Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Felicia (1994-2001): Zaoblený Favorit slaví 20 let

Aleš Dragoun
Diskuze (98)

Hranaté tvary Favoritů byly už v první polovině 90. let nemoderní. Škoda slibovala radikální změnu, která přišla na řadu v září 1994.

Mladoboleslavská automobilka, od roku 1991 v náruči koncernu Volkswagen, se nemohla spokojit s pouhou modernizací Favoritu. Model interně značený GP, který naběhl do výroby zkraje roku 1993, tak musel záhy vystřídat nový. Autu se říkalo „zaoblený Favorit“ a nakonec tak skutečně vypadalo. Škoda při výběru definitivního jména znovu sáhla do historie, tentokrát poválečné a oživila Felicii. Tento název nesla už nefunkční maketa faceliftovaného sedanu typu 792 (1991). Právě ta se měla stát nástupcem Favoritu i coby hatchback, který vytvořil ještě Bertone (!) a rovněž v dalších karosářských verzích. A hlavně přivést do výroby nové škodovácké čtyřválce OHC 1375 a 1596 cm3.

Základ v předchůdci

Facelift byl nakonec daleko radikálnější, technika však zůstala starší a byla doplněna logicky tou od VW. Felicia vznikala částečně ještě na papíře, ale uplatnila se i výpočetní technika. Po prototypech (1992) následovala o rok později ověřovací série. Boleslavským se ovšem i tak práce za vydatné pomoci zejména německých designérů povedla. Vozům sice zůstala černá těsnící lišta nad okny a na A-sloupku, která jinak kazila vzhled, ale musela by se změnit celá konstrukce dveří. A to bylo příliš finančně i časově náročné. Střecha tedy zůstala prakticky shodná. Jinak se ale Felicia opravdu zaoblila zvenčí i uvnitř a součinitel odporu vzduchu klesl z 0,36 na 0,34. S designem trochu nekorespondoval jen hranatý větrací otvor v masce chladiče. Zato přístrojová deska, ta se skutečně povedla. Něco tak úhledného a oku lahodícího už Škodovka poté nikdy svým zákazníkům nabídnout nedokázala. Felicia oproti Favoritu narostla o 40 mm na 3855 mm. Motory se tedy nakonec nezměnily. Zážehové celohliníkové třináctistovky (1289 cm3) OHV s jednobodovým vstřikováním Bosch Monomotronic nabízely 40 a 50 kW, na méně náročné trhy se ještě vyvážely i karburátorové (!) varianty se 42 a 43 kW. Převodovka byla výhradně pětistupňová manuální, v případě verze s 50 kW přenášela dopředu kulatých 100 N.m, u slabší 94 N.m.

Podvozek s rozvorem 2450 mm tvořily vpředu vzpěry McPherson a spodní trojúhelníková ramena, zadní náprava byla kliková s rameny vlečenými a příčným zkrutným stabilizátorem. Komfort zajišťovaly vinuté pružiny s tradičně uvnitř umístěnými teleskopickými tlumiči. Auta se spoléhala na kotoučové brzdy pouze vpředu, vzadu i nadále zůstaly bubny. Základní objem zavazadelníku 272 l byl větší než u pozdější první Fabie a Felicia byla ještě skutečně pětimístná... Základní výbava LX stála při uvedení na trh 209.900 Kč, krátce na to se ale zvedla její cena o deset tisíc korun. Nenabízela téměř nic, ale Felicie se nakonec dočkaly i posilovače řízení, ABS, dvou airbagů, klimatizace i centrálního zamykání.

