Český trh v roce 2014: Škoda prodala 58.000 nových automobilů
V Čechách, na Moravě a v části Slezska si klientela dle statistik SDA koupila loni 192.314 nových osobních automobilů. Případně je individuálně dovezla, takto pořízené vozy se sem počítají rovněž. Tzv. první registrace se zvýšily o 16,7 %, ze 164.736 kusů. To zároveň značí nárůst o 27.578 jednotek. Trh se tedy uzdravuje. Do dat však nejsou započítávány reexporty, kdy je nový vůz nejprve přihlášen u nás do provozu, ale nejpozději do půl roku vyvezen do zahraničí.
Lídrem domácího trhu s novými osobními auty je samozřejmě Škoda. za rok 2014 bylo u nás registrováno celkem 58.091 „okřídlených šípů“, což představuje ve srovnání s letopočtem 2013 nárůst o 16,2 %. V uplynulých dvanácti měsících si tak vůz mladoboleslavské automobilky pořídilo o 8.120 zákazníků více než v předchozím období. Tržní podíl značky dosáhl hodnoty 30,21 %. Pochopitelně klesl, neboť rostla méně než celý trh, ale snížil se pouze o zanedbatelných 0,12 %.
„Celoroční bilancování je vhodnou příležitostí k poděkování všem našim zákazníkům, obchodním partnerům a v neposlední řadě také našim prodejcům, jejichž aktivita a profesionalita jsou základním pilířem rozvoje značky Škoda na tuzemském trhu,“ komentuje výsledky uplynulých dvanácti měsíců Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika a dodává, „V loňském roce jsme několikrát dokázali, že si jako česká značka uvědomujeme zodpovědnost lídra a i nadále budeme pokračovat ve snaze o zlepšení situace na našem trhu osobních automobilů, protože jsme přesvědčeni, že jeho potenciál ještě není ani zdaleka vyčerpán.“
„V roce 2014 jsme uvedli na trh nejen nové modely, ale třeba také revoluční finanční produkt Škoda Bez starostí, u kterého zájem zákazníků předčil naše očekávání a záhy se stal rovněž inspirací pro ostatní značky,“ doplňuje Luboš Vlček. V uplynulém roce značka Škoda poprvé v historii vyrobila a prodala 1 milion vozů a její ofenziva bude pokračovat i letos. Po úspěšném uvedení Fabie třetí generace na domácím trhu v České republice bude z kraje roku 2015 následovat karosářská verze Combi, další významnou novinkou letošního roku bude třetí novodobá generace vlajkové lodi – model Superb. Automobilka přestavuje svá dealerství, zatím jich dokončila sedm desítek, zbytek čeká úprava letos. Firemní klientele chce nabídnout špičkové služby a péči. Nabízí operativní leasing i pro soukromé osoby (zmíněný produkt Bez starostí), prodloužená záruka na 5 let nebo 100 tisíc km (Mobilita Plus) i nadále bude stát jen 990 korun, zákazníci si mohou nově předplatit i servis.
Jak na tom ale byla co se odbytu týče konkurence? Hyundai nakonec magickou desetiprocentní hranici nepřekročil, zůstal na tržním podílu 9,8 %. K překonání hranice 19 tisíc aut mu ale chybělo jen 66 exemplářů! Před bronzovým Volkswagenem si udržel dostatečný náskok, který nakonec činil 653 registrací. Pěticiferný odbyt osobních aut zaznamenal ještě modrý ovál, přes 12,5 tisíce jednotek je slušných. Top 5 uzavírá velmi úspěšná Dacia, která neohrožovala Ford, ale spodní část první desítky na ni zase neměla. Prolomí letos desetitisícovou metu? Nejen Češi na levné vozy z Rumunska s technikou Renaultu slyší... Dacie mají už i moderní motory (přeplňovaný tříválec 0.9 TCe), ale pokud bychom chtěli hledat nástupce Favoritů a Felicií, určitě jím je hatchback Sandero. Daří se i Dusteru.
