Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2015: Kia pátá, Audi v top deset

David Bureš
Diskuze (72)
Říjnové statistiky ukázaly mnohé změny v pořadí nejprodávanějších značek na českém trhu. Čtyři nejvyšší posty se ale nezměnily.

Prodeje nových automobilů na českém trhu nadále výrazně rostou, byť ne takovým tempem jako v minulých měsících. V říjnu se na českém trhu prodalo 19.658 nových aut, což je o 10,5 % více než před rokem. Nárůst počtu registrací za prvních deset měsíců roku však činí dokonce 19,7 %. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.

Nejprodávanější značkou zůstává Škoda, jejíž tržní podíl vyrostl na 34,92 %. Za všech deset měsíců roku mladoboleslavská značka drží 32,41 % trhu. Jen dva její nejprodávanější modely – Fabia a Octavia – mají na trhu podíl 22,5 %. V říjnu se nejprodávanějším vozem na trhu stala opět Fabia, která s 2.269 exempláři porazila Octavii (2.160 prodaných kusů).

Také další příčky se nemění. Za Škodou následuje Volkswagen, Hyundai a Ford. Na výsledcích Volkswagenu zatím není patrná probíhající kauza Dieselgate, jeho říjnové prodeje meziročně vzrostly o mohutných 20,55 %. Naopak Hyundai se v říjnu výsledkově propadl o 22,8 %.

Na páté místo se s 677 prodanými vozy tentokrát vyšvihla Kia, která za deset měsíců roku drží až sedmou příčku. Jihokorejská značka tentokrát porazila Opel i Dacii, a to díky jejich poklesu prodejů. Opel i Dacia zaznamenaly více než pětinový propad registrací.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje v 10/2015Meziroční změna [%]Podíl na trhu [%]
1.Škoda6865+23,3634,92
2.Volkswagen2112+20,5510,74
3.Hyundai1683-22,808,56
4.Ford1284+22,526,53
5.Kia677+19,613,44
6.Dacia676-21,303,44
7.Peugeot619+4,743,15
8.Renault600+18,583,05
9.Seat589+37,303,00
10.Audi482+45,182,45
11.Opel470-26,452,39
12.Toyota443+7,262,25
13.BMW420+23,172,14
14.Citroën393-3,912,00
15.Mercedes-Benz358+12,931,82
16.Nissan341+39,181,73
17.Suzuki283+8,851,44
18.Fiat275+28,501,40
19.Mazda207-2,831,05
20.Mitsubishi172-16,50,87
-CELKEM19658+10,49-

Změny v pořadí najdeme i na dalších příčkách. Audi minulý měsíc vyskočilo na 10. místo a stalo se tak nejprodávanější luxusní značkou na českém trhu. Toyota pak tentokrát skončila dvanáctá, díky čemuž obdržela titul nejprodávanější japonské značky v ČR. Při započtení výsledků za uplynulých deset měsíců roku tyto tituly náleží BMW, respektive Nissanu.

V prvních deseti měsících roku se na českém trhu výrazně dařilo značkám koncernu VW Group. Seat si pomohl o 11,8 %, Volkswagen o bezmála 34 % a Audi dokonce o 42,7 %. Prodeje naopak nadále klesají značkám koncernu PSA – Peugeotu o 1,5 %, Citroënu dokonce o 12,6 %. Suzuki hlásí takřka devítiprocentní pokles. Hyundai pak zůstává na stejné úrovni jako loni.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje v 1-10/2015Meziroční změna [%]Podíl na trhu [%]
1.Škoda61789+27,8732,41
2.Volkswagen20232+33,9010,61
3.Hyundai16119+0,848,45
4.Ford12742+23,156,68
5.Dacia8330+14,034,37
6.Opel6896+20,453,62
7.Kia6406+17,003,36
8.Renault6093+19,243,20
9.Peugeot5977-1,503,13
10.Seat5872+11,763,08
11.BMW4673+17,062,45
12.Citroën4126-12,582,16
13.Audi4090+42,662,15
14.Nissan4047+72,212,12
15.Mercedes-Benz3773+21,161,98
16.Toyota3583+8,841,88
17.Fiat2804+23,801,47
18.Mazda2144+9,281,12
19.Mitsubishi2049+51,891,07
20.Suzuki1848-8,790,97
-CELKEM190668+19,72-

