
Češi kupují stále méně automobilů
Podle zástupců Svazu dovozců automobilů stojí za červnovým propadem především letošní povodně a také vyšší prodeje v loňském roce, kdy se lidé obávali problémů s přihlašováním kvůli červencovému přechodu na nový registr vozidel. Celkově se na prvním pololetí negativně podepsala ekonomická recese a s tím související opatrnost domácností i firem, k oživení by mělo dojít ve druhém pololetí. Za celý rok pak odborníci předpovídají pokles o deset procent.
Nejprodávanější značkou byla tradičně Škoda Auto. Její odbyt ale poklesl kvůli náběhu výroby nových modelů o 18 procent na 23.826 vozů a tržní podíl se snížil na 29,5 procenta. Následuje Hyundai s poklesem o pět procent na 8067 aut a třetí skončil Volkswagen, kterému se snížil odbyt o dvě procenta na 7670 vozů.
Nejvíce zákazníci kupovali malé a mini vozy, které zaznamenaly téměř čtvrtinový podíl. Následuje nižší střední třída s 23 procenty. Celkem 27 procent vozů bylo v provedení kombi a 19 procent hatchback nebo liftback.
Nejprodávanějším modelem se stala Škoda Octavia s 8210 vozy, druhá skončila Škoda Fabia s 5430 prodanými vozidly a na třetí místo se dostala letošní novinka Škoda Rapid s 3417 auty. Následuje Hyundai i30 a Volkswagen Golf.
Prodej lehkých užitkových vozů poklesl o 11 procent na 5123 vozů. Na první místo se díky velké zakázce pro Českou poštu dostal Fiat s 1036 vozy, následuje Volkswagen se 759 prodanými auty a Ford, který zákazníkům dodal 728 automobilů.
Registrace nákladních aut se zvýšily o dvě procenta na 3683 vozů. Nejprodávanější byly značky DAF, Mercedes-Benz a MAN. Prodej autobusů klesl o tři procenta na 376 vozidel - vede SOR před Irisbusem a Solarisem.
Prodej motocyklů rostl o necelé jedno procento na 9657 strojů. Díky nové možnosti řídit skútry do 125 cm3 s řidičským průkazem na automobil vzrostl odbyt v této kategorii o 27 procent. První Honda prodala 1733 strojů, druhá skončila značka Maxon s 650 motocykly a třetí Yamaha s 535 stroji.