Český trh v říjnu 2015: Kia pátá, Audi v top deset
Prodeje nových automobilů na českém trhu nadále výrazně rostou, byť ne takovým tempem jako v minulých měsících. V říjnu se na českém trhu prodalo 19.658 nových aut, což je o 10,5 % více než před rokem. Nárůst počtu registrací za prvních deset měsíců roku však činí dokonce 19,7 %. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Nejprodávanější značkou zůstává Škoda, jejíž tržní podíl vyrostl na 34,92 %. Za všech deset měsíců roku mladoboleslavská značka drží 32,41 % trhu. Jen dva její nejprodávanější modely – Fabia a Octavia – mají na trhu podíl 22,5 %. V říjnu se nejprodávanějším vozem na trhu stala opět Fabia, která s 2.269 exempláři porazila Octavii (2.160 prodaných kusů).
Také další příčky se nemění. Za Škodou následuje Volkswagen, Hyundai a Ford. Na výsledcích Volkswagenu zatím není patrná probíhající kauza Dieselgate, jeho říjnové prodeje meziročně vzrostly o mohutných 20,55 %. Naopak Hyundai se v říjnu výsledkově propadl o 22,8 %.
Na páté místo se s 677 prodanými vozy tentokrát vyšvihla Kia, která za deset měsíců roku drží až sedmou příčku. Jihokorejská značka tentokrát porazila Opel i Dacii, a to díky jejich poklesu prodejů. Opel i Dacia zaznamenaly více než pětinový propad registrací.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 10/2015 | Meziroční změna [%] | Podíl na trhu [%] |
1. | Škoda | 6865 | +23,36 | 34,92 |
2. | Volkswagen | 2112 | +20,55 | 10,74 |
3. | Hyundai | 1683 | -22,80 | 8,56 |
4. | Ford | 1284 | +22,52 | 6,53 |
5. | Kia | 677 | +19,61 | 3,44 |
6. | Dacia | 676 | -21,30 | 3,44 |
7. | Peugeot | 619 | +4,74 | 3,15 |
8. | Renault | 600 | +18,58 | 3,05 |
9. | Seat | 589 | +37,30 | 3,00 |
10. | Audi | 482 | +45,18 | 2,45 |
11. | Opel | 470 | -26,45 | 2,39 |
12. | Toyota | 443 | +7,26 | 2,25 |
13. | BMW | 420 | +23,17 | 2,14 |
14. | Citroën | 393 | -3,91 | 2,00 |
15. | Mercedes-Benz | 358 | +12,93 | 1,82 |
16. | Nissan | 341 | +39,18 | 1,73 |
17. | Suzuki | 283 | +8,85 | 1,44 |
18. | Fiat | 275 | +28,50 | 1,40 |
19. | Mazda | 207 | -2,83 | 1,05 |
20. | Mitsubishi | 172 | -16,5 | 0,87 |
- | CELKEM | 19658 | +10,49 | - |
Změny v pořadí najdeme i na dalších příčkách. Audi minulý měsíc vyskočilo na 10. místo a stalo se tak nejprodávanější luxusní značkou na českém trhu. Toyota pak tentokrát skončila dvanáctá, díky čemuž obdržela titul nejprodávanější japonské značky v ČR. Při započtení výsledků za uplynulých deset měsíců roku tyto tituly náleží BMW, respektive Nissanu.
V prvních deseti měsících roku se na českém trhu výrazně dařilo značkám koncernu VW Group. Seat si pomohl o 11,8 %, Volkswagen o bezmála 34 % a Audi dokonce o 42,7 %. Prodeje naopak nadále klesají značkám koncernu PSA – Peugeotu o 1,5 %, Citroënu dokonce o 12,6 %. Suzuki hlásí takřka devítiprocentní pokles. Hyundai pak zůstává na stejné úrovni jako loni.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 1-10/2015 | Meziroční změna [%] | Podíl na trhu [%] |
1. | Škoda | 61789 | +27,87 | 32,41 |
2. | Volkswagen | 20232 | +33,90 | 10,61 |
3. | Hyundai | 16119 | +0,84 | 8,45 |
4. | Ford | 12742 | +23,15 | 6,68 |
5. | Dacia | 8330 | +14,03 | 4,37 |
6. | Opel | 6896 | +20,45 | 3,62 |
7. | Kia | 6406 | +17,00 | 3,36 |
8. | Renault | 6093 | +19,24 | 3,20 |
9. | Peugeot | 5977 | -1,50 | 3,13 |
10. | Seat | 5872 | +11,76 | 3,08 |
11. | BMW | 4673 | +17,06 | 2,45 |
12. | Citroën | 4126 | -12,58 | 2,16 |
13. | Audi | 4090 | +42,66 | 2,15 |
14. | Nissan | 4047 | +72,21 | 2,12 |
15. | Mercedes-Benz | 3773 | +21,16 | 1,98 |
16. | Toyota | 3583 | +8,84 | 1,88 |
17. | Fiat | 2804 | +23,80 | 1,47 |
18. | Mazda | 2144 | +9,28 | 1,12 |
19. | Mitsubishi | 2049 | +51,89 | 1,07 |
20. | Suzuki | 1848 | -8,79 | 0,97 |
- | CELKEM | 190668 | +19,72 | - |
Zajímavým ukazatelem jsou též prodeje soukromým osobám. Tři čtvrtiny automobilů totiž v Česku kupují firmy. Nejprodávanější značkou je i v tomto případě Škoda, za ní ale následuje Hyundai a Dacia. Volkswagen je v prodejích soukromníkům pátý, Ford dokonce až jedenáctý.
Hodně na rodiny cílí korejské značky, skoro polovinu prodejů Kie a Hyundaie tvoří právě soukromé osoby. Vůbec největší podíl na prodejích mají soukromníci u Mitsubishi, přes 65 % prodaných aut. Více než půlku prodejů drží soukromníci také u Suzuki, naopak u německé prémie je toto číslo pod 10 %.
Český trh – registrace nových aut podle značek (soukromníci) | |||
Poř. | Značka | Prodeje soukromníkům v 1-10/2015 | Podíl na celkových prodejích [%] |
1. | Škoda | 13002 | 21,04 |
2. | Hyundai | 7546 | 46,81 |
3. | Dacia | 3435 | 41,24 |
4. | Kia | 3056 | 47,71 |
5. | Volkswagen | 2379 | 11,76 |
6. | Opel | 2271 | 32,93 |
7. | Peugeot | 2165 | 36,22 |
8. | Renault | 1935 | 31,76 |
9. | Toyota | 1731 | 48,31 |
10. | Citroën | 1511 | 36,62 |
11. | Ford | 1394 | 10,94 |
12. | Mitsubishi | 1338 | 65,30 |
13. | Suzuki | 1050 | 56,82 |
14. | Mazda | 991 | 46,22 |
15. | Nissan | 957 | 23,65 |
16. | Honda | 658 | 47,72 |
17. | Seat | 618 | 10,52 |
18. | Mercedes-Benz | 370 | 9,81 |
19. | Fiat | 317 | 11,31 |
20. | BMW | 282 | 6,03 |
- | CELKEM | 48052 | 25,20 |
Registrace lehkých užitkových automobilů vzrostly v říjnu o téměř 41 % na 1.758 vozů, což je nejlepší výsledek od dubna 2009, kdy skončila doba prodeje osobních aut vybavených mřížkou, prodávaných jako lehké užitkové. První byl minulý měsíc Peugeot, následoval Volkswagen a Fiat.