Český trh za leden až listopad 2014: Škoda roste o 17 procent
Registrace nových osobních automobilů na českém trhu vzrostly od začátku letošního roku do listopadu o 16,93 %. Zatímco ve stejném období letopočtu 2013 si domácí zákazníci pořídili 150.197 aut, letos celých 175.626, tedy o 25.429 více. Nejvíce u nás nakupují firmy, jejich podíl činí 64,7%, ale toto číslo je dlouhodobé. Data vyplývají ze statistik SDA, reexporty v nich nejsou zahrnuty.
Škoda během letošních jedenácti měsíců registrovala v tuzemsku celkem 53.439 nových osobních vozů, což je o 16,8 % více než během srovnatelného období loňského roku. Za leden až listopad 2014 činí podíl značky 30,43 %. Roste tedy podobně jako celý trh. Jak jsou na tom ostatní? Zdomácnělý jihokorejský Hyundai s továrnou ve slezských Nošovicích bohužel ztratil deset procent z pomyslného koláče, aktuálně má jen 9,91 %. To znamená 17.422 přírůstků do statistik. Volkswagen se musí spokojit s průběžným bronzem a 16,7 tis. přírůstků. Pěticiferné číslo má na kontě ještě Ford (11.508). Top 5 doplňuje agilní Dacia (skoro 8,3 tisíce vozů).
Vlastně všechny značky si svá umístění nadále udržely, v nejlepší patnáctce nedošlo k žádné změně. Je rozhodnuto? Ne tak docela. Pravda, Peugeot už má dokonce přes 6,6 tisíce registrací, šestkou na začátku se chlubí i Opel a Kia. Dále panuje napínavější situace, Seat a Renault dělí pouhých 88 jednotek. A to je věru zanedbatelný rozdíl. „Diamant“ může stylizované S v prosinci klidně překonat, ale také nemusí. Konečné výsledky budeme beztak znát až za měsíc. Jedenáctý Citroën ztrácí na nejbližšího francouzského soka skoro 600 aut, tam se zdá být situace jasná. I když na tom značka koncernu PSA není aktuálně moc dobře, má zase dostatečný náskok před BMW. Německý luxusní triumvirát rozděluje pouze „lidová“ Toyota jako nejúspěšnější z Japonců.
Importérem, který si oproti roku 2013 nejvíce polepšil, je Dacia, a to skoro o dvě třetiny (+66,6 %), Následuje ji Opel, kterému se v poslední době daří nadmíru dobře (+58,7 %). Navíc už známe české ceny Corsy E a dokonce i podobu minivozu Karl. Nad polovinu už se nikdo jiný nezvedl, třetí je v této statistice španělský Seat (+38,5 %), následovaný jen těsně Fordem (+33,8 %). Zbylá konkurence se dostala nejvýše nad dvacet procent (BMW, VW, Mercedes-Benz a Hyundai).
Český trh od ledna do listopadu 2014 – pořadí značek (Top 15) | ||||||
Kategorie | OA | Tržní podíl | OA | Změna (rok) | změna (rok) | |
Období | 1-11/2014 | 1-11/2014 | 1-11/2013 | [ks] | [%] | |
1. | Škoda | 53 439 | 30,4% | 45 772 | 7 667 | 16,8% |
2. | Hyundai | 17 422 | 9,9% | 14 433 | 2 989 | 20,7% |
3. | Volkswagen | 16 737 | 9,5% | 13 677 | 3 060 | 22,4% |
4. | Ford | 11 508 | 6,6% | 8 602 | 2 906 | 33,8% |
5. | Dacia | 8 280 | 4,7% | 4 971 | 3 309 | 66,6% |
6. | Peugeot | 6 605 | 3,8% | 6 790 | -185 | -2,7% |
7. | Opel | 6 250 | 3,6% | 3 938 | 2 312 | 58,7% |
8. | Kia | 6 038 | 3,4% | 5 855 | 183 | 3,1% |
9. | Seat | 5 769 | 3,3% | 4 164 | 1 605 | 38,5% |
10. | Renault | 5 681 | 3,2% | 5 448 | 233 | 4,3% |
11. | Citroën | 5 078 | 2,9% | 5 571 | -493 | -8,8% |
12. | BMW | 4 262 | 2,4% | 3 454 | 808 | 23,4% |
13. | Toyota | 3 616 | 2,1% | 3 813 | -197 | -5,2% |
14. | Mercedes-Benz | 3 490 | 2,0% | 2 862 | 628 | 21,9% |
15. | Audi | 3 233 | 1,8% | 3 065 | 168 | 5,5% |
Ostatní značky | - | 18 218 | 10,4% | 17 782 | 436 | 2,5% |
CELKEM | - | 175 626 | 100,0% | 150 197 | 25 429 | 16,9% |
Nárůst registrací Škody za letošních jedenáct měsíců činí 7.667 kusů oproti období od ledna do listopadu 2013. A tady nikoho lepšího prostě nenajdeme. Dacia hlásí o 3.309 sedanů, hatchbacků, kombi a MPV více, Volkswagen se zvedl o 3.060 aut a Hyundai o 2.989. Modrý ovál vykazuje v tuto chvíli o 2,9 tisíce lepší čísla než v uplynulém roce, Opel si pomohl o 2.312 registrací a Seat ještě o 1.605. Jenže ten vyváží tři čtvrtiny zase do ciziny, třeba Ford jen kolem 40 procent.
Propadáky najdeme v celkovém pořadí pouze tři. Citroën si pohoršil nejvíce, ztratil 493 kusů a 8,8 %. Druhá Toyota prodala o 197 aut méně (-5,2 %) a Peugeot se zhoršil o 185 registrací, respektive 2,7 %. Situace obou členů koncernu PSA není na českém trhu bohužel nikterak růžová, propadají se hlouběji a hlouběji. Dvojitý šíp se navíc v listopadu ocitl až za trojcípou hvězdou a čtyřmi kruhy
Pojďme se podívat alespoň krátce také na kategorii lehkých užitkových aut do 3,5 tuny. Jejich registrace v období 1-11/2014 vzrostly oproti loňskému roku o 10,88 %, z 10.495 na 11.637 kusů, tedy o 1.142 „pracantů“.
Zde Škodovku mezi nejlepšími nenajdeme, až na dodávkový Roomster (Praktik) žádný jiný model v nabídce nemá. První mezi značkami v dodávkách a pick-upech je Fiat (1.841 aut), následují Ford (1.564), Volkswagen (1.477), Peugeot (1.231), Renault (1.166), Mercedes-Benz (1.045) a sedmý je Citroën (1.025 vozů). Fiat okupuje takřka 16 % trhu, ještě Renault má podíl těsně nad deseti procenty.