Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh za leden až listopad 2014: Škoda roste o 17 procent

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 8. 12. 2014 • 15:18
10
16
Zobrazit náhledy (10)
Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia
Hyundai bohužel ztratil desetiprocentní podíl na trhu, mezi značkami není celoroční situace vyřešena ani mezi Seatem a Renaultem. Na Škodu se však všichni stále dívají z velké dálky.

Registrace nových osobních automobilů na českém trhu vzrostly od začátku letošního roku do listopadu o 16,93 %. Zatímco ve stejném období letopočtu 2013 si domácí zákazníci pořídili 150.197 aut, letos celých 175.626, tedy o 25.429 více. Nejvíce u nás nakupují firmy, jejich podíl činí 64,7%, ale toto číslo je dlouhodobé. Data vyplývají ze statistik SDA, reexporty v nich nejsou zahrnuty.

Škoda během letošních jedenácti měsíců registrovala v tuzemsku celkem 53.439 nových osobních vozů, což je o 16,8 % více než během srovnatelného období loňského roku. Za leden až listopad 2014 činí podíl značky 30,43 %. Roste tedy podobně jako celý trh. Jak jsou na tom ostatní? Zdomácnělý jihokorejský Hyundai s továrnou ve slezských Nošovicích bohužel ztratil deset procent z pomyslného koláče, aktuálně má jen 9,91 %. To znamená 17.422 přírůstků do statistik. Volkswagen se musí spokojit s průběžným bronzem a 16,7 tis. přírůstků. Pěticiferné číslo má na kontě ještě Ford (11.508). Top 5 doplňuje agilní Dacia (skoro 8,3 tisíce vozů).

Vlastně všechny značky si svá umístění nadále udržely, v nejlepší patnáctce nedošlo k žádné změně. Je rozhodnuto? Ne tak docela. Pravda, Peugeot už má dokonce přes 6,6 tisíce registrací, šestkou na začátku se chlubí i Opel a Kia. Dále panuje napínavější situace, Seat a Renault dělí pouhých 88 jednotek. A to je věru zanedbatelný rozdíl. „Diamant“ může stylizované S v prosinci klidně překonat, ale také nemusí. Konečné výsledky budeme beztak znát až za měsíc. Jedenáctý Citroën ztrácí na nejbližšího francouzského soka skoro 600 aut, tam se zdá být situace jasná. I když na tom značka koncernu PSA není aktuálně moc dobře, má zase dostatečný náskok před BMW. Německý luxusní triumvirát rozděluje pouze „lidová“ Toyota jako nejúspěšnější z Japonců.

Importérem, který si oproti roku 2013 nejvíce polepšil, je Dacia, a to skoro o dvě třetiny (+66,6 %), Následuje ji Opel, kterému se v poslední době daří nadmíru dobře (+58,7 %). Navíc už známe české ceny Corsy E a dokonce i podobu minivozu Karl. Nad polovinu už se nikdo jiný nezvedl, třetí je v této statistice španělský Seat (+38,5 %), následovaný jen těsně Fordem (+33,8 %). Zbylá konkurence se dostala nejvýše nad dvacet procent (BMW, VW, Mercedes-Benz a Hyundai).

Český trh od ledna do listopadu 2014 – pořadí značek (Top 15)
  Kategorie OA Tržní podíl OA Změna (rok) změna (rok)
  Období 1-11/2014 1-11/2014 1-11/2013 [ks] [%]
1. Škoda 53 439 30,4% 45 772 7 667 16,8%
2. Hyundai 17 422 9,9% 14 433 2 989 20,7%
3. Volkswagen 16 737 9,5% 13 677 3 060 22,4%
4. Ford 11 508 6,6% 8 602 2 906 33,8%
5. Dacia 8 280 4,7% 4 971 3 309 66,6%
6. Peugeot 6 605 3,8% 6 790 -185 -2,7%
7. Opel 6 250 3,6% 3 938 2 312 58,7%
8. Kia 6 038 3,4% 5 855 183 3,1%
9. Seat 5 769 3,3% 4 164 1 605 38,5%
10. Renault 5 681 3,2% 5 448 233 4,3%
11. Citroën 5 078 2,9% 5 571 -493 -8,8%
12. BMW 4 262 2,4% 3 454 808 23,4%
13. Toyota 3 616 2,1% 3 813 -197 -5,2%
14. Mercedes-Benz 3 490 2,0% 2 862 628 21,9%
15. Audi 3 233 1,8% 3 065 168 5,5%
Ostatní značky - 18 218 10,4% 17 782 436 2,5%
CELKEM - 175 626 100,0% 150 197 25 429 16,9%

Nárůst registrací Škody za letošních jedenáct měsíců činí 7.667 kusů oproti období od ledna do listopadu 2013. A tady nikoho lepšího prostě nenajdeme. Dacia hlásí o 3.309 sedanů, hatchbacků, kombi a MPV více, Volkswagen se zvedl o 3.060 aut a Hyundai o 2.989. Modrý ovál vykazuje v tuto chvíli o 2,9 tisíce lepší čísla než v uplynulém roce, Opel si pomohl o 2.312 registrací a Seat ještě o 1.605. Jenže ten vyváží tři čtvrtiny zase do ciziny, třeba Ford jen kolem 40 procent.