Peugeot, Opel, Kiu, Renault a Seat nakonec dělila zhruba tisícovka, rozmezí se pohybuje od necelých 7,2 do 6,2 tisíce kusů. Souboj mezi nimi byl ovšem po celý rok velmi napínavý. To samé, co dokázala Dacia, platí i pro jedenáctý Citroën, jenže ten na tom není zrovna nejlépe, o jeho negativech ještě bude řeč. Mezi německým luxusním triumvirátem najdeme nejprodávanější japonskou značku: Toyotu. Audi ještě v posledním měsíci přeskočilo konkurenční Mercedes-Benz a patří mu tak celkově čtrnáctá příčka, trojcípá hvězda náš přehled nejdůležitějších hráčů uzavírá.
Český trh v roce 2014 – pořadí značek (Top 15) | ||||||
&nsbp; | Kategorie | OA | Tržní podíl | OA | Změna (rok) | změna (rok) |
&nsbp; | Období | 1-12/2014 | 1-12/2014 | 1-12/2013 | [ks] | [%] |
1. | Škoda | 58 091 | 30,2% | 49 971 | 8 120 | 16,2% |
2. | Hyundai | 18 934 | 9,8% | 16 239 | 2 695 | 16,6% |
3. | Volkswagen | 18 281 | 9,5% | 14 948 | 3 333 | 22,3% |
4. | Ford | 12 576 | 6,5% | 9 460 | 3 116 | 32,9% |
5. | Dacia | 9 280 | 4,8% | 5 655 | 3 625 | 64,1% |
6. | Peugeot | 7 175 | 3,7% | 7 252 | -77 | -1,1% |
7. | Opel | 6 908 | 3,6% | 4 448 | 2 460 | 55,3% |
8. | Kia | 6 701 | 3,5% | 6 325 | 376 | 5,9% |
9. | Renault | 6 314 | 3,3% | 6 047 | 267 | 4,4% |
10. | Seat | 6 163 | 3,2% | 4 360 | 1 803 | 41,4% |
11. | Citroën | 5 445 | 2,8% | 5 981 | -536 | -9,0% |
12. | BMW | 4 530 | 2,4% | 3 733 | 797 | 21,4% |
13. | Toyota | 4 009 | 2,1% | 4 173 | -164 | -3,9% |
14. | Audi | 3 935 | 2,0% | 3 289 | 646 | 19,6% |
15. | Mercedes-Benz | 3 863 | 2,0% | 3 168 | 695 | 21,9% |
Ostatní značky | - | 20 109 | 10,5% | 19 687 | 422 | 2,1% |
CELKEM | - | 192 314 | 100,0% | 164 736 | 27 578 | 16,7% |
Procentním skokanem roku je jasně lidovka ze země hraběte Drákuly. Dacia vylétla o 64,1 %, v sezóně 2013 překročila 5,6 tisíce přírůstků. Druhé místo patří ambicióznímu Opelu, který se zvedl o více než polovinu, obzvláště v posledním čtvrtletí se mu velmi dařilo. Navíc chystá modelovou smršť. Corsa E už se prodává, přijdou Karl i nová Astra... Třetí příčka v tomto ohledu patří Seatu (+44,1 %). Ford se vyšvihl o skoro 33 %, dvacítku a vyšší číslo mají na kontě Volkswagen, Mercedes-Benz a BMW.
Kusového šplhouna ale hledejme v Mladé Boleslavi. Výsledek +3.625 jednotek pak potvrzuje megaúspěch Dacie, za ní se řadí VW (+3.333), Ford (+3.116), Hyundai s výsledkem o 2.695 vozů vyšším, blesk z Rüsselsheimu (o 2.460 více) a Seat (+1.803). Modrý ovál však dlouhodobě 40 % u nás zaregistrovaných aut dále reexportuje, na to nesmíme zapomínat. U Seatu jsou tyto hodnoty ještě mnohem vyšší, překračují dvě třetiny!
Oproti loňsku si z první patnáctky pohoršili jen tři výrobci, shodou okolností dva z nich tvoří koncern PSA. Nejhůře dopadl Citroën, který má o 9 % méně než v roce 2013, ztratil 536 registrací. Druhá je Toyota (-3,9 %, -164 aut) a třetí stájový kolega dvojitého šípu se lvem ve znaku. Češi si v loňském roce koupili o 77 peugeotů méně než v tom předchozím (-1,1 %).