Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v pololetí 2017 podle tříd: Yeti zůstává jedničkou, daří se Cliu

David Bureš
Diskuze (40)
Na prvních příčkách v jednotlivých segmentech se nic výrazného nestalo, vedou zástupci Škody, Mercedes-Benzu, BMW a Hyundaie.

Polovina roku 2017 je za námi, a tak je ideální čas podívat se na dosavadní prodeje nových automobilů na českém trhu. Po souhrnných statistikách se podíváme na jednotlivé segmenty. Nejprodávanějším vozem v Česku každopádně podle statistik Svazu dovozců automobilů zůstává Škoda Octavia, a to přestože meziročně její prodeje klesly.

Nejprodávanější kategorií zůstává stále nižší střední třída. Na druhé příčce jsou už SUV, avšak jen proto, že zástupci kategorie nejsou rozděleny podle velikosti do několika tříd jako u konvenčních aut. Stále zajímavé jsou pro české zákazníky MPV, která spolu s osobními dodávkami překonávají v prodejích vozy střední třídy. Podobně jako u SUV ale ani MPV nejsou rozdělena podle velikosti, což by statistiky zpřesňovalo.

Důležitou změnou preferencí je nicméně rostoucí zájem o benzinové motory na úkor těch naftových. Jestliže auta se zážehovým motorem v pololetí 2016 tvořily 53,9 % celkových prodejů, letos je to už 57,3 %, zatímco podíl automobilů se vznětovým agregátem za stejnou dobu klesl z 43,3 % na 39,2 %. Že by se přece jen blížil konec nafty v osobních vozech?

Z hlediska barev karoserie je nejoblíbenější bílá, 29,2 % registrovaných aut mělo tento odstín. Poté následuje šedá (22,5 %), modrá (14 %) a černá (11,8 %). Nejvíce automobilů pak bylo samozřejmě registrováno v Praze, a to 43 % z celkového počtu. Následují Středočeský kraj (10,6 %) a Jihomoravský kraj (8,8 %).

Minivozy

Zájem českých zákazníků o minivozy mírně klesá, což je patrné i na statistikách, tři z pěti nejlepších v segmentu si meziročně počtem registrovaných kousků pohoršily. Hyundai i10 je na tom pak takřka stejně jako loni (rozdíl pěti kusů), zatímco Kia Picanto těží z nástupu nové generace. Hodně se pak daří letošní novince v podobě Suzuki Ignis, které už je za pololetí šestým nejprodávanějším minivozem na trhu se 134 registrovanými kousky. Nejvýše zůstává Škoda Citigo, jejíž pololetní prodeje nicméně meziročně mírně poklesly z 1.478 na 1.464 kusů.

Nejprodávanější minivozy
Poř. Model Prodeje v 1-6/2017 [ks] Prodeje v 1-6/2016 [ks] Prodeje v 6/2017 [ks] Prodeje v 6/2016 [ks]
1. Škoda Citigo 1464 1478 226 219
2. Hyundai i10 800 795 172 78
3. Volkswagen Up! 229 268 24 59
4. Fiat 500 183 239 55 35
5. Kia Picanto 176 84 29 16

Malé vozy

Kategorie malých automobilů dlouhodobě patří Škodě Fabia a na tom se ani letos nic nemění. Její prodeje dokonce meziročně ještě vzrostly, a to z 11.452 na 12.265 kusů. Druhý zatím zůstává Ford Fiesta, jejích pouhých 35 registrovaných kusů v červnu ale dokazuje, že nová generace se blíží. To samé platí pro Volkswagen Polo, jehož prodeje letos výrazně klesají, z 1.706 kusů na 1.208. Na třetí příčku se naopak vyšvihl Renault Clio se 1.724 registrovanými kousky. Mezi deseti nejlepšími je i Kia Rio s 849 kusy, která se letos dočkala nové generace. Citroën C3 se pak díky mezigenerační proměně vyšvihl na dvanáctou příčku se 487 registracemi.

