Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v první třetině roku 2014: Skokany Maserati a Dacia, Škoda je lepší o 24 %

Aleš Dragoun
Diskuze (25)
Která značka na českém trhu si za první čtyři měsíce nejvíce polepšila a která naopak? Z velkých je na tom nejlépe Dacia a nejhůře Chevrolet. Škoda získala takřka čtvrtinu.

Nejprve se ale pojďme podívat na celková čísla. Registrace nových osobních automobilů v České republice vzrostly oproti první třetině, tedy čtyřem měsícům loňského roku o výrazných 17,4 %. Zatímco za leden až duben 2013 si domácí zákazníci koupili 51.514 vozů, letos si jich postavili do garáží 60.491, což je o 8.977 více. To je opravdu vynikající výsledek, v dostupných historických statistikách SDA totiž lepší nenajdete...

Přehledy aktuálních šplhounů a propadáků vykazují velmi zajímavé informace. Do tabulky byly zařazeny všechny značky, které Svaz dovozců automobilů uvádí v hlavním přehledu, tedy kromě těch, které jsou v kolonce „Ostatní“. Soustředili jsme se na procentní hodnoty, takže se ve výsledných Top 10 objevují hlavně ti výrobci (respektive jejich importéři), kteří mají na svém kontě jen jednotky, případně desítky registrací. Začněme pozitivněji: značkami, které oproti srovnatelnému období letopočtu 2013 vyskočily nejvíce.

Lídrem v tomto ohledu je italské Maserati, které zaznamenalo loni od ledna do dubna dvě registrace, ale letos celých 19. To pochopitelně znamená +850 %. Na stříbrné příčce se však nachází rumunská Dacia, která vylétla o 125,2 %, z 1.311 na 2.952. Zde už nejde o nějaké jednotky kusů, firma ovládaná francouzským Renaultem udělala s novými generacemi Loganu a Sandera díru do světa, daří se i modernizovanému Dusteru. Bronz patří španělské odnoži Volkswagenu, Seat se vyhoupl na +73,4 %. Reexporty však do těchto hodnot zařazeny nejsou, těm se budeme věnovat samostatně. Perličkou je i čtvrté místo SsangYongu s dvoutřetinovým skokem. Tomu úspěch přejme, „dva draci“ globálně vstávají pod křídly indické Mahindry z mrtvých. První pětku doplňuje BMW s takřka polovičním nárůstem.

V těsném závěsu následují blesk a modrý ovál, tedy Opel s Fordem. Na osmém místě se nachází se americký Dodge. Zámořská část koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles) se kromě Jeepu už ze starého kontinentu stáhla, ale Sdružení dovozců automobilů (SDA) do svých statistika počítá i individuální dovozy. Proto má Dodge stále o 46 % více než loni. Domácí Škoda se těsně nevešla, první desítku kompletují Jaguar s Mitsubishi. I tak její vzestup činí 23,7 %, což je +6,3 % oproti celému trhu.

Jenže, okřídlený šíp dosáhl největšího kusového nárůstu ze všech, prodalo se o 3.581 aut více. Automobilka ve své tiskové zprávě uvádí i podrobnosti o jednotlivých řadách. Největšími meziročními skokany se za první čtyři měsíce roku staly Rapid a Rapid Spaceback. Pro ně se rozhodlo celkem 4.041 zákazníků, což znamená nárůst bezmála 103 %. Výborně si vedl i Roomster, který oproti stejnému období loňského roku oslovil o takřka 26 % klientů více. Nejprodávanějším modelem značky Škoda je i nadále Octavia, která si navzdory vynikajícím odbytovým výsledkům z loňského roku polepšila v dodávkách zákazníkům o dalších 1 385 kusů, což značí o 24,8 % více. Reprezentativní Superb taktéž zaznamenal čtvrtinový nárůst registrací, inovovaného SUV Yeti si čeští zákazníci převzali 1.130 kusů, tedy o 11,4 % více než v porovnání se sledovaným obdobím loňského roku. Za volant Fabií nově sedá dalších 2.743 českých řidičů, klíčky od mini Citigo pak převzalo o 3,9 % zákazníků více v porovnání s prvními čtyřmi měsíci roku 2013. Mimochodem, Dacia v tomto ohledu vykazuje +1.641 vozů, Ford o 1.212 více, Seat +815 a Opel +582. Přes pět stovek mají ještě BMW a těsně i Hyundai.

