Český trh v listopadu 2018: Pád pokračuje, Octavia ztratila titul nejprodávanějšího auta
Evropský trh s novými automobily letos nezažívá příliš dobré období. V září v platnost vstoupily nové emisní normy, na něž nebyly všichni výrobci dobře připraveni, a tak najednou na podzim neměli co prodávat – kvůli tomu, že velkou část modelů neměli homologovány. Situace ovlivňuje také české prodeje, registrace nových aut u nás od září klesají.
Platilo to i v listopadu, ze statistik Svazu dovozců automobilů vyplývá, že 19.283 registrovaných aut je o výrazných 15,9 % méně než před rokem. Trend tak pokračuje, v září české registrace spadly o 28,1 %, v říjnu o 15,0 %.
Stojí za tím nepochybně omezená nabídka automobilek, které musely vyškrtat některé motory z modelové palety, protože ještě nejsou homologovány podle nových pravidel. Výrobci měli málo času se na nové normy připravit, dozvěděli se o nich jen 14 měsíců před zahájením platnosti, což kvůli časové náročnosti nové homologaci nemohli všichni stihnout
Podzimní pád tak už ovlivnil celoroční statistiky. Pokud v prosinci nedojde k výraznému nárůstu registrací, je jasné, že letošní výsledky budou horší než loni. Za jedenáct měsíců roku bylo u nás registrováno 246.771 automobilů, o 1,9 % méně než před rokem.
Pokles prodejů je samozřejmě patrný i na výsledcích jednotlivých značek. V listopadové top 10 jsou jen čtyři značky, kterým měsíční registrace meziročně vzrostly. Jedná se o Dacii (+40,7 %), Toyotu (+20,9 %), Peugeot (+5,4 %) a Mercedes-Benz (+7,8 %), které podle všeho byly řádně připraveny na nové emisní normy.
Pokles pak ovlivnil i pořadí na nejvyšších místech. Na druhou příčku mezi značkami se tentokrát vyšvihl Hyundai, a to přestože jeho 1.580 registrovaných vozů je o 16,8 % méně než před rokem. Jeho rival, Volkswagen, si totiž pohoršil ještě výrazněji, 1.535 registrovaných vozů je 30% pokles. Nejvýše každopádně zůstává domácí Škoda, 7.102 evidovaných automobilů bylo o 6,1 % méně než před rokem.
Ford se tentokrát musel spokojit až s osmou příčkou mezi značkami, 672 registrovaných vozů byl pokles o 59,4 %. Podobně je na tom celkově desátý Renault, 565 registrovaných aut bylo o 43,3 % méně. Takový Fiat kvůli poklesu o 25,4 % vypadl z nejlepší dvacítky značek, 129 evidovaných aut mu vyneslo 21. příčku.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace v 11/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 7102 | -6,1 | 36,83 |
2. | Hyundai | 1580 | -16,8 | 8,19 |
3. | Volkswagen | 1535 | -30,0 | 7,96 |
4. | Dacia | 1244 | +40,7 | 6,45 |
5. | Toyota | 840 | +20,9 | 4,36 |
6. | Peugeot | 807 | +5,4 | 4,19 |
7. | Kia | 722 | -6,6 | 3,74 |
8. | Ford | 672 | -59,4 | 3,48 |
9. | Mercedes-Benz | 662 | +7,8 | 3,43 |
10. | Renault | 565 | -43,3 | 2,93 |
11. | Citroën | 468 | -4,7 | 2,43 |
12. | BMW | 344 | -38,6 | 1,78 |
13. | Opel | 333 | -50,7 | 1,73 |
14. | Seat | 318 | -42,1 | 1,65 |
15. | Nissan | 310 | -34,3 | 1,61 |
16. | Suzuki | 270 | -8,5 | 1,4 |
17. | Mazda | 255 | -14,1 | 1,32 |
18. | Volvo | 224 | +34,1 | 1,16 |
19. | Audi | 158 | -56,5 | 0,82 |
20. | Honda | 150 | -11,2 | 0,78 |
- | CELKEM | 19283 | -15,9 | - |
Měnilo se i pořadí modelů. Nejžádanějším vozem se v listopadu stala Škoda Fabia, jejíchž 1.909 kusů překonalo 1.723 exemplářů Škody Octavia, tradiční jedničky na českém trhu. Jestliže registrace malé Škodovky meziročně poskočily o 4,5 %, Octavia hlásí 28% pád. Třetí příčku obsadila tentokrát Škoda Kodiaq, se svými 1.168 kousky odsunula Rapid na čtvrtou příčku (1.103 kusů).