Sériová výroba pětidveřových hatchbacků (nesly interní kód 791) začala ve Vrchlabí už 5. září 1994, v Mladé Boleslavi až o takřka měsíc a půl později: 17. října. Tam konkrétně v 10:20 hodin. Naše veřejnost mohla auta poprvé vidět za dalších devět dní, 26. října v Praze na Karlově mostě. Světová výstavní premiéra se pak odehrála v italské Boloni na počátku prosince, do Paříže to Felicia „nestihla“. V létě 1995 doplnilo nabídku praktické kombi typu 795 s délkou 4205 mm). Prvních deset vozů vzniklo už v předchozím roce, ale teprve tehdy se dostalo k zákazníkům. Bylo představeno v červnu na autosalonu v Brně a českým chatařům a chalupářům nabídlo obří kufr se 447 až 1366 l. Nesmíme zapomenout ani na podzimní příchod nových motorů, tentokrát z líhně Volkswagenu. Litinová šestnáctistovka (1598 cm3) OHC dávala 55 kW a 135 N.m a pod kapotou se objevil konečně i atmosférický komůrkový diesel 1896 cm3 se 47 kW. Výrobce u něj udával průměrnou spotřebu nafty 5,6 l/100 km. Bohužel svou hmotností příliš zatěžoval přední nápravu. Nabídka se rozšířila také o užitkové verze. Pick-up na základech Favoritu nahradil v srpnu 1995 Pickup (ano, bez pomlčky!) typu 797, verzi Forman Plus se zvýšenou laminátovou střechou pak v závěru roku Felicia Vanplus (psáno dohromady) s nákladovým prostorem o objemu 2176 l. Náklaďáček s užitečnou hmotností 605 kg název výchozí modelové řady u nás nikdy nenesl. Se závodními verzemi se dovádělo i na okruzích, domácí okruhový seriál Pickup Freestyle, který se zrodil na konci éry Favoritů, byl velmi oblíbený. Vozy připravovala firma Autospektrum 2000 v Mariánských Lázních pod vedením Otakara Zenkla a měly motory převrtané na 1,49 l s výkonem 95 kW.

Na podzim roku 1995 slavil výrobce kulatých sto let existence. Vzpomněl si i na pány zakladatele a připravil akční model Laurin & Klement pro sedan i kombi. Na luxusní světle šedé kožené čalounění tmavě modrých vozů všichni zírali jako na zjevení! Mladoboleslavská automobilka přitom stále tehdy měla v nabídce pouze jedinou modelovou řadu. Ale ta se stále rozšiřovala. Do sériové výroby se dostala nakonec také Felicia Fun (typ 796), pick-up pro volný čas se zadní sklopnou lavicí. Pasažéři na ní seděli venku, Air Design z Mnichova Hradiště ovšem dodával i laminátové nástavby. Funy se vyráběly pouze s motorem 1,6 l a výhradně ve žluté barvě, plastové doplňky mohly mít z továrny také oranžovou nebo velmi vzácnou zelenou barvu. Smršť speciálních modelů z Vrchlabí pokračovala, kupříkladu Atlanta byla věnována letním olympijským hrám, ale existovaly i další (Trumf, Pacific...).

Formule 2

Škoda se pochopitelně nevzdala ani účasti v rallye, konkrétně dvoulitrové kategorie F2. Využila nových předpisů pro tzv. kit cars, která umožňovala rozšířit karoserii, zvýšit zdvihový objem motoru. Z původní třináctistovky pro sezónu 1995 se podařilo dostat 100 kW. V téže době představená patnáctistovka (1491 cm3) měla 115 kW a později homologovaná silnější šestnáctistovka (1597 cm3) dávala dokonce 132 kW. Převodovky byly vždy šestistupňové. FIA rozdělila světový šampionát na čtyřkolky s turbodmychadly a právě dvoulitrovou třídu s pohonem jedné nápravy, v které tovární Felicie startovaly. I přes objemový handicap se jim podařilo několik fantastických úspěchů, byť zisk značkového titulu ze sezóny 1994 (ještě s Favority a po diskvalifikaci Opelu) zopakovat nedokázaly. V Argentině 1995 však dostali Pavel Sibera s Emilem Trinerem startovní čísla 1 a 2! Na udivené dotazy továrních pilotů pořadatelé odpověděli: „Vždyť jste přece mistři světa!“ Sibera tenkrát skončil čtvrtý a nejlepší mezi dvoulitry, Triner pak šestý a stříbrný.

A sezóna 1996? V Portugalsku to oba jezdci dotáhli na šesté, respektive desáté místo v celkové klasifikaci. Triner vyhrál Formuli 2 na Novém Zélandu, kde proslul efektním skokem přes cílovou rampu (celkově devátý), Sibera se v F2 radoval zase v Austrálii, kde byl Triner třetí. Ovšem fenomenální Švéd Stig Blomqvist ve sněhem pokryté RAC Rally 1996 obsadil bronzový stupínek. Absolutně! Dokonce se mu jednu rychlostní zkoušku podařilo vyhrát! Dnes se tyto statistiky do MS bůhvíproč nepočítají, takže se na tento opravdu obří úspěch docela zapomnělo... Ve „velkém“ světovém mistrovství (od roku 1997 byl dvoulitrový šampionát zrušen) se podařil Pavlu Siberovi ještě jeden zářez do Top 10: desátá příčka v Argentině 1997. Nově však tehdy bodovalo jen prvních šest posádek podle vzoru formule 1. Mimochodem, kitové Felicie se objevily i na okruzích a dokonce v počítačové hře Rally Championship, možná že ji máte dodnes někdo doma.

