Chevrolet Mi-ray: Sportovní budoucnost stoletého Chevyho

Chevrolet Mi-ray: Sportovní budoucnost stoletého Chevyho

 
 

Chevroletu je letos kulatých sto let. K výročí si nadělil vskutku pěkný dárek - dvoumístný roadster Mi-ray.

Ten má premiéru na Seoul Motor Show v jihokorejské metropoli. Proč zrovna tam? Jednoduché, celý vůz je totiž dílem GM Advanced Design Studia, které sídlí také v Soulu. Nutno dodat, že se Jihokorejci vskutku vytáhli. Auto vypadá agresivně, byť někomu možná přijdou některé linky až moc překombinované a korporátní předek respektuje současný, poněkud mohutnější styl značky.

Ale jinak – čistá radost. Určitou tvarovou inspiraci poskytly modely americké značky ze začátku šedesátých let minulého století: Corvair Super Spyder (1962) a Monza SS (1963). Dvojice pasažérů sedí hezky odděleně, volant je otevřený jako u závodních aut a otevřené dveře připomínají rozevřené nůžky, styl sportovních prototypů z Le Mans je jasně patrný. Mi-ray (v korejštině znamená budoucnost) je krátký, široký a nizounký, o všem svědčí základní rozměry 3991 x 1865 x 1100 mm. Světla jsou sestavena z moderních diod.

Aerodynamický trup připomíná moderní stíhačky. Podvozek s rozvorem 2375 mm je z hliníku, na karoserii použili konstruktéři plastické hmoty vyztužené uhlíkem a také karbon samotný. Zavěšení obou náprav obstarávají dvojité lichoběžníky. Kola mají rozměr 20, respektive 21 palců, na nich jsou obuty pneumatiky 245/35 a 295/30. A nezapomínejme na čtveřici brzd: kotoučových s vnitřním chlazením.

Přece jen je ale něco jinak. Mi-ray není poháněn žádným velkým benzinovým motorem, ani by se dovnitř nevešel. Za sedadly najdeme čtyřválcovou patnáctistovku doplněnou o dva vpředu uložené elektromotory, každý má výkon 15 kW. Lithium-iontové baterie jsou umístěny uprostřed a mají velmi nízkou kapacitu 1,6 kWh. Nabíjejí se pomocí regenerativního brzdění. Zážehový motor pohání zadní nápravu, elektromotory naopak přední. Vůz umí jet také pouze na elektřinu.

Máme tu tedy další sportovní hybrid. Důležité totiž dnes nejsou jen výkony, ale hlavně spotřeba. A ta je opravdu nízká: 3,9 l/100 km ve městě, na dálnici ještě o dvě deci méně, tedy 3,7 l/100 km. Snižuje ji rovněž funkce start-stop. Dvouspojková převodovka DCT se objede bez měniče točivého momentu obvyklého u samočinných ústrojí. Nabízí jak režim Eco, tak i sportovní mód.

Oddělená nejsou pouze sedadla, ale rovněž zavazadlové prostory pod zadními blatníky. Do každého se vejde, jak se na správný roadster sluší, pár drobností. Ještě se na chvíli posaďme dovnitř. Interiér je také ve stylu stíhaček. Broušený hliník, přírodní kůže, bílá látka a kov - takový je výčet použitých materiálů. Vnitřní prostor je obklopen pevnou buňkou z karbonu, velký důraz byl kladen také na bezpečnost posádky. Uhlíková je i konstrukce asymetrických sedadel, která se pohybují v hliníkové kolejnici.

Přístroje pracují na principu zpětné projekce, nechybí dotyková obrazovka a centrálně umístěné startovací tlačítko, po jehož stisku se všechny informace objeví na bílém podkladu, do té doby nejsou vidět. Další ovladače jsou na zmíněné středové konzole, která rozděluje vnitřní prostor, tedy pokud ji tak lze vůbec nazvat. Tradiční zrcátka byla nahrazena kamerami, které vyjíždějí z postranních oken. Ve městě spolupracují s GPS modulem. Navigace je tudíž zprostředkována v reálném čase.

Sériová výroba se pochopitelně nechystá, ale korejská divize vzešlá z bývalého Daewoo (značka končí i na domácím trhu) se má, jak je vidno, čile k světu. Jen tak dál!

Chevrolet.auto.cz: všechny testy a další články

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší cesta?

Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší?

Dnes 11:31

Budoucnost svícení dnes patří laseru a diodám, jež dávají designérům netušené možnosti. Máme ale dát vale klasice?




Blesk.cz

Barbora (33) bojuje s roztroušenou sklerózou! Součást terapie: Let nad nočním Brnem

Barbora (33) bojuje s roztroušenou sklerózou!…

Bála jsem se. Bylo to ale úžasné. Dechberoucí! Tak zhodnotila svůj víkendový přelet nad ohňostroji v Brně…

Modřany se přesouvají tisíce let před náš letopočet: Startuje výstava „Doba bronzová“

Modřany se přesouvají tisíce let před náš letopočet:…

Praha 12 zahajuje dlouho plánovanou výstavu s názvem „Doba bronzová“. V oblíbeném Viničním domku se objevila…

 

iSport.cz

Vážná nehoda sparťana Čermáka! Jeho auto hořelo, měl být opilý

Vážná nehoda sparťana Čermáka! Jeho auto hořelo, měl…

Ligová sezona pro Aleše Čermáka skončila vážnou nehodou. Záložník Sparty měl mít podle informací agentury…

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc než ve Spartě

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc…

Poslední zápas sezony, výhra 4:0, která znamenala mistrovský titul. O dobrou náladu bylo po sobotním duelu…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…