Carlos Ghosn: Auta bez řidiče budeme mít už v roce 2018

 

Většina výrobců plánuje uvést automobily, jejichž ovládání nebude vyžadovat řidičovu pozornost, do konce této dekády. Aliance Renault-Nissan je chystá už na rok 2018.

Mezi jednotlivými automobilkami panuje v tomto ohledu pochopitelně zdravé soupeření. Francouzsko-japonská aliance, v současnosti čtvrtý největší světový výrobce, dokonce vozidla tohoto druhu vyvíjí na dvou frontách. Existují jak prototypy „bezpilotního“ Nissanu Leaf, tak i Renaultu Zoe. Zoe, vlastně pardon, Next Two umí jet sám do 30 km/h a pochopitelně také zaparkovat. Řídí jej GPS a nezbytné kamery a snímače. Přítomnost člověka za volantem je však stále nutná, pokud vůz zrychlí nad zmíněný limit, „autopilot“ se vypne.

Orientace na elektromobily je v tomto případě logická. Auta s konvenčními motory by nebyla tou pravou ukázkou technické vyspělosti, musí se hrát i na „zelenou“ notu. Byť zrovna Renault produkci elektromobilů silně omezuje, neboť poptávka zdaleka nedosahuje původních plánů. Jsou drahé a kromě městského provozu stále nepoužitelné, jejich reálný dojezd se za skoro 130 let vývoje jen zhruba zdvojnásobil. Mají však, pravda, vyspělejší techniku a menší a lehčí baterie.

Původně bylo oznámeno, že Nissan uvede svůj autonomní Leaf do (malo)sériové výroby právě ve zmíněném roce 2020. Generální ředitel Carlos Ghosn však uvedl v úterý na mítinku ACF (francouzského autoklubu) podle agentury Reuters, že technika bude připravena už o dva roky dříve. Ano, auta, ať už s diamantem, nebo vycházejícím sluncem ve znaku vyjedou na silnice v horizontu čtyř a nikoli šesti let. Kde? Ve Francii, Japonsku a USA. „Problémem není technika, ale legislativa, tedy právní předpisy. A také celá otázka odpovědnosti, která se týká pohybu těchto vozidel. Kdo má být odpovědný, když vlastně nikdo neřídí?“ řekl Ghosn doslova. Skutečně komerční prodej ale odstartuje právě až ve zmíněném roce 2020. Autonomní vozidlo testuje také Google, první prototyp byl hotov již v roce 2012 a absolvoval zkoušky v Nevadě, aktuálně jeho vývoj pokročil, postrádá volant i pedály. V srpnu 2013 se proháněla po Německu limuzína třídy S od Mercedesu, která také nepotřebovala řidičův zásah.

Podle zatím předběžně odsouhlasené nejnovější úmluvy OSN o silniční dopravě mohou dát skutečně řidiči takovýchto aut ruce z volantu. Dohoda byla vypracována letos v dubnu. Změnu prosadily německé, italské a francouzské automobilky, neboť zejména ty, které vyrábějí dražší vozy, si stěžovaly na to, že jim v tomto směru dávají „na frak“ Spojené státy. A také Asie, byť v případě Renaultu to vzhledem k propojení s Nissanem tak docela neplatí. Obě části světa ale zkrátka předběhly Evropu ve vývoji, jenže starý kontinent je stále přesvědčen, že může nabídnout autonomní auta jako první a své soupeře ze zámoří porazit. Je nutné ale v právním hledisku pokročit ještě dále a odstranit veškeré byrokratické překážky. Podle zatím posledního návrhu musí být řidič uvnitř přítomen i nadále a přijmout zpět ovládání vozidla kdykoliv. Systém se může vypnout automaticky, nebo manuálně.

Autonomní vozidla tedy již nejsou hudbou daleké budoucnosti, stávají se reálnými. Spisovatelé sci-fi si mohou mnout ruce. Co na to ale ti, které řízení stále baví, například motorističtí novináři? Situace je složitá. Taková auta jistě napomůžou bezpečnosti silničního provozu, ale my si raději řízení užíváme, lhostejno na tom, kolik má náš soukromý vůz koní. Musíme doufat, že zásoby ropy ještě pár desítek let vydrží. Ale doba bezpilotních elektromobilů, ať už napájených bateriemi či například palivovými články, nás stejně asi nemine. Jednou. Nebo je tato vize příliš katastrofická?

Psali jsme: Nissan Leaf jako auto bez řidiče představen na výstavě CEATEC

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Zeman potřetí a stále stejně Glosa Martina Čabana: Zeman potřetí a stále stejně

Prezident Miloš Zeman při projevu před Valným…

Jih Mexika zasáhlo silné zemětřesení, v metropoli se třásly domy Jih Mexika zasáhlo silné zemětřesení, v metropoli se třásly domy

Nejméně pět lidí zahynulo při zemětřesení o síle 7,4…

Hyundai už v Nošovicích vyrábí i30 N. Letos jich stihne 1450 Hyundai už v Nošovicích vyrábí i30 N. Letos jich stihne 1450

První exempláře sportovní varianty modelu i30 již vyjely…

 
Zdroj: Reuters, Motor Authority

Štítky Nissan Renault Elektromobil Technika

 

Přidat názorDiskuse: Carlos Ghosn: Auta bez řidiče budeme mít…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD "náhodou" stihne do voleb

20. - 21. října se konají parlamentní volby, a tak není…

 



Druhá generace Nissanu Leaf je tu. Dojede mnohem dále a vypadá podstatně lépe Druhá generace Nissanu Leaf je tu. Dojede mnohem dále a vypadá podstatně lépe

Vedle nových baterií pro delší dojezd nabízí druhá…

Nissan Leaf 2018: Nová generace se začíná odhalovat Nissan Leaf 2018: Nová generace se začíná odhalovat

Nissan pustil do světa první teaserový snímek nové…

 



 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Dnes 18:49

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční můra všech rodičů na vlastní kůži

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční…

Let z Británie do Austrálie neprobíhá zrovna podle Joanniných představ. Má vysokou teplotu, její devítitýdenní…

 

iSport.cz

TOP 5 gólů 7. kola: Jovovičova raketa, Houskova drzost, Hušbauerova chytrost

TOP 5 gólů 7. kola: Jovovičova raketa, Houskova…

V 7. kole HET ligy se rozstřílely Jablonec a Olomouc, které svým soupeřům nasypaly po pěti gólech. Také mají oba…

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal, chválí Švancara

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal,…

Danny? Už ukázal kvalitu a lehkost, ale brzdí ho zranění. Halil Altintop? Nic. Ruslan Rotaň? Dříč ve středu…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…