Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2014: Škoda prodala 58.000 nových automobilů

Aleš Dragoun
Diskuze (89)
Domácí trh s novými osobními automobily zaznamenal v uplynulém roce takřka sedmnáctiprocentní nárůst. Škoda mu vládne stále suverénně, stříbrný skončil domestikovaný Hyundai.

V Čechách, na Moravě a v části Slezska si klientela dle statistik SDA koupila loni 192.314 nových osobních automobilů. Případně je individuálně dovezla, takto pořízené vozy se sem počítají rovněž. Tzv. první registrace se zvýšily o 16,7 %, ze 164.736 kusů. To zároveň značí nárůst o 27.578 jednotek. Trh se tedy uzdravuje. Do dat však nejsou započítávány reexporty, kdy je nový vůz nejprve přihlášen u nás do provozu, ale nejpozději do půl roku vyvezen do zahraničí.

Lídrem domácího trhu s novými osobními auty je samozřejmě Škoda. za rok 2014 bylo u nás registrováno celkem 58.091 „okřídlených šípů“, což představuje ve srovnání s letopočtem 2013 nárůst o 16,2 %. V uplynulých dvanácti měsících si tak vůz mladoboleslavské automobilky pořídilo o 8.120 zákazníků více než v předchozím období. Tržní podíl značky dosáhl hodnoty 30,21 %. Pochopitelně klesl, neboť rostla méně než celý trh, ale snížil se pouze o zanedbatelných 0,12 %.

„Celoroční bilancování je vhodnou příležitostí k poděkování všem našim zákazníkům, obchodním partnerům a v neposlední řadě také našim prodejcům, jejichž aktivita a profesionalita jsou základním pilířem rozvoje značky Škoda na tuzemském trhu,“ komentuje výsledky uplynulých dvanácti měsíců Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika a dodává, „V loňském roce jsme několikrát dokázali, že si jako česká značka uvědomujeme zodpovědnost lídra a i nadále budeme pokračovat ve snaze o zlepšení situace na našem trhu osobních automobilů, protože jsme přesvědčeni, že jeho potenciál ještě není ani zdaleka vyčerpán.“

„V roce 2014 jsme uvedli na trh nejen nové modely, ale třeba také revoluční finanční produkt Škoda Bez starostí, u kterého zájem zákazníků předčil naše očekávání a záhy se stal rovněž inspirací pro ostatní značky,“ doplňuje Luboš Vlček. V uplynulém roce značka Škoda poprvé v historii vyrobila a prodala 1 milion vozů a její ofenziva bude pokračovat i letos. Po úspěšném uvedení Fabie třetí generace na domácím trhu v České republice bude z kraje roku 2015 následovat karosářská verze Combi, další významnou novinkou letošního roku bude třetí novodobá generace vlajkové lodi – model Superb. Automobilka přestavuje svá dealerství, zatím jich dokončila sedm desítek, zbytek čeká úprava letos. Firemní klientele chce nabídnout špičkové služby a péči. Nabízí operativní leasing i pro soukromé osoby (zmíněný produkt Bez starostí), prodloužená záruka na 5 let nebo 100 tisíc km (Mobilita Plus) i nadále bude stát jen 990 korun, zákazníci si mohou nově předplatit i servis.

Jak na tom ale byla co se odbytu týče konkurence? Hyundai nakonec magickou desetiprocentní hranici nepřekročil, zůstal na tržním podílu 9,8 %. K překonání hranice 19 tisíc aut mu ale chybělo jen 66 exemplářů! Před bronzovým Volkswagenem si udržel dostatečný náskok, který nakonec činil 653 registrací. Pěticiferný odbyt osobních aut zaznamenal ještě modrý ovál, přes 12,5 tisíce jednotek je slušných. Top 5 uzavírá velmi úspěšná Dacia, která neohrožovala Ford, ale spodní část první desítky na ni zase neměla. Prolomí letos desetitisícovou metu? Nejen Češi na levné vozy z Rumunska s technikou Renaultu slyší... Dacie mají už i moderní motory (přeplňovaný tříválec 0.9 TCe), ale pokud bychom chtěli hledat nástupce Favoritů a Felicií, určitě jím je hatchback Sandero. Daří se i Dusteru.

Peugeot, Opel, Kiu, Renault a Seat nakonec dělila zhruba tisícovka, rozmezí se pohybuje od necelých 7,2 do 6,2 tisíce kusů. Souboj mezi nimi byl ovšem po celý rok velmi napínavý. To samé, co dokázala Dacia, platí i pro jedenáctý Citroën, jenže ten na tom není zrovna nejlépe, o jeho negativech ještě bude řeč. Mezi německým luxusním triumvirátem najdeme nejprodávanější japonskou značku: Toyotu. Audi ještě v posledním měsíci přeskočilo konkurenční Mercedes-Benz a patří mu tak celkově čtrnáctá příčka, trojcípá hvězda náš přehled nejdůležitějších hráčů uzavírá.

