Bugatti a jeho moderní historie (1. díl)

 

Bugatti je jméno, které má zvuk a od první poloviny dvacátého století je nerozlučně spojeno s výjimečnými automobily. V posledních třiceti letech se pak jedná o úžasnou přehlídku rychlosti a luxusu.

Ettore Bugatti svou automobilku založil v roce 1909 a během následujících tří desetiletí se mu podařilo ve spolupráci se svým synem Jeanem stvořit značku, jejíž automobily jsou dodnes vnímány jako jedny z nejúžasnějších na světě.

Půvabné vozy s typickým chladičem ve tvaru koňské podkovy byly mimořádně úspěšné na závodních drahách a oslovily i bohatou klientelu. Bohužel dalšímu úspěšnému rozvoji slavné značky zabránila celá řada nešťastných událostí v čele s úmrtím Jeana Bugattiho v roce 1939.

Po skončení druhé světové válce se sice Ettore Bugatti chtěl vrátit mezi výrobce osobních automobilů a připravoval spuštění výroby nových modelů Type 68 a Type 73, ale bohužel v roce 1947 zemřel.

Automobilka, resp. značka se bez svého zakladatele ještě nějakou dobu snažila o návrat na výsluní, ale ten se jí jako mnoha jiným slavným výrobcům sportovních a luxusních vozů z dvacátých a třicátých let nezdařil a na počátku šedesátých let zcela zmizela ze scény.

Nová kapitola značky Bugatti coby výrobce automobilů se začala psát ve druhé polovině osmdesátých let dvacátého století. Konsorcium podnikatelů, v jehož čele stál Romano Artioli, založilo v italském Campogallianu nedaleko Modeny firmu Bugatti Automobili S.p.A.

Právě tehdy se začala psát nová kapitola v historii slavné značky, kterou pro veřejnost do jisté míry odstartoval koncept Bugatti ID90, jehož premiéra se odehrála na autosalonu v Turíně v roce 1990.

Bugatti EB110

S návratem Bugatti mezi výrobce automobilů je nejčastěji spojován právě stříbrný koncept ID90, který mělo na svědomí studio ItalDesign a byl oficiálně představen veřejnosti. Tato maketa v životní velikosti působila velmi atraktivně a zároveň elegantněji než návrh, který měl na svědomí Marc Deschamps ze studia Bertone.

V plně funkční stroj a základ pro Bugatti EB110 GT se nakonec proměnil návrh, za nímž stál Marcello Gandini. Modrý prototyp s poměrně ostrými liniemi nebyl světu prezentován a posloužil především pro vývoj sériového vozu, pod jehož finálními liniemi je nakonec podepsán Giampaolo Benedini.

Přesně 110 let od narození Ettore Bugattiho byl 15. září 1991 na zámku ve Versailles a zároveň i pod Velkým obloukem v pařížské čtvrti La Défense představen zcela nový model Bugatti EB110 GT.

Supersportovní kupé ohromilo svět svým vzhledem a především technikou. Podvozek z uhlíkových vláken vyvinula letecká firma Aerospatiale, na návrhu zavěšení kol se podílela firma Messier-Bugatti, specialista na leteckou a kosmickou techniku, Bosch dodal systém ABS, Weber vstřikování paliva a Michelin vyvinul speciální 18palcové pneumatiky.

Bugatti EB110 GT s celkovou délkou 4400 mm, šířkou 1940 mm, výškou 1114 mm a rozvorem náprav 2550 mm bylo vybaveno vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 3,5 litru s přeplňováním čtveřicí turbodmychadel IHI.

Motor o výkonu 412 kW (560 k) spolu s šestistupňovou manuální převodovkou, pohonem všech kol a propracovanou aerodynamikou umožňoval kupé o hmotnosti 1620 kg akcelerovat z 0 na 100 km/h za méně než 3,5 s a dosáhnout maximální rychlosti přes 340 km/h.

V roce 1992 byla představena odlehčená a výkonnější Bugatti EB110 SS, která se na první pohled odlišovala kruhovými vstupy vzduchu za bočními okny a designem kol. Výkon pohonné jednotky byl zvýšen na 450 kW (612 k) a hmotnost se naopak snížila na 1570 kg.

Bugatti EB110 SS umělo vystřelit z 0 na 100 km/h za 3,3 s a dosahovalo rychlosti přes 350 km/h. Tuto verzi vedle jejího vzhledu a výkonů proslavila i skutečnost, že si jeden exemplář ve žluté barvě pořídil v roce 1994 Michael Schumacher, který jej vlastnil následujících devět let.

Z bran automobilky v italském Campogallianu nakonec vyjelo jen 95 sériových exemplářů Bugatti EB110 GT a pouhých 31 EB110 SS, které doplňovalo 13 prototypů a předsériových automobilů.

Na znovuzrozenou automobilku Bugatti v polovině devadesátých let bohužel dolehla evropská a severoamerická ekonomická recese. Svůj díl na jejím konci pak měly do jisté míry i příliš ambiciózní plány jejího vedení.


Bugatti EB110
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web

Stejně jako v loňském roce získaly weby E15.cz a Živě.cz…

Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu

Ve Francii zemřela ve věku 94 let podnikatelka a dědička…

Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky

Německý automobilový koncern Daimler investuje miliardu…

Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru

Vedení Prahy 6 chce po magistrátu, aby vyhlásil stavební…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai

Dnešní auta, ta luxusní především, jsou počítače na…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Včera

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena nabídnout i taková konstrukční řešení, která konkurence neumí a ani nemůže předložit.




Blesk.cz

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Už jste si vzali dovolenou a děti poslali k prarodičům? Destiny 2 je totiž online videohra, která se může stát…

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota, sní o miliardách od Valachové

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota,…

Vysoké školy jsou znepokojené. Ani pár dní před posledním jednání vlády, na kterém budou ministři naposledy…

 

iSport.cz

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny, přijde i o AC Milán

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny,…

Český útočník Patrik Schick si bude muset na další zápas za AS Řím počkat minimálně ještě dva týdny. AS na svém…

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic nehrozí, brání se ultras

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic…

Sparťanský národ kromě výsledkové krize řeší i průšvihy, které se dějí na tribunách. Jeden takový se stal během…

 

Reflex.cz

New York vypadal v 70. letech na některých místech hrozivě, pak se jej podařilo „vyčistit“. Podívejte se na fotografie

New York vypadal v 70. letech na některých místech…

Americký New York je považovaný za globální mocenské centrum, které má velký dopad na obchod, finance, média,…

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely Merkelové ukazuje, proč opět vyhraje volby

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely…

Málokterý evropský politik byl v posledních letech podroben tak drtivé kritice, jako německá kancléřka Angela…