Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v pololetí 2017: Kolik se už u nás letos prodalo aut?

David Bureš
Diskuze (39)
Desítku nejprodávanějších značek na českém trhu uzavírá Toyota. Mezi nejlepšími zůstává i Mercedes-Benz.

Polovina roku 2017 je za námi, a tak nastává čas zveřejnit prodejní statistiky nových aut za první pololetí. Pohled je to pozitivní, protože za prvních šest měsíců roku 2017 bylo u nás registrováno 144.451 nových aut, o 8,8 % více než před rokem. Informoval o tom Svaz dovozců automobilů.

Nejúspěšnější značkou na trhu zůstává samozřejmě domácí Škoda, její tržní podíl však meziročně mírně klesnul, z 32,9 % na 31,3 %. Její prodeje ale vzrostly, o 3,6 % na 45.232 vozů. Ve srovnání s konkurencí je nárůst mladoboleslavské značky nižší, na což měl mimo jiné vliv nástup modernizované verze klíčového modelu Octavia, což statistiky vždy ovlivní.

Druhý Volkswagen roste výrazněji, jeho 15.241 aut je o 17,9 % více než před rokem. Třetí pak zůstává Hyundai s 10.847 vozy (+3,7 %).

Bodují také členové aliance Renault-Nissan. Jejím nejlepším zástupcem na českém trhu je Dacia, celkově pátá s 7.572 automobily (+20,8 %), hned za ní následuje Renault s 5.770 vozy (+21,9 %). Roste také Nissan, o 21,6 %, v celkovém pořadí značek je čtrnáctý.

V top 10 značek zůstává Mercedes-Benz, kterému se v poslední době nejen u nás hodně daří. Patří mu devátá příčka, 4.554 registrovaných aut je o 31,7 % více než před rokem. Nejlepší desítku uzavírá Toyota, která hlásí z nejlepší dvacítky značek vůbec nejvyšší nárůst, a to o 68,3 %!

Na konci dvacítky nejlepších značek na trhu jsou Mazda a Mitsubishi, které zároveň spojuje fakt, že jejich prodeje meziročně klesly. Hlavně u třech diamantů je pokles o 12,8 % výrazný.

Zajímavý je pohled i mezi nejmenší značky. Třeba Lada za první pololetí hlásí 102 registrovaných aut (+112 %), což je takřka stejně jako u hojně propagované Alfy Romeo (120 registrací, meziročně +62,2 %). Americký výrobce elektromobilů Tesla u nás zaznamenal 43 registrovaných aut, zatímco třeba Ferrari 23 aut a Lamborghini osm, což je stejně jako u Aston Martinu.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje v 1-6/2017 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda45232+3,631,31
2.Volkswagen15241+17,910,55
3.Hyundai10847+3,77,51
4.Ford8596+14,75,95
5.Dacia7572+20,85,24
6.Renault5770+21,93,99
7.Kia4776+3,13,31
8.Peugeot4691+2,83,25
9.Mercedes-Benz4554+31,73,15
10.Toyota4291+68,32,97
11.Seat4254+5,22,94
12.Opel4186-3,02,9
13.BMW3708+13,72,57
14.Nissan3082+21,62,13
15.Citroën2974+3,42,06
16.Audi2487-23,91,72
17.Fiat1845+11,81,28
18.Suzuki1807+17,01,25
19.Mazda1637-3,31,13
20.Mitsubishi1209-12,80,84
-CELKEM144451+8,8-

Pokud se však na statistiky podíváme z pohledu nikoliv celkových prodejů, ale z pohledu prodejů soukromým zákazníkům, pořadí nejlepších se výrazně promění. Firmy totiž u nás kupují 74,8 % registrovaných aut, přičemž preference značek se ve srovnání s rodinami zásadně liší.

Nejvýše zůstává Škoda, 7.545 aut registrovaných soukromníky je však jen 16,7 % z jejích celkových prodejů. To u druhého Hyundaie prodeje soukromníkům tvoří 47 % jeho celkových registrací. Podobně jsou na tom i třetí Dacia a čtvrtá Toyota. Mezi nejlepšími je také Kia a Opel, zatímco třeba Ford je až jedenáctý. Právě u něj nemají prodeje soukromníkům takový podíl, tvoří jen 14,7 % jeho prodejů. Podobně je na tom i Volkswagen (pouze 9,7 %) nebo Seat (15,2 %). Naprostou většinu aut prodávají firmám též BMW nebo Mercedes-Benz.