Modernizace techniky a nová tvář

Srpen 1996 přinesl významné technické změny. Tradiční, ale nyní tišší a lehčí třináctistovky se od té doby mohly pochlubit vícebodovým vstřikováním paliva (MPI) od Siemensu místo jednobodového Bosch, upraveným startérem, zapalováním, vačkami a novým vzduchovým filtrem. Základní parametry se ovšem nijak nezměnily, pouze mírně vzrostly hodnoty udávaného točivého momentu (40kW verze měla 99 N.m, 50kW 106 N.m) a byly k dispozici při nižších otáčkách. Karoserie se dočkala výztuh a páté dveře standardního otevírání z místa řidiče, do té doby chybělo...

Facelift přišel na řadu 12. února 1998. „Felicia s novou tváří“ dostala chromovanou masku ve stylu první novodobé Octavie a konečně se všechny verze mohly pochlubit lakovanými nárazníky. Byly o něco masivnější, takže se auta prodloužila, hatchback na 3883 mm, kombi měřilo 4237 mm. Praktické černé otěrové lišty ale zůstaly, což bylo velké plus. Palubní deska se oděla do šedé barvy, jen prostor kolem přístrojů zůstal černý. Užitkové modely Pickup, Fun a Felicia Vanplus jely dál bez stylistických změn. V březnu 1998 vystavila automobilka v Ženevě krásný hatchback Golden Prague (Zlatá Praha). Skutečně měl tuto metalickou barvu, kterou doplňovalo dvoubarevné kožené a látkové čalounění, modré přístroje, čirá hlavní světla a kouřová koncová a speciální litá kola. Akční model se z něj bohužel nestal, už od počátku šlo pouze o showcar...

Jejich smršť ale přece jen následovala. Felicia Safe Line nabídla kromě čelních i boční airbagy. Mimochodem, s instalací toho spolujezdcova se původně vůbec nepočítalo, takže mu ještě u modelů před modernizací padla za oběť celá odkládací schránka. Tu suplovala jen do jisté míry polička pod ní. Bohužel otevřená. Řidičův si zase vyžádal jiný volant, do původního se nevešel, ale stačilo sáhnout do regálů mateřského VW a jen vyměnit logo. Color Line měly zase barevný interiér. Tmavá granitová Magic byla tak populární, že Škoda vrhla na domácí trh dokonce dvě série, tu druhou ve více barvách. Mystery nabídla třeba exkluzivní fialové a zelené laky, Sport Line výrazně žlutá sedadla a pásy, červená provedení měla tyto prvky rudé a obě jezdila na litých kolech, více odkládacích prostor měla zase Family. Combi existovalo i coby Space Line. Pouze v Německu se prodávala zajímavá krátká Blue Sky s elektrickou shrnovací střechou od Webasta. Dnes se jedná o naprostou raritu, která rozhodně stojí za to! V různých evropských zemích importéři nabídli i další speciální série, které u nás koupit nešlo.

Úpravy a speciály

Úpravám Felicií se věnoval třeba pražský MTX RS, zprivatizovaný Metalex. Dokonce nabídl verzi s motorem 1342 cm3/58 kW a čtyřmi kotoučovými brzdami. Ale hatchbacky i kombi dokázal přestavět na dvoumístné dodávky kategorie N1 s překližkovou podlahou potaženou gumou, zaplechovanými (u kombi) či zatmavenými okny a zablokovanými levými zadními dveřmi (požadavek tehdejší legislativy). Verze Country měla zase zvýšenou světlost a oplastování, takový nepřímý předchůdce dnešních Scoutů! Bonbónkem z jeho dílem byl pak kabriolet. Skutečně šlo o čtyřdveřové auto, konstrukce složené střechy si však vynutila kompromis v podobě takřka kolmých zadních sedadel, na kterých i krátká jízda byla doslova za trest. Zrodilo se maximálně třicet aut. Spoustu doplňků nabízel již zmíněný Air Design. Zvláštní kapitolu představovala mladoboleslavská Laureta Auto Jaroslava Jelínka, která dokázala na o 60 cm prodlouženém podvozku pick-upů vytvořit, dodávky, sanity a pohřební automobily... Vznikaly jen v letech 1999-2001 a nenesly známá loga, Škoda s tímto projektem nechtěla mít nic společného.