Český trh v roce 2014 – pořadí značek (Top 15)
&nsbp;KategorieOATržní podílOAZměna (rok)změna (rok)
&nsbp;Období1-12/20141-12/20141-12/2013[ks][%]
1.Škoda58 09130,2%49 9718 12016,2%
2.Hyundai18 9349,8%16 2392 69516,6%
3.Volkswagen18 2819,5%14 9483 33322,3%
4.Ford12 5766,5%9 4603 11632,9%
5.Dacia9 2804,8%5 6553 62564,1%
6.Peugeot7 1753,7%7 252-77-1,1%
7.Opel6 9083,6%4 4482 46055,3%
8.Kia6 7013,5%6 3253765,9%
9.Renault6 3143,3%6 0472674,4%
10.Seat6 1633,2%4 3601 80341,4%
11.Citroën5 4452,8%5 981-536-9,0%
12.BMW4 5302,4%3 73379721,4%
13.Toyota4 0092,1%4 173-164-3,9%
14.Audi3 9352,0%3 28964619,6%
15.Mercedes-Benz3 8632,0%3 16869521,9%
Ostatní značky-20 10910,5%19 6874222,1%
CELKEM-192 314100,0%164 73627 57816,7%

Procentním skokanem roku je jasně lidovka ze země hraběte Drákuly. Dacia vylétla o 64,1 %, v sezóně 2013 překročila 5,6 tisíce přírůstků. Druhé místo patří ambicióznímu Opelu, který se zvedl o více než polovinu, obzvláště v posledním čtvrtletí se mu velmi dařilo. Navíc chystá modelovou smršť. Corsa E už se prodává, přijdou Karl i nová Astra... Třetí příčka v tomto ohledu patří Seatu (+44,1 %). Ford se vyšvihl o skoro 33 %, dvacítku a vyšší číslo mají na kontě Volkswagen, Mercedes-Benz a BMW.

Kusového šplhouna ale hledejme v Mladé Boleslavi. Výsledek +3.625 jednotek pak potvrzuje megaúspěch Dacie, za ní se řadí VW (+3.333), Ford (+3.116), Hyundai s výsledkem o 2.695 vozů vyšším, blesk z Rüsselsheimu (o 2.460 více) a Seat (+1.803). Modrý ovál však dlouhodobě 40 % u nás zaregistrovaných aut dále reexportuje, na to nesmíme zapomínat. U Seatu jsou tyto hodnoty ještě mnohem vyšší, překračují dvě třetiny!

Oproti loňsku si z první patnáctky pohoršili jen tři výrobci, shodou okolností dva z nich tvoří koncern PSA. Nejhůře dopadl Citroën, který má o 9 % méně než v roce 2013, ztratil 536 registrací. Druhá je Toyota (-3,9 %, -164 aut) a třetí stájový kolega dvojitého šípu se lvem ve znaku. Češi si v loňském roce koupili o 77 peugeotů méně než v tom předchozím (-1,1 %).

Aleš Dragoun
Diskuze (89)
8. 1. 2015 23:13
Re: nošo-žili
1.4-ka bude tvořit výrazně větší podíl prodeje, u nás tipuji přes 60%, protože cenový odskok 1.6-ky cca. 60 litrů a GDI okolo 100 litrů (dle karoserie) od základu je takový, že pak se už cena dostává na úrověň evropské konkurence a korejská "láce" základu a akcí se ztrácí. A přitom pak tyto "vrcholné" motorizace jsou co dynamiky a svezení na úrovni spíše podrůměrných motorů konkurence (1.2TSi 77kW, 1.0 EB 92 kW ..)

A stačí se kouknout na tvrdá data, aby sis udělal místo fantazírování obrázek. Dnešní stav na Austoscout24 - nabídka i30 od r.v. 2012:

1.4- ka - 2.483 kusů na prodej
1.6 -ka - 755 kusů na prodej

Avatar - Ronault.
8. 1. 2015 22:57
Pár poznámek
Pokud trh rostl o 16%, tak cokoliv pod tuto hodnotu znamená pokles a ztrátu, tímhle pohledem tedy nahlíženo:

Škoda - Prodeje v podstatě kopíérují trh a Škodovka ani přes modelovou ofenzivu Oktavie a zakolísáním příchodu Fabie nikterak prodejnost nezměnila a pozici si drží. Však je to správně, pokud by tomu tak nebylo, bylo by cos u nás špatně, na domácím trhu se mají prodávat především domácí produkty, nejen v potravinách. Tím neříkám, že odsuzuju někoho, kdo si koupil zahraniční auto, naopak mám pochopení a neodsuzuju ty, co si Škodu koupí.

