Cadillac Imaj

Cadillac Imaj

 

Mezi nejzajímavější události každého významného autosalonu patří představení nejrůznějších konceptů budoucnosti. Na autosalonu Geneva 2000 bylo veřejnosti představeno několik takovýchto studií, mezi nimiž byl i koncept Cadillac Imaj.

Cadillac tak představil již druhý koncept pro nové tisíciletí, z nichž první má jméno Evoq. Jde o supersportovní roadster, jenž má jako první nést nové omlazené logo Cadillacu.

Koncept Evoq představený minulý rok, byl označován za jeden ze zázraků moderní techniky, avšak Imaj posunul technologické hranice ještě o notný kus dál představuje to, co se ještě nedávno zdálo být dalekou budoucností.

Tento koncept severoamerického Cadillacu, nejluxusnější značky mamutího koncernu General Motors, vznikl ve spolupráci designérů z anglického Birminghamu a designérů ze severoamerického Warenu ve státě Michigan.

Na exteriéru vozu upoutá především výrazná čelní maska, posuvné dveře a střecha z elektrochromatického skla, jejíž světelnou propustnost je možné regulovat, a to nad každým sedadlem zvlášť (!), včetně možnosti jejího částečného otevření. Nelze si také nepovšimnout absence zpětných zrcátek, které jsou noční můrou všech designerů snažících se o co nejnižší součinitel odporu vzduchu. Imaj zrcátka prostě nepotřebuje, protože je vybaven radary sledujícími vzdálenost od okolních vozidel či překážek nejen při jízdě, ale samozřejmě i při parkování. Pohled vzad samozřejmě zajišťují kamery, které přenášejí obraz na LCD monitory. Další jistě příjemnou věc zajišťují pneumatiky Goodyear EMT 255/40 R 20 obuté do dvacetipalcových disků ze slitin magnesia, které umožňují bezpečné dojetí i při úniku tlaku v pneumatikách.

Před vstupem do interiéru vozu již není nutné myslet na to, jestli jste nezapomněli klíče, nebo dálkový ovladač. Tento systém se konstruktérům Imaje zdál zastaralý a tak je ve voze použit tzv. systém e-lock, který je založen na snímání otisků prstů(!) Překvapením v interiéru je také to, že je "jen" čtyřmístný, i přesto, že vůz má délku 5,1 m a rozvor 3,85 m, vysvětlením je však to, že Imaj je výrobcem označen jako vysoce luxusní sedan. Pro vrcholný luxus a pohodlí je uzpůsoben celý interiér, takže například všechna čtyři sedadla jsou elektricky nastavitelná s vyhříváním a ventilací. Konstruktéři tohoto vozu také nezapomněli na nejmodernější elektroniku, jejímž základem je centrální server Communiport, který vznikl spoluprací General Motors se společnostmi Delphi Delco Electronics a IBM. "Centrálním mozkem" tohoto systému jsou tři vzájemně v síti propojené počítače IBM Thinkpad 600E. Pasažéři mají před sebou k dispozici LCD obrazovky spolupracující s DVD a také mobilní telefon. Díky této technice mají cestující možnost využití kancelářského softwaru, přehrávání audio a video souborů včetně DVD a pomocí mobilních telefonů se mohou připojit i na internet čímž se samozřejmě možnosti ještě rozšíří o e-mail a fax. Kromě klasického přístupu na internet je v Imaji možnost připojení i k nově vzniklé technologii WAP, která se v budoucnu pravděpodobně stane standardem v připojení prostřednictvím mobilních telefonů. Již nyní lze v Imaji hlasem ovládat navigační systém a také e-maily si můžete nechat přečíst počítačem.

Další nejnovější technologií je systém nočního vidění Night Vision, která využívá infračervených senzorů umístěných vpředu i vzadu na vozidle. Tyto senzory pomáhají řidiči za snížené viditelnosti odhalit nebezpečné objekty dříve, než jsou běžně viditelné. Tento systém doposud známý spíše z vojenských oblastí, funguje na principu termovize, která odhalí objekty vyzařující tepelnou energii a tento obraz je pak v Imaji promítán v monochromatické formě na tzv. head-up display o rozměrech 17 x 42,5 cm. Systém nočního vidění samozřejmě není jediný, který v Imaji přispívá k co nejvyšší bezpečnosti, ale u konceptu vysoce luxusního vozu pro budoucnost jsou snad airbagy, xenonové světla apod. samozřejmostí. Samozřejmostí, však ještě není systém OnStar, který v případě aktivace airbagů automaticky lokalizuje vůz a přivolá pomoc.