Ač se na frankfurtské IAA 1999 představila první generace Fabie, Felicie se vyráběly dále, od března 2000 se však hatchbacky a kombi přestěhovaly do Kvasin. Produkce užitkových modelů byla ukončena tamtéž i ve Vrchlabí v dubnu 2001. Definitivně poslední bílý hatchback vyjel z pobočného závodu 21. června téhož roku. Celkem vzniklo 1.401.489 vozů. Používala je řada velkých českých firem, třeba v bílozelených policejních barvách jich jezdilo na 5,5 tisíce. Základních pětidveřových krátkých modelů se rozjelo do světa nejvíce: 915.853. Kombíků bylo 351.895. Užitkových Pickupů s logem okřídleného šípu většinou těžce pracovalo 124.589, ale dalších 18.952 mělo jinou masku, logo mateřského Volkswagenu a neslo název Caddy. Tato auta se exportovala na Západ. Vanplusů se zrodilo jen 5.160 a víceúčelových Funů pouze 3.992. Felicie se montovaly i v polské Poznani a v Srbsku.

Felicie ještě nepatří vlastně ani mezi youngtimery. Na silnicích jich lze potkat stále velké množství. Slušnou aktivní i pasivní bezpečností se mohla pochlubit až právě Fabia, která také značně přibrala, vždyť její jubilující předchůdkyně vážila v v základním provedení nějakých 930 kg! Felicii navíc sužovala koroze, hlavně pátých dveří (dají se nahradit laminátovými), lemů zadních blatníků a prahů. A zadní sedadla přílišným pohodlím na delších cestách rozhodně nevynikala... Ale počkejme pět, deset let a pak budou na cestách stejně vzácné jako jsou první moderní Favority... Felicia hlavně znamenala pro Škodu ten správný přelom, s její pomocí zase začala mílovými kroky dohánět konkurenci. Ještě na počátku této dekády jich registry evidovaly těsně nad 400 tisíc a byla nejrozšířenějším vozem u nás. Dodnes se těší velké popularitě, spousta lidí je totiž přesvědčena, že se stále vyrábí!

Aleš Dragoun
Diskuze (98)
Avatar - KubikCv
7. 9. 2014 22:44
Re: Felda X Fávo
já měl poslední ročník,comfortline a až na cívku mě nikde nenechal. Byla to 40kW verze a měla najeto přes 200 a já s tím jezdil denně CV-PHA a zpět,nějakejch 230km denně. Reznul jen ve výztuze dveří,na zadním límečku a v pertlu předního blatníku. Podvozek byl nevím čím nakonzervovanej,ale nebyla tam ani stopa koroze. Prostě ideální cvička do práce. Dokonce se s ním dalo jet i za 5litrů
Avatar - KubikCv
7. 9. 2014 22:39
Re: Felda
kdyby nebyla poptávka,nebyla by nabídka. Pokud by výroba Felicií byla prodělečná,koncern by výrobu zastavil dřív.Hlavně od doby Felicie nemá Škoda adekvátní náhradu pickupu,čehož využilo Palio pickup a Logan pickup.Toledo se taky vyrábělo řádně dlouho a jezdilo na platformě dvojkovýho golfu.
Avatar - KubikCv
7. 9. 2014 22:33
Re: Blue Sky
Twingo má mechanickou plátěnou...na Feldu se vejde jen tak tak...na Trabanta s přehledem a ještě zbejvá místo :-) Poslední dobou je po střechách z Twinga sháňka...za chvíli twinga vychcípou na střechy >:D
7. 9. 2014 18:50
Re: Jezdím s Felicií už dlouho..
jojo, taky ji ještě doma máme. Je mi líto ji hodit do šrotu. Je to přeci jen kus lidské práce. A motorově tato ještě (i dle servisu) prý vydrží, i když už bude asi karoserie sežraná na prach :-) Posilovač taky nemá, ale tak snad jsme nějací chlapi, co mají sílu ne? ;-) Jo, příští rok bude ta naše plnoletá, přemýšlím, zda utrácet za další technickou, ale pak se mi ji vždycky ještě zželí ;-)
7. 9. 2014 18:39
Re: verze 1.3 MPI byla skvela
MPI mělo větší krouťák, posunutý dolů někam k 2500ot.. Jiná vačk, větší sání a hlavně komprese.. dynamice přispělo i to, že 50kW verze měla nejkratší převodovku (naopak slabší 40kW měla stejně dlouhou jako 1.6)... I když díky ní to auto se stalo nepoužitelným na dálnici