reklama


Cadillac Imaj

Cadillac Imaj

 

Mezi nejzajímavější události každého významného autosalonu patří představení nejrůznějších konceptů budoucnosti. Na autosalonu Geneva 2000 bylo veřejnosti představeno několik takovýchto studií, mezi nimiž byl i koncept Cadillac Imaj.

Cadillac tak představil již druhý koncept pro nové tisíciletí, z nichž první má jméno Evoq. Jde o supersportovní roadster, jenž má jako první nést nové omlazené logo Cadillacu.

Koncept Evoq představený minulý rok, byl označován za jeden ze zázraků moderní techniky, avšak Imaj posunul technologické hranice ještě o notný kus dál představuje to, co se ještě nedávno zdálo být dalekou budoucností.

Tento koncept severoamerického Cadillacu, nejluxusnější značky mamutího koncernu General Motors, vznikl ve spolupráci designérů z anglického Birminghamu a designérů ze severoamerického Warenu ve státě Michigan.

Na exteriéru vozu upoutá především výrazná čelní maska, posuvné dveře a střecha z elektrochromatického skla, jejíž světelnou propustnost je možné regulovat, a to nad každým sedadlem zvlášť (!), včetně možnosti jejího částečného otevření. Nelze si také nepovšimnout absence zpětných zrcátek, které jsou noční můrou všech designerů snažících se o co nejnižší součinitel odporu vzduchu. Imaj zrcátka prostě nepotřebuje, protože je vybaven radary sledujícími vzdálenost od okolních vozidel či překážek nejen při jízdě, ale samozřejmě i při parkování. Pohled vzad samozřejmě zajišťují kamery, které přenášejí obraz na LCD monitory. Další jistě příjemnou věc zajišťují pneumatiky Goodyear EMT 255/40 R 20 obuté do dvacetipalcových disků ze slitin magnesia, které umožňují bezpečné dojetí i při úniku tlaku v pneumatikách.

Před vstupem do interiéru vozu již není nutné myslet na to, jestli jste nezapomněli klíče, nebo dálkový ovladač. Tento systém se konstruktérům Imaje zdál zastaralý a tak je ve voze použit tzv. systém e-lock, který je založen na snímání otisků prstů(!) Překvapením v interiéru je také to, že je "jen" čtyřmístný, i přesto, že vůz má délku 5,1 m a rozvor 3,85 m, vysvětlením je však to, že Imaj je výrobcem označen jako vysoce luxusní sedan. Pro vrcholný luxus a pohodlí je uzpůsoben celý interiér, takže například všechna čtyři sedadla jsou elektricky nastavitelná s vyhříváním a ventilací. Konstruktéři tohoto vozu také nezapomněli na nejmodernější elektroniku, jejímž základem je centrální server Communiport, který vznikl spoluprací General Motors se společnostmi Delphi Delco Electronics a IBM. "Centrálním mozkem" tohoto systému jsou tři vzájemně v síti propojené počítače IBM Thinkpad 600E. Pasažéři mají před sebou k dispozici LCD obrazovky spolupracující s DVD a také mobilní telefon. Díky této technice mají cestující možnost využití kancelářského softwaru, přehrávání audio a video souborů včetně DVD a pomocí mobilních telefonů se mohou připojit i na internet čímž se samozřejmě možnosti ještě rozšíří o e-mail a fax. Kromě klasického přístupu na internet je v Imaji možnost připojení i k nově vzniklé technologii WAP, která se v budoucnu pravděpodobně stane standardem v připojení prostřednictvím mobilních telefonů. Již nyní lze v Imaji hlasem ovládat navigační systém a také e-maily si můžete nechat přečíst počítačem.

Další nejnovější technologií je systém nočního vidění Night Vision, která využívá infračervených senzorů umístěných vpředu i vzadu na vozidle. Tyto senzory pomáhají řidiči za snížené viditelnosti odhalit nebezpečné objekty dříve, než jsou běžně viditelné. Tento systém doposud známý spíše z vojenských oblastí, funguje na principu termovize, která odhalí objekty vyzařující tepelnou energii a tento obraz je pak v Imaji promítán v monochromatické formě na tzv. head-up display o rozměrech 17 x 42,5 cm. Systém nočního vidění samozřejmě není jediný, který v Imaji přispívá k co nejvyšší bezpečnosti, ale u konceptu vysoce luxusního vozu pro budoucnost jsou snad airbagy, xenonové světla apod. samozřejmostí. Samozřejmostí, však ještě není systém OnStar, který v případě aktivace airbagů automaticky lokalizuje vůz a přivolá pomoc.

