Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cetanové číslo - čím vyšší, tím lepší

Prezentace klienta
Diskuze (27)
Kvalitu automobilových pohonných hmot určuje oktanové číslo. Jeho bratříčkem je číslo cetanové, které prozradí kvalitu nafty. Pojďme se s ním blíže seznámit.

Více se o oktanovém čísle dozvíte v našem článku Co prozradí oktanové číslo.

Cetanové číslo, stejně jako punc u zlata, udává kvalitu a ve spojitosti s moderními dieselovými motory a 21. stoletím je důležitým znakem prémiovosti nafty. Čím vyšší cetanové číslo, tím je nafta kvalitnější. Tento parametr udává kvalitu nafty z hlediska vznětové charakteristiky, která má pro naftový motor zásadní důležitost. Motor lépe startuje, má vyšší výkon, tišší spalování, méně nežádoucích zplodin hoření a pozitivní dopad na spotřebu. To vše vede ke snižování zátěže životního prostředí.

„Můžeme říci, že cetanové číslo je jediný z parametrů nafty, který řidič pocítí již během jízdy. Čím vyšší má nafta cetanové číslo, tím rychleji se po vstříknutí do válce vznítí,“ vysvětluje Václav Loula, ředitel pro jakost společnosti Benzina, a dodává: „Vyšší cetanové číslo přináší lepší startovatelnost, nižší emise, nižší spotřebu paliva, vyšší výkon a nižší hlučnost motoru.“

Česká a evropská norma vyžaduje cetanové číslo 51, což je spodní hranice z hlediska ekologie i potřeb moderních motorů. Na trhu se vyskytuje většinou nafta s číslem v rozsahu 51 až 55, špičkové nafty ve světě se v současnosti pohybují s cetanovým číslem v rozmezí 58 až 65 jednotek. V Česku nabízí naftu s vysokým cetanovým číslem společnost Benzina, která s ní přišla na trh jako první. Komerční dodávky prémiové nafty Verva Diesel mají cetanové číslo v rozsahu 59 až 62 jednotek. Pro ilustraci poslední kontrola ze strany ČOI naměřila hodnotu 61,8 jednotek.

Verva Diesel obstál v testech na výbornou

„Dlouhodobou vysokou kvalitu prémiového paliva Verva Diesel již dokázal nezávislý test Mladé fronty DNES, který se uskutečnil v září 2008. Benzina prokázala v nezávislém testu s domácí konkurencí velmi dobrou kvalitu a obsadila 1. místo,“ uvádí Václav Loula. „Testované vzorky Verva Diesel a Diesel Top Q tehdy shodně deklarovaly cetanové číslo 56,5, což bylo nejvíce z porovnávaných vzorků.“

Na zjištění Mladé fronty DNES navázal i magazín AutoDiesel, který provedl dlouhodobý test prémiového paliva Verva Diesel od Benziny. Od září 2008 do března 2010 najela redakce magazínu celkem 90 000 km ve voze značky Kia Cee´d 1,6 CRDi, a to výhradně na Vervu Diesel. Na konci testu bylo na příklad zjištěno, že díky vyšší mazivosti tohoto paliva nedošlo k žádnému zanesení trysek vstřikovačů. „A ani kontrolou rozebraného vstřikovače pod mikroskopem nebylo zjištěno překvapivě žádné opotřebení,“ uvedl šéfredaktor magazínu Autodiesel Martin Vaculík.

Měření Autodiselu dále prokázala, že čisticí přísady obsažené v palivu Verva Diesel od Benziny dokonale eliminují negativní dopady povinného přídavku biosložek. Při použití běžného paliva s šestiprocentním obsahem biosložek dochází totiž již po 32 hodinách plné zátěže motoru k takovému zhoršení průtoku trysek, že výkon motoru poklesne až o deset procent. Při použití Vervy Diesel zůstává výkon motor naprosto nedotčen.

