo svět svým vzhledem a především technikou. Podvozek z uhlíkových vláken vyvinula letecká firma Aerospatiale, na návrhu zavěšení kol se podílela firma Messier-Bugatti, specialista na leteckou a kosmickou techniku, Bosch dodal systém ABS, Weber vstřikování paliva a Michelin vyvinul speciální 18palcové pneumatiky.

Bugatti EB110 GT s celkovou délkou 4400 mm, šířkou 1940 mm, výškou 1114 mm a rozvorem náprav 2550 mm bylo vybaveno vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 3,5 litru s přeplňováním čtveřicí turbodmychadel IHI.

Motor o výkonu 412 kW (560 k) spolu s šestistupňovou manuální převodovkou, pohonem všech kol a propracovanou aerodynamikou umožňoval kupé o hmotnosti 1620 kg akcelerovat z 0 na 100 km/h za méně než 3,5 s a dosáhnout maximální rychlosti přes 340 km/h.

V roce 1992 byla představena odlehčená a výkonnější Bugatti EB110 SS, která se na první pohled odlišovala kruhovými vstupy vzduchu za bočními okny a designem kol. Výkon pohonné jednotky byl zvýšen na 450 kW (612 k) a hmotnost se naopak snížila na 1570 kg.

Bugatti EB110 SS umělo vystřelit z 0 na 100 km/h za 3,3 s a dosahovalo rychlosti přes 350 km/h. Tuto verzi vedle jejího vzhledu a výkonů proslavila i skutečnost, že si jeden exemplář ve žluté barvě pořídil v roce 1994 Michael Schumacher, který jej vlastnil následujících devět let.

Z bran automobilky v italském Campogallianu nakonec vyjelo jen 95 sériových exemplářů Bugatti EB110 GT a pouhých 31 EB110 SS, které doplňovalo 13 prototypů a předsériových automobilů.

Na znovuzrozenou automobilku Bugatti v polovině devadesátých let bohužel dolehla evropská a severoamerická ekonomická recese. Svůj díl na jejím konci pak měly do jisté míry i příliš ambiciózní plány jejího vedení.


Bugatti EB110
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Stuchlíka: Obchod a baobaby Zápisník Jana Stuchlíka: Obchod a baobaby

Osud volného světového obchodu je zase o něco temnější.…

Investice do bytu je dnes jistota Investice do bytu je dnes jistota

Pokud nemáte finanční vzdělání, jste v podstatě vydáni na…

Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům

Americký prezident Donald Trump dnes podepsal dekret,…

Britský parlament schválil zákon o brexitu Britský parlament schválil zákon o brexitu

Britský parlament dnes schválil konečnou podobu zákona o…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

 





 
Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Včera

Volvo odhalilo podobu sedanu S60 nové generace. Navíc na místě, kde bude vznikat, v už funkční továrně v Charlestonu (USA).




Blesk.cz

Nejlepší lázně v Česku: Poradíme, které se vybrat!

Nejlepší lázně v Česku: Poradíme, které se vybrat!

Máte zdravotní potíže nebo si jen potřebujete oddechnout? Pak popřemýšlejte o lázeňském pobytu. Na chronické…

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry dobré. Recenze Devil May Cry HD Collection

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry…

Série Devil May Cry je právem považována za legendu a zároveň zakladatele subžánru zběsilých akcí alias…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Martinec o vítězi Pastrňákovi: Je paráda, že chce vždy hrát za nároďák

Martinec o vítězi Pastrňákovi: Je paráda, že chce…

Podruhé za sebou vyhrál anketu Zlatá hokejka David Pastrňák, dvaadvacetiletá hvězdička Bostonu. Na první místo…

 

Reflex.cz

Vyrovnat se mužům nechci, říká bývalá ministryně Daniela Kovářová

Vyrovnat se mužům nechci, říká bývalá ministryně…

Mám za sebou feministické období, ale musela jsem se stát ministryní, abych si uvědomila, že toužím po ocenění…

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených zádech neduživého Hamáčka

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených…

Česká postemigrační sociální demokracie se obnovovala ztěžka. V atmosféře, kdy pojem „levice“ značil bezmála…