Český trh v pololetí 2017: Kolik se už u nás letos prodalo aut?
Polovina roku 2017 je za námi, a tak nastává čas zveřejnit prodejní statistiky nových aut za první pololetí. Pohled je to pozitivní, protože za prvních šest měsíců roku 2017 bylo u nás registrováno 144.451 nových aut, o 8,8 % více než před rokem. Informoval o tom Svaz dovozců automobilů.
Nejúspěšnější značkou na trhu zůstává samozřejmě domácí Škoda, její tržní podíl však meziročně mírně klesnul, z 32,9 % na 31,3 %. Její prodeje ale vzrostly, o 3,6 % na 45.232 vozů. Ve srovnání s konkurencí je nárůst mladoboleslavské značky nižší, na což měl mimo jiné vliv nástup modernizované verze klíčového modelu Octavia, což statistiky vždy ovlivní.
Druhý Volkswagen roste výrazněji, jeho 15.241 aut je o 17,9 % více než před rokem. Třetí pak zůstává Hyundai s 10.847 vozy (+3,7 %).
Bodují také členové aliance Renault-Nissan. Jejím nejlepším zástupcem na českém trhu je Dacia, celkově pátá s 7.572 automobily (+20,8 %), hned za ní následuje Renault s 5.770 vozy (+21,9 %). Roste také Nissan, o 21,6 %, v celkovém pořadí značek je čtrnáctý.
V top 10 značek zůstává Mercedes-Benz, kterému se v poslední době nejen u nás hodně daří. Patří mu devátá příčka, 4.554 registrovaných aut je o 31,7 % více než před rokem. Nejlepší desítku uzavírá Toyota, která hlásí z nejlepší dvacítky značek vůbec nejvyšší nárůst, a to o 68,3 %!
Na konci dvacítky nejlepších značek na trhu jsou Mazda a Mitsubishi, které zároveň spojuje fakt, že jejich prodeje meziročně klesly. Hlavně u třech diamantů je pokles o 12,8 % výrazný.
Zajímavý je pohled i mezi nejmenší značky. Třeba Lada za první pololetí hlásí 102 registrovaných aut (+112 %), což je takřka stejně jako u hojně propagované Alfy Romeo (120 registrací, meziročně +62,2 %). Americký výrobce elektromobilů Tesla u nás zaznamenal 43 registrovaných aut, zatímco třeba Ferrari 23 aut a Lamborghini osm, což je stejně jako u Aston Martinu.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 1-6/2017 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 45232 | +3,6 | 31,31 |
2. | Volkswagen | 15241 | +17,9 | 10,55 |
3. | Hyundai | 10847 | +3,7 | 7,51 |
4. | Ford | 8596 | +14,7 | 5,95 |
5. | Dacia | 7572 | +20,8 | 5,24 |
6. | Renault | 5770 | +21,9 | 3,99 |
7. | Kia | 4776 | +3,1 | 3,31 |
8. | Peugeot | 4691 | +2,8 | 3,25 |
9. | Mercedes-Benz | 4554 | +31,7 | 3,15 |
10. | Toyota | 4291 | +68,3 | 2,97 |
11. | Seat | 4254 | +5,2 | 2,94 |
12. | Opel | 4186 | -3,0 | 2,9 |
13. | BMW | 3708 | +13,7 | 2,57 |
14. | Nissan | 3082 | +21,6 | 2,13 |
15. | Citroën | 2974 | +3,4 | 2,06 |
16. | Audi | 2487 | -23,9 | 1,72 |
17. | Fiat | 1845 | +11,8 | 1,28 |
18. | Suzuki | 1807 | +17,0 | 1,25 |
19. | Mazda | 1637 | -3,3 | 1,13 |
20. | Mitsubishi | 1209 | -12,8 | 0,84 |
- | CELKEM | 144451 | +8,8 | - |
Pokud se však na statistiky podíváme z pohledu nikoliv celkových prodejů, ale z pohledu prodejů soukromým zákazníkům, pořadí nejlepších se výrazně promění. Firmy totiž u nás kupují 74,8 % registrovaných aut, přičemž preference značek se ve srovnání s rodinami zásadně liší.
