Bugatti a jeho moderní historie (1. díl)

 

Bugatti je jméno, které má zvuk a od první poloviny dvacátého století je nerozlučně spojeno s výjimečnými automobily. V posledních třiceti letech se pak jedná o úžasnou přehlídku rychlosti a luxusu.

Ettore Bugatti svou automobilku založil v roce 1909 a během následujících tří desetiletí se mu podařilo ve spolupráci se svým synem Jeanem stvořit značku, jejíž automobily jsou dodnes vnímány jako jedny z nejúžasnějších na světě.

Půvabné vozy s typickým chladičem ve tvaru koňské podkovy byly mimořádně úspěšné na závodních drahách a oslovily i bohatou klientelu. Bohužel dalšímu úspěšnému rozvoji slavné značky zabránila celá řada nešťastných událostí v čele s úmrtím Jeana Bugattiho v roce 1939.

Po skončení druhé světové válce se sice Ettore Bugatti chtěl vrátit mezi výrobce osobních automobilů a připravoval spuštění výroby nových modelů Type 68 a Type 73, ale bohužel v roce 1947 zemřel.

Automobilka, resp. značka se bez svého zakladatele ještě nějakou dobu snažila o návrat na výsluní, ale ten se jí jako mnoha jiným slavným výrobcům sportovních a luxusních vozů z dvacátých a třicátých let nezdařil a na počátku šedesátých let zcela zmizela ze scény.

Nová kapitola značky Bugatti coby výrobce automobilů se začala psát ve druhé polovině osmdesátých let dvacátého století. Konsorcium podnikatelů, v jehož čele stál Romano Artioli, založilo v italském Campogallianu nedaleko Modeny firmu Bugatti Automobili S.p.A.

Právě tehdy se začala psát nová kapitola v historii slavné značky, kterou pro veřejnost do jisté míry odstartoval koncept Bugatti ID90, jehož premiéra se odehrála na autosalonu v Turíně v roce 1990.

Bugatti EB110

S návratem Bugatti mezi výrobce automobilů je nejčastěji spojován právě stříbrný koncept ID90, který mělo na svědomí studio ItalDesign a byl oficiálně představen veřejnosti. Tato maketa v životní velikosti působila velmi atraktivně a zároveň elegantněji než návrh, který měl na svědomí Marc Deschamps ze studia Bertone.

V plně funkční stroj a základ pro Bugatti EB110 GT se nakonec proměnil návrh, za nímž stál Marcello Gandini. Modrý prototyp s poměrně ostrými liniemi nebyl světu prezentován a posloužil především pro vývoj sériového vozu, pod jehož finálními liniemi je nakonec podepsán Giampaolo Benedini.

Přesně 110 let od narození Ettore Bugattiho byl 15. září 1991 na zámku ve Versailles a zároveň i pod Velkým obloukem v pařížské čtvrti La Défense představen zcela nový model Bugatti EB110 GT.

Supersportovní kupé ohromilo svět svým vzhledem a především technikou. Podvozek z uhlíkových vláken vyvinula letecká firma Aerospatiale, na návrhu zavěšení kol se podílela firma Messier-Bugatti, specialista na leteckou a kosmickou techniku, Bosch dodal systém ABS, Weber vstřikování paliva a Michelin vyvinul speciální 18palcové pneumatiky.

Bugatti EB110 GT s celkovou délkou 4400 mm, šířkou 1940 mm, výškou 1114 mm a rozvorem náprav 2550 mm bylo vybaveno vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 3,5 litru s přeplňováním čtveřicí turbodmychadel IHI.

Motor o výkonu 412 kW (560 k) spolu s šestistupňovou manuální převodovkou, pohonem všech kol a propracovanou aerodynamikou umožňoval kupé o hmotnosti 1620 kg akcelerovat z 0 na 100 km/h za méně než 3,5 s a dosáhnout maximální rychlosti přes 340 km/h.

