Český trh v únoru 2017: Tempo růstu se zpomaluje, podíl Škody klesl
Na nejkratší měsíc v roce automobilky letos nebudou vzpomínat moc v dobrém. Únorové prodeje nových automobilů na českém trhu sice meziročně vzrostly, tempo růstu se ale zpomalilo, a tak mnozí výrobci dokonce zažili pokles prodejů. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Celkem bylo na českém trhu během letošního únoru registrováno 20.455 nových automobilů, o 5,99 % více než před rokem. Proti lednu se však jedná o výrazné zpomalení růstu, během prvního letošního měsíce české prodeje aut meziročně vyskočily o bezmála 19 %.
Nejprodávanější značkou na českém trhu zůstává domácí Škoda, v únoru však její registrace klesly. Výsledných 5.979 registrovaných aut je o 5,3 % méně než v únoru 2016. Kvůli tomu poklesl i tržní podíl mladoboleslavské značky, a to na 29,23 %. Jindy přitom Škoda drží více než 30% podíl na trhu.
Důvod tohoto poklesu má dva důvody. Jednak měl letošní únor o jeden pracovní den méně než loni (20 proti 21), což automobilové prodeje obvykle ovlivní. Zároveň výrazně klesly únorové registrace nejprodávanějšího modelu Škodovky, octavie, a to z loňských 2.137 na letošních 1.856, což je způsobeno náběhem modernizovaného provedení tohoto vozu. Pohoršily si však i fabia nebo superb.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 2/2017 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 5979 | -5,3 | 29,23 |
2. | Volkswagen | 2302 | +23,5 | 11,25 |
3. | Hyundai | 1454 | -2,5 | 7,11 |
4. | Ford | 1267 | +7,7 | 6,19 |
5. | Renault | 1263 | +73,3 | 6,17 |
6. | Dacia | 1202 | +42,6 | 5,88 |
7. | Kia | 722 | -6,4 | 3,53 |
8. | Peugeot | 683 | -8,9 | 3,34 |
9. | Seat | 624 | +1,1 | 3,05 |
10. | Mercedes-Benz | 614 | +25,8 | 3,00 |
11. | Toyota | 600 | +86,9 | 2,93 |
12. | BMW | 536 | +45,3 | 2,62 |
13. | Opel | 527 | -11,1 | 2,58 |
14. | Citroën | 371 | -19,2 | 1,81 |
15. | Nissan | 336 | +23,1 | 1,64 |
16. | Audi | 325 | -24,4 | 1,59 |
17. | Fiat | 295 | +27,7 | 1,44 |
18. | Suzuki | 256 | -0,4 | 1,25 |
19. | Mazda | 218 | -19 | 1,07 |
20. | Volvo | 160 | +0,6 | 0,78 |
- | CELKEM | 20455 | +5,9 | - |
České prodeje v únoru klesly i několika dalším značkám. Peugeot hlásí pokles o 8,9 %, Opel o 11,1 %, Mazda o 19 %, Citroën o 19,2 % a Audi dokonce o 24,4 %. Jinde se naopak slavilo, prodeje Renaultu vyskočily o 73,3 %, v případě Toyoty ještě výrazněji, o 86,9 %.
Právě Renault se v únoru dostal před značku Dacia a stal se pátou nejprodávanější značkou na trhu, pořadí před ním se neměnilo. Za Škodou tudíž následuje tradiční trio Volkswagen, Hyundai a Ford. Úspěšné období nadále prožívá Mercedes-Benz, který uzavírá nejlepší desítku značek na českém trhu. Je tedy i nejprodávanější prémiovou značku u nás. Z „Japonců“ pak vede celkově jedenáctá Toyota.
A jak to vypadá s prodeji za první dva měsíce roku? Nejvýše zůstává Škoda, jejích 12.434 registrovaných vozů je ale opět méně než před rokem, a to o 2,9 %. Druhý Volkswagen si naopak polepšil o 51 % a celkově devátá Toyota dokonce o bezmála 111 %! Naopak zatím klesají Opel (-2,6 %), Audi (-4,8 %), Citroën (-8,5 %) a Mazda (-13,8 %). Nejlepší dvacítku značek po dvou měsících roku uzavírá Volvo, které na této pozici vystřídalo Mitsubishi.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 1-2/2017 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 12434 | -2,9 | 30,13 |
2. | Volkswagen | 5281 | +51,1 | 12,8 |
3. | Hyundai | 2945 | +10,5 | 7,14 |
4. | Ford | 2442 | +10,0 | 5,92 |
5. | Dacia | 2142 | +20,2 | 5,19 |
6. | Renault | 1693 | +44,7 | 4,1 |
7. | Peugeot | 1369 | +4,4 | 3,32 |
8. | Mercedes-Benz | 1321 | +46,5 | 3,2 |
9. | Toyota | 1288 | +110,8 | 3,12 |
10. | Kia | 1276 | +4,3 | 3,09 |
11. | Seat | 1218 | +8,5 | 2,95 |
12. | Opel | 1103 | -2,6 | 2,67 |
13. | BMW | 1060 | +19,8 | 2,57 |
14. | Audi | 870 | -4,8 | 2,11 |
15. | Nissan | 751 | +40,9 | 1,82 |
16. | Citroën | 728 | -8,5 | 1,76 |
17. | Fiat | 565 | +34,2 | 1,37 |
18. | Suzuki | 505 | +18,5 | 1,22 |
19. | Mazda | 430 | -13,8 | 1,04 |
20. | Volvo | 340 | +13,3 | 0,82 |
- | CELKEM | 41273 | +12,16 | - |
Z hlediska paliva vede za první dva měsíce benzin s 54 %, diesely tvořily 42 % prodaných aut. Celkem 79 % aut koupily firmy a 21 % soukromé osoby.
Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl za stejné období o 0,3 %, přičemž podíl vozidel starších než deset let tvoří již 53,6 %.