Vývoj jde dál

V září 2009 byla na trhu uvedena nová Verva Diesel, která má velmi dobré užitné vlastnosti právě díky vysokému cetanovému číslu, které je 60 jednotek. Tato prémiová nafta je také nadstandardně aditivovaná k zajištění dalších důležitých vlastností, jako jsou mazivost, ochrana proti korozi, snížená pěnivost a detergentní schopnosti. Do aditivační receptury jsou také přidávány inhibitory proti oxidaci a polymerizaci z důvodů eliminace vlivu biosložky.

kia benzina kia benzina

„Paliva v síti čerpacích stanic Benzina jsou pod stálou kontrolou akreditované laboratoře. Na výdejních stojanech je vylepena Pečeť kvality, která potvrzuje, že kvalita prémiových paliv Verva je kontrolována a odpovídá technickým normám, ročně se odebere okolo 1600 vzorků,“ uvádí ředitel pro jakost společnosti Benzina a dodává: „Největší radost mám z praktického pozitivního hodnocení vlastností této nafty od motoristů, což je ten nejdůležitější hodnotitel. Z obchodního hlediska mne pak těší rostoucí poptávka.“

kia benzina kia benzina

prémiové palivo Verva Diesel

uvedené na trh společností Benzina

Nafta Verva se doporučuje zvláště pro vozy s moderními dieselovými motory, které jsou vybaveny technologiemi „čerpadlo-tryska“ – „common rail“. Vyšší cetanové číslo této nafty (60 oproti obvyklým 51 až 53) zvyšuje účinnost motoru: usnadňuje jeho nastartování, snižuje třecí ztráty, dosahuje plného výkonu motoru a provoz motoru je úspornější. Zvýšením cetanového čísla dochází k omezení emisí oxidu uhelnatého, k omezení pevných částic a k snížení hlučnosti motoru. Vyšší mazivost nafty Verva výrazně zlepšuje ochranu palivového čerpadla a vstřikovacích trysek. Verva Diesel vykazuje lepší nízkoteplotní vlastnosti v extrémních mrazech s parametrem filtrovatelnosti až do –26 ºC.

Více informací naleznete na www.benzinaplus.cz.

Prezentace klienta
Diskuze (27)
Avatar - Ada je zase tady
13. 5. 2010 22:02
Hlouposti
Rozhoduje nejen cetanove cislo (ktere ma zejmena vliv na "linearni spalovani" ve valci), ale take, a to zejmena, vyhrevnost nafty - tedy vlastne energie, ktera je v jednotce objemu paliva obsazena. Nafta muze mit vysoke cetanove cislo a mensi vyhrevnost, nebo opacne. Nafta Verva je vyrobem polskeho Orlenu. Zkousel jsem na ni jezdit (cca 8 tis km jsem netankoval nic jineho) a konstatuji, ze oproti zcela neznackovym pumpam jsem zadne zvyseni vykonu, ci jine lepsi chovani motoru, nezaznamenal. Ale take zadne zhorseni. To na rozdil od "diesel techu" od Agipu, po kterem mi motor pri delsim zatizeni pada do safe modu (vyzkouseno na 2 ruznych pumpach v ruznych okresech).
Takze shrnul bych to asi takto: polska nafta, ktera vyrobne stoji jen o nejake 3 halere na litru vice a hlupaci ji kupuji o 2 koruny na litru draz, protoze si mysli, ze tomu svemu plechaci udelaji radost. Neuvedomuji si, ze tim zdaleka nejvice radosti delaji ekonomum ve spolecnostech, provozujicich benzinove pumpy. A k tomuto cili slouzi i ta zdejsi hloupa komercni reklama predevsim.
13. 5. 2010 10:34
Re: podvod
No vidis a ja mam zkusenost presne opacnou. OMV nafta je nejvetsi * co znam. A to jsme najezdil kolem 50 000 rocne po cesku a Evrope. Tankovani OMV nafty v Cesku znamenalo vzdy horsi startovani, u dvou diesel aut s Common Rail (u PD TDI problem nebyl). Presel jsem na Vervu a byloo po problemu. Spotrebu jsem netestoval, protze ji neresim, ale 1.2 litru na sto rozdil je podle mne uplny nesmysl. A to uz mam neco najeto.
11. 5. 2010 15:17
Re: reklama
Prave proto je pod clankem poznamka, ze se jedna o komercni sdeleni...
Avatar - 12Eagle
11. 5. 2010 15:04
reklama
:no: tento článok si Benzina určite zaplatila. Inak na margo redakcie: uvítal by som, keby tu bolo porovnanie palív všetkých bežných predajných sietí, to by bol dobrý článok. takto je to o ničom :no:
11. 5. 2010 09:21
Re: Cetanove cislo...
Je otázka čemu by to pomohlo....myslím že naopak ty petrolejáři se bojí, že by to spadlo na ně, že dělaj špatnou naftu.Ty lobovat nebudou.To musíme my.