Zajímavým ukazatelem jsou též prodeje soukromým osobám. Tři čtvrtiny automobilů totiž v Česku kupují firmy. Nejprodávanější značkou je i v tomto případě Škoda, za ní ale následuje Hyundai a Dacia. Volkswagen je v prodejích soukromníkům pátý, Ford dokonce až jedenáctý.

Hodně na rodiny cílí korejské značky, skoro polovinu prodejů Kie a Hyundaie tvoří právě soukromé osoby. Vůbec největší podíl na prodejích mají soukromníci u Mitsubishi, přes 65 % prodaných aut. Více než půlku prodejů drží soukromníci také u Suzuki, naopak u německé prémie je toto číslo pod 10 %.

Český trh – registrace nových aut podle značek (soukromníci)
Poř.ZnačkaProdeje soukromníkům v 1-10/2015Podíl na celkových prodejích [%]
1.Škoda1300221,04
2.Hyundai754646,81
3.Dacia343541,24
4.Kia305647,71
5.Volkswagen237911,76
6.Opel227132,93
7.Peugeot216536,22
8.Renault193531,76
9.Toyota173148,31
10.Citroën151136,62
11.Ford139410,94
12.Mitsubishi133865,30
13.Suzuki105056,82
14.Mazda99146,22
15.Nissan95723,65
16.Honda65847,72
17.Seat61810,52
18.Mercedes-Benz3709,81
19.Fiat31711,31
20.BMW2826,03
-CELKEM4805225,20

Registrace lehkých užitkových automobilů vzrostly v říjnu o téměř 41 % na 1.758 vozů, což je nejlepší výsledek od dubna 2009, kdy skončila doba prodeje osobních aut vybavených mřížkou, prodávaných jako lehké užitkové. První byl minulý měsíc Peugeot, následoval Volkswagen a Fiat.

David Bureš
Diskuze (72)
6. 11. 2015 20:57
Re: Hnůjdaj
ACEA [odkaz]
Samozřejmě evropská čísla za říjen ještě nejsou,ale trend je jasný.
Zmiňované trhy staré 15EU +Efta.
Stále jsou tyto trhy bohatší než země bývalého východního bloku,kam spadáme my a kde má samozřejmě Škoda navrch.Ale jako obchodník bych upřednostnil prodeje zřejmě tam,vyšší ceny,rychlejší obnova vozového parku...prostě lukrativnější.A když máš výrobní link y vytížené,ceny nastavené výše,níž můžeš jít vyždy.
Avatar - Emel
6. 11. 2015 18:23
Re: Hnůjdaj
A kde ta čísla máš? Ono left-lane má dost podobný záběr:

Austria, Belgium, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, United Kingdom.
6. 11. 2015 17:53
Re: najzaujimavejsia
Ano u koncernu není problém fleetové slevy 25-30%.
Dá se říci,že to je základ.
Jinak velké firmy mění auta co 3 roky bez ohledu na kilometrový proběh,takže buďto to jsou křápy,nebo je nezajímá nějaké šetření na autě.
Naopak běžný drobný soukromník,když auto dobře slouží,tak ho používá více let,protože tím výrazně snížíš náklady.
6. 11. 2015 17:52
Re: Hnůjdaj
Píšu stáré země EU15+EFTA,čili západněji od nás a většinou bohatší trhy. ;-)
Avatar - Emel
5. 11. 2015 22:10
Re: Hnůjdaj
Náběh nových modelů - jakých? U Škody to bylo způsobeno třeba čekáním na kombík u Fabie a následně u Superbu, ale pokud vím, u Hyundaie nic podobného nenastalo. Je tu nový Tuscon, ale ten naopak zajistil růst.

Celoevropsky má letos Hyundai +6,59% a Škoda +6,91% (1-9), 343t vs. 438t.