Také v pořadí nejlepších modelů je znatelný pád registrací. Hyundai Tucson se propadlo o 31,9 %, Volkswagen Passat o 42,1 % a Volkswagen Golf dokonce o 50 %. Naopak Toyota Yaris si polepšila o 19,8 %, Dacia Logan o 38,1 % a již zmíněná Škoda Kodiaq o 125 %.
Český trh – registrace nových aut podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace v 11/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Fabia | 1909 | +4,5 | 9,9 |
2. | Škoda Octavia | 1723 | -28,0 | 8,9 |
3. | Škoda Kodiaq | 1168 | +125,1 | 6,1 |
4. | Škoda Rapid | 1103 | -16,3 | 5,7 |
5. | Hyundai i30 | 701 | -3,4 | 3,6 |
6. | Dacia Duster | 541 | +29,4 | 2,8 |
7. | Škoda Superb | 509 | -12,1 | 2,6 |
8. | Škoda Karoq | 466 | -15,3 | 2,4 |
9. | Hyundai Tucson | 333 | -31,9 | 1,7 |
10. | Volkswagen Golf | 332 | -50,0 | 1,7 |
11. | Dacia Sandero | 288 | +74,6 | 1,5 |
12. | Kia Ceed | 283 | -2,8 | 1,5 |
13. | Nissan Qashqai | 253 | -26,0 | 1,3 |
14. | Peugeot 2008 | 248 | +15,9 | 1,3 |
15. | Renault Clio | 226 | +0,4 | 1,2 |
16. | Hyunda ix20 | 216 | -29,4 | 1,1 |
17. | Dacia Logan | 214 | +38,1 | 1,1 |
18. | Volkswagen Passat | 206 | -42,1 | 1,1 |
19. | Toyota Yaris | 194 | +19,8 | 1,0 |
20. | Škoda Citigo | 188 | -35,8 | 1,0 |
Po jedenácti měsících zůstává nejžádanější značkou na českém trhu domácí Škoda, 79.748 registrovaných aut je dokonce mírný meziroční nárůst o 1,5 %. Druhý zůstává Volkswagen, 23.091 kusů je však o 8,3 % méně než před rokem. Nejlepší trojku uzavírá Hyundai. Čtvrtou příčku drží Dacia, s nárůstem o 7,9 %, Ford je pátý, s 21% meziročním pádem.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 1-11/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 79748 | +1,5 | 32,32 |
2. | Volkswagen | 23091 | -8,3 | 9,36 |
3. | Hyundai | 19288 | -2,9 | 7,82 |
4. | Dacia | 14086 | +7,9 | 5,71 |
5. | Ford | 12214 | -21,0 | 4,95 |
6. | Peugeot | 10116 | +26,5 | 4,1 |
7. | Kia | 9842 | +15,1 | 3,99 |
8. | Renault | 9305 | -6,4 | 3,77 |
9. | Toyota | 9182 | +20,2 | 3,72 |
10. | Mercedes-Benz | 6617 | -16,4 | 2,68 |
11. | Citroën | 6457 | +24,9 | 2,62 |
12. | Seat | 5865 | -18,2 | 2,38 |
13. | Opel | 5606 | -23,8 | 2,27 |
14. | BMW | 5490 | -20,0 | 2,22 |
15. | Nissan | 5279 | -7,6 | 2,14 |
16. | Suzuki | 4298 | +28,0 | 1,74 |
17. | Mazda | 3069 | +0,8 | 1,24 |
18. | Audi | 2674 | -35,9 | 1,08 |
19. | Mitsubishi | 2131 | +1,0 | 0,86 |
20. | Fiat | 2053 | -26,1 | 0,83 |
- | CELKEM | 246771 | -1,9 | - |