Propadáky najdeme v celkovém pořadí pouze tři. Citroën si pohoršil nejvíce, ztratil 493 kusů a 8,8 %. Druhá Toyota prodala o 197 aut méně (-5,2 %) a Peugeot se zhoršil o 185 registrací, respektive 2,7 %. Situace obou členů koncernu PSA není na českém trhu bohužel nikterak růžová, propadají se hlouběji a hlouběji. Dvojitý šíp se navíc v listopadu ocitl až za trojcípou hvězdou a čtyřmi kruhy

Pojďme se podívat alespoň krátce také na kategorii lehkých užitkových aut do 3,5 tuny. Jejich registrace v období 1-11/2014 vzrostly oproti loňskému roku o 10,88 %, z 10.495 na 11.637 kusů, tedy o 1.142 „pracantů“.

Zde Škodovku mezi nejlepšími nenajdeme, až na dodávkový Roomster (Praktik) žádný jiný model v nabídce nemá. První mezi značkami v dodávkách a pick-upech je Fiat (1.841 aut), následují Ford (1.564), Volkswagen (1.477), Peugeot (1.231), Renault (1.166), Mercedes-Benz (1.045) a sedmý je Citroën (1.025 vozů). Fiat okupuje takřka 16 % trhu, ještě Renault má podíl těsně nad deseti procenty.

Témata
8. 12. 2014 22:55
Prostě nejlíp je na tom
Dacia a hotovo :-) Vyrábí vzhledově hezký auta za velice slušný ceny a na to lidi slyší. Vidím to v okolí - dřív si lidi kupovali Dacie kvůli praktičnosti, dnes se už nebojí přiznat, že jim vyhovují i vzhledově. Prostě žádné experimenty a trapné podbízivé kravinky jako používá třeba klesající Citroen a Peugeot. Třeba Duster je za tu cenu hodně solidní SUV. Lodgy je obr za pár korun, Dokker poráží všechny v praktičnosti. Sandero v povedené verzi Stepway vidívám častěji než to klasické. Logan MCV zase trochu připomíná kombinaci Chrysleru 300C wagon a Volva :-) Ve srovnání s tím, kde byla Dacia před pár lety a dneškem je obrovský rozdíl, defakto má dnes pokrytý trh podobně dobře jako Škoda (té pořád chybí MPV a cokoliv praktického pro živnostníky). Mrzí mě, že asi nedojde na výrobu malé superlevné Dacie na lince bývalého Twinga, o čemž se původně hodně mluvilo.
8. 12. 2014 21:27
Re: Očištěno od Reexportů
Ale nepsali náhodou ze reexporty nejsou zahrnuty? Tak proč odecitat jeste jednou?
8. 12. 2014 20:13
Re: Očištěno od Reexportů
A tento fakt má znamenat,že informace nejsou korektní?Podle sebe soudím tebe?
Nebo konkurence?Nebo zastupujete konkurenci?....
Tak to vysvětlete,když něco zapčnete.To byste jako dobrý novinář mohl,ne?
Avatar - dolfi
8. 12. 2014 18:21
"Zajímavý" článek...
Shledávám opět zajímavé novinářské postupy:

1.) V titulku Škoda, na titulní fotce Dacia... :-O
2.) O Hyundai dramatická zmínka, že ztratil 10% podíl na trhu, i když jen o 0,1% ;-\

Objektivita je asi slovo, které mladá generace "novinářů" již nezná... :no:
8. 12. 2014 17:53
Re: Opet ta intepretace...
Takže za prvé, respektujte, prosím, pravidla slušného chování i na internetu. Děkuji. Za druhé: sleduji pouze meziroční výkyvy jednotlivých značek, tzn. o kolik procent/kusů zaregistrovaly méně/více než za srovnatelné období předchozího roku. Změny tržních podílů jsou většinou v řádech setin, maximálně desetin procenta a představují nedůležitý údaj. Pokud trh rostl a nějaká značka zaregistrovala méně než loni, nemůže její tržní podíl jaksi lézt vzhůru. to prostě nejde. Pokud trh roste, zvyšuje se tržní podíl pouze těch výrobců, kteří zaznamenali větší skoky než trh samotný, jak uvádí Emel s Chemlonem. Pokud trh klesá, podíl zvyšují ti všichni výrobci, kteří jsou nad jeho minusovými čísly - včetně těch kladných.