Nejvýše zůstává Škoda, 7.545 aut registrovaných soukromníky je však jen 16,7 % z jejích celkových prodejů. To u druhého Hyundaie prodeje soukromníkům tvoří 47 % jeho celkových registrací. Podobně jsou na tom i třetí Dacia a čtvrtá Toyota. Mezi nejlepšími je také Kia a Opel, zatímco třeba Ford je až jedenáctý. Právě u něj nemají prodeje soukromníkům takový podíl, tvoří jen 14,7 % jeho prodejů. Podobně je na tom i Volkswagen (pouze 9,7 %) nebo Seat (15,2 %). Naprostou většinu aut prodávají firmám též BMW nebo Mercedes-Benz.
Český trh – registrace nových aut soukromníkům podle značek | |||
Poř. | Značka | Prodeje soukromníkům v 1-6/2017 [ks] | Podíl na celkových prodejích [%] |
1. | Škoda | 7545 | 16,68 |
2. | Hyundai | 5100 | 47,02 |
3. | Dacia | 3584 | 47,33 |
4. | Toyota | 2053 | 47,84 |
5. | Kia | 2024 | 42,38 |
6. | Opel | 1850 | 44,19 |
7. | Peugeot | 1821 | 38,82 |
8. | Renault | 1659 | 28,75 |
9. | Volkswagen | 1470 | 9,65 |
10. | Citroën | 1334 | 44,86 |
11. | Ford | 1264 | 14,70 |
12. | Suzuki | 1211 | 67,02 |
13. | Mazda | 879 | 53,7 |
14. | Mitsubishi | 760 | 62,86 |
15. | Nissan | 693 | 22,49 |
16. | Seat | 647 | 15,21 |
17. | Honda | 586 | 56,62 |
18. | Fiat | 466 | 25,26 |
19. | Mercedes-Benz | 383 | 8,41 |
20. | BMW | 274 | 7,39 |
- | CELKEM | 36340 | - |
A jak byl na tom český trh v červnu? Po květnovém nárůstu o bezmála 11 % na rekordních 27.009 automobilů se růst podle očekávaní zpomalil. Výsledných 26.634 registrovaných vozů je ale také parádní číslo, o 3,6 % vyšší než před rokem.
I přes meziroční nárůst si však množství značek minulý měsíc pohoršilo. V červnu prodeje klesly Volkswagenu (-8,6 %), Fordu (-15,9 %), Opelu (-18,6 %) i Audi (-28,8 %). Kvůli tomu se Hyundai vyšvihlo na druhou příčku mezi značkami a Dacia obsadila čtvrté místo. Nejvýše je každopádně Škoda, jejíchž 8.511 aut je o 7,4 % více než v červnu 2016.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 6/2017 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 8551 | +7,4 | 32,11 |
2. | Hyundai | 2457 | +6,0 | 9,23 |
3. | Volkswagen | 2335 | -8,6 | 8,77 |
4. | Dacia | 1677 | +54,3 | 6,3 |
5. | Ford | 1297 | -15,9 | 4,87 |
6. | Renault | 1072 | +2,8 | 4,02 |
7. | Kia | 855 | -2,8 | 3,21 |
8. | Mercedes-Benz | 846 | +20,5 | 3,18 |
9. | Opel | 843 | -18,6 | 3,17 |
10. | Peugeot | 798 | +19,6 | 3,00 |
11. | Toyota | 764 | +34,5 | 2,87 |
12. | BMW | 663 | -5,2 | 2,49 |
13. | Citroën | 642 | +11,7 | 2,41 |
14. | Seat | 617 | +4,9 | 2,32 |
15. | Nissan | 572 | -13,7 | 2,15 |
16. | Audi | 416 | -28,8 | 1,56 |
17. | Fiat | 336 | -11,1 | 1,26 |
18. | Suzuki | 311 | +9,1 | 1,17 |
19. | Mazda | 310 | +18,8 | 1,16 |
20. | Mitsubishi | 272 | -18,1 | 1,02 |
- | CELKEM | 26634 | +3,6 | - |