Nejprodávanější malé vozy
Poř. Model Prodeje v 1-6/2017 [ks] Prodeje v 1-6/2016 [ks] Prodeje v 6/2017 [ks] Prodeje v 6/2016 [ks]
1. Škoda Fabia 12265 11452 2351 2022
2. Ford Fiesta 2543 2607 35 548
3. Renault Clio 1724 1319 340 271
4. Dacia Sandero 1646 1369 520 230
5. Hyundai i20 1537 1208 278 269
6. VW Polo 1208 1706 100 306
7. Seat Ibiza 1101 1391 121 208
8. Toyota Yaris 990 813 217 204
9. Kia Rio 849 559 105 86
10. Peugeot 208 708 916 104 110

Nižší střední třída

Nejprodávanějším vozem nižší střední třídy je v Česku zároveň vůbec nejprodávanější automobil na trhu. Škodě Octavia nicméně letos prodeje zatím klesají, v prvním pololetí si pohoršila z 15.376 na 14.439 prodaných kusů, na což vedle letošního nástupu modernizované verze může mít vliv i příchod Kodiaqu, který část prodejů mohl Octavii uzmout. Druhá Škoda Rapid naopak roste, stejně jako třetí VW Golf. Naopak Hyundai i30 je na tom kvůli letošní mezigenerační výměně o něco hůře než před rokem, 3.527 registrovaných kusů je o 274 exemplářů méně než v prvním pololetí roku 2016. Mezi nejlepšími je opět také Renault Mégane, díky nárůstu o 437 vozů na 1.305 registrací je devátý.

Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Poř. Model Prodeje v 1-6/2017 [ks] Prodeje v 1-6/2016 [ks] Prodeje v 6/2017 [ks] Prodeje v 6/2016 [ks]
1. Škoda Octavia 14439 15376 2708 2935
2. Škoda Rapid 5959 5802 1167 975
3. VW Golf 3673 2971 639 611
4. Hyundai i30 3527 3801 890 1028
5. Seat Leon 2284 2177 366 290
6. Kia Cee'd 1835 1719 339 417
7. Ford Focus 1705 1722 401 381
8. Opel Astra 1317 1461 232 361
9. Renault Mégane 1305 868 212 286
10. Dacia Logan 1302 1294 339 235

Střední třída

Nejlepším automobilem ve střední třídě zůstává Škoda Superb, její prodeje ale po loňském velice úspěšném roku výrazně klesají. V prvních šesti měsících byla v Česku registrována v 4.989 kouscích, což je o 1.181 aut méně než před rokem. Druhý je celoevropský etalon střední třídy, Volkswagen Passat s 2.784 evidovanými exempláři. Mezi nejlepší patří také stárnoucí Toyota Avensis, s 292 registrovanými kusy sedmá, nejlepší desítku uzavírá Mazda 6 s 220 prodanými kusy. Zajímavé je pak pořadí na osmém a devátém místě, před Audi A4 se totiž dostala jeho sportovnější varianta, A5. Petrolheady obdivovaná Alfa Romeo Giulia je letos zatím šestnáctá, s 67 registrovanými exempláři.

Nejprodávanější vozy střední třídy
Poř. Model Prodeje v 1-6/2017 [ks] Prodeje v 1-6/2016 [ks] Prodeje v 6/2017 [ks] Prodeje v 6/2016 [ks]
1. Škoda Superb 4989 6170 996 1263
2. VW Passat 2784 2638 496 520
3. Hyundai i40 502 548 120 142
4. Ford Mondeo 441 803 73 144
5. Mercedes-Benz C 362 310 48 68
6. BMW 3 336 468 51 81
7. Toyota Avensis 292 153 26 30
8. Audi A5 271 192 32 66
9. Audi A4 240 502 28 121
10. Mazda 6 220 257 46 31

