Český trh v první třetině roku 2014: Fiat a Seat reexportují přes polovinu, Škoda jen 5 %
Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA bylo u nás v prvních čtyřech měsících letošního roku zaregistrováno 60.491 nových osobních automobilů. Ve skutečnosti je toto číslo menší: 52.572 kusů. Celých 13,1 %, tedy 7.919 vozů totiž tvořily reexporty.
Reexportem se nazývá stav, kdy importér nové auto přiveze, u nás ho sám (či dealer) přihlásí do provozu a dostane tak registrační značku. Konkrétní exemplář však ihned, případně do půl roku opouští území České republiky a míří k novému majiteli za hranice. Objevuje se proto ve statistice vyvezených aut. Registrace formálně rostou, skutečně prodaných vozů českým zákazníkům však příliš nepřibývá. V pořadí za první třetinu roku 2014 najdeme celkem 22 značek.
Naprostým vládcem je Fiat, který reexportoval celkem 57,6 %, konkrétně 513 jednotek z 891. Týká se to jen osobních vozů, užitkové nejsou zahrnuty. I tak je toto číslo samozřejmě obrovské, italská automobilka je tedy u nás v ještě složitější situaci, než se na první pohled zdá. Překonala totiž i druhý španělský Seat (1.057 vyvezených z 1.925, tedy 54,9 %). Na třetím místě trůní Ford, který exportoval celkem 1.686 novotou vonících vozů (44,3 % z 3.810). První pětku doplňují ještě Nissan a Volkswagen, desítku pak Renault, Audi, trochu překvapivě Dacia, Volvo a BMW.
Zajímavý je pohled do kusového pořadí. Absolutně nejvíce zmizelo za hranicemi čtyřkolových produktů s modrým oválem ve znaku, druhý je Volkswagen (1.170), třetí Seat, čtvrtá Škoda (880) a Fiat tentokrát až pátý. Škoda tedy bez reexportů skutečně od ledna do dubna 2014 prodala české firemní a soukromé klientele skoro 17,8 tisíce aut, následuje ji Hyundai (5.535) a s velkým odstupem za ním Volkswagen (4.417). přes dvoutisícovou hranici se přehouply ještě Dacia (2.486), Peugeot (2.390) a Ford (2.124). Tisícovku pak s přehledem pokořily Citroën (1.868), Kia (rovných 1.800), Opel (1.751), Renault (1.559), BMW (1.517), Toyota (1.322) a Mercedes-Benz (1.023).
Reexporty stály i za odchodem českého zastoupení automobilky Hyundai z SDA k 1. červenci 2011. Ano, tato událost se sice odehrála bezmála před třemi lety, ale proč ji nepřipomenout? Navíc se kroku nelze divit, v aktuálním žebříčku obsadil jihokorejský výrobce až 21. místo s podílem 1,4 %, vyvezeno bylo pouze 79 nových hyundaiů.
Taktéž domácí Škoda reexportovala do ciziny jen 4,7 % a patří jí šestnáctá příčka. Zejména v porovnání s výsledky Volkswagenu a Fordu je to ostrý a pro okřídlený šíp pochopitelně chvályhodný kontrast.
Český trh za leden-duben 2014 – Značky podle reexportů | |||||
Kategorie | OA | Reexporty | OA bez reexp. | Podíl reexp. | |
Období | 1-4/2014 | 1-4/2014 | 1-4/2014 | 1-4/2014 | |
1. | Fiat | 891 | 513 | 378 | 57,6% |
2. | Seat | 1925 | 1057 | 868 | 54,9% |
3. | Ford | 3810 | 1686 | 2124 | 44,3% |
4. | Nissan | 880 | 343 | 537 | 39,0% |
5. | Volkswagen | 5587 | 1170 | 4417 | 20,9% |
6. | Renault | 1958 | 399 | 1559 | 20,4% |
7. | Audi | 1047 | 184 | 863 | 17,6% |
8. | Dacia | 2952 | 466 | 2486 | 15,8% |
9. | Volvo | 582 | 74 | 508 | 12,7% |
10. | BMW | 1690 | 173 | 1517 | 10,2% |
11. | Suzuki | 813 | 61 | 752 | 9,1% |
12. | Citroën | 2052 | 184 | 1868 | 9,0% |
13. | Mazda | 668 | 44 | 624 | 7,0% |
14. | Peugeot | 2565 | 175 | 2390 | 6,8% |
15. | Kia | 1921 | 121 | 1800 | 6,3% |
16. | Škoda | 18665 | 880 | 17785 | 4,7% |
17. | Mercedes-Benz | 1071 | 48 | 1023 | 4,5% |
18. | Opel | 1808 | 57 | 1751 | 3,2% |
19. | Mitsubishi | 403 | 11 | 392 | 2,7% |
20. | Honda | 628 | 15 | 613 | 2,4% |
21. | Hyundai | 5614 | 79 | 5535 | 1,4% |
22. | Toyota | 1336 | 14 | 1322 | 1,0% |
Ostatní značky | - | 1625 | 0 | 1460 | - |
CELKEM | - | 60491 | 7919 | 52572 | 13,1% |