Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2011: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (26)
Pryč je vláda Fordu mezi importéry malých vozů. Češi si oblíbili Renault Thalia, který ostatním importovaným modelům razantně utekl.

Trh v meziročním srovnání s druhým měsícem loňského roku stoupl o 454 jednotek (+15,9 %). Zatímco loni našlo nové majitele 2.860 nových aut, letos jich bylo 3.314.

Tradičně vítězných Fabií se tentokrát prodalo pro Škodu tak trochu stylových 1.203. Druhé místo v malých vozech patří již v titulku zmíněné Thalii s hodně vysokými 571 kusy. Následují jihokorejský Hyundai i20 (256) a první Ford. Jím je již notně historický Fusion (234). Za nimi se umístil a Top 5 tak uzavírá Volkswagen Polo. Ten již hodně ztratil, má celkem 141 registrací.

Thalia boduje supernízkou cenou (loni 149.900,- Kč, momentálně 159.900,- Kč), kterou bez problémů konkuruje vozům o třídu menším. Jenže, na rozdíl od nich nabízí obří zavazadelník a na ten zkrátka Češi slyší. I když se zákazník rozhodne pro lepší výbavu, pořád se pohybuje kolem 200 tisíc korun. Například stupeň Privilege nabídne za 202.500,- vše podstatné kromě bočních airbagů a automatické klimatizace.

Meziroční porovnání s únorem 2010 vypadá u Fabie docela optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž polepšil o 29,6 %, prodalo se o 275 nejmenších škodovek více. Loňských 928 bylo ovšem extrémně nízké číslo. Druhá Thalia zaznamenala pochopitelně ještě prudší nárůst o 199 %. Před rokem našlo své zájemce 191 aut, letos o 380 více! Na třetím místě najdeme další velký postup: registrace Hyundaie i20 jsou vyšší o 152 (ze 104, tedy +146,2 %). Následuje první pád v podání Fordu Fusion (-26,6 %, respektive -85 vozů). Volkswagen Polo si připsal naopak kladnou hodnotu, byť jen mírnou. Získal jediný kus (+0,7 %, ze 140 loňských).

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v únoru 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období2/20111-2/20112/20111-2/2011
1.Škoda FABIA1203228936,3%37,5%
2.Renault THALIA57192917,2%15,2%
3.Hyundai i202563567,7%5,8%
4.Ford FUSION2343537,1%5,8%
5.Volkswagen POLO1412604,3%4,3%
6.Peugeot 2071232273,7%3,7%
7.Ford FIESTA882682,7%4,4%
8.Seat IBIZA791502,4%2,5%
9.Toyota YARIS701942,1%3,2%
10.Renault CLIO671702,0%2,8%
11.Dacia SANDERO66962,0%1,6%
12.Citroën C3641391,9%2,3%
13.Kia RIO541031,6%1,7%
14.Audi A1501331,5%2,2%
15.Chevrolet AVEO47751,4%1,2%
16.Opel CORSA44851,3%1,4%
17.Fiat PUNTO37801,1%1,3%
18.Nissan MICRA30390,9%0,6%
19.Peugeot 20623370,7%0,6%
20.Suzuki SWIFT16400,5%0,7%
21.Honda JAZZ14200,4%0,3%
22.Mazda 212210,4%0,3%
23.Hyundai ACCENT8170,2%0,3%
23.Mitsubishi COLT8150,2%0,2%
25.Honda CITY580,2%0,1%
-Ostatní modely470,1%0,1%
-CELKEM33146111100,0%100,0%

Postup roku putuje tentokrát do Japonska, připisuje si jej Nissan Micra. Nová generace pomohla ke skoku z pouhých čtyř na rovné tři desítky aut (+650 %). Kromě Thalie a i20 zmiňme ještě dva trojciferné šplhouny. Opel Corsa hlásí +109,5 %, před dvanácti měsíci našlo majitele jen 21 baculek ze španělské továrny. Kia Rio se dokázala zlepšit z 27 na 54, tedy o přesných 100 %. Dovozce nabízí akční slevy na končící model, hatchback s poměrně bohatou výbavou Fresh stojí 219.980 Kč. Za dalších 20 tisíc je možné přikoupit paket Plus s klimatizací a dálkovým centrálním zamykáním. Podobu poměrně elegantního nástupce již známe.

Největší pád mezi všemi malými vozy zaznamenala Alfa Romeo MiTo (-83,3 %, z 6 na jediný exemplář), tu bychom ale v Top 25 hledali marně. Dalším v pořadí je Hyundai Accent, který ztratil 79,5 % (z 31 na 8 aut), ale ten se doprodává. Nedařilo se ani Mazdě 2, která ztratila 27 registrací (-69,2 %). Takřka šedesátiprocentní pád má na kontě Fiesta, o něco méně, ale stále přes polovinu pak i Renault Clio.