Vyšší střední třída

České prodeje Mercedes-Benzu letos rostou o bezmála 32 %, přičemž velký podíl na tom má třída E. Ta je u nás s přehledem nejprodávanějším zástupcem vyšší střední třídy, přičemž letos už dokonce překonala magickou tisícovku! Od ledna do června má na svém kontě 1.031 registrovaných kusů, bezmála čtyřikrát tolik co před rokem. Druhé je BMW 5, které si díky nové generaci meziročně polepšilo z 373 na 533 kusů, naopak stárnoucí Audi A6 klesá, z 510 exemplářů na 328. Hodně se daří Volvu S90/V90, které hlavně díky verzi V90 Cross Country za letošek hlásí už 172 registrovaných kusů.

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
*Prodeje předchůdců, Volva S80/V70/XC70
Poř. Model Prodeje v 1-6/2017 [ks] Prodeje v 1-6/2016 [ks] Prodeje v 6/2017 [ks] Prodeje v 6/2016 [ks]
1. Mercedes-Benz E 1031 269 206 49
2. BMW 5 533 373 159 92
3. Audi A6 328 510 68 79
4. Volvo S80/V90 172 113* 39 7*
5. Audi A7 47 72 4 6

Luxusní vozy

V kategorii nejluxusnějších automobilů na trhu vládne stále BMW 7, kterému však meziročně klesly prodeje, ze 185 na 142. Ještě více klesá druhý Mercedes-Benz S, které má kvůli blížícímu se faceliftu na svém kontě jen 44 registrovaných kusů, zatímco před rokem to bylo 127. Na třetí příčku se naopak vyšvihlo nové Porsche Panamera, jehož 40 registrovaných kusů je více než šestkrát tolik co před rokem. Panamera tak za sebou nechala Audi A8 (6 kusů), které bude příští týden představené v nové generaci, i Jaguar XJ (4 exempláře) a Maserati Quattroporte (3 exempláře).

Nejprodávanější vozy luxusní třídy
Poř. Model Prodeje v 1-6/2017 [ks] Prodeje v 1-6/2016 [ks] Prodeje v 6/2017 [ks] Prodeje v 6/2016 [ks]
1. BMW 7 142 185 37 58
2. Mercedes-Benz S 44 127 6 16
3. Porsche Panamera 40 6 7 1

Sportovní vozy

Zástupce BMW vede také v kategorii sportovních automobilů, jeho řada 4 letos hlásí 287 prodaných kusů. Druhý zůstává Ford Mustang, o něhož zájem nadále neutuchá, 177 registrovaných kousků je o bezvýznamný jeden méně než před rokem. Do desítky nejlepších se dostala také Mazda MX-5 (35 exemplářů), Porsche 911 (30 kusů) či Subaru BRZ (22 kousků). Z pořadí na dalších příčkách zmiňme devět BMW i8, pět Ferrari 488, 13 Nissanů GT-R nebo 11 Nissanů 370Z.

Nejprodávanější sportovní vozy
Poř. Model Prodeje v 1-6/2017 [ks] Prodeje v 1-6/2016 [ks] Prodeje v 6/2017 [ks] Prodeje v 6/2016 [ks]
1. BMW 4 287 245 58 63
2. Ford Mustang 177 178 22 28
3. BMW 2 Coupé/Cabrio 119 63 16 13
4. Mercedes-Benz C kupé/kabrio 68 - 8 -
5. Mini Cabrio 51 22 7 7
6. Mazda MX-5 35 23 10 8
7. Mercedes-Benz S kupé/kabrio 30 51 8 18
8. Porsche 911 30 29 3 6
9. Subaru WRX STI 25 27 5 5
10. Subaru BRZ 22 10 5 1

SUV a terénní vozy

Přestože životní kariéra Škody Yeti už pomalu končí a před koncem roku se dočká nástupce v podobě modelu Karoq, nadále zůstává nejprodávanějším SUV na českém trhu. A jeho 3.237 registrovaných kusů je dokonce více než před rokem, o 59 kousků. Druhou příčku drží Škoda Kodiaq s 2.672 prodanými kusy. Dva tisíce prodaných exemplářů překonala i třetí Dacia Duster (celkem 2.374 registrací). Nejlepší desítku uzavírá Suzuki Vitara, zatímco do top 15 se dostaly i Ford Kuga, Toyota C-HR nebo BMW X5.

