Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

České motocykly na Dakaru 2015: Bude nás pět!

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Dobrou zprávou pro české fanoušky je bezpochyby skutečnost, že ve srovnání s předchozími roky se rozrostla účast českých závodníků na motocyklech.

Ostřílené borce Davida Pabišku a Jana Veselého doplní nováčci na Dakaru, ale jinak velmi zkušení jezdci endura Zdeněk Gottvald a Milan Engel, který by měl jet s Pabiškou v barvách týmu MRG-SP MOTO. Matador David Pabiška má před sebou již devátý start na dakarské rallye a pokusí se ještě zlepšit výsledek z letošního ročníku, který uzavřel celkově osmnáctý a pátý v kategorii amatérů.

Dalším nováčkem na Dakaru bude Ondřej Klymčiw, který kdysi jezdil dragstery a až později přešel k dálkovým rally. Všichni Češi osedlají stroje KTM, kromě Gottvalda, který pojede na Husqvarně. Na startu bohužel nebude veterán Josef Macháček, pětinásobný vítěz kategorie čtyřkolek. Vinou problémům s elektronikou nestačil připravit svou buggy MD Optimus.

Nejvýraznější osobou mezi pěti českými motocyklovými jezdci ve startovní listině je bezpochyby David Pabiška, kterého čeká už devátý start na Dakaru. Pojede stejně jako v ročníku 2014 v týmu MRG SP MOTO, v jehož barvách vybojoval nejhodnotnější výsledek kariéry. V absolutním pořadí skončil osmnáctý a pátý v amatérské kategorii.

Letos má k dispozici zcela novou motorku KTM 450 Rally Replica. Koncepce jednoválcového čtyřtaktu o objemu 449 cm3 vychází ze závodu typu enduro, zatímco předchozí modely byly postavené na bázi motokrosového stroje. Rám je z uhlíkatých vláken, motor má přímý vstřik a stroj disponuje šestistupňovou převodovkou. „Má o několik centimetrů nižší těžiště a se všemi novinkami by měla být celkově obratnější,“ tvrdí Pabiška.

A co je pro závodníka při jízdě na motocyklu nejdůležitější? „Musíte řídit, sledovat terén a u toho ještě současně číst navigaci. Říkám, že si člověk musí najít svoji gymnastiku, aby si nedal do huby,“ vysvětluje Pabiška a připomíná: „Rád bych zopakoval svůj poslední výsledek, a když budu mít trochu štěstí, můžu být zase hodně vysoko.“

V předešlém ročníku mu byl parťákem Slovák Štefan Svitko , letos bude mít Milana Engela. „Už dříve jsme měli v hlavě myšlenku mít v týmu vedle velice zkušeného Davida Pabišky mladého českého jezdce. To, že z týmu vypadl Štefan Svitko, jsme nezavinili ani mi, ani Štefan, ale bylo to rozhodnutí Slovnaftu. Rozhodnutí, že si vybereme Milana Engela padlo už minulý rok před odjezdem na Dakar 2014. Kdo by mohl být tím pravým do těchto podmínek, se pochopitelně konzultovalo s Davidem, protože jak známo, na Dakaru to není pouze o omotané pravačce kolem plynové rukojeti, ale hlavně o navigačních schopnostech a vytrvalosti,“ říká Ervin Krajčovič, manažer týmu MRG SP MOTO.

Pabiška se ukázal jako nezištný parťák, protože jednou až dvakrát týdně dával Engelovi navigační školení. Oba závodníci pojedou na strojích KTM. David sedlá nejnovější techniku a Milan loňský karburátorový model, se kterým se do cíle podíval David. Z pohledu manažera byla i letos KTM jasnou volbou. „Jejich servis je jednoznačně špičkový. Máme zakoupenu servisní kartu, která nás opravňuje fasovat materiál, využívat servisní zázemí a u „patnáctkového“ modelu využívat tovární diagnostiky a spolupracovat s továrními mechaniky,“ pochvaluje si Krajčovič spolupráci s rakouskou značkou.

A co si přeje bývalý úspěšný jezdec a výborný manažer do blížícího se ročníku? „Jedeme závodit, ale říkal jsem to už minulý rok, kdy jsem nevěděl do čeho jdu. Chci hlavně všechny ve zdraví přivézt domu! Říká se to každý rok a může to znít jako otřepaná fráze, ale to je to nejdůležitější. Přál bych si, aby David opakoval umístění v nejlepší dvacítce a aby to Milan dotáhl do cílové rampy. Pokud se tohle povede, tak si troufám říct, že jsme splnili dakarský cíl na sto procent,“ dodává šéf MRG SP MOTO.

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)