Chevrolet Orlando: První jízdní dojmy

Chevrolet Orlando: První jízdní dojmy

 
 

Po modelech Cruze a Spark přijde v roce 2011 hned několik velmi nadějných novinek se znakem Chevroletu. Orlando bude první z nich.

Rodinná MPV jsou čím dál dostupnější. Dosud udávaly cenový tón hlavně francouzské automobilky, ale trh už za několik týdnů dostane zajímavou alternativu v podobě nového Chevroletu Orlando. První kilometry za jeho volantem jsme absolvovali na začátku prosince v okolí Valencie.

Karoserie

Chevrolet se vrací do segmentu kompaktních MPV, ze kterého se stáhl po ukončení výroby modelu Tacuma/Rezzo v roce 2008. Tentokrát na to jde ale poněkud oklikou. Orlando není typické MPV, jehož karoserie by měla ohromovat hlavně vnitřním objemem, volným prostorem nad hlavou a maximální variabilitou. Vnější vzhled je pro tento model klíčový a jeho výrobce to nezapomíná zdůrazňovat, kde to jen jde.

Orlando má na první pohled blíže ke stále širší kategorii crossoverů. Nadměrnou velikost mají kola (až 18palcová), koncové i přední svítilny i mohutné lemy kolem blatníků. Relativně malá je proti tomu prosklená plocha. Netypická zase jistá hranatost, kterou tvůrci zřejmě sledovali přiblížení k populárním SUV. Jeho vzhled zkrátka zapadá do aktuálního amerického vkusu. Paradoxem však je, že vůz na trhy Severní Ameriky zřejmě nikdy nedorazí!

Podobně jako v případě mnoha jiných crossoverů, ani Orlando nebude v nabídce s pohonem všech kol i když by to mohl jeho design napovídat. Čtyřválcové motory jsou uloženy vpředu napříč a poháněna jsou vždy jen přední kola.

Orlando bude chtít v Evropě oslovit ty zákazníky, kteří dosud kupovali Renaulty Scénic, Citroëny C4 Picasso, Fordy C-Max, nebo Volkswageny Touran. K tomu jej konstruktéři vybavili vnějšími rozměry 4652 x 1836 x 1633 mm. Orlando stojí na rozvoru s délkou 2760 mm, podvozek vychází z globální platformy sdílené s Chevroletem Cruze nebo Opelem Astra.

Vzhled Orlanda vypadá kompaktně a celkem vyváženě. Velká kola a světlomety, spolu s vysokou spodní linií oken jeho rozměry relativizují. Výška není přehnaná, ale kdo chce, může sedět o několik centimetrů výše a mít tak lepší výhled, než všichni ostatní kolem.

Interiér

Jestliže jsme vnější vzhled Orlanda zařadili do crossoverů, pak v interiéru musíme pokračovat ve stejném duchu. Vnitřní uspořádání totiž přebírá něco z MPV, něco z SUV a něco z kombi nižší střední třídy.

Překvapením u 4,6 m dlouhého vozu je standardní sedmimístné uspořádání. Kdo někdy jel ve třetí řadě u větších modelů MPV, asi si dovede představit co čekat od šesté a sedmé sedačky, které se vyklápějí ze dna zavazadelníku Orlanda. Jejich určení cílí především na děti. Dospělý se zde usadí jen, pokud má méně než 175 cm na výšku a bude se muset smířit s nepohodlnou nouzovou polohou. Sedmimístná auta tohoto druhu se ale nakupují především pro rodinné účely a navzdory nouzovosti je třetí řada častým požadavkem na rodinné auto. Takže proč ne.

V první a druhé řadě je místa více než dost. Interiér má přiměřenou šířku, poloha sedadel je horizontálně odstupňována směrem dozadu, aby měli všichni dobrý výhled z vozu. Nastupuje se velkými dveřmi s velkorysým nástupním profilem.

Kompromisní řešení objevíte v disciplíně objem a variabilita. Velikost zavazadelníku se stala obětí velkých kol (a jim odpovídající přerostlých podběhů) a standardní přítomnosti šestého a sedmého sedadla. V pětimístné konfiguraci tak je v zádi jen 458 l (po hranu oken), což může být pro mnoho rodin přesedajících z kombi nižší střední třídy trochu málo. Po sklopení sedadel (jedním pohybem se dolů pokládá sedák i opěradlo druhé řady) vzniká rovná podlaha a nad ní maximální objem 1499 l.

Chevrolet Orlando: Oficiální fotografie a technická data

Překvapivé je také to, že druhou řadou nelze posunovat, takže ani kdyby cestující ve druhé řadě chtěli, nemohou vylepšit prostor těm zcela vzadu. Podobné platí i možnosti zvětšení zavazadelníku. Variabilita se tedy omezuje na sklápění sedadel a opěradel, případně naklápění opěradel ve druhé řadě. V budoucnu bude možné sklápět také opěradlo předního spolujezdcova sedadla, což usnadní transport dlouhých předmětů.

