Reexporty v Česku 2014: Nejvíce Seat, Fiat a Ford
Statistiky registrací nových automobilů na českém trhu výrazně ovlivňují reexporty. Připravili jsme statistiky mapující současnou situací po osmi měsících letošního roku.
Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo u nás v prvních dvou třetinách letopočtu, tedy od ledna do srpna zaregistrováno takřka 125,7 tisíce nových vozů. Reálné číslo bude však nižší. Aktuální data ohledně reexportů, která má redakce Auto.cz k dispozici, navíc ukazují kompletní hodnoty včetně LUV, tedy dodávek, pick-upů a lehkých náklaďáčků do celkové hmotnosti 3,5 tuny.
Reexportem se nazývá stav, kdy importér nové auto přiveze, u nás ho sám (či jeho dealer) přihlásí do provozu a dostane tak registrační značku. Konkrétní exemplář však ihned, případně do půl roku opouští území České republiky a míří k novému majiteli do cizích, zejména okolních zemí (Německa, Rakouska, Slovenska a Polska). Objevuje se proto ve statistice vyvezených aut. U příhraničních prodejců se tento stav stal běžnou praxí. Registrace formálně dle SDA rostou, skutečně prodaných vozů českým zákazníkům však zrovna příliš nepřibývá. Do pořadí jsme vybrali deset dovozců, kteří za sledované období exportovali ven největší podíly.
Naprostým vládcem je Seat, který vyvezl skoro dvě třetiny, celkem 65,8 %, konkrétně 2.914 jednotek z 4.429. V jeho případě se to týká jen osobních vozů, užitkové žádné v nabídce nemá. Toto číslo je samozřejmě obrovské. Druhý je Ford (3.586 exportovaných z 9.207, tedy 38,9 %). Na třetím místě trůní italský Fiat, který mimo Českou republiku prodal celkem 1.091 novotou vonících vozů (35,7 % z 3.055).
První pětku doplňují ještě Volkswagen (2.593 z více než třinácti tisíc) a Renault (801 z rovných 5.000). Inkriminovaný podíl tzv. účelových registrací dvou véček tak zatím činí těsně pod dvacet procent, v případě francouzského „diamantu“ je to menších 16 %. Dvojciferná čísla vykazují ještě Dacia a BMW. Podíváme-li se však podrobněji na mnichovskou automobilku, jde již jen o necelé čtyři stovky kusů, zatímco u Renaultu a jeho rumunské koncernové sestry se absolutní čísla pohybují v řádu 800 jednotek. První desítka by nebyla celá bez Citroënu, Peugeotu a Kie.
Žebříček Top 10 s největšími počty reexportovaných aut tedy vede Ford se zmíněnými necelými 3,6 tisíci jednotek před Seatem (přes 2,9 tisíce), Volkswagenem (skoro 2,6 tis.) a Fiatem (takřka 1,1 tisíce). Konkrétní hodnoty byly koneckonců vzpomenuty výše.
Český trh za leden-srpen 2014 – Top 10 značek podle reexportů | |||||
Kategorie | OA+LUV | Reexporty | OA+LUV bez reexportů | Podíl reexportů | |
Období | 1-8/2014 | 1-8/2014 | 1-8/2014 | 1-8/2014 | |
1. | Seat | 4429 | 2914 | 1515 | 65,8% |
2. | Ford | 9207 | 3586 | 5621 | 38,9% |
3. | Fiat | 3055 | 1091 | 1964 | 35,7% |
4. | Volkswagen | 13.079 | 2593 | 10.486 | 19,8% |
5. | Renault | 5000 | 801 | 4199 | 16,0% |
6. | Dacia | 6219 | 823 | 5396 | 13,2% |
7. | BMW | 3312 | 375 | 2937 | 11,3% |
8. | Citroën | 4670 | 412 | 4258 | 8,8% |
9. | Peugeot | 5839 | 458 | 5381 | 7,8% |
10. | Kia | 4336 | 256 | 4080 | 5,9% |