Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v první třetině roku 2014: Fiat a Seat reexportují přes polovinu, Škoda jen 5 %

Aleš Dragoun
Diskuze (72)
Statistiky registrací nových osobních automobilů ovlivňují reexporty. Ty výsledná čísla mění u některých značek poměrně výrazně. Například u Fiatu a Seatu.

Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA bylo u nás v prvních čtyřech měsících letošního roku zaregistrováno 60.491 nových osobních automobilů. Ve skutečnosti je toto číslo menší: 52.572 kusů. Celých 13,1 %, tedy 7.919 vozů totiž tvořily reexporty.

Reexportem se nazývá stav, kdy importér nové auto přiveze, u nás ho sám (či dealer) přihlásí do provozu a dostane tak registrační značku. Konkrétní exemplář však ihned, případně do půl roku opouští území České republiky a míří k novému majiteli za hranice. Objevuje se proto ve statistice vyvezených aut. Registrace formálně rostou, skutečně prodaných vozů českým zákazníkům však příliš nepřibývá. V pořadí za první třetinu roku 2014 najdeme celkem 22 značek.

Naprostým vládcem je Fiat, který reexportoval celkem 57,6 %, konkrétně 513 jednotek z 891. Týká se to jen osobních vozů, užitkové nejsou zahrnuty. I tak je toto číslo samozřejmě obrovské, italská automobilka je tedy u nás v ještě složitější situaci, než se na první pohled zdá. Překonala totiž i druhý španělský Seat (1.057 vyvezených z 1.925, tedy 54,9 %). Na třetím místě trůní Ford, který exportoval celkem 1.686 novotou vonících vozů (44,3 % z 3.810). První pětku doplňují ještě Nissan a Volkswagen, desítku pak Renault, Audi, trochu překvapivě Dacia, Volvo a BMW.

Zajímavý je pohled do kusového pořadí. Absolutně nejvíce zmizelo za hranicemi čtyřkolových produktů s modrým oválem ve znaku, druhý je Volkswagen (1.170), třetí Seat, čtvrtá Škoda (880) a Fiat tentokrát až pátý. Škoda tedy bez reexportů skutečně od ledna do dubna 2014 prodala české firemní a soukromé klientele skoro 17,8 tisíce aut, následuje ji Hyundai (5.535) a s velkým odstupem za ním Volkswagen (4.417). přes dvoutisícovou hranici se přehouply ještě Dacia (2.486), Peugeot (2.390) a Ford (2.124). Tisícovku pak s přehledem pokořily Citroën (1.868), Kia (rovných 1.800), Opel (1.751), Renault (1.559), BMW (1.517), Toyota (1.322) a Mercedes-Benz (1.023).

Reexporty stály i za odchodem českého zastoupení automobilky Hyundai z SDA k 1. červenci 2011. Ano, tato událost se sice odehrála bezmála před třemi lety, ale proč ji nepřipomenout? Navíc se kroku nelze divit, v aktuálním žebříčku obsadil jihokorejský výrobce až 21. místo s podílem 1,4 %, vyvezeno bylo pouze 79 nových hyundaiů.

Taktéž domácí Škoda reexportovala do ciziny jen 4,7 % a patří jí šestnáctá příčka. Zejména v porovnání s výsledky Volkswagenu a Fordu je to ostrý a pro okřídlený šíp pochopitelně chvályhodný kontrast.

Český trh za leden-duben 2014 – Značky podle reexportů
 KategorieOAReexportyOA bez reexp.Podíl reexp.
 Období1-4/20141-4/20141-4/20141-4/2014
1.Fiat89151337857,6%
2.Seat1925105786854,9%
3.Ford38101686212444,3%
4.Nissan88034353739,0%
5.Volkswagen55871170441720,9%
6.Renault1958399155920,4%
7.Audi104718486317,6%
8.Dacia2952466248615,8%
9.Volvo5827450812,7%
10.BMW1690173151710,2%
11.Suzuki813617529,1%
12.Citroën205218418689,0%
13.Mazda668446247,0%
14.Peugeot256517523906,8%
15.Kia192112118006,3%
16.Škoda18665880177854,7%
17.Mercedes-Benz10714810234,5%
18.Opel18085717513,2%
19.Mitsubishi403113922,7%
20.Honda628156132,4%
21.Hyundai56147955351,4%
22.Toyota13361413221,0%
Ostatní značky-162501460-
CELKEM-6049179195257213,1%

Aleš Dragoun
Diskuze (72)
16. 5. 2014 09:50
Re: To je přece úplně jedno... hlavně, že je možné plivnout
Jo, to je pravda. Jenomže prodejce ovlivní jenom toho neználka, který mu do toho autosalónu přijde...
Mně osobně sice ten davový způsob uvažování (co má soused, co má většina, mít doma "toho vítěze") připadal vždycky podivný.
Ale faktem je, že u hodně lidí to funguje.
12. 5. 2014 12:57
Re: To je přece úplně jedno... hlavně, že je možné plivnout
Kolik procent kupců zná statistiky registrací? Předpokládám, že hlavním zdrojem informací bude okolí. Samozřejmě, že se tu informaci může někdo snažit použít. Pokud ale nevíš, proč se to auto kupuje, je relativně bezcenná. Kdo se nechá ovlivnit tímhle, toho stejně kdejaký prodejce utáhne na vařené nudli. ;-)
12. 5. 2014 12:16
Re: Nechci do toho redakci kecat
Ne prodá, ale registruje (pokud se bavíme o téhle statistice). Nějaké detailnější informace o zpracování dat (a zdroji) by byly dobré, aby člověk vlastně věděl, na co se to kouká. Protože to má svá úskalí a člověk jim může věřit, že jsou chytří, ale nemusí.

Pokud má české značky, bude v registru. Ať už jako nové, nebo ojeté. Mohl by ses maximálně snažit zjistit, kolik nových aut mělo předtím registraci v zahraničí. To je důležité pro počítání průměrných spotřeb v EU, jinak by jedno auto započítali vícekrát. Ale nevím, jestli tuhle informaci uchovávají.
12. 5. 2014 10:11
Re: To je přece úplně jedno... hlavně, že je možné plivnout
A nejde jenom o peníze přímo z prodejů, i když i ty jsou samozřejmě velice důležité. Jde taky o lavinový efekt - když lidi vidí, že se určitý model víc prodává, jsou zpravidla náchylnější si ho koupit taky...
Vždyť ten psychologický efekt trochu vidíte i tady - jedna automobilka prodá řekněme 220 aut jednoho modelu za měsíc, druhá 210. Nad tou jednou se jásá, že "vyhrála", zatímco ta druhá je "poražená". A přitom třeba obě sice vydělaly podobné peníze, ale lidi vnímají jako vítěze tu první. A když to vejde v širší povědomost, začne třeba ta druhá firma ztrácet - nikdo přece nechce toho "poraženého".
12. 5. 2014 10:01
Re: Japonci
Neznám tamní situaci, ale protože jde o ostrov,budou ty reexporty u nich dost technicky náročné... A hlavně jim to vzhledem k ekonomické situaci, národní hrdosti a dalším okolnostem nejspíš ani za to nestojí, vymýšlet takovéhle opičárny.