Přístrojová deska Orlanda se povedla, podobně jako v Cruzi. Měkké plasty na ní sice nenajdete, ale testované exempláře (v nejvyšší výbavě) působily za jízdy robustně, byly dobře zpracovány a z funkčního ani estetického hlediska k nim nemáme žádné připomínky. Korejské interiéry už nejsou jen levně navržené a levně vyrobené, o čemž svědčí detaily jako měkké čalounění loketní opěrky ve dveřích v místě kontaktu s loktem nebo vtipná úložná schránka na telefon nebo MP3 přehrávač pod panelem audiosystému.

Na vrcholu středové konzoly byl ve zkoušených vozech displej navigačního systému. Ve standardních verzích zde bude nižší monochromatický displej koncernového audiosystému.

Jízda

Složení motorové nabídky Orlanda odpovídá aktuálním možnostem Chevroletu a rodinnému zaměření nového modelu. Vyloženě slabé ani mimořádně výkonné motory v něm proto nenajdete. Překvapivá je i absence maloobjemového čtyřválce 1,4 Turbo, který GM nabízí pro Cruze v USA.

Základem a zřejmě nejžádanějším motorem je atmosférická osmnáctistovka s litinovým blokem a hliníkovou čtyřventilovou hlavou. Jednotka, která tvoří vrchol zážehové nabídky Cruze, má s Orlandem trochu více práce, ale slušný zdvihový objem zajišťuje dostatečnou zásobu točivého momentu ve středním pásmu a přiměřený výkon nahoře. Škoda jen pětistupňové převodovky. Při jízdě je motor tichý, úsporná jízda stlačí odběr do sedmilitrového pásma, na dálnici ale raději počítejte s 9 l/100 km.

Turbodiesely jsou dodávány standardně s šestistupňovými ručně řazenými převodovkami. Silnější varianta (120 kW) může být kombinovaná s novou šestistupňovou skříní vlastní konstrukce, která se časem dostane i do dalších Chevroletů. Modernizované přeplňované dvoulitry jsou v Orlandu utlumeny podstatně lépe, než v Cruzi, vibrace ani hluk motoru nepronikají do interiéru a neruší tak cestovní pohodu. Už základní verze s 96 kW má obstojné dynamické parametry, silnější verze se vyplatí snad jen kvůli komfortnější jízdě na dálnici.

Osmnáctipalcová kola na autě nižší střední třídy nejsou ani v roce 2010 zatím obvyklá, a tak jsme za volant Orland sedali s obavami z jízdního nepohodlí. První dojmy ale nejsou až tak špatné. Největší továrnou nabízené pneumatiky mají úctyhodný rozměr 235/45 R18, ale podvozek s tím naštěstí počítá. Je schopen dobře tlumit menší nerovnosti, těch větších ve Španělsku mnoho nebylo. Auto se při ostřejší jízdě naklání jen málo, chování na silnici je proto velmi podobné německé konkurenci.

Konstrukce náprav odpovídá standardu levných MPV – vzadu jsou vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou, vpředu kombinace vzpěr McPherson a příčných ramen. Specialitou, která není v tomto cenovém pásmu běžná, jsou hydraulická lůžka uchycení ramen přední nápravy, omezující přenos vibrací od vozovky do řízení.

Value for money

Až se na začátku března 2011 začne Orlando prodávat, bude lákat zákazníky cenou již od 362.900,- Kč. Právě tolik bude stát nejlevnější provedení 1,8 LS, slabší turbodiesel 2,0 VCDi ve výbavě LS vyjde na 420.400,- Kč.

Standardem bude sedmimístný interiér (pětimístný nebude vůbec v nabídce), šest airbagů, ESP, výškově nastavitelná přední sedadla, centrální zamykání s dálkovým ovladačem nebo rádio s CD/MP3 přehrávačem. Za klimatizaci bude nutné připlácet, podle našich informací ale bude Chevrolet za tuto výbavu žádat asi 15 tisíc Kč.

Sedmimístné Orlando se tak i s klimatizací hravě vejde do hranice 400 tisíc Kč.

Chevrolet Orlando - Základní technická data
Motor1,8 16V2,0 D (96 kW)2,0 D (120 kW)2,0 D (120 kW) AT
Převodovka5M6M6M6A
Zdvihový objem [cm3]-199819981998
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]104/620096/3800120/3800120/3800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]176/3800315/2000360/2000360/2000
Max. rychlost [km/h]185180195195
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,610,310,011,0
Komb. spotřeba [l/100 km]7,36,06,07,0
Pohotovostní hmotnost [kg]1582165516551659

Jake.auto.cz: Chevrolet Orlando – všechny články a testy

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Chevrolet Orlando 2014: Decentní facelift a nová navigace Chevrolet Orlando 2014: Decentní facelift a nová navigace

Velké MPV za malé peníze od Chevroletu prošlo…

Chevrolet Orlando: Nabídku motorů rozšiřuje 1,4 Turbo (103 kW) Chevrolet Orlando: Nabídku motorů rozšiřuje 1,4 Turbo (103 kW)

Přeplňovaná čtrnáctistovka je už známá z několika Opelů.

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO vypovědělo smlouvu Starostům a ODS

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO…

Hnutí ANO vypovědělo ve Středočeském kraji koaliční smlouvu svým partnerům. Pakt ANO, STAN, ODS a Nezávislých…

 

iSport.cz

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se tu bránit, říká

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se…

Po turbulentním začátku to vypadá, že sezona Tomáše Koubka se začíná v dobrém slova smyslu ustalovat.…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…