Cadillac Imaj
Cadillac tak představil již druhý koncept pro nové tisíciletí, z nichž první má jméno Evoq. Jde o supersportovní roadster, jenž má jako první nést nové omlazené logo Cadillacu.
Koncept Evoq představený minulý rok, byl označován za jeden ze zázraků moderní techniky, avšak Imaj posunul technologické hranice ještě o notný kus dál představuje to, co se ještě nedávno zdálo být dalekou budoucností.
Tento koncept severoamerického Cadillacu, nejluxusnější značky mamutího koncernu General Motors, vznikl ve spolupráci designérů z anglického Birminghamu a designérů ze severoamerického Warenu ve státě Michigan.
Na exteriéru vozu upoutá především výrazná čelní maska, posuvné dveře a střecha z elektrochromatického skla, jejíž světelnou propustnost je možné regulovat, a to nad každým sedadlem zvlášť (!), včetně možnosti jejího částečného otevření. Nelze si také nepovšimnout absence zpětných zrcátek, které jsou noční můrou všech designerů snažících se o co nejnižší součinitel odporu vzduchu. Imaj zrcátka prostě nepotřebuje, protože je vybaven radary sledujícími vzdálenost od okolních vozidel či překážek nejen při jízdě, ale samozřejmě i při parkování. Pohled vzad samozřejmě zajišťují kamery, které přenášejí obraz na LCD monitory. Další jistě příjemnou věc zajišťují pneumatiky Goodyear EMT 255/40 R 20 obuté do dvacetipalcových disků ze slitin magnesia, které umožňují bezpečné dojetí i při úniku tlaku v pneumatikách.
Před vstupem do interiéru vozu již není nutné myslet na to, jestli jste nezapomněli klíče, nebo dálkový ovladač. Tento systém se konstruktérům Imaje zdál zastaralý a tak je ve voze použit tzv. systém e-lock, který je založen na snímání otisků prstů(!) Překvapením v interiéru je také to, že je "jen" čtyřmístný, i přesto, že vůz má délku 5,1 m a rozvor 3,85 m, vysvětlením je však to, že Imaj je výrobcem označen jako vysoce luxusní sedan. Pro vrcholný luxus a pohodlí je uzpůsoben celý interiér, takže například všechna čtyři sedadla jsou elektricky nastavitelná s vyhříváním a ventilací. Konstruktéři tohoto vozu také nezapomněli na nejmodernější elektroniku, jejímž základem je centrální server Communiport, který vznikl spoluprací General Motors se společnostmi Delphi Delco Electronics a IBM. "Centrálním mozkem" tohoto systému jsou tři vzájemně v síti propojené počítače IBM Thinkpad 600E. Pasažéři mají před sebou k dispozici LCD obrazovky spolupracující s DVD a také mobilní telefon. Díky této technice mají cestující možnost využití kancelářského softwaru, přehrávání audio a video souborů včetně DVD a pomocí mobilních telefonů se mohou připojit i na internet čímž se samozřejmě možnosti ještě rozšíří o e-mail a fax. Kromě klasického přístupu na internet je v Imaji možnost připojení i k nově vzniklé technologii WAP, která se v budoucnu pravděpodobně stane standardem v připojení prostřednictvím mobilních telefonů. Již nyní lze v Imaji hlasem ovládat navigační systém a také e-maily si můžete nechat přečíst počítačem.
Další nejnovější technologií je systém nočního vidění Night Vision, která využívá infračervených senzorů umístěných vpředu i vzadu na vozidle. Tyto senzory pomáhají řidiči za snížené viditelnosti odhalit nebezpečné objekty dříve, než jsou běžně viditelné. Tento systém doposud známý spíše z vojenských oblastí, funguje na principu termovize, která odhalí objekty vyzařující tepelnou energii a tento obraz je pak v Imaji promítán v monochromatické formě na tzv. head-up display o rozměrech 17 x 42,5 cm. Systém nočního vidění samozřejmě není jediný, který v Imaji přispívá k co nejvyšší bezpečnosti, ale u konceptu vysoce luxusního vozu pro budoucnost jsou snad airbagy, xenonové světla apod. samozřejmostí. Samozřejmostí, však ještě není systém OnStar, který v případě aktivace airbagů automaticky lokalizuje vůz a přivolá pomoc.
Pro bezpečnost a luxus je v konceptu Imaj přizpůsobeno opravdu vše. Proto je taky základem vozu hliníkový prostorový rám, který je lehký a přitom dostatečně pevný, dále je součástí vozu protiblokovací systém brzd ABS, systém trakční kontroly od firmy Delco, brzdová soustava prestižní značky Brembo a elektronický stabilizační systém StabiliTrak.
Pro pohon vozu byla zvolena upravená verze motoru Northstar představeného již ve studii Evoq. Jedná se o vpředu podélně uložený přeplňovaný zážehový osmiválec V8 4,2 litru, který dosahuje výkonu 317 kW při otáčkách 6400 ot/min a mohutného točivého momentu 542 Nm při 4000 ot/min. Tento 32 ventilový motor svou hnací sílu přenáší přes zcela novou pětistupňovou automatickou převodovku na všechna kola.
Cadillac tak představil svou vizi designérského i technologického vývoje, ze kterého je zřejmé, jakým směrem se bude automobilka ubírat. Otázkou už jen zůstává, zda se tento vůz bude v dohledné době vyrábět a jestli ano, tak za jakou cenu. Vzhledem ke kategorii vozu jakou Cadillac Imaj zastupuje, zůstane pravděpodobně pro většinu lidí jen vozem budoucnosti.
Motor | Northstar 4,2 V8 |
Druh | zážehový |
Zdvihový objem (cm3) | 4228 |
Válce/ventily | 8/32 |
Max. výkon (kW/ot) | 317/6400 |
Max. točivý moment (Nm/ot) | 542/4000 |
Rozměry | |
Délka (mm) | 5100 |
Šířka (mm) | 1900 |
Výška (mm) | 1420 |
Rozvor (mm) | 3085 |
Rozchod vpředu (mm) | 1628 |
Rozchod vzadu (mm) | 1628 |
Rozměr pneu | 255/40 R20 |