Hyundai/Kia - V součtu korejci zaznamenali v podstatě pád, Hyundai si i přes agresivní a nákladnou kampaň nikterak nepomohl, Kia naopak padá. Trh je prostě korejskými auty již nasycen, co mohli urvat francii a především Itálii, to urvali a více si již vzít nedají. Samozřejmě ne jen z těchto značek směřoval přeliv do H/K, ale tipuji to na největší část. Možná pomůže příchod turbomotorů, ale naopak nepomůže plán H/K opustit politiku obrovských slev mimo ceník a i ceníkových lákadel.

PSA - Tady je to pokračující stagnace. Ani podařená 308 či nové Picasso nestačí, přitom 1,2 THP, 2,0 HDI jsou špičkové motorizace. Image se nabírá těžce, Citroenu navíc chybí nové modely, C3 nestíhala na konkurenci už na začátku, C4 je trochu opomíjená a C5 či DS řada u nás značku nespasí... navíc PSA chybí lowendový brand, který by dovolil jít do rizika a zvedat ceny po konci krize.

Opel - tak to je jeden z vítězů roku. Jako by po několik let opomíjená značka vstávala z mrtvých. Pro znalé sice možná trochu těžkopádne, z venku velké modely, ale uvnitř průměrně prostorné (Insignia, Astra), ale pro zákazníka, který neodzkouší vše, lákavé vlastnosti - cena nižší než VW, bohatáý nabídka motoru, obrovská konfugurovatelnost, mnoho příplatkové výbavy. V podstatě tomuhle může konkurenkovat jen VW... a asi si toho ákazníci začínají všímat.

VW/Seat - když se prodeje sečtou, čili pokles VW a růst Seatu, jde vidět, kam se přesunuli zákazníci. Seat vstal z mrtvých, něco sice vzal VW a Škodě, ale parazitování tady mezi bratříčky bylo vždy, přesto růst jde vidět. V případě Seatu jednoznačně jde cítit krásu Leonu :yes:

Renault/Dacia - na první pohled šok. Několik let byl Renault dovozce č.1, pár let v první pětce a teď... 9. místo... Renault může líbat nohy tomu, koho napadlo koupit Dacii, nalít do ní peníze a udělat lowendovou značku. V době, kdy ztartil na přelomu 90/2000 image, všichni víme proč, zažil odliv zákazníku, tak prodejnost si držel jen díky nízkým cenám a šméčku Thalii. Ten pokles prodejů je jen obraz ukončení Thalie, nového drahého (na poměry Renaultu) Clia a Capturu a poslední levní mohykáni jsou jen Megane a Scénic. Ti, co chtěli levné auto nyní kupují Dacii a o odliv zákazníku, které třeba cítí PSA a bude i Hyundai, nemusí mít v Renaultu strach, Dacia své jméno přes obavy získává a celkově je tedy Renault opět v top5. Někdo bude namítat, že by se tak měl sečíst H/K a koncern, to ano, ale v době, kdy byl Renault v top5 tu Dacia v podstatě nebyla. Takže v podstatě asi jediný francouszský výrobce s jakžtakž otimistickými vyhlýdkami v ČR...

.... ale třeba letošní rok ukáže něco nového :-)
Avatar - Ronault.
8. 1. 2015 22:30
Re: nošo-žili
Nejde o nic jiného než o to, že Hyundai má masivní reklamu, hraje si na českou značku a má hodně agresivní cenovou politiku ve srovnání s Kiou
Avatar - 3_diamanty
8. 1. 2015 21:48
Re: nošo-žili
tak trebalo aspon 1,6tku potom...

ano mas pravdu.... predavat sa budu urcite fajn vsetky motory ( aj tie slabsie sa predaju ) .... akurat ze i30 ma 3 bezniny v ponuke a ceed len 2 .... cize zopakujem to este raz.... i30 ma tym padom istu vyhodu voci ceedu a dozaista aj vdaka tomu ma predpoklady na to aby predal viac aut... ;-) nehovoriac o fakte c2 : hyundai je v cechach fakticky ako doma.... kia nie...

u nas je to presne opacne.... u nas je zase doma kia... takze ceedu sa u nas dari lepsie ako i30tke a sportagu zase lepsie ako ix35ke a riu lepsie ako i20tke..... ( aj ked nova i20 to uz moze zmenit, uvidime )
8. 1. 2015 21:44
Re: nošo-žili
Já netvrdím, že se nebude prodávat. S Ceedem jsem nejel, ale i30 s 1,4 jsme měli dva roky doma ten motor bylo zoufalství.