Nejprodávanější terénní vozy a SUV
Poř. Model Prodeje v 1-6/2017 [ks] Prodeje v 1-6/2016 [ks] Prodeje v 6/2017 [ks] Prodeje v 6/2016 [ks]
1. Škoda Yeti 3237 3178 634 532
2. Škoda Kodiaq 2672 0 429 0
3. Dacia Duster 2374 2114 419 398
4. VW Tiguan 1885 808 192 193
5. Hyundai Tucson 1744 1669 542 391
6. Nissan Qashqai 1742 1424 335 412
7. Peugeot 2008 1310 1061 225 181
8. Renault Captur 1215 961 227 184
9. Kia Sportage 1096 1394 202 241
10. Suzuki Vitara 948 778 153 143
11. Mitsubishi ASX 898 955 212 248
12. Nissan Juke 701 548 127 147
13. Ford Kuga 675 312 149 60
14. Toyota C-HR 624 0 101 0
15. BMW X5 608 514 98 106

MPV a osobní dodávky

Evropské prodeje MPV sice klesají, na českém trhu se ale velkoprostorovým autům, ať už MPV nebo osobním dodávkám, stále daří. Vždyť hned osmi z deseti nejlepších modelů za první pololetí roku vzrostly prodeje, jedinými výjimkami jsou Citroën Berlingo a VW Golf Sportsvan. Nejprodávanějším MPV na českém trhu zůstává Hyundai ix20, za ním následuje Volkswagen Touran. Právě Volkswagen má mezi nejlepšími hned několik zástupců, v nejlepší desítce je vedle zmíněných zastoupena ještě řadou T6 (California, Multivan a Transporter) a Caddym. Na chvostu top 10 je Dacia Lodgy, která dokazuje, že u nás je spíše zájem o osobní dodávku na stejném základu, model Dokker, který je v pořadí segmentu celkově třetí. Mezi nejlepší se vešel rovněž celkově devátý Peugeot Partner.

Nejprodávanější MPV a osobní dodávky
Poř. Model Prodeje v 1-6/2017 [ks] Prodeje v 1-6/2016 [ks] Prodeje v 6/2017 [ks] Prodeje v 6/2016 [ks]
1. Hyundai ix20 2500 2231 397 356
2. VW Touran 1839 1171 283 203
3. Dacia Dokker 1719 1036 294 145
4. VW California/Multivan/Transporter 1058 989 183 177
5. Citroën Berlingo 1044 1052 214 195
6. Opel Meriva 1021 989 148 220
7. VW Caddy 989 680 213 99
8. VW Golf Sportsvan 954 1022 79 238
9. Peugeot Partner 612 540 117 95
10. Dacia Lodgy 530 452 105 79
David Bureš
Diskuze (40)
10. 7. 2017 18:49
Re: vytvorte tabulku co si kupujou lidi
Ano. Měl jsem napsat nic pozitivního. Tak to bylo myšleno.
Avatar - white label
10. 7. 2017 17:24
Re: vytvorte tabulku co si kupujou lidi
Ano, z hlediska nákladů na zaměstnance by v tom rozdíl nebyl, ale zaměstnanec by nenadával na zaměstnavatele (že mu dává málo), ale na stát (že mu z toho hodně bere).
Z kontrolního hlášení a EET má podnikatel akorát další starosti a náklady.
10. 7. 2017 10:46
Re: vytvorte tabulku co si kupujou lidi
U daně z příjmu to asi bude jako se zálohami na plyn atp. Řada lidí nemá tu disciplínu a začátkem roku by to na ně spadlo jak hromada cihel, až by měli zaplatit. Samozřejmě by si mohli platit zálohy sami. A nebyl by problém od zaměstnavatelů získat údaje o platech. Dalo by se to tedy vyřešit jinak. Z hlediska nákladů na zaměstnance v tom však není rozdíl. Na účet by mu sice přišlo víc peněz, ale ve výsledku by měl stejně (pro jednoduchost trochu pomíjím náklady na administrativu). Jako ty s DPH. Vybereš víc, ale nechat si to nemůžeš.

