reklama


Bugatti a jeho moderní historie (1. díl)

 

Bugatti je jméno, které má zvuk a od první poloviny dvacátého století je nerozlučně spojeno s výjimečnými automobily. V posledních třiceti letech se pak jedná o úžasnou přehlídku rychlosti a luxusu.

Ettore Bugatti svou automobilku založil v roce 1909 a během následujících tří desetiletí se mu podařilo ve spolupráci se svým synem Jeanem stvořit značku, jejíž automobily jsou dodnes vnímány jako jedny z nejúžasnějších na světě.

Půvabné vozy s typickým chladičem ve tvaru koňské podkovy byly mimořádně úspěšné na závodních drahách a oslovily i bohatou klientelu. Bohužel dalšímu úspěšnému rozvoji slavné značky zabránila celá řada nešťastných událostí v čele s úmrtím Jeana Bugattiho v roce 1939.

Po skončení druhé světové válce se sice Ettore Bugatti chtěl vrátit mezi výrobce osobních automobilů a připravoval spuštění výroby nových modelů Type 68 a Type 73, ale bohužel v roce 1947 zemřel.

Automobilka, resp. značka se bez svého zakladatele ještě nějakou dobu snažila o návrat na výsluní, ale ten se jí jako mnoha jiným slavným výrobcům sportovních a luxusních vozů z dvacátých a třicátých let nezdařil a na počátku šedesátých let zcela zmizela ze scény.

Nová kapitola značky Bugatti coby výrobce automobilů se začala psát ve druhé polovině osmdesátých let dvacátého století. Konsorcium podnikatelů, v jehož čele stál Romano Artioli, založilo v italském Campogallianu nedaleko Modeny firmu Bugatti Automobili S.p.A.

Právě tehdy se začala psát nová kapitola v historii slavné značky, kterou pro veřejnost do jisté míry odstartoval koncept Bugatti ID90, jehož premiéra se odehrála na autosalonu v Turíně v roce 1990.

Bugatti EB110

S návratem Bugatti mezi výrobce automobilů je nejčastěji spojován právě stříbrný koncept ID90, který mělo na svědomí studio ItalDesign a byl oficiálně představen veřejnosti. Tato maketa v životní velikosti působila velmi atraktivně a zároveň elegantněji než návrh, který měl na svědomí Marc Deschamps ze studia Bertone.

V plně funkční stroj a základ pro Bugatti EB110 GT se nakonec proměnil návrh, za nímž stál Marcello Gandini. Modrý prototyp s poměrně ostrými liniemi nebyl světu prezentován a posloužil především pro vývoj sériového vozu, pod jehož finálními liniemi je nakonec podepsán Giampaolo Benedini.

Přesně 110 let od narození Ettore Bugattiho byl 15. září 1991 na zámku ve Versailles a zároveň i pod Velkým obloukem v pařížské čtvrti La Défense představen zcela nový model Bugatti EB110 GT.

Supersportovní kupé ohromilo svět svým vzhledem a především technikou. Podvozek z uhlíkových vláken vyvinula letecká firma Aerospatiale, na návrhu zavěšení kol se podílela firma Messier-Bugatti, specialista na leteckou a kosmickou techniku, Bosch dodal systém ABS, Weber vstřikování paliva a Michelin vyvinul speciální 18palcové pneumatiky.

Bugatti EB110 GT s celkovou délkou 4400 mm, šířkou 1940 mm, výškou 1114 mm a rozvorem náprav 2550 mm bylo vybaveno vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 3,5 litru s přeplňováním čtveřicí turbodmychadel IHI.

Motor o výkonu 412 kW (560 k) spolu s šestistupňovou manuální převodovkou, pohonem všech kol a propracovanou aerodynamikou umožňoval kupé o hmotnosti 1620 kg akcelerovat z 0 na 100 km/h za méně než 3,5 s a dosáhnout maximální rychlosti přes 340 km/h.