V roce 1992 byla představena odlehčená a výkonnější Bugatti EB110 SS, která se na první pohled odlišovala kruhovými vstupy vzduchu za bočními okny a designem kol. Výkon pohonné jednotky byl zvýšen na 450 kW (612 k) a hmotnost se naopak snížila na 1570 kg.

Bugatti EB110 SS umělo vystřelit z 0 na 100 km/h za 3,3 s a dosahovalo rychlosti přes 350 km/h. Tuto verzi vedle jejího vzhledu a výkonů proslavila i skutečnost, že si jeden exemplář ve žluté barvě pořídil v roce 1994 Michael Schumacher, který jej vlastnil následujících devět let.

Z bran automobilky v italském Campogallianu nakonec vyjelo jen 95 sériových exemplářů Bugatti EB110 GT a pouhých 31 EB110 SS, které doplňovalo 13 prototypů a předsériových automobilů.

Na znovuzrozenou automobilku Bugatti v polovině devadesátých let bohužel dolehla evropská a severoamerická ekonomická recese. Svůj díl na jejím konci pak měly do jisté míry i příliš ambiciózní plány jejího vedení.


Bugatti EB110
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Průkaz ISIC dobývá pražské školy Průkaz ISIC dobývá pražské školy

Průkazy ISIC jsou již mnoho let samozřejmostí pro…

Nástupce Apolla? Trump uložil NASA připravovat pilotované mise na Měsíc a na Mars Nástupce Apolla? Trump uložil NASA připravovat pilotované mise na Měsíc a na Mars

Americký prezident Donald Trump dnes vydal nařízení o…

Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu

Kyjevský soud dnes zamítl žádost ukrajinské prokuratury o…

Exmanažera Fotbalové asociace Syneckého obvinili kvůli Peltovým odposlechům Exmanažera Fotbalové asociace Syneckého obvinili kvůli Peltovým odposlechům

Policie obvinila bývalého bezpečnostního manažera…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Včera

Koupě starého levného auta se může při jeho přeregistrování prodražit. Důvodem je tzv. ekologická daň. Kolik v současné době zaplatíte?




Blesk.cz

Děsivé video: Kluk v Brně přebíhal před tramvají! Ta ho smetla!

Děsivé video: Kluk v Brně přebíhal před tramvají! Ta…

Děsivou srážku dítěte a několikatunové tramvaje zachytila v Brně kamera z protější soupravy. Kluk se bezhlavě…

Microsoft tlumí provázání s Facebookem. Do Skypu už se přes Facebook nepřihlásíte

Microsoft tlumí provázání s Facebookem. Do Skypu už…

Pokud se přihlašujete do Skypu skrze účet na Facebooku, novinka Microsoftu vás nepotěší. Od ledna příštího roku…

 

iSport.cz

Knockout roku! Moraesovi stačilo 67 vteřin, svého soupeře uspal kolenem

Knockout roku! Moraesovi stačilo 67 vteřin, svého…

Za poslední měsíc si připsal už druhou výhru ve slavné UFC. Ultimátní bojovník Marlon Moraes se však dokázal…

Kdo zaplatí Filla? O teplického tahouna je v lize zájem, na tahu je teď Baník

Kdo zaplatí Filla? O teplického tahouna je v lize…

Otázka za milion, vlastně dva a půl: Kde bude hrát Martin Fillo? Teplice, po podzimu šestý tým HET ligy, mu…

 

Reflex.cz

Tajná válka CIA v Laosu: Každý den umírá další člověk

Tajná válka CIA v Laosu: Každý den umírá další člověk

Zatímco pozornost světové veřejnosti se soustředila na válku ve Vietnamu, Spojené státy v tichosti bombardovaly…

Causa Otčenáš: Papež neomarxista cenzuruje Ježíše

Causa Otčenáš: Papež neomarxista cenzuruje Ježíše

Neomarxistická korektnost proniká i do oblastí, kde to opravdu překvapí. Papež František vyzval ke kritické…