Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2017: Tempo růstu se zpomaluje, podíl Škody klesl

David Bureš
Diskuze (26)
Hned několika důležitým značkám v únoru klesly prodeje, a to včetně domácí Škody. Té dokonce klesl tržní podíl.

Na nejkratší měsíc v roce automobilky letos nebudou vzpomínat moc v dobrém. Únorové prodeje nových automobilů na českém trhu sice meziročně vzrostly, tempo růstu se ale zpomalilo, a tak mnozí výrobci dokonce zažili pokles prodejů. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.

Celkem bylo na českém trhu během letošního únoru registrováno 20.455 nových automobilů, o 5,99 % více než před rokem. Proti lednu se však jedná o výrazné zpomalení růstu, během prvního letošního měsíce české prodeje aut meziročně vyskočily o bezmála 19 %.

Nejprodávanější značkou na českém trhu zůstává domácí Škoda, v únoru však její registrace klesly. Výsledných 5.979 registrovaných aut je o 5,3 % méně než v únoru 2016. Kvůli tomu poklesl i tržní podíl mladoboleslavské značky, a to na 29,23 %. Jindy přitom Škoda drží více než 30% podíl na trhu.

Důvod tohoto poklesu má dva důvody. Jednak měl letošní únor o jeden pracovní den méně než loni (20 proti 21), což automobilové prodeje obvykle ovlivní. Zároveň výrazně klesly únorové registrace nejprodávanějšího modelu Škodovky, octavie, a to z loňských 2.137 na letošních 1.856, což je způsobeno náběhem modernizovaného provedení tohoto vozu. Pohoršily si však i fabia nebo superb.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje v 2/2017 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda5979-5,329,23
2.Volkswagen2302+23,511,25
3.Hyundai1454-2,57,11
4.Ford1267+7,76,19
5.Renault1263+73,36,17
6.Dacia1202+42,65,88
7.Kia722-6,43,53
8.Peugeot683-8,93,34
9.Seat624+1,13,05
10.Mercedes-Benz614+25,83,00
11.Toyota600+86,92,93
12.BMW536+45,32,62
13.Opel527-11,12,58
14.Citroën371-19,21,81
15.Nissan336+23,11,64
16.Audi325-24,41,59
17.Fiat295+27,71,44
18.Suzuki256-0,41,25
19.Mazda218-191,07
20.Volvo160+0,60,78
-CELKEM20455+5,9-

České prodeje v únoru klesly i několika dalším značkám. Peugeot hlásí pokles o 8,9 %, Opel o 11,1 %, Mazda o 19 %, Citroën o 19,2 % a Audi dokonce o 24,4 %. Jinde se naopak slavilo, prodeje Renaultu vyskočily o 73,3 %, v případě Toyoty ještě výrazněji, o 86,9 %.

Právě Renault se v únoru dostal před značku Dacia a stal se pátou nejprodávanější značkou na trhu, pořadí před ním se neměnilo. Za Škodou tudíž následuje tradiční trio Volkswagen, Hyundai a Ford. Úspěšné období nadále prožívá Mercedes-Benz, který uzavírá nejlepší desítku značek na českém trhu. Je tedy i nejprodávanější prémiovou značku u nás. Z „Japonců“ pak vede celkově jedenáctá Toyota.

A jak to vypadá s prodeji za první dva měsíce roku? Nejvýše zůstává Škoda, jejích 12.434 registrovaných vozů je ale opět méně než před rokem, a to o 2,9 %. Druhý Volkswagen si naopak polepšil o 51 % a celkově devátá Toyota dokonce o bezmála 111 %! Naopak zatím klesají Opel (-2,6 %), Audi (-4,8 %), Citroën (-8,5 %) a Mazda (-13,8 %). Nejlepší dvacítku značek po dvou měsících roku uzavírá Volvo, které na této pozici vystřídalo Mitsubishi.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje v 1-2/2017 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda12434-2,930,13
2.Volkswagen5281+51,112,8
3.Hyundai2945+10,57,14
4.Ford2442+10,05,92
5.Dacia2142+20,25,19
6.Renault1693+44,74,1
7.Peugeot1369+4,43,32
8.Mercedes-Benz1321+46,53,2
9.Toyota1288+110,83,12
10.Kia1276+4,33,09
11.Seat1218+8,52,95
12.Opel1103-2,62,67
13.BMW1060+19,82,57
14.Audi870-4,82,11
15.Nissan751+40,91,82
16.Citroën728-8,51,76
17.Fiat565+34,21,37
18.Suzuki505+18,51,22
19.Mazda430-13,81,04
20.Volvo340+13,30,82
-CELKEM41273+12,16-

Z hlediska paliva vede za první dva měsíce benzin s 54 %, diesely tvořily 42 % prodaných aut. Celkem 79 % aut koupily firmy a 21 % soukromé osoby.

Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl za stejné období o 0,3 %, přičemž podíl vozidel starších než deset let tvoří již 53,6 %.

David Bureš
Diskuze (26)
11. 3. 2017 16:38
Re: Reálné prodeje
A shodou okolností začala sama od sebe sledovat registrace aut akorát po demonstrativním odchodu Hyundai z SDA, kdy se neúspěšně domáhal, aby zveřejnili veškeré statistiky, ne jen ty drobečky, co dávají pro veřejnost - protože odchodem ztratil přístup.

Proč by měly být tři měsíce lepší? Pro mne je to arbitrární číslo. A nastavil si ho Hyundai. Šest měsíců by mělo obsáhnout ještě víc aut, takže se člověk musí ptát, proč zvolili právě tři.

Ano, Hyundai je nevlastní (alespoň o tom nevím), jen pro něj dělají PR/ marketing. Takže skáčou, jak panáček (Vošický) píská. Někdo tu srandu musí platit. Médea není charita.
Avatar - Barrichello
10. 3. 2017 09:28
Re: asi všichni čekají na toho prvního,
spíš škodě razantně klesá prodej fleetových aut, neb řada firem přechází na Hyundai a další značky.
9. 3. 2017 22:54
Renault překvapil
Výsledky Renaultu a Dacie jsou opravdu překvapivě dobré a je potřeba jim za to poblahopřát.
9. 3. 2017 21:55
Re: asi všichni čekají na toho prvního,
Majitel se holt nebude moci dívat na svoji novou oktávku zepředu, aby neměl zkažený celý den... ;-\
Aspoň, že si trochu spraví chuť při pohledu šíkmo z boku, kde už zadní kola konečně nejsou ošklivě zapadlá do podběhů! :-)
9. 3. 2017 19:57
Re: Reálné prodeje
Už jsem viděl klienty, je to trochu jasnější ;-)