Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v první třetině roku 2014: Fiat a Seat reexportují přes polovinu, Škoda jen 5 %

Český trh v první třetině roku 2014: Fiat a Seat reexportují přes polovinu, Škoda jen 5 %

Český trh v první třetině roku 2014: Fiat a Seat reexportují přes polovinu, Škoda jen 5 % Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Statistiky registrací nových osobních automobilů ovlivňují reexporty. Ty výsledná čísla mění u některých značek poměrně výrazně. Například u Fiatu a Seatu.

Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA bylo u nás v prvních čtyřech měsících letošního roku zaregistrováno 60.491 nových osobních automobilů. Ve skutečnosti je toto číslo menší: 52.572 kusů. Celých 13,1 %, tedy 7.919 vozů totiž tvořily reexporty.

Reexportem se nazývá stav, kdy importér nové auto přiveze, u nás ho sám (či dealer) přihlásí do provozu a dostane tak registrační značku. Konkrétní exemplář však ihned, případně do půl roku opouští území České republiky a míří k novému majiteli za hranice. Objevuje se proto ve statistice vyvezených aut. Registrace formálně rostou, skutečně prodaných vozů českým zákazníkům však příliš nepřibývá. V pořadí za první třetinu roku 2014 najdeme celkem 22 značek.

Naprostým vládcem je Fiat, který reexportoval celkem 57,6 %, konkrétně 513 jednotek z 891. Týká se to jen osobních vozů, užitkové nejsou zahrnuty. I tak je toto číslo samozřejmě obrovské, italská automobilka je tedy u nás v ještě složitější situaci, než se na první pohled zdá. Překonala totiž i druhý španělský Seat (1.057 vyvezených z 1.925, tedy 54,9 %). Na třetím místě trůní Ford, který exportoval celkem 1.686 novotou vonících vozů (44,3 % z 3.810). První pětku doplňují ještě Nissan a Volkswagen, desítku pak Renault, Audi, trochu překvapivě Dacia, Volvo a BMW.

Zajímavý je pohled do kusového pořadí. Absolutně nejvíce zmizelo za hranicemi čtyřkolových produktů s modrým oválem ve znaku, druhý je Volkswagen (1.170), třetí Seat, čtvrtá Škoda (880) a Fiat tentokrát až pátý. Škoda tedy bez reexportů skutečně od ledna do dubna 2014 prodala české firemní a soukromé klientele skoro 17,8 tisíce aut, následuje ji Hyundai (5.535) a s velkým odstupem za ním Volkswagen (4.417). přes dvoutisícovou hranici se přehouply ještě Dacia (2.486), Peugeot (2.390) a Ford (2.124). Tisícovku pak s přehledem pokořily Citroën (1.868), Kia (rovných 1.800), Opel (1.751), Renault (1.559), BMW (1.517), Toyota (1.322) a Mercedes-Benz (1.023).

Reexporty stály i za odchodem českého zastoupení automobilky Hyundai z SDA k 1. červenci 2011. Ano, tato událost se sice odehrála bezmála před třemi lety, ale proč ji nepřipomenout? Navíc se kroku nelze divit, v aktuálním žebříčku obsadil jihokorejský výrobce až 21. místo s podílem 1,4 %, vyvezeno bylo pouze 79 nových hyundaiů.

Taktéž domácí Škoda reexportovala do ciziny jen 4,7 % a patří jí šestnáctá příčka. Zejména v porovnání s výsledky Volkswagenu a Fordu je to ostrý a pro okřídlený šíp pochopitelně chvályhodný kontrast.

Český trh za leden-duben 2014 – Značky podle reexportů
 KategorieOAReexportyOA bez reexp.Podíl reexp.
 Období1-4/20141-4/20141-4/20141-4/2014
1.Fiat89151337857,6%
2.Seat1925105786854,9%
3.Ford38101686212444,3%
4.Nissan88034353739,0%
5.Volkswagen55871170441720,9%
6.Renault1958399155920,4%
7.Audi104718486317,6%
8.Dacia2952466248615,8%
9.Volvo5827450812,7%
10.BMW1690173151710,2%
11.Suzuki813617529,1%
12.Citroën205218418689,0%
13.Mazda668446247,0%
14.Peugeot256517523906,8%
15.Kia192112118006,3%
16.Škoda18665880177854,7%
17.Mercedes-Benz10714810234,5%
18.Opel18085717513,2%
19.Mitsubishi403113922,7%
20.Honda628156132,4%
21.Hyundai56147955351,4%
22.Toyota13361413221,0%
Ostatní značky-162501460-
CELKEM-6049179195257213,1%