Pro bezpečnost a luxus je v konceptu Imaj přizpůsobeno opravdu vše. Proto je taky základem vozu hliníkový prostorový rám, který je lehký a přitom dostatečně pevný, dále je součástí vozu protiblokovací systém brzd ABS, systém trakční kontroly od firmy Delco, brzdová soustava prestižní značky Brembo a elektronický stabilizační systém StabiliTrak.

Pro pohon vozu byla zvolena upravená verze motoru Northstar představeného již ve studii Evoq. Jedná se o vpředu podélně uložený přeplňovaný zážehový osmiválec V8 4,2 litru, který dosahuje výkonu 317 kW při otáčkách 6400 ot/min a mohutného točivého momentu 542 Nm při 4000 ot/min. Tento 32 ventilový motor svou hnací sílu přenáší přes zcela novou pětistupňovou automatickou převodovku na všechna kola.

Cadillac tak představil svou vizi designérského i technologického vývoje, ze kterého je zřejmé, jakým směrem se bude automobilka ubírat. Otázkou už jen zůstává, zda se tento vůz bude v dohledné době vyrábět a jestli ano, tak za jakou cenu. Vzhledem ke kategorii vozu jakou Cadillac Imaj zastupuje, zůstane pravděpodobně pro většinu lidí jen vozem budoucnosti.

Cadillac Imaj

ikona ikona ikona ikona
ikona ikona
Spolupracujeme s TipCars.com
Alexandria chce nakupovat cestovní kanceláře a hotely Alexandria chce nakupovat cestovní kanceláře a hotely

Po podzimním nákupu polské cestovní kanceláře Net Holiday…

Daňovou revoluci ČSSD cupují politici i analytici Daňovou revoluci ČSSD cupují politici i analytici

Socialisté navrhují čtyři sazby pro fyzické osoby a tři…

Daimler začne v Rusku vyrábět mercedesky, do továrny investoval čtvrt miliardy eur Daimler začne v Rusku vyrábět mercedesky, do továrny investoval čtvrt miliardy eur

Německý koncern Daimler postaví svou první továrnu na…

Kraft se svou strategií narazil, neúspěšná fúze s Unileverem ukazuje její limity Kraft se svou strategií narazil, neúspěšná fúze s Unileverem ukazuje její limity

Pro potravinářský gigant Kraft Heinz může být zajímavé…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl

Fiat Tipo Kombi nabídne zavazadlový prostor 550 litrů,…

Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva

Únik paliva je asi ten poslední důvod ke svolávací akci,…

 






 
Čísla a písmena na pneumatikách. Víte, co znamenají?

Čísla a písmena na pneumatikách. Víte, co znamenají?

Včera

Výrobci pneumatik pomocí kombinace čísel a písmen popisují jejich rozměry a zátěž. Co jaké označení znamená?




Blesk.cz

Verunka (13) skončila po úrazu na lyžích na vozíčku: Rodina shání peníze na nákladnou léčbu

Verunka (13) skončila po úrazu na lyžích na vozíčku:…

Verča byla vždycky aktivní dítě. Jezdila na kolečkových bruslích, kole a milovala lyžování. To se jí ale bohužel…

Marihuaně vstříc. Nizozemci ji asi budou moci pěstovat a prodávat ve velkém

Marihuaně vstříc. Nizozemci ji asi budou moci…

Dolní komora nizozemského parlamentu v úterý podpořila zákon, na základě kterého by bylo možné beztrestně…

 

iSport.cz

Roman dal vlastní gól přes celé hřiště. To jsem ještě nezažil, smutnil

Roman dal vlastní gól přes celé hřiště. To jsem…

Dal dva góly, jenže ten první přes celé hřiště do vlastní brány. Vítkovický útočník Ondřej Roman v dohrávce 42.…

Fotbalová nádhera! City přestřílelo Monako 5:3, Atlético vyhrálo 4:2

Fotbalová nádhera! City přestřílelo Monako 5:3,…

Fantazie, lahoda a koncert. Tak by se daly shrnout dva úterní zápasy osmifinále Ligy mistrů, ve kterých padlo…

 

Reflex.cz

Kadeřnice s maturitou z matiky? Sorry jako...

Kadeřnice s maturitou z matiky? Sorry jako...

Ministerstvo školství předvádí zajímavé myšlenkové pochody, které zřejmě vyústí v povinný doktorát z filosofie…

Nukleární domov: Pekingská chudina žije v Maových protiatomových krytech

Nukleární domov: Pekingská chudina žije v Maových…

V 60. a 70. letech se v Číně začaly hromadně stavět bunkry schopné odolat jaderné hrozbě. Mao Ce-tung byl…

 
 
reklama