Kdysi jsem si říkal, že by bylo fajn mít jednotný formát pro elektronické faktury. Aby počítač mohl data přímo přečíst a nemusela je účetní přepisovat např. z PDF. Což by bylo nejlepší s podporou státu, nejlépe na úrovni EU. A že by toho mohl stát využít a být prostředníkem při doručování, zajistit certifikáty pro podpisy atp. Získal by tedy přímý přístup. Dokonce by to mohl dotáhnout tak daleko, že by vytvořil účetní platformu. Jen jsem si říkal, že je to neprůchodné. Že se státu nebude chtít nutit podnikatele do počítačů (i když by se to dalo provozovat i vedle tradičnějších metod a nechat podniky, aby na to přešly samy). Nemluvě o tom, že je stát naprosto neschopný, když dojde na IT. Přišlo mi to však jako zajímavý projekt. Stát i podniky by měly ušetřit něco na administrativě. O dobrých 15 let později tu máme kontrolní hlášení a EET, ale podnikatel z toho nic nemá.
Avatar - white label
9. 7. 2017 22:59
Re: vytvorte tabulku co si kupujou lidi
Ano, od konečného zákazníka by ji nevybral, nemluvě o daních a odvodech z mezd zaměstnanců, tak ať se o ten nepopulární výběr postará podnikatel, kterého budeme snadněji kontrolovat/buzerovat, to vše se samozřejmostí státu vlastní.
S ostatním taky souhlas, kontrolní hlášení je buzerační chuťovka...
9. 7. 2017 18:52
Re: vytvorte tabulku co si kupujou lidi
U DPH je to celkem pochopitelné. Nebudou chtít zákazníka zatěžovat a asi mu ani nebudou věřit. Bylo by to jako s clem. DPH by se moc neplatilo. :-)

Úplně bez práce to nemá, protože nám těžko může věřit. U daně z příjmu máš hory formulářů, na které potřebují armádu úředníků. Také nemám rád, když si z nás dělá stát výběrčí. Ale klasické DPH je nic v porovnání s kontrolním hlášením. Obzvláště v menších firmách.

Je sranda (pokud máš tedy rád černý humor), když si to sečteš a podíváš se, o kolik tě stát efektivně odrbe. Desátek hadr. Matně si vybavuji, že v UK před první světovou zavedli progresivní daň z příjmu. Nejvyšší sazba byla 8 %. Celých osm. Taková zlodějina. :-) Ekvivalent VAT myslím vůbec neměli (to zavedli až za druhé světové). Nakopat ty nenažrance do zadku. (Nemám komplexní přehled o daních té doby, ale z dnešního pohledu jsou to směšné sazby.)

Víš co, tipoval bych, že většina takových lidí nikdy v dané pozici nebyla a tak vidí jen ta pozitiva, která můžou závidět. Mně se třeba nevyplatí být plátce DPH. Ale jak píšeš, člověk nemá na vybranou. Samozřejmě, že můžu být kreativní a poradit si s nenažraným státem. Státy však nejsou moc rády, když se chováme tržně, když dojde na daně. Nejlépe takové chování zakázat, nebo alespoň uzavřít kartelovou dohodu.