Nárůst trhu za první dva měsíce letošního roku činí +13,4 %. Své zákazníky našlo 6.111 automobilů této třídy místo 5.931 (meziročně +720).

V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 2.289 exempláři (její podíl je 37,5 %) před Thalií (929). Ta se svým dalším pronásledovatelům již poměrně značně vzdálila, podíl 15,2 % ostatně hovoří za vše. Následující dvě příčky jsou ovšem velmi vyrovnané. Třetí je Hyundai i20 (356, 5,8 %), čtvrtý Fusion ztrácí jen tři kusy. Nástupce letité Fordovy krabice B-Max se představil v Ženevě coby studie a v sérii jej uvidíme až příští rok. Jedná se ale o mini MPV, což Fusion ani při nejlepší vůli nebyl. Páté místo okupuje další modrý ovál: modernější Fiesta (268, 4,4 %). Šestému Polu ovšem do nejlepší pětice chybí pouhá osmička registrací.

Fabia v tomto meziročním srovnání opět získala, vzestup činí 17,1 %, loni se jich prodalo o 335 méně. Více registrací má rovněž i Thalia, vzhledem k jejím momentálním výsledkům není ani divu. Polepšila si o značných 196,8 % (před rokem 313, letos o 616 více). Procentní nárůst Thalie ale není nejvyšší, i v této statistice ji drtí nová Micra (+254,5 %, 39 kusů místo 11). Hyundai i20 vykazuje menší číslo, ale pochopitelně rovněž kladné: +159 aut, tedy o 80,7 % více. Ford Fusion ztratil oproti loňsku 137 vozů (-28 %). Pátá Fiesta je na tom o 52 kusů hůře (-16,3 %).

Úroda turbodieselů byla v únoru velmi slabá. V absolutních počtech pochopitelně patří prvenství domácímu zástupci s 203 registracemi (podíl na celkových je stabilních 16,9 %). Na druhém místě je Peugeot 207 s 19 auty s motory HDi (15,5 %). Desítku už nepřekročil nikdo další. Třetí příčku tedy obsadil Citroën C3 se 7 kusy (10,9 %) a čtvrtou VW Polo (6 vozů znamená jen 4,3 %).

Malé crossovery

Pořadí malých crossoverů je stále shodné, jen Juke trochu čeří vodu. Znovu zcela dominovalo Suzuki SX4, extravagantní malý Nissan už ale atakoval stříbrnou příčku. Kia Soul skončila třetí, Sedici a Urban Cruiser nadále paběrkují. Suzuki okupuje přes tři čtvrtiny trhu v měsíčním i ročním pořadí, ostatní nestačí. Aby ne, mají pády minimálně přes 40 %. Suverénní postavení v Maďarsku vyráběného Japonce dokazuje i to, že trh si od ledna polepšil o více než 86 %! Registrace SX4 totiž vzrostly skoro trojnásobně.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v únoru 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období2/20111-2/20112/20111-2/2011
1.Suzuki SX416028076,9%76,7%
2.Nissan JUKE274213,0%11,5%
3.Kia SOUL15317,2%8,5%
4.Fiat SEDICI5112,4%3,0%
5.Toyota URBAN CRUISER110,5%0,3%
-CELKEM208365100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (26)
26. 8. 2011 22:41
Je to jednoduche "vitazstvo" Ford
Kazdy, kto ide na zapad kupovat auto, tak ma pripraveny dovoz VW, Audi alebo BMW. Nakoniec vsak privezie Ford. No nekup to, ked je to auto za par supov. Audi si priveziem nabuduce. Ale, zase si len privezie ojazdeny, lacny Ford.
Avatar - Blue Sun
14. 3. 2011 10:36
Re: crossovery
Jo jo, není nad to vykládat si významy slov po svém...
Avatar - Ada je zase tady
14. 3. 2011 00:05
Re: Trefa do českého vkusu
Omlazuje stylem stary kram za novy kram :no:
Avatar - Ada je zase tady
14. 3. 2011 00:03
Re: crossovery
Ale to ja vim. Nicmene uz z vyznamu toho slova Crossover, cili "prekrizeni" je citit, ze to je vozidlo nekde mezi styly SUV a MINI, nebo nizsi stredni trida. Cili prizvednuta svetla vyska, vyssi stavba karoserie - a pohon 4x4 a velikost MINI, ci nizsi stredni tridy. Pokud si nekdo koupi SX4 v benzinu a jen s 4x2, je to vlastne jen koupe neceho, co si na styl crossoveru jen hraje. A proto k opravdovemu crossoveru patri 4x4 a diesel.
13. 3. 2011 16:02
Re: crossovery
cast kupcov berie tieto vozidla ako alternativu k malym mpv - vyssi posed, lahsie nastupovanie, k tomu o chlp vyssi podvozok. A predstav si, ze sx4 sa predava najma benzinovych. V tomto segmente ma kazdy vyrobca v ponuke aj 4x2