Kuriózně vypadá nelichotivé pořadí propadáků. Zde obzvlášť platí již zmíněný fakt o jednotkách, maximálně desítkách registrací. Více jich měl jen šestý Chevrolet, který si pohoršil o 265 aut (-43,4 %). Není divu, divize GM oznámila konec působení na starém kontinentu, což nových klientů moc nepřivede. Lídrem je však Smart, který čeká na novou generaci ForTwo i větší ForFour. Lancii zůstane jediný model pouze pro italský trh, zatím se mají prodávat i rebadgeované Chryslery v Albionu. Na bronzu se objevily společně francouzské čtyřkolky Dangel, supersporty od Lamborghini a švédský Saab, který díky NEVS vstal z mrtvých. Všechny mají jedinou registrací místo dvou. V případě Saabu jde o zapomenutou skladovku nebo individuální dovoz, prodává se zatím jen doma a v Číně.

Přítomnost Porsche a Alfy Romeo určitě nepotěší. Italská značka se snad (na úkor zmíněné Lancie) probere z klinické smrti. Import Cadillaců zajišťuje švýcarská společnost Cadillac Europe z Glattparku u Zürichu, i nadále však zůstanou na našich silnicích spíše vzácností. To se týká i ruské Lady. Ta sice chystá na další roky modelovou ofenzivu, ale těžko říci, co se z ní objeví na západ od zemí SNS. Na závěr ještě tři důležitá čísla: kdo si kromě zmíněného Chevroletu zatím kusově nejvíce pohoršil? Stříbrnou pozicí se určitě nebudou chlubit u Citroënu (-137 kusů) a nedaří se ani jihokorejské sestře Hyundaie – Kia si z loňských počtů odečetla zatím 124 aut.

Český trh za leden-duben 2014 – Top 10 značek s největším nárůstem
 KategorieOAOAZměna (měsíc)změna (měsíc)
 Období1-4/20141-4/2013[ks][%]
1.Maserati19217850,0%
2.Dacia295213111641125,2%
3.Seat1925111081573,4%
4.SsangYong53266,7%
5.BMW1690113255849,3%
6.Opel1808122658247,5%
7.Ford38102598121246,7%
8.Dodge1913646,2%
9.Jaguar2921838,1%
10.Mitsubishi4033198426,3%

Český trh za leden-duben 2014 – Top 10 značek s největším poklesem
 KategorieOAOAZměna (měsíc)změna (měsíc)
 Období1-4/20141-4/2013[ks][%]
1.Smart1225-13-52,0%
2.Lancia2756-29-51,8%
3.Dangel12-1-50,0%
3.Lamborghini12-1-50,0%
3.Saab12-1-50,0%
6.Chevrolet346611-265-43,4%
7.Cadillac35-2-40,0%
8.Porsche5892-34-37,0%
9.Lada2939-10-25,6%
10.Alfa Romeo3849-11-22,4%

Aleš Dragoun
Diskuze (25)
Avatar - rohYpnol
9. 5. 2014 14:06
Re: Za špatný konec
no tak tím spíš mi ale přijde tento článek zcela zbytečný. Myslím že na březnová (?) čísla tu byl konečně článek s rozlišením firemní a soukromé sféry, měl jsem za to, že v tomto trendu se bude pokračovat.... Škoda :'-( Jinak díky za odkaz.
9. 5. 2014 13:08
Re: Za špatný konec
Zdravím a nebylo by lepší, než tady řešit %, udělat 2-3 články kde popsat počty prodejů dle tříd a modelů?To by určitě lidi zajímalo nejvíce.
9. 5. 2014 12:11
Re: Skokany?
Je to otázka pádu. Název toho filmu (v češtině) je správně Predátoři. První a pátý je -i, čtvrtý a sedmý je -y.
9. 5. 2014 11:50
Re: Skokany?
Ja som sa nad tým tiež trochu pozastavil, ale až tak dobrý v češtine nie som.
Podobne mi klal oči nadpis Predátory na DVD-filme, lepšie by bolo Predátori - ale vlastne oboje je správne.
9. 5. 2014 11:20
Re: Za špatný konec
RohYpnole, dubnové pořadí dle registrací značek jsme už zveřejnili zde: [odkaz]