V roce 1992 byla představena odlehčená a výkonnější Bugatti EB110 SS, která se na první pohled odlišovala kruhovými vstupy vzduchu za bočními okny a designem kol. Výkon pohonné jednotky byl zvýšen na 450 kW (612 k) a hmotnost se naopak snížila na 1570 kg.

Bugatti EB110 SS umělo vystřelit z 0 na 100 km/h za 3,3 s a dosahovalo rychlosti přes 350 km/h. Tuto verzi vedle jejího vzhledu a výkonů proslavila i skutečnost, že si jeden exemplář ve žluté barvě pořídil v roce 1994 Michael Schumacher, který jej vlastnil následujících devět let.

Z bran automobilky v italském Campogallianu nakonec vyjelo jen 95 sériových exemplářů Bugatti EB110 GT a pouhých 31 EB110 SS, které doplňovalo 13 prototypů a předsériových automobilů.

Na znovuzrozenou automobilku Bugatti v polovině devadesátých let bohužel dolehla evropská a severoamerická ekonomická recese. Svůj díl na jejím konci pak měly do jisté míry i příliš ambiciózní plány jejího vedení.


Bugatti EB110
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Islámský stát je blízko svého definitivního konce, ztrácí klíčová území Islámský stát je blízko svého definitivního konce, ztrácí klíčová území

Radikální skupina Islámský stát (IS) přišla v roce 2016 o…

Rekonstrukce nádraží vyjdou Správu železnic na deset miliard Rekonstrukce nádraží vyjdou Správu železnic na deset miliard

Rekonstrukce a opravy všech nádraží, které převzala…

Zápisník Daniela Nováka: Lezení do Trumpa Zápisník Daniela Nováka: Lezení do Trumpa

Lezení do Trumpa Jedna korporace za druhou se u nového…

Majitel Unicornu: IT funguje jako elektřina před sto lety Majitel Unicornu: IT funguje jako elektřina před sto lety

Majitel softwarové firmy Unicorn Vladimír Kovář patří…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Jaká auta najdete v garáži nejdražšího domu v Americe?

Jaká auta najdete v garáži nejdražšího domu v Americe?

Dnes 10:53

V Americe se prodává automobilová sbírka v hodnotě více než tři čtvrtě miliardy dolarů. Má to však háček, musíte přikoupit i celý kompletně vybavený dům za 5,6 miliardy. Ale to dáte, ne?




Blesk.cz

Tragický konec pátrání: Hasiči popsali moment, kdy našli pohřešovanou Nikolu

Tragický konec pátrání: Hasiči popsali moment, kdy…

Desítky hasičů, několik jednotek z širokého okolí, psovodi. Tak to v pondělí večer vypadalo u Orlíku. Všichni…

Řidičák Pražanům vymění na Pankráci: Poradíme, jak nepřijít o nervy, čas i peníze

Řidičák Pražanům vymění na Pankráci: Poradíme, jak…

Pražský magistrát začátkem ledna upozorňoval na svém webu všechny řidiče, kterým prochází platnost řidičského…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Vousáč dál stoupá historickým bodováním

TOP zajímavosti z NHL: Vousáč dál stoupá historickým…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Vukadinovič zůstává ve Zlíně! Klub odmítnul nabídku Slavie

Vukadinovič zůstává ve Zlíně! Klub odmítnul nabídku Slavie

Velká přestupová sága končí bez dohody. Vukadin Vukadinovič zůstane i v jarní části ePojisteni.cz ligy hráčem…

 

Reflex.cz

JXD: Osahával mě léčitel, připadám si poskvrněn či dokonce znásilněn

JXD: Osahával mě léčitel, připadám si poskvrněn či…

Při přípravě článku o šarlatánovi, který „léčí“ rakovinu, jsem tvrdě narazil na limity své role. Jako novinář…

V Itálii zavalila lavina hotel, podle záchranářů je v něm mnoho mrtvých

V Itálii zavalila lavina hotel, podle záchranářů je…

V hotelu zavaleném při středečním zemětřesení lavinou ve střední Itálii je mnoho mrtvých. S odvoláním na…

 
 
reklama