Pro bezpečnost a luxus je v konceptu Imaj přizpůsobeno opravdu vše. Proto je taky základem vozu hliníkový prostorový rám, který je lehký a přitom dostatečně pevný, dále je součástí vozu protiblokovací systém brzd ABS, systém trakční kontroly od firmy Delco, brzdová soustava prestižní značky Brembo a elektronický stabilizační systém StabiliTrak.

Pro pohon vozu byla zvolena upravená verze motoru Northstar představeného již ve studii Evoq. Jedná se o vpředu podélně uložený přeplňovaný zážehový osmiválec V8 4,2 litru, který dosahuje výkonu 317 kW při otáčkách 6400 ot/min a mohutného točivého momentu 542 Nm při 4000 ot/min. Tento 32 ventilový motor svou hnací sílu přenáší přes zcela novou pětistupňovou automatickou převodovku na všechna kola.

Cadillac tak představil svou vizi designérského i technologického vývoje, ze kterého je zřejmé, jakým směrem se bude automobilka ubírat. Otázkou už jen zůstává, zda se tento vůz bude v dohledné době vyrábět a jestli ano, tak za jakou cenu. Vzhledem ke kategorii vozu jakou Cadillac Imaj zastupuje, zůstane pravděpodobně pro většinu lidí jen vozem budoucnosti.

Cadillac Imaj

ikona ikona ikona ikona
ikona ikona
Spolupracujeme s TipCars.com
Zemřel doživotně odsouzený sériový vrah Charles Manson Zemřel doživotně odsouzený sériový vrah Charles Manson

Vícenásobný vrah Charles Manson odpykávající si doživotní…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

 





 
Tatra a její výjimečná řada Tactic. Čím jde ve stopách legendární Pragy V3S?

Tatra a její výjimečná řada Tactic. Čím jde ve stopách legendární Pragy V3S?

Dnes 08:00

Tatra Tactic představuje nákladní vozidlo střední třídy, které svou koncepcí výrazně vybočuje ze zažitých tradic své značky.




Blesk.cz

Sanitka skončila na boku: Nehoda na Opatovské blokuje dopravu

Sanitka skončila na boku: Nehoda na Opatovské…

Sanitka na boku, nabouraný osobák. Řidiči, kteří projíždějí Opatovskou, musí počítat se zdržením. Stala se tam…

Rus pašoval z Finska potraviny: Nedostatkové máslo a sýr ukryl v zákoutích auta

Rus pašoval z Finska potraviny: Nedostatkové máslo a…

Skoro 150 kilogramů sýra a másla, umně skrytých v různých zákoutích osobního automobilu, našli ruští celníci na…

 

iSport.cz

Tenista Dimitrov je po triumfu na Turnaji mistrů třetí na světě

Tenista Dimitrov je po triumfu na Turnaji mistrů…

Grigor Dimitrov po triumfu na Turnaji mistrů zakončí sezonu jako třetí tenista pořadí ATP. Pro…

Christov trefil Michálka loktem! Bek byl otřesený, Sparta chce trest

Christov trefil Michálka loktem! Bek byl otřesený,…

Nedělní utkání 23. kola hokejové Tipsport extraligy mezi Spartou a Třincem (2:1) přineslo Pražanům první…

 

Reflex.cz

Rozhovory o nové německé vládě ztroskotaly, schyluje se k předčasným volbám

Rozhovory o nové německé vládě ztroskotaly, schyluje…

Rozhovory o nové německé vládě v noci na dnešek ztroskotaly. Více než čtyřtýdenní vyjednávání s konzervativní…

Zemřel vícenásobný vrah Charles Manson

Zemřel vícenásobný vrah Charles Manson

Vícenásobný vrah Charles Manson odpykávající si doživotní trest vězení v neděli večer zemřel. Podle agentury AP…