Český trh – registrace nových aut soukromníkům podle značek
Poř.ZnačkaProdeje soukromníkům v 1-6/2017 [ks]Podíl na celkových prodejích [%]
1.Škoda754516,68
2.Hyundai510047,02
3.Dacia358447,33
4.Toyota205347,84
5.Kia202442,38
6.Opel185044,19
7.Peugeot182138,82
8.Renault165928,75
9.Volkswagen14709,65
10.Citroën133444,86
11.Ford126414,70
12.Suzuki121167,02
13.Mazda87953,7
14.Mitsubishi76062,86
15.Nissan69322,49
16.Seat64715,21
17.Honda58656,62
18.Fiat46625,26
19.Mercedes-Benz3838,41
20.BMW2747,39
-CELKEM36340-

A jak byl na tom český trh v červnu? Po květnovém nárůstu o bezmála 11 % na rekordních 27.009 automobilů se růst podle očekávaní zpomalil. Výsledných 26.634 registrovaných vozů je ale také parádní číslo, o 3,6 % vyšší než před rokem.

I přes meziroční nárůst si však množství značek minulý měsíc pohoršilo. V červnu prodeje klesly Volkswagenu (-8,6 %), Fordu (-15,9 %), Opelu (-18,6 %) i Audi (-28,8 %). Kvůli tomu se Hyundai vyšvihlo na druhou příčku mezi značkami a Dacia obsadila čtvrté místo. Nejvýše je každopádně Škoda, jejíchž 8.511 aut je o 7,4 % více než v červnu 2016.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje v 6/2017 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda8551+7,432,11
2.Hyundai2457+6,09,23
3.Volkswagen2335-8,68,77
4.Dacia1677+54,36,3
5.Ford1297-15,94,87
6.Renault1072+2,84,02
7.Kia855-2,83,21
8.Mercedes-Benz846+20,53,18
9.Opel843-18,63,17
10.Peugeot798+19,63,00
11.Toyota764+34,52,87
12.BMW663-5,22,49
13.Citroën642+11,72,41
14.Seat617+4,92,32
15.Nissan572-13,72,15
16.Audi416-28,81,56
17.Fiat336-11,11,26
18.Suzuki311+9,11,17
19.Mazda310+18,81,16
20.Mitsubishi272-18,11,02
-CELKEM26634+3,6-

David Bureš
Diskuze (39)
5. 7. 2017 22:19
Re: k čemu je statistika ....
No v tomto případě to mohly být třeba bonusy za prodej apod to už by dávalo smysl.
Avatar - Jopino
5. 7. 2017 10:50
Re: Tesla
Tady jde o barvu a kola, a ne o vypíchnutí nejmíň zajímavého úhlu pohledu na auto :-) Posuň to o dvě fotky doprava ;-)
5. 7. 2017 10:31
Re: Tesla
Také jsem se až lekl. Říkal jsem si, že jsem tak špatnou fotku C-HR snad ještě neviděl.
5. 7. 2017 10:17
Re: k čemu je statistika ....
Je třeba rozlišovat, o čem se bavíme. Statistiky, které normálně sledujeme my, by měly být z registrací. V ČR je tomu tak určitě. U dat JATO nebo ACEA si nejsem jistý. Nezávislé weby se statistikami by měly sbírat data z jednotlivých států a mělo by to být z registrací (stát snad nic jiného nesleduje).

Tady šlo o to, že francouzský dovozce hlásil automobilce auta jako dodaná (tedy dodaná zákazníkovi), když dodaná (ještě) nebyla. S těmito čísly (vyrobená/ dodaná) se setkáš ve zprávách pro investory. Nemohli dodat něco, co jim automobilka vůbec neposlala, a nechat si je určitě nechtěli. Hlásili to tedy předčasně, asi aby v Německu neviděli, kolik aut jim stojí na skladě a vylepšili tak svůj obraz. Těžko říct, jakou používali logiku, ale bylo by pochopitelné, kdyby to dělali u ležáků. Když je tam to auto příliš dlouho, plácnu dva měsíce, tak ho na papíře prodají, ale ve skutečnosti ho můžou prodat až za čtyři, nebo třeba rok a půl.

Přišli na to právě tak, že ta auta byla nahlášena jako dodaná, ale nebyla registrovaná. V "našich" statistikách tedy (předčasně) nebyla.
Avatar - Stephen
5. 7. 2017 05:47
Re: Tesla
Ke dni zavedení vozidla do evidence, tedy dnem, kdy je mu přidělena na příslušném úřadě RZ.