Carlos Ghosn: Auta bez řidiče budeme mít už v roce 2018

 

Většina výrobců plánuje uvést automobily, jejichž ovládání nebude vyžadovat řidičovu pozornost, do konce této dekády. Aliance Renault-Nissan je chystá už na rok 2018.

Mezi jednotlivými automobilkami panuje v tomto ohledu pochopitelně zdravé soupeření. Francouzsko-japonská aliance, v současnosti čtvrtý největší světový výrobce, dokonce vozidla tohoto druhu vyvíjí na dvou frontách. Existují jak prototypy „bezpilotního“ Nissanu Leaf, tak i Renaultu Zoe. Zoe, vlastně pardon, Next Two umí jet sám do 30 km/h a pochopitelně také zaparkovat. Řídí jej GPS a nezbytné kamery a snímače. Přítomnost člověka za volantem je však stále nutná, pokud vůz zrychlí nad zmíněný limit, „autopilot“ se vypne.

Orientace na elektromobily je v tomto případě logická. Auta s konvenčními motory by nebyla tou pravou ukázkou technické vyspělosti, musí se hrát i na „zelenou“ notu. Byť zrovna Renault produkci elektromobilů silně omezuje, neboť poptávka zdaleka nedosahuje původních plánů. Jsou drahé a kromě městského provozu stále nepoužitelné, jejich reálný dojezd se za skoro 130 let vývoje jen zhruba zdvojnásobil. Mají však, pravda, vyspělejší techniku a menší a lehčí baterie.

Původně bylo oznámeno, že Nissan uvede svůj autonomní Leaf do (malo)sériové výroby právě ve zmíněném roce 2020. Generální ředitel Carlos Ghosn však uvedl v úterý na mítinku ACF (francouzského autoklubu) podle agentury Reuters, že technika bude připravena už o dva roky dříve. Ano, auta, ať už s diamantem, nebo vycházejícím sluncem ve znaku vyjedou na silnice v horizontu čtyř a nikoli šesti let. Kde? Ve Francii, Japonsku a USA. „Problémem není technika, ale legislativa, tedy právní předpisy. A také celá otázka odpovědnosti, která se týká pohybu těchto vozidel. Kdo má být odpovědný, když vlastně nikdo neřídí?“ řekl Ghosn doslova. Skutečně komerční prodej ale odstartuje právě až ve zmíněném roce 2020. Autonomní vozidlo testuje také Google, první prototyp byl hotov již v roce 2012 a absolvoval zkoušky v Nevadě, aktuálně jeho vývoj pokročil, postrádá volant i pedály. V srpnu 2013 se proháněla po Německu limuzína třídy S od Mercedesu, která také nepotřebovala řidičův zásah.

Podle zatím předběžně odsouhlasené nejnovější úmluvy OSN o silniční dopravě mohou dát skutečně řidiči takovýchto aut ruce z volantu. Dohoda byla vypracována letos v dubnu. Změnu prosadily německé, italské a francouzské automobilky, neboť zejména ty, které vyrábějí dražší vozy, si stěžovaly na to, že jim v tomto směru dávají „na frak“ Spojené státy. A také Asie, byť v případě Renaultu to vzhledem k propojení s Nissanem tak docela neplatí. Obě části světa ale zkrátka předběhly Evropu ve vývoji, jenže starý kontinent je stále přesvědčen, že může nabídnout autonomní auta jako první a své soupeře ze zámoří porazit. Je nutné ale v právním hledisku pokročit ještě dále a odstranit veškeré byrokratické překážky. Podle zatím posledního návrhu musí být řidič uvnitř přítomen i nadále a přijmout zpět ovládání vozidla kdykoliv. Systém se může vypnout automaticky, nebo manuálně.

Autonomní vozidla tedy již nejsou hudbou daleké budoucnosti, stávají se reálnými. Spisovatelé sci-fi si mohou mnout ruce. Co na to ale ti, které řízení stále baví, například motorističtí novináři? Situace je složitá. Taková auta jistě napomůžou bezpečnosti silničního provozu, ale my si raději řízení užíváme, lhostejno na tom, kolik má náš soukromý vůz koní. Musíme doufat, že zásoby ropy ještě pár desítek let vydrží. Ale doba bezpilotních elektromobilů, ať už napájených bateriemi či například palivovými články, nás stejně asi nemine. Jednou. Nebo je tato vize příliš katastrofická?

Psali jsme: Nissan Leaf jako auto bez řidiče představen na výstavě CEATEC

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
Zdroj: Reuters, Motor Authority
 

Přidat názorDiskuse: Carlos Ghosn: Auta bez řidiče budeme mít…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Nissan Leaf může posloužit i jako autonomní tahač přívěsů Nissan Leaf může posloužit i jako autonomní tahač přívěsů

Automobilka Nissan představuje Intelligent Vehicle Towing…

Driftovali jsme s Nissanem Leaf! Blbost? Jenom se podívejte! Driftovali jsme s Nissanem Leaf! Blbost? Jenom se podívejte!

Nissan Leaf není auto, které si obvykle představujeme…

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím nepočítal,“ přiznal útočník

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím…

Zbrojovka přichází o svého nejlepšího střelce. Útočníka Michala Škodu dnes čekají